Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Mercedes E-prototype verbruikte zelfs minder dan 9 kWh/100 km (https://forum.politics.be/showthread.php?t=264460)

Micele 14 april 2022 21:38

Mercedes E-prototype verbruikte zelfs minder dan 9 kWh/100 km
 
Ruim 1000 km op een batterijlading van 100 kWh, de rit was maar 1008 km.

De Mercedes had nog voor 140 km over.

Dus ruim 1100 km rijbereik.

Citaat:

https://techpulse.be/nieuws/338343/e...atterijlading/

Dit elektrische conceptmodel van Mercedes, de VISION EQXX, is erin geslaagd om 1008km te rijden op één batterijlading.

Mercedes-Benz heeft er een toch wel opmerkelijke test op zitten. De VISION EQXX is erin geslaag een route van 1000km van Sindelfingen in Zwitserland naar Cassis in Frankrijk via Noord-Italië op één batterijlading uit te rijden.

Volgens Mercedes begon de reis in kouden en regenachtige omstandigheden en kwam de VISION EQXX aan in Cassis met 15 procent batterijduur op overschot. De Duitse autobouwer claimt bovendien dat het team op de Duitse snelweg stukken van 140km/u heeft kunnen rijden.

De Mercedes VISION EQXX slaagde er bijgevolg in het laagste verbruik ooit bij een elektrische wagen te behalen, 8,7kWh per 100 kilometer. De langeafstandsrit werd afgelegd met een verzegelde laadaansluiting en het team werd begeleid door een onafhankelijke deskundige van de certificatie-instelling TÜV Süd.

De aankomst

Kort voor het passeren van de finish in Cassis, verzamelde het elektrische conceptmodel opnieuw energie door middel van recuperatie. Na 11 uur en 32 minuten rijtijd eindigde hij zijn 1.008 kilometer lange roadtrip met een resterende actieradius van ongeveer 140 kilometer. Dit betekent dat de auto weer had kunnen vertrekken voor een uitstapje langs de Middellandse Zeekust zonder opladen.
https://www.vroom.be/nl/nieuws/de-me...are-weg-23659/

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/04...ilometer-af-z/

Herr Flick 14 april 2022 22:21

Nu beginnen we te klappen, als er dan nog eens na het eerste jaar 5 a 10 % verlies al zit op uw accu dan kunt ge toch nog redelijk ver geraken.

maddox 15 april 2022 05:58

Het is een prototype. Leuk. Nu vertalen naar iets wat te koop is op commerciële basis.

En dan komt de kat op de koord.

Hoeveel gemiddelde netto maandlonen gaat die accu op wielen, gemarkeerd met dure Ster kosten?

Herr Flick 15 april 2022 06:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9942569)
Het is een prototype. Leuk. Nu vertalen naar iets wat te koop is op commerciële basis.

En dan komt de kat op de koord.

Hoeveel gemiddelde netto maandlonen gaat die accu op wielen, gemarkeerd met dure Ster kosten?

Dat is slechts een detail he Maddox. ;-)

Micele 15 april 2022 09:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 9942480)
Nu beginnen we te klappen, als er dan nog eens na het eerste jaar 5 a 10 % verlies al zit op uw accu dan kunt ge toch nog redelijk ver geraken.

Hoe men 9 kWh/100 km toch simpel kan wegwuiven of negeren, ik wist het.

redelijk? Voor 1150 km moet een ICE al een hele grote tank hebben. Met een 10 liter tank-equivalent zoals die Mercedes Vision heeft komt die hoogstens 200 km ver.

Je kunt overal geraken door bij te laden, alweer vergeten?

Citaat:

als er dan nog eens na het eerste jaar 5 a 10 % verlies al zit op uw accu
Dan neem je toch een 10% grotere accu? :lol:

Niet overdrijven, neem eerder minder dan 5% tenzij je 160.000 km per jaar rijdt én dan nog het worst case geval waar men 50% snellaadt.

QED worst case scenario:
https://insideevs.com/reviews/573397...on-range-test/

Mambo 15 april 2022 09:58

T'is feitelijk enkel wielen onder de batterij en een kas bovenop van mochten ze durven papier-maché.

Aan allicht een snelheid om bij in slaap te vallen.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/a....google.com%2F

Micele 15 april 2022 09:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9942569)
Het is een prototype. Leuk. Nu vertalen naar iets wat te koop is op commerciële basis.

En dan komt de kat op de koord.

