![]() |
De combinatie van een koude dieselmotor en druk stadsverkeer is een drama.
Koude dieselwagen tot 93,3 % hoger verbruik bij korte ritten in de winter ("druk stadsverkeer") tov met warme motor in vlot stadsverkeer.
Koude benzinewagen tot 49,7% hoger verbruik bij korte ritten ("druk stadsverkeer") in de winter, tov met warme motor in vlot stadsverkeer. Bij de benzinehybride was het zelfs 146,4% hoger verbruik. https://www.waaskrant.be/nieuws/1948...rama-v15-19484 Combinatie koude dieselmotor en druk stadsverkeer is drama” zaterdag 26 maart 2011 16:20 ZWIJNDRECHT. De dieselmotor blijkt uit onderzoek van VAB en VITO, Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek, niet zo positief als de overheid ons wil doen geloven. Vooral de combinatie van een koude dieselmotor en druk stadsverkeer blijkt nefast voor het verbruik en uitstoot. VAB roept de Vlaamse regering op haar verantwoordelijkheid op te nemen. VAB en VITO hebben het verbruik en de uitstoot van de Toyota Auris, de eerste gezinswagen die in drie verschillende brandstofvarianten bestaat, getest in het gewone verkeer. Het testparcours startte in Antwerpen, liep over de E19 en eindigde in Brussel en werd afgelegd tijdens de ochtendspits. De hybride-uitvoering van de Toyota Auris bleek de zuinigste in het spitsverkeer en is de CO2-kampioen. De wagen werd in de test pas echt spaarzaam vanaf het moment dat de motor warm was. In het stadsverkeer komt de diesel pas na 20 minuten op temperatuur en al na 10 minuten op de snelweg. Uit de testen blijkt ook dat een koude dieselmotor in druk stadsverkeer tot 93% meer verbruikt. Uit het onderzoek blijkt ook dat de verdieselijking van de stadswagens het probleem van de zeer ongezonde stikstofoxiden vergroot. Stikstofoxides (NOx) zijn de som van NO en NO2, een gevaarlijke stof die de luchtwegen irriteert en de longblaasjes aantast. De uitstoot van NO2 is gereglementeerd maar België haalt de Europese norm van 2010 niet. Vooral in de agglomeraties zoals Brussel en Antwerpen wordt de norm overschreden. Dat is volgens specialisten te wijten aan onder meer het hoge aantal dieselwagens. Volgens VAB stoten dieselmotoren tien keer meer NO2 uit dan benzinemotoren. Ook de verhouding NO2/NOx ligt bij dieselwagens hoger dan bij benzinewagens en stijgt sterk de laatste jaren. Boven neemt het aandeel schadelijke NO2 in de totale NOx-uitstoot toe met de verstrenging van de euronormen. VAB haalt specialisten aan die stellen dat het gezondheidsprobleem beheersbaar kan gemaakt worden met drastische maatregelen ofwel met een flinke daling van het aantal dieselwagens. Wie zich voor korte afstand wil verplaatsen, kan beter voor een ander vervoermiddel kiezen dan voor de auto. Volgens VAB investeert de overheid beter op de ontwikkeling en promotie van alternatieve vervoersmiddelen. (mb) Alle details en conext: Citaat:
komt uit een oude draad van 2011: https://forum.politics.be/showthread.php?t=153099 gewoon ter opfrissing hoe extreem superieur onze plofwagens toch zijn :roll: in de winter of bij korte afstanden algemeen. Dus laat ons verder zeuren als een EV 15-20% minder rijbereik heeft op enkele weken bij onze winters. Gelukkig laden ze bijna allemaal thuis bij, oef! :lol: |
Citaat:
Wat lees je eigenlijk? Wat begrijp je onder "druk stadsverkeer" ? De " haakjes staan er echt bij !! |
Een diesel om enkel in de stad te rijden is idioot.
Een pick-up om in België te rijden is nog veel idioter. |
Citaat:
Maar ... Wat de diesel aangaat... Gezien er al flink moet betaald worden om een nummerplaat op maakt niet uit welke wagen te krijgen is men dikwijls financieel verplicht om één wagen te kiezen. Het is dus niet de schuld van de eigenaar dat hij geen ideale wagen kan kiezen voor de rit die hij dient te ondernemen. Hij moet zijn 'gemiddelde' wagen kiezen voor zijn 'gemiddelde' ritten. En dan komen de grote lichten weer aandraven met hun 'testen' en gaan het verbruik opmeten van een koude motor in een file... Dat ze eens 4 personen bij vrieskou in hun E-wagen een paar uurtjes doen stilzitten in een aanvaardbare temperatuur van 18° C. Hoe efficiënt gaat dat zijn? En die onnozele tests die men bij EV's uitvoert zonder passagiers met een wagen met gesloten ramen heeft niks te maken met de realiteit. |
Citaat:
Citaat:
Maar als alternatief voor de familiewagen vind ik het ook niet de beste actie. Dan geef ik de voorkeur aan een bestelwagen. |
Citaat:
Laat ik nu net daarvoor mijne pick-up gekocht hebben. Voor kleine verplaatsingen heb ik een Ford Fiesta 1,4 diesel. Heel laag verbruik, zeker als m'n schoondochter er mee rijdt. |
Citaat:
Een niet opgewarmde batterij als het vriest is even erg als een diesel bij extreem korte ritten. Van zodra uw batterij opgewarmd is zal het veel beter zijn, net zoals een dieselmotor. |
Citaat:
En dat dieseltje gaat zijn verwachte levensduur niet halen, maar meh, als je 80 000km op jaar doet, dan is die verwachte levensduur van 200K ook niet zo belangrijk meer. |
Citaat:
De doodsteek vandaag zijn de digitale componenten. Al dan niet ontwikkeld met een 'verborgen' uiterste datum van gebruik. Op onze potten confituur moet de leverancier die datum vermelden. Dat bestaat in de digitale wereld niet. Indien je niet in staat bent deze opzettelijke gebreken zelf te herstellen ben je verplicht om 99% van je voertuig weg te gooien omdat er 1% 'stuk' is. |
2 Bijlage(n)
Citaat:
Citaat:
Dus iemand -uit barkoude landen- die een EV gaat kopen koopt best eentje waar de batterij standaard opwarmbaar is (preconditioning) Toch als de gereden afstand in functie van de temperatuur het lonend maakt. Want die preconditioning verbruikt ook extra stroom al hangt de EV nog aan de wall box buiten. (al een vijftal gezien in onze buurt). Maar bij vertrek met warme batterij zal het verlies van rijbereik (als men er waarde aan hecht) navenant kleiner zijn. Ik denk bvb dat een Fiat 500e die preconditioning standaard niet heeft, maar een VW ID.3 wslk wel. Bij sommige dieselmerken wordt/werd dat ook aangeboden (standkachel, parkeerverwarming), ik herinner me zelfs bij een Mazda 626 (was meestal van het merk Webasto). Electrisch kon dit zeker ook, zoals in Scandinavië waar er soms buitenstopcontacten voorzien waren. Ook oude VW-busjes hadden dat. (maar dan meestal fossiele verbranding = minder efficiënt) https://www.webasto-comfort.com/nl-n...om-verwarming/ Maar nu kopen de Scandinaviërs vooral BEV, probleemje opgelost. https://de.wikipedia.org/wiki/Standheizung (Elektrische Standheizung mit Anschluss an Firmenparkplatz in Nordschweden) Citaat:
|
Plofwagen en de koude start:
Van alle slijtage van de motor in zijn leven komt driekwart van de koude start en in de enkele minuten erna Citaat:
Nog leuker wordt het als ze helemaal niet meer starten: https://www.rtlnieuws.nl/editienl/ar...%20niet%20meer. |
Als koude start van een brandstofwagen dan zo'n enorm probleem zou zijn.
Er is een enorm energiereservoir in elke brandstofwagen, zo'n 300 tot 1200 KWu thermisch. De paar liter olie op temperatuur brengen op de juiste tijd vergt met de betere technologie en verstandig gebruik een paar KWu. Ik zie het probleem niet. |
Citaat:
En een goede benzine of plug-in motor of diesel heeft gestuurde kleppen in zijn grill om sneller op te warmen . Bij mijn vroegere 118d uit 2007 dat dat er al op. |
Citaat:
Maar ja, in Siberië lossen ze dat op door biofuel te gebruiken om de motoren op te warmen. Niks wat een knappend houtvuurtje niet kan oplossen op dat vlak. |
Dat artikel is van 2011.
Sedertdien geen innovaties? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Paardenkracht is omgezet in ezelskracht. Een huidige 100pk krachtig wagentje rijdt minder vinnig dan een 30 jaar oud 50pk krachtig wagentje. En ik kan het weten... Hier een punt ten voordele van de EV's ... hun pk's zijn nog steeds pk's. Vermogen met mondjesmaat loslaten zoals men bij verbrandingsmotoren doet om een euronorm te halen hoeft niet. |
Mocht men de uitlaat naar binnen richten dan hebben tenminste enkel de gebruikers er last van en niet de onschuldige zwakke weggebruikers.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:56. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be