Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 maart 2011, 18:05   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.433
Standaard Verdieseling is groter drama als men dacht...

Tja, vele buurlanden weten dat al 20 jaar, nemen al lang maatregelen om het dieselverkeer vooral in de steden en over korte afstanden te ontraden.

Be wordt wakker, was zelfs zeer uitgebreid in het nieuws.

Lijkt wel of de studie besteld is, en dat die zotte CO2-premie weg moet, of de diesel gaat toch duurder worden binnenkort (accijnzen meer aanpassen zoals niveau grote buurlanden)

Is de begroting al definitief gemaakt door "de regering in lopende zaken" ?

Uitgebreide bron met tabellen verbruik en uitstoot naargelang parameters "druk verkeer en koud/warm rijden", enz... :
(diesel) roetuitstoot is wel niet gemeten... (spreekt eigenlijk voor zichzelf)
Citaat:
http://www.vab.be/nl/actueel/dossier...st.aspx?Id=357

Nieuw onderzoek stelt probleem van verdieselijking voor Brussel en Antwerpen nog scherper

De combinatie van een koude dieselmotor en druk stadsverkeer is een drama op vlak van verbruik en uitstoot.

VAB roept de Vlaamse regering op haar verantwoordelijkheid op te nemen en een breed maatschappelijk debat te voeren. De Mora (de Vlaamse Mobiliteitsraad) lijkt een geëigend platform hiervoor. De huidige aanpak, zoals de aangekondigde hervorming van de BIV (de eenmalige belasting bij inschrijving van een voertuig) mist visie en draagvlak.

Nieuw onderzoek

VAB en VITO (Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek) hebben het verbruik en de uitstoot van de eerste gezinswagen die in drie verschillende brandstofvarianten bestaat (Toyota Auris) getest in het gewone verkeer. VITO bouwde in de testwagens speciale apparatuur in om continu metingen te doen naar verbruik, snelheid en locatie. Het testparcours startte in Antwerpen, liep over de E19 en eindigde in Brussel en werd afgelegd tijdens de ochtendspits. Emissies van NOx en fijn stof werden gesimuleerd.

Conclusies van VAB

# De hybride wagen verbruikt het minst in stedelijk verkeer en tijdens de spits.
# De combinatie van een koude motor en druk stadverkeer verdubbelt het verbruik van een dieselwagen.
# Extra verbruik in spitsverkeer kan je temperen met eco-driving.
# De verdieselijking van de stadswagens vergroot het probleem van de zeer ongezonde stikstofoxiden.

...]
Citaat:
http://knack.rnews.be/nl/actualiteit...4972385604.htm

Volgens VAB is diesel niet geschikt voor korte ritten
woensdag 23 maart 2011 om 12u31

VAB wilde op basis van een realistische test een advies opstellen dat de consument kan helpen bij zijn keuze tussen een auto met een benzinemotor, één met een dieselmotor of een voertuig met hybride aandrijving.