Hoeveel gemiddelde netto maandlonen gaat die accu op wielen, gemarkeerd met dure Ster kosten?

Voor jou blijven alle EVs te duur. Er zullen namelijk altijd uitlaten-op-wielen zijn die goedkoper in aankoop zijn. Who cares?

Micele 15 april 2022 10:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9942727)
T'is feitelijk enkel wielen onder de batterij en een kas bovenop van mochten ze durven papier-maché.

Aan allicht een snelheid om bij in slaap te vallen.

Hoeveel vergiftigd uw kankerbak nu echt op Poetin-olie? :lol:

140 kmh op de snelweg is onwettelijk snel, zelfs in Rusland. lol.

Citaat:

Aan allicht een snelheid om bij in slaap te vallen.
Jij valt bij 140 kmh in slaap? Ga eens naar de dokter kan slaapapneu zijn.

Uw link is de verkeerde overigens, de wagen is reeds officieel getest (topic), TÜV was erbij. De gemiddelde snelheid bij een mix uit snelwegen en gewone (berg)wegen is met ~88 kmh relatief hoog. Of kun jij niet rekenen?

Citaat:

De Mercedes Vision EQXX had 11 uur en 32 minuten nodig om de 1.008 km af te leggen die Sindelfingen en Cassis van elkaar scheiden. Eens ter plaats zat er nog 15 % of 140 km rijbereik in de batterij, en dat zonder onderweg te laden. Het gemiddelde verbruik kwam daarmee op een belachelijk lage 8,7 kWh/100 km! De cijfers zijn bevestigd door een expert van de TÜV Süd!
Bron https://www.vroom.be/nl/nieuws/de-me...are-weg-23659/ met de prentjes van de wegomstandigheden.

Ik zal het speciaal plakken voor onze denial-Mambo:

Reële omstandigheden

Begin dit jaar onthulde Mercedes zijn Vision EQXX. Het merk wilde de concept car niet in de garage stof laten vergaren, maar wel de theorie toetsen aan de praktijk, en het leverde daarbij geen half werk. De EQXX doorkruiste de Zwitserse en Italiaanse Alpenwegen met hellingen van soms 5%. Op de Duitse autostrades haalde hij ook enkele keren snelheden tot 140 km/u, en hij kreeg af te rekenen met slecht weer en temperaturen die schommelden rond het vriespunt. Kortom, reële rijomstandigheden en alles wat elektrische auto’s haten.

Petje af!

De in het dak gemonteerde zonnepanelen zorgden voor 2% extra rijbereik, of zo’n 25 kilometer op een traject van iets meer dan 1.000 km. Het moet gezegd dat de auto over alle karakteristieken beschikt om te slagen in deze uitdaging: een Cx van amper 0.17, Bridgestone banden met een zeer lage rolweerstand en een gewicht van niet meer dan 1.755 kg, ondanks een batterij van 100 kWh. Maar dat maakt de prestatie niet minder impressionant!

Alle specs ook het specifiek gewicht van het compleet batterijpack (200 Wh/kg) is te vinden bij Mercedes:
Citaat:

https://www.mercedes-benz.com/en/veh...k-of-effiency/

The drivetrain. World-leading efficiency.

New, sustainable mobility is not measured in horsepower, km/h or seconds. The mobility of the future will be measured in efficiency – and against the benchmark of the VISION EQXX, with its energy efficiency of 95%. This means that 95% of the energy stored in the battery reaches the wheels. By way of comparison, a vehicle with an efficient internal combustion engine achieves around 30% and an average human long-distance runner achieves around 50%. A dedicated team of Mercedes-Benz engineers worked with the motor-racing specialists from High Performance Powertrains (HPP) and Mercedes-Benz Grand Prix (MGP) to develop a highly efficient and compact electric powertrain and a lightweight battery housing. They have spent many years working to reduce mechanical friction to a minimum so that the power reaches the racetrack with as little loss as possible.

A battery reaching new dimensions.

Instead of just making the battery bigger and thus heavier, the energy density has been significantly improved – to 200 Wh/kg to be precise. This enables the battery of the VISION EQXX to store 100 kWh, whilst taking up 50% less space and weighing 30% less than batteries with comparable capacity. State-of-the-art silicon anodes have been used in combination with ultra-lightweight materials from Formula One, for instance, which has significantly increased the battery capacity.

The electric system, which supplies power to many auxiliary units in the VISION EQXX, draws additional energy from solar cells on the roof. This reduces the energy demands of the high-volt system and ultimately leads to more range. On a single day with ideal conditions, this can produce up to 25 kilometres extra range for long-distance journeys.
Dat is andere koek als Poetin-diesel in een uitlaat op wielen.

