Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 april 2022, 21:38   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.414
Standaard Mercedes E-prototype verbruikte zelfs minder dan 9 kWh/100 km

Ruim 1000 km op een batterijlading van 100 kWh, de rit was maar 1008 km.

De Mercedes had nog voor 140 km over.

Dus ruim 1100 km rijbereik.

Citaat:
https://techpulse.be/nieuws/338343/e...atterijlading/

Dit elektrische conceptmodel van Mercedes, de VISION EQXX, is erin geslaagd om 1008km te rijden op één batterijlading.

Mercedes-Benz heeft er een toch wel opmerkelijke test op zitten. De VISION EQXX is erin geslaag een route van 1000km van Sindelfingen in Zwitserland naar Cassis in Frankrijk via Noord-Italië op één batterijlading uit te rijden.

Volgens Mercedes begon de reis in kouden en regenachtige omstandigheden en kwam de VISION EQXX aan in Cassis met 15 procent batterijduur op overschot. De Duitse autobouwer claimt bovendien dat het team op de Duitse snelweg stukken van 140km/u heeft kunnen rijden.

De Mercedes VISION EQXX slaagde er bijgevolg in het laagste verbruik ooit bij een elektrische wagen te behalen, 8,7kWh per 100 kilometer. De langeafstandsrit werd afgelegd met een verzegelde laadaansluiting en het team werd begeleid door een onafhankelijke deskundige van de certificatie-instelling TÜV Süd.

De aankomst

Kort voor het passeren van de finish in Cassis, verzamelde het elektrische conceptmodel opnieuw energie door middel van recuperatie. Na 11 uur en 32 minuten rijtijd eindigde hij zijn 1.008 kilometer lange roadtrip met een resterende actieradius van ongeveer 140 kilometer. Dit betekent dat de auto weer had kunnen vertrekken voor een uitstapje langs de Middellandse Zeekust zonder opladen.
https://www.vroom.be/nl/nieuws/de-me...are-weg-23659/

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/04...ilometer-af-z/

Laatst gewijzigd door Micele : 14 april 2022 om 21:44.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2022, 22:21   #2
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.303
Standaard

Nu beginnen we te klappen, als er dan nog eens na het eerste jaar 5 a 10 % verlies al zit op uw accu dan kunt ge toch nog redelijk ver geraken.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2022, 05:58   #3
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.747
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Het is een prototype. Leuk. Nu vertalen naar iets wat te koop is op commerciële basis.

En dan komt de kat op de koord.

Hoeveel gemiddelde netto maandlonen gaat die accu op wielen, gemarkeerd met dure Ster kosten?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2022, 06:44   #4
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.303
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Het is een prototype. Leuk. Nu vertalen naar iets wat te koop is op commerciële basis.

En dan komt de kat op de koord.

Hoeveel gemiddelde netto maandlonen gaat die accu op wielen, gemarkeerd met dure Ster kosten?
Dat is slechts een detail he Maddox.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2022, 09:43   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.414
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Nu beginnen we te klappen, als er dan nog eens na het eerste jaar 5 a 10 % verlies al zit op uw accu dan kunt ge toch nog redelijk ver geraken.
Hoe men 9 kWh/100 km toch simpel kan wegwuiven of negeren, ik wist het.

redelijk? Voor 1150 km moet een ICE al een hele grote tank hebben. Met een 10 liter tank-equivalent zoals die Mercedes Vision heeft komt die hoogstens 200 km ver.

Je kunt overal geraken door bij te laden, alweer vergeten?

Citaat:
als er dan nog eens na het eerste jaar 5 a 10 % verlies al zit op uw accu
Dan neem je toch een 10% grotere accu?

Niet overdrijven, neem eerder minder dan 5% tenzij je 160.000 km per jaar rijdt én dan nog het worst case geval waar men 50% snellaadt.

QED worst case scenario:
https://insideevs.com/reviews/573397...on-range-test/

Laatst gewijzigd door Micele : 15 april 2022 om 10:00.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2022, 09:58   #6
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

T'is feitelijk enkel wielen onder de batterij en een kas bovenop van mochten ze durven papier-maché.

Aan allicht een snelheid om bij in slaap te vallen.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/a....google.com%2F
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 15 april 2022 om 09:58.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2022, 09:59   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.414
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Het is een prototype. Leuk. Nu vertalen naar iets wat te koop is op commerciële basis.

En dan komt de kat op de koord.

Hoeveel gemiddelde netto maandlonen gaat die accu op wielen, gemarkeerd met dure Ster kosten?
Voor jou blijven alle EVs te duur. Er zullen namelijk altijd uitlaten-op-wielen zijn die goedkoper in aankoop zijn. Who cares?

Laatst gewijzigd door Micele : 15 april 2022 om 10:06.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2022, 10:02   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.414
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
T'is feitelijk enkel wielen onder de batterij en een kas bovenop van mochten ze durven papier-maché.

Aan allicht een snelheid om bij in slaap te vallen.
Hoeveel vergiftigd uw kankerbak nu echt op Poetin-olie?

140 kmh op de snelweg is onwettelijk snel, zelfs in Rusland. lol.

Citaat:
Aan allicht een snelheid om bij in slaap te vallen.
Jij valt bij 140 kmh in slaap? Ga eens naar de dokter kan slaapapneu zijn.

Uw link is de verkeerde overigens, de wagen is reeds officieel getest (topic), TÜV was erbij. De gemiddelde snelheid bij een mix uit snelwegen en gewone (berg)wegen is met ~88 kmh relatief hoog. Of kun jij niet rekenen?

Citaat:
De Mercedes Vision EQXX had 11 uur en 32 minuten nodig om de 1.008 km af te leggen die Sindelfingen en Cassis van elkaar scheiden. Eens ter plaats zat er nog 15 % of 140 km rijbereik in de batterij, en dat zonder onderweg te laden. Het gemiddelde verbruik kwam daarmee op een belachelijk lage 8,7 kWh/100 km! De cijfers zijn bevestigd door een expert van de TÜV Süd!
Bron https://www.vroom.be/nl/nieuws/de-me...are-weg-23659/ met de prentjes van de wegomstandigheden.

Ik zal het speciaal plakken voor onze denial-Mambo:

Reële omstandigheden

Begin dit jaar onthulde Mercedes zijn Vision EQXX. Het merk wilde de concept car niet in de garage stof laten vergaren, maar wel de theorie toetsen aan de praktijk, en het leverde daarbij geen half werk. De EQXX doorkruiste de Zwitserse en Italiaanse Alpenwegen met hellingen van soms 5%. Op de Duitse autostrades haalde hij ook enkele keren snelheden tot 140 km/u, en hij kreeg af te rekenen met slecht weer en temperaturen die schommelden rond het vriespunt. Kortom, reële rijomstandigheden en alles wat elektrische auto’s haten.

Petje af!

De in het dak gemonteerde zonnepanelen zorgden voor 2% extra rijbereik, of zo’n 25 kilometer op een traject van iets meer dan 1.000 km. Het moet gezegd dat de auto over alle karakteristieken beschikt om te slagen in deze uitdaging: een Cx van amper 0.17, Bridgestone banden met een zeer lage rolweerstand en een gewicht van niet meer dan 1.755 kg, ondanks een batterij van 100 kWh. Maar dat maakt de prestatie niet minder impressionant!

Alle specs ook het specifiek gewicht van het compleet batterijpack (200 Wh/kg) is te vinden bij Mercedes:
Citaat:
https://www.mercedes-benz.com/en/veh...k-of-effiency/

The drivetrain. World-leading efficiency.

New, sustainable mobility is not measured in horsepower, km/h or seconds. The mobility of the future will be measured in efficiency – and against the benchmark of the VISION EQXX, with its energy efficiency of 95%. This means that 95% of the energy stored in the battery reaches the wheels. By way of comparison, a vehicle with an efficient internal combustion engine achieves around 30% and an average human long-distance runner achieves around 50%. A dedicated team of Mercedes-Benz engineers worked with the motor-racing specialists from High Performance Powertrains (HPP) and Mercedes-Benz Grand Prix (MGP) to develop a highly efficient and compact electric powertrain and a lightweight battery housing. They have spent many years working to reduce mechanical friction to a minimum so that the power reaches the racetrack with as little loss as possible.

A battery reaching new dimensions.

Instead of just making the battery bigger and thus heavier, the energy density has been significantly improved – to 200 Wh/kg to be precise. This enables the battery of the VISION EQXX to store 100 kWh, whilst taking up 50% less space and weighing 30% less than batteries with comparable capacity. State-of-the-art silicon anodes have been used in combination with ultra-lightweight materials from Formula One, for instance, which has significantly increased the battery capacity.

The electric system, which supplies power to many auxiliary units in the VISION EQXX, draws additional energy from solar cells on the roof. This reduces the energy demands of the high-volt system and ultimately leads to more range. On a single day with ideal conditions, this can produce up to 25 kilometres extra range for long-distance journeys.
Dat is andere koek als Poetin-diesel in een uitlaat op wielen.

