![]() |
Politieke herverkaveling
Politicoloog Carl Devos verklaarde in een interview met Doorbraak (19 augustus 2023):
‘In Nederland is het debat nog een stuk harder en zet de politieke versnippering zich nog feller door. Maar op termijn wordt een land hierdoor onbestuurbaar. Het zal wellicht niet meer voor deze legislatuur zijn, maar ik hoop echt dat na de verkiezingen bij een aantal mensen het besef rijpt dat we naar een politieke hergroepering moeten gaan.’ ‘Ik vang hier en daar geruchten op dat er vooral op centrumrechts wel al wat contacten zijn gelegd de voorbije maanden, en het is niet uitgesloten dat een eventuele zware verkiezingsnederlaag van Open Vld en CD&V in deze als brandversneller zou kunnen fungeren. In zo’n geval zouden ze haast gedwongen zijn om toch eens te gaan nadenken over de vorming van een grote conservatieve en ethisch-progressieve partij in Vlaanderen. Mét N-VA uiteraard, anders heeft dat geen zin.’ ————————————————- Nadenken over ‘de vorming van een grote conservatieve en ethisch-progressieve partij’. Ik begrijp niet goed wat hij daarmee bedoelt. Een partij die tegelijkertijd conservatief én progressief is? Of een partij die conservatief is en een andere partij die conservatief is? |
Magnette beslist.
|
Citaat:
Bij een "echt" parlement zijn er geen partijen en zijn alle verkozenen onafhankelijken. De versnippering is dan totaal. Wat men "bestuur" noemt beperkt zich dan tot die WEINIGE elementen waar er meerderheden voor zijn an sich, zonder koehandel. Meerderheden om een bestuursdaad te stellen moeten zeldzaam zijn, want bestuursdaden moeten zeldzaam zijn. |
En in Duitsland...
Uit de tekst: Citaat:
|
Ik lees wel nergens een antwoord op mijn initiële vraag.
|
Citaat:
|
Citaat:
In the end wordt goed beleid beloond. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Allee, tot hij de Waalse bedelnap uitsteekt. |
Citaat:
Belgie zal stoppen, eender wat men nog wil uitproberen om haar doodstrijd nodeloos te rekken. |
Citaat:
Nooit. Edit: wacht, bedoelt hij VLD samen met NVA en dat zou tegelijk conservatief en ethisch-progressief zijn? Wat heeft Devos gesmoord? De enige logische ‘coalitie’ is NVA + CD&V met als stoorzender de Boerenbond uiteraard. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De N-VA, CD&V en Open VLD vertegenwoordigen, wanneer men al hun stemmen optelt, hooguit 40 procent van het electoraat. Maar niets zegt dat ze dat ook doen wanneer ze samen één partij zouden vormen. En waarom zou Open VLD samengaan met een partij die op ethisch en communautair vlak ver van haar afstaat? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:17. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be