Mambo 15 april 2022 10:34

Pff je kan inschrijven voor de zonnewagens koers die ook op vélo banden rijden.

Allez kom strijk hem maar nog eens en vergeet geen stijfsel.

Ik zal intussen mijn plastieken flessen sparen want ik zie dat ze daar veel van gebruiken.

En mijne kankerbak staat stil dus verbruikt hij niets in tegenstelling van die batterijen die dan staan op te laden en wel verbruiken.

Micele 15 april 2022 10:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9942756)
Pff je kan inschrijven voor de zonnewagens koers die ook op vélo banden rijden.

Allez kom strijk hem maar nog eens en vergeet geen stijfsel.

Ik zal intussen mijn plastieken flessen sparen want ik zie dat ze daar veel van gebruiken.

En mijne kankerbak staat stil dus verbruikt hij niets in tegenstelling van die batterijen die dan staan op te laden en wel verbruiken.

Uwe kankerbak is waardeloos, bovendien loopt uw waardeloze loodbatterij ook leeg. Na ~2-3 maanden stilstaan krijg je die waardeloze kankerbak zelfs niet eens gestart. Nu ik er aan denk ik ga de druppellader weer moeten aansluiten, best direct op de batterijklemmen. Slurp slurp.

Maak uw fabeltjes dus iemand anders wijs. :-D

Een model 3 verliest momenteel 0,2% per dag als je hem helemaal niet gebruikt. Dus na een maand amper 6%.
https://www.youtube.com/watch?v=InhSfKCQg4M

Mambo 15 april 2022 10:50

De auto kan volgens de automaker een actieradius van 1000km halen op een enkele acculading. Dat geschatte bereik blijkt volgens Mercedes uit 'een simulatie van realistische verkeersomstandigheden'. De auto heeft echter nog geen onafhankelijke testprocedures als de WLTP ondergaan.

Maw....het is theoretisch blabla.

Mambo 15 april 2022 10:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9942765)
Uwe kankerbak is waardeloos, bovendien loopt uw waardeloze loodbatterij ook leeg. Na ~2-3 maanden stilstaan krijg je die waardeloze kankerbak zelfs niet eens gestart. Nu ik er aan denk ik ga de druppellader weer moeten aansluiten, best direct op de batterijklemmen. Slurp slurp.

Maak uw fabeltjes dus iemand anders wijs. :-D

Een model 3 verliest momenteel 0,2% per dag als je hem helemaal niet gebruikt. Dus na een maand amper 6%.
https://www.youtube.com/watch?v=InhSfKCQg4M

Zelfs met een lege batterij krijg ik mijn kankerbak gestart.
Een klein duwtje volstaat.

Dat zal bij uwe ev niet lukken.

Micele 15 april 2022 10:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9942769)
De auto kan volgens de automaker een actieradius van 1000km halen op een enkele acculading. Dat geschatte bereik blijkt volgens Mercedes uit 'een simulatie van realistische verkeersomstandigheden'. De auto heeft echter nog geen onafhankelijke testprocedures als de WLTP ondergaan.
Maw....het is theoretisch blabla.

Uw link blijft gatachterlijk Mambo, zet uw paardekleppen af. De TÜV was erbij.
Staat in draadstarter (met 3 links):

De Mercedes VISION EQXX slaagde er bijgevolg in het laagste verbruik ooit bij een elektrische wagen te behalen, 8,7kWh per 100 kilometer. De langeafstandsrit werd afgelegd met een verzegelde laadaansluiting en het team werd begeleid door een onafhankelijke deskundige van de certificatie-instelling TÜV Süd.

Overigens bij WLTP gaat die wagen zeker 1.300 km halen, want labo-rollenbank is bij hogere temperaturen en trager gereden. Probeer nog eens wat onzin, want je begrijpt nog niet eens wat WLTP verschilt van echte praktijktesten. 8O

Citaat:

De WLTP is geen goede graadmeter voor gebruik in de praktijk.” Bij de EV-Database ligt de actieradius van elektrische auto's dikwijls 10 tot meer dan 20 procent lager dan volgens WLTP-opgave. 12 mrt. 2020

https://automotive-online.nl/managem...0WLTP%2Dopgave.

chris k 15 april 2022 16:24

"het team werd begeleid door een onafhankelijke deskundige van de certificatie-instelling TÜV Süd."