Om betrouwbare gegevens te verzamelen werd samengewerkt met VITO (Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek). De testen werden uitgevoerd met een Toyota Auris omdat dit de enige gezinswagen is die momenteel in drie varianten bestaat (diesel, benzine en hybride). Om een reële verkeerssituatie na te bootsen, werd gekozen voor een mix van stads- en snelwegverkeer tijdens de ochtendspits. Het traject Antwerpen? Brussel verliep over de E19 met de gekende accordeonfiles ter hoogte van Mechelen Noord en de sterke vertraging bij Vilvoorde. In Antwerpen en Brussel werd een specifieke route gevolgd om het verbruik en de uitstoot in stadsverkeer te meten. De test heeft onder meer duidelijk gemaakt wat de sterke punten zijn van de hybride auto. In de stad en in de file kan je met momenten volledig elektrisch rijden. De elektriciteit is recupereerde energie en wordt opgewekt bij het remmen en uitbollen. Door daar handig op in te spelen kan je het verbruik bij sterk vertraagd verkeer beperken. Maar ook een diesel heeft zijn voordelen. Een dieselmotor presteert goed wanneer hij met een constant en een laag toerental kan draaien. Zijn habitat is de snelweg buiten de spits. De dieselmotor bereikt wel minder snel zijn bedrijfstemperatuur en zijn optimaal verbruik. In stadsverkeer bereikt een diesel pas na 20 minuten zijn ideale bedrijfstemperatuur en op de snelweg na 10 minuten. Dit verklaart waarom een dieselwagen absoluut niet geschikt is voor korte trajecten. Het verbruik en de uitstoot, van vooral stikstofoxiden, zijn dan opmerkelijk hoger. De CO2-premie van de federale overheid pusht automobilisten richting diesel. Ook zij die weinig kilometers afleggen en veelal de auto voor korte ritten gebruiken, schakelen over op diesel. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van VAB, een enquête bij 7.852 automobilisten. Daaruit blijkt ook dat 76% van de ritten korter is dan 15 kilometer. (Belga) (TDMS)
Fijnstof of NO2 problemen ? Be of beter Vlaanderen haalt die EU-grenswaarden niet ? Ach geen probleem... subsidieer de dieselpersonenwagens nog wat meer... "de anderen" zullen het wel betalen...

Citaat:
http://www.vito.be/VITO/NL/HomepageA...bericht_93.htm
Uitnodiging persconferentie woensdag 23 maart 10u30
VAB, Pastoor Coplaan 100

DE COMBINATIE VAN EEN KOUDE DIESELMOTOR EN DRUK STADSVERKEER IS EEN DRAMA OP VLAK VAN VERBRUIK EN UITSTOOT.

Nieuw onderzoek stelt probleem van verdieselijking voor Brussel en Antwerpen nog scherper.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 23 maart 2011 om 18:16.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2011, 06:13   #2
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.529
Standaard

rustig blijven.......wat personenverkeer betreft meen ik dat de kentering zachtjes bezig is....
Het heeft er mee te maken dat kleine- en goedkope stadsautootjes (typisch van Roemeense,Italiaanse- en algemeen "Aziatische" afkomst )gestadig opgang maken in het straatbeeld....en niet noodzakelijk meer als "2de" auto....(een beetje zoals in de late jaren zeventig,begin jaren tachtig ,crisisjaren,toen de Japanse pletwals over de Europese autoindustrie heen walste met beter aangepaste produkten voor de tijd en omstandigheden.

We zien het ook in de brochures van de fabrikanten,die de bui zien hangen.Was 5 jaar geleden het kleine stadsautootje het "onderdeurtje" achteraan de brochure,nu brengen ze zelfs verschillende types terzelfdertijd op de markt (mogelijk wegens hun verschillende Aziatische produktiecentra...).De designers slagen er zelfs in een leuke snoet ,naar meer Europese smaak,te ontwerpen aan die dingen...


...en uiteraard konstant op qui vive blijven omtrent het openbaar vervoer...

Laatst gewijzigd door kelt : 24 maart 2011 om 06:24.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2011, 06:45   #3
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.042
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Voor ritten minder dan 15 km en een tussentijd van 5 uur of meer, is een puur electrische vehikel de beste optie. Ergo, voor persoonlijk woon-werk verkeer. Dus een 1 of 2 zits voertuig, met een zo klein mogelijk "wegoppervlak" en volledige afscherming van't weer lijkt me de beste optie.(plek voor boodschappen is zeker meegenomen)
Voeg daarbij een gespreide werktijd, en een vrachtverkeer wat minder via de weg, en meer via de grootschalige transportinfrastructuur gaat, en je gaat de files zien oplossen als sneeuw voor de zon.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 24 maart 2011 om 06:45.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2011, 09:30   #4
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.217
Standaard

Groot gelijk. Maar euh, een benzine-auto is ook niet de meest geschikte oplossing voor stadsverkeer. Een koud zijnde katalysator laat ook de onverbrande KWS, CO en NOx (dit laatste is sowiezo lager dan bij diesel door het gebruik van rