Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   Sterke daling gasverbruik (https://forum.politics.be/showthread.php?t=266983)

reservespeler 11 november 2022 08:29

Sterke daling gasverbruik

Juicht mensen juicht.
We verbruiken tot 20% minder gads dan in oktober verleden jaar.

De Belg heeft het blijkbaar begrepen.

Dat onze economie op apengapen ligt, door de hoge energieprijzen, wie maalt daar om?
Dat het abnormaal warm was in oktober dat is maar een detail.
Dat veel bedrijven, waar het mogelijk was, overschakelden op mazout, dat is maar bijzaak.

Ik begrijp niet dat journalisten en omroepers (Radio Twee) niet kritischer zijn als ze zoiets beweren of omroepen.

Deo 11 november 2022 09:21

Met 20% minder te verkopen verdienen die nog gigantisch meer dan vorig jaar.

Deo 11 november 2022 10:04

In die 20 % zitten veel nieuwe houtkachels, pellets kachels, warmtepompen en zie terug ovale bovenketels opduiken voor mazoutkachels ter vervanging van aardgaskachels, bio olie uit koolzaad maakt een zeer grote inhaalbeweging voor huishoudelijke stookolie
Die klanten komen niet meer terug.

quercus 11 november 2022 10:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10065161)
Juicht mensen juicht.
We verbruiken tot 20% minder gads dan in oktober verleden jaar.

De Belg heeft het blijkbaar begrepen.

Dat onze economie op apengapen ligt, door de hoge energieprijzen, wie maalt daar om?
Dat het abnormaal warm was in oktober dat is maar een detail.
Dat veel bedrijven, waar het mogelijk was, overschakelden op mazout, dat is maar bijzaak.

Ik begrijp niet dat journalisten en omroepers (Radio Twee) niet kritischer zijn als ze zoiets beweren of omroepen.

Dat is relatief goed nieuws. Met minder gasconsumptie tonen we een opgestoken middenvinger naar Vlad Putin en zijn gelijkgezinden (ook op dit forum te vinden). Maar vergeet niet dat het weer in oktober ‘22 abnormaal mild was.

reservespeler 11 november 2022 10:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Deo (Bericht 10065215)
In die 20 % zitten veel nieuwe houtkachels, pellets kachels, warmtepompen en zie terug ovale bovenketels opduiken voor mazoutkachels ter vervanging van aardgaskachels, bio olie uit koolzaad maakt een zeer grote inhaalbeweging voor huishoudelijke stookolie
Die klanten komen niet meer terug.

Klopt allemaal, vandaar dat ik die hoeraroep niet begrijp.

De schoofzak 11 november 2022 10:19

Ik vind het wel spijtig dat we niet dagelijks wat statistieken van de dag en van de week te zien krijgen over gasverbruik, benzineverkoop, stookolieverkoop ... en zelfs dan verrekend naar het weer ... bla bla ... (net zoals de statistieken van corona ...)

Kritiek op voorgaande posts: het is niet op 1,2,3 geflikt om over te schakelen van vb. gas naar olie .. en andere.
Een houtkachel plaatsen (als er al geen stond van 25 jaar geleden geplaatst) ... maar dan moet je nog hout vinden.

We hebben gewoon hoerenchance met dat weer momenteel.

reservespeler 11 november 2022 10:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10065225)
Ik vind het wel spijtig dat we niet dagelijks wat statistieken van de dag en van de week te zien krijgen over gasverbruik, benzineverkoop, stookolieverkoop ... en zelfs dan verrekend naar het weer ... bla bla ... (net zoals de statistieken van corona ...)

Kritiek op voorgaande posts: het is niet op 1,2,3 geflikt om over te schakelen van vb. gas naar olie .. en andere.
Een houtkachel plaatsen (als er al geen stond van 25 jaar geleden geplaatst) ... maar dan moet je nog hout vinden.

OOK.

Maa ik ,las ergens dat bedrijven overschakelden naar stookolie, hierdoor blijft de diesel- en benzineprijs zeer hoog.

Deo 11 november 2022 10:34

En kolen kachels, Aveve rijdt hier rederlijk goed rond met palletten kolen zakjes van 25 kg.
Hij zit meer in zijn vrachtwagen dan in winkel vertelde hij mij, puur voor de kolen leveringen.

En nu 20 % minder aardgasverbruik!??!
Zal wel een pak meer zijn,meer richting 50%
Iedereen verbruikt nu toch minder dan 50% tov vorig jaar zelfde tijdstip en dan al die mensen die van aardgas afgestapt zijn.
Er zijn zeker nog 60 % die zelfs nog niet stoken met aardgas of hoogstens 2 uur om woning op te warmen.

Deo 11 november 2022 10:41

België heeft maar een buffer van 12 dagen, is daar geen info over, hoeveel er dagelijks uitvloeit.