En die bolde er heel de tijd voor zeker om de EV mee te zuigen ?

De wagen die de weg aflegde zou je in het echt eens moeten zien .....alles afgeplakt .....verlichting uit .....verwarming uit .....wegen uitgestippeld altijd bergaf .....wegen vrijgemaakt zodat ze overal vrije doorgang hadden ......de chauffeur een pluimgewicht ....binnenbekleding eruit .....Mercedes Vision EQXX had 11 uur en 32 minuten nodig om de 1.008 km af te leggen ...gemiddelde van +/- 90km/u .

Ongeloofwaardige testen TUV erbij of niet .

PeterCC 15 april 2022 18:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9942446)
Ruim 1000 km op een batterijlading van 100 kWh, de rit was maar 1008 km.

De Mercedes had nog voor 140 km over.

Dus ruim 1100 km rijbereik.
(...)

Het prototype ziet er herkenbaar uit als een prototype uit de jaren 70-80 met ultralage Cx-waarde.
9kWh/100km is omgerekend naar diesel equivalent aan ongeveer 3l/100km.
3l/100km prototypes zijn er al eerder geweest.
Zo spectaculair is het dus niet.

Vertalen naar een commerciëel gebruiksvriendelijk en aantrekkelijk product, dat is een andere zaak. Dat is in het verleden ook niemand gelukt.

maddox 15 april 2022 19:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9942732)
Voor jou blijven alle EVs te duur. Er zullen namelijk altijd uitlaten-op-wielen zijn die goedkoper in aankoop zijn. Who cares?

Helemaal niet, mijn fiets is duurder dan een Renault Twizzy of Citroen Ami.

Maar die Aixammekes met andere naam doen niet wat ik van een auto wil.

Aurora_Borealis 16 april 2022 08:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 9943056)
Het prototype ziet er herkenbaar uit als een prototype uit de jaren 70-80 met ultralage Cx-waarde.
9kWh/100km is omgerekend naar diesel equivalent aan ongeveer 3l/100km.
3l/100km prototypes zijn er al eerder geweest.
Zo spectaculair is het dus niet..

De Volkswagen XL1 haalde al 0,9 L/100 km zo'n 10 jaar geleden.
Maar behalve prototypes en een aantal van 250 commercieel geproduceerd, zijn ze ook niet verder geraakt...

Henri1 16 april 2022 10:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9942446)
Ruim 1000 km op een batterijlading van 100 kWh, de rit was maar 1008 km.

De Mercedes had nog voor 140 km over.

Dus ruim 1100 km rijbereik.



https://www.vroom.be/nl/nieuws/de-me...are-weg-23659/

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/04...ilometer-af-z/

Laat me raden, tijdens deze actie :
- Test gedaan tijdens zachte temperaturen
- Geen winterbanden maar smalle eco-banden
- Airco uitgeschakeld
- Verwarming uitgeschakeld
- Achterruit ontdooiing uitgeschakeld
- Ruitenwissers uitgeschakeld
- Niet te fel optrekken
- Zeker niet remmen

PeterCC 16 april 2022 12:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 9943345)
De Volkswagen XL1 haalde al 0,9 L/100 km zo'n 10 jaar geleden.
Maar behalve prototypes en een aantal van 250 commercieel geproduceerd, zijn ze ook niet verder geraakt...

Die XL1 is een diesel-elektrische hybride en die 0,9l/100km werd opgemeten in de NEDC-cyclus. De NEDC-cyclus is totaal niet relevant om het verbruik van een hybride in te schatten.
Wat er ook van zij, die XL1 zal in de praktijk ook best zuinig geweest zijn.

chris k 16 april 2022 15:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9943367)
Laat me raden, tijdens deze actie :
- Test gedaan tijdens zachte temperaturen
- Geen winterbanden maar smalle eco-banden
- Airco uitgeschakeld
- Verwarming uitgeschakeld
- Achterruit ontdooiing uitgeschakeld
- Ruitenwissers uitgeschakeld
- Niet te fel optrekken
- Zeker niet remmen

Airco eruit .....ruitenwissers eraf ....zetels en binnen bekleding eruit ....naden afgeplakt sierstrippen eraf.....en de ruiten zullen ook anders zijn alles in één lijn enz.... geteste auto laten ze nooit van dichtbij zien.....en misschien er een kap over zoals onlangs de ijsschaatser .

https://www.telegraaf.nl/sport/15352...s-van-100-km-u


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be