Laatst gewijzigd door Micele : 15 april 2022 om 10:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2022, 10:34   #9
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Pff je kan inschrijven voor de zonnewagens koers die ook op vélo banden rijden.

Allez kom strijk hem maar nog eens en vergeet geen stijfsel.

Ik zal intussen mijn plastieken flessen sparen want ik zie dat ze daar veel van gebruiken.

En mijne kankerbak staat stil dus verbruikt hij niets in tegenstelling van die batterijen die dan staan op te laden en wel verbruiken.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2022, 10:44   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.414
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Pff je kan inschrijven voor de zonnewagens koers die ook op vélo banden rijden.

Allez kom strijk hem maar nog eens en vergeet geen stijfsel.

Ik zal intussen mijn plastieken flessen sparen want ik zie dat ze daar veel van gebruiken.

En mijne kankerbak staat stil dus verbruikt hij niets in tegenstelling van die batterijen die dan staan op te laden en wel verbruiken.
Uwe kankerbak is waardeloos, bovendien loopt uw waardeloze loodbatterij ook leeg. Na ~2-3 maanden stilstaan krijg je die waardeloze kankerbak zelfs niet eens gestart. Nu ik er aan denk ik ga de druppellader weer moeten aansluiten, best direct op de batterijklemmen. Slurp slurp.

Maak uw fabeltjes dus iemand anders wijs.

Een model 3 verliest momenteel 0,2% per dag als je hem helemaal niet gebruikt. Dus na een maand amper 6%.
https://www.youtube.com/watch?v=InhSfKCQg4M

Laatst gewijzigd door Micele : 15 april 2022 om 10:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2022, 10:50   #11
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

De auto kan volgens de automaker een actieradius van 1000km halen op een enkele acculading. Dat geschatte bereik blijkt volgens Mercedes uit 'een simulatie van realistische verkeersomstandigheden'. De auto heeft echter nog geen onafhankelijke testprocedures als de WLTP ondergaan.

Maw....het is theoretisch blabla.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 15 april 2022 om 10:51.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2022, 10:55   #12
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Uwe kankerbak is waardeloos, bovendien loopt uw waardeloze loodbatterij ook leeg. Na ~2-3 maanden stilstaan krijg je die waardeloze kankerbak zelfs niet eens gestart. Nu ik er aan denk ik ga de druppellader weer moeten aansluiten, best direct op de batterijklemmen. Slurp slurp.

Maak uw fabeltjes dus iemand anders wijs.

Een model 3 verliest momenteel 0,2% per dag als je hem helemaal niet gebruikt. Dus na een maand amper 6%.
https://www.youtube.com/watch?v=InhSfKCQg4M
Zelfs met een lege batterij krijg ik mijn kankerbak gestart.
Een klein duwtje volstaat.

Dat zal bij uwe ev niet lukken.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2022, 10:59   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.414
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
De auto kan volgens de automaker een actieradius van 1000km halen op een enkele acculading. Dat geschatte bereik blijkt volgens Mercedes uit 'een simulatie van realistische verkeersomstandigheden'. De auto heeft echter nog geen onafhankelijke testprocedures als de WLTP ondergaan.
Maw....het is theoretisch blabla.
Uw link blijft gatachterlijk Mambo, zet uw paardekleppen af. De TÜV was erbij.
Staat in draadstarter (met 3 links):

De Mercedes VISION EQXX slaagde er bijgevolg in het laagste verbruik ooit bij een elektrische wagen te behalen, 8,7kWh per 100 kilometer. De langeafstandsrit werd afgelegd met een verzegelde laadaansluiting en het team werd begeleid door een onafhankelijke deskundige van de certificatie-instelling TÜV Süd.

Overigens bij WLTP gaat die wagen zeker 1.300 km halen, want labo-rollenbank is bij hogere temperaturen en trager gereden. Probeer nog eens wat onzin, want je begrijpt nog niet eens wat WLTP verschilt van echte praktijktesten.

Citaat:
De WLTP is geen goede graadmeter voor gebruik in de praktijk.” Bij de EV-Database ligt de actieradius van elektrische auto's dikwijls 10 tot meer dan 20 procent lager dan volgens WLTP-opgave. 12 mrt. 2020

https://automotive-online.nl/managem...0WLTP%2Dopgave.