Micele 11 november 2022 11:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Deo (Bericht 10065258)
België heeft maar een buffer van 12 dagen, is daar geen info over, hoeveel er dagelijks uitvloeit.

Belgische gasvoorraad is 4% van ons jaarlijks verbruik volgens:
Citaat:

https://www.hln.be/binnenland/belgis...vuld~a02ffa5e/
Bevoorradingszekerheid

Dat de gasvoorraad versneld gevuld kan raken is een gevolg van een wetswijziging - getrokken door energieminister Tinne Van der Straeten - dit voorjaar om de bevoorrading deze winter te verzekeren, klonk het eerder op het kabinet van de minister.

Weliswaar beperkt

Al bij al zijn de Belgische gasvoorraden weliswaar beperkt. Ze dekken maar 4 procent van ons jaarverbruik. Daar tegenover staat dat ons land veel meer kan invoeren dan we verbruiken, onder meer dankzij de aanvoer van gas uit Noorwegen en van vloeibaar gemaakt aardgas naar Zeebrugge.
4% of afgerond 15 dagen.

Dat is de reservevooorraad die zou ~100% gevuld zijn. Moest daar iets uit vloeien (winter) wordt die -indien mogelijk- snel bijgevuld.

• We verbruiken thuis effectief -19% minder gas dan dezelfde lopende periode verleden jaar.

Stel ik echter de automatische klimaatcorrectie in dan is het nog maar -2%.

• Bij electriciteit zit ik aan -20% verbruik, en met klimaatcorectie -17% verbruik. (en ik weet waarom ;-))

• Bij water zitten we aan -12%

(alles via de app energieID)

Deo 11 november 2022 12:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10065292)
• We verbruiken thuis effectief -19% minder gas dan dezelfde lopende periode verleden jaar.

Dan heb je een slecht geïsoleerde woning zou ik zeggen.
In oktober geen aardgas en 3 avonden hout gestookt.
Woning nooit in dag onder de 20 Gr geweest.
November woning smorgens elke dag 1 uur opgewarmd tot 22 gr met L/L wp, woning in dag nooit onder 20 Gr gezakt, nu wel elke avond 3 hout blokken gestookt.
Is een woning van 1985 met updates.

Micele 11 november 2022 12:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Deo (Bericht 10065302)
Dan heb je een slecht geïsoleerde woning zou ik zeggen.

Dat valt best mee.

CUFI 11 november 2022 15:27

Idd alles opstoken dat brandbaar is.

Deo 11 november 2022 16:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CUFI (Bericht 10065395)
Idd alles opstoken dat brandbaar is.

Uw frietolie niet naar container park doen!!
Giet het verwarmd oven pure naakte vezelplaat en laten drogen.
Nadien verzagen in repels om af te breken.
Aanmaakblokjes voor houtkachel 8-)

reservespeler 11 november 2022 17:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Deo (Bericht 10065423)

Wij maakten vroeger stookblokken van krantenpapier.
Het papier werd even in water, met een heel klein beetje behanglijmpoeder, gedompeld, en daarna geperst in blokken.
Als ze dan droog waren, brandde dat heel goed en lang.

Deo 11 november 2022 19:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10065446)
Wij maakten vroeger stookblokken van krantenpapier.
Het papier werd even in water, met een heel klein beetje behanglijmpoeder, gedompeld, en daarna geperst in blokken.
Als ze dan droog waren, brandde dat heel goed en lang.

https://youtu.be/6kUaXBTbbN4

fox 12 november 2022 02:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10065304)
Dat valt best mee.

Hoezo valt best mee? Als je nu al moet stoken dan is je huis niet goed geïsoleerd. Mijn gasverbruik beperkt zich momenteel tot warm water. Ik heb nog niets van verwarming gebruikt dit seizoen en vandaag was het een aangename 21 graden in huis.

maddox 12 november 2022 06:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 10065681)
Hoezo valt best mee? Als je nu al moet stoken dan is je huis niet goed geïsoleerd. Mijn gasverbruik beperkt zich momenteel tot warm water. Ik heb nog niets van verwarming gebruikt dit seizoen en vandaag was het een aangename 21 graden in huis.

Hier van't zelfde, maar met 20°C, op't moment.

reservespeler 12 november 2022 07:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Deo (Bericht 10065423)

Ik verkoop mijne frituurolie aan 20 tot 40 cent / liter.

Rudy 12 november 2022 09:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10065225)

Het zachte weer is best meegenomen, akkoord.
Wat niet belet, ook al wordt het kouder, dat het hier in huis nooit warmer zal worden dan 20 graden in plaats van 23 graden. En ik denk dat er nog veel gezinnen zijn die zo reageren. Behalve deze die genieten van sociaal tarief, die stoken er maar op los.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be