Laatst gewijzigd door Micele : 15 april 2022 om 11:03.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2022, 16:24   #14
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

"het team werd begeleid door een onafhankelijke deskundige van de certificatie-instelling TÜV Süd."


En die bolde er heel de tijd voor zeker om de EV mee te zuigen ?

De wagen die de weg aflegde zou je in het echt eens moeten zien .....alles afgeplakt .....verlichting uit .....verwarming uit .....wegen uitgestippeld altijd bergaf .....wegen vrijgemaakt zodat ze overal vrije doorgang hadden ......de chauffeur een pluimgewicht ....binnenbekleding eruit .....Mercedes Vision EQXX had 11 uur en 32 minuten nodig om de 1.008 km af te leggen ...gemiddelde van +/- 90km/u .

Ongeloofwaardige testen TUV erbij of niet .
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2022, 18:23   #15
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ruim 1000 km op een batterijlading van 100 kWh, de rit was maar 1008 km.

De Mercedes had nog voor 140 km over.

Dus ruim 1100 km rijbereik.
(...)
Het prototype ziet er herkenbaar uit als een prototype uit de jaren 70-80 met ultralage Cx-waarde.
9kWh/100km is omgerekend naar diesel equivalent aan ongeveer 3l/100km.
3l/100km prototypes zijn er al eerder geweest.
Zo spectaculair is het dus niet.

Vertalen naar een commerciëel gebruiksvriendelijk en aantrekkelijk product, dat is een andere zaak. Dat is in het verleden ook niemand gelukt.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2022, 19:57   #16
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.747
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Voor jou blijven alle EVs te duur. Er zullen namelijk altijd uitlaten-op-wielen zijn die goedkoper in aankoop zijn. Who cares?
Helemaal niet, mijn fiets is duurder dan een Renault Twizzy of Citroen Ami.

Maar die Aixammekes met andere naam doen niet wat ik van een auto wil.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2022, 08:59   #17
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Het prototype ziet er herkenbaar uit als een prototype uit de jaren 70-80 met ultralage Cx-waarde.
9kWh/100km is omgerekend naar diesel equivalent aan ongeveer 3l/100km.
3l/100km prototypes zijn er al eerder geweest.
Zo spectaculair is het dus niet..
De Volkswagen XL1 haalde al 0,9 L/100 km zo'n 10 jaar geleden.
Maar behalve prototypes en een aantal van 250 commercieel geproduceerd, zijn ze ook niet verder geraakt...
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2022, 10:13   #18
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ruim 1000 km op een batterijlading van 100 kWh, de rit was maar 1008 km.

De Mercedes had nog voor 140 km over.

Dus ruim 1100 km rijbereik.



https://www.vroom.be/nl/nieuws/de-me...are-weg-23659/

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/04...ilometer-af-z/
Laat me raden, tijdens deze actie :
- Test gedaan tijdens zachte temperaturen
- Geen winterbanden maar smalle eco-banden
- Airco uitgeschakeld
- Verwarming uitgeschakeld
- Achterruit ontdooiing uitgeschakeld
- Ruitenwissers uitgeschakeld
- Niet te fel optrekken
- Zeker niet remmen
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2022, 12:00   #19
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
De Volkswagen XL1 haalde al 0,9 L/100 km zo'n 10 jaar geleden.
Maar behalve prototypes en een aantal van 250 commercieel geproduceerd, zijn ze ook niet verder geraakt...
Die XL1 is een diesel-elektrische hybride en die 0,9l/100km werd opgemeten in de NEDC-cyclus. De NEDC-cyclus is totaal niet relevant om het verbruik van een hybride in te schatten.
Wat er ook van zij, die XL1 zal in de praktijk ook best zuinig geweest zijn.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2022, 15:08   #20
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Laat me raden, tijdens deze actie :
- Test gedaan tijdens zachte temperaturen
- Geen winterbanden maar smalle eco-banden
- Airco uitgeschakeld
- Verwarming uitgeschakeld
- Achterruit ontdooiing uitgeschakeld
- Ruitenwissers uitgeschakeld
- Niet te fel optrekken
- Zeker niet remmen
Airco eruit .....ruitenwissers eraf ....zetels en binnen bekleding eruit ....naden afgeplakt sierstrippen eraf.....en de ruiten zullen ook anders zijn alles in één lijn enz.... geteste auto laten ze nooit van dichtbij zien.....en misschien er een kap over zoals onlangs de ijsschaatser .

https://www.telegraaf.nl/sport/15352...s-van-100-km-u

Laatst gewijzigd door chris k : 16 april 2022 om 15:11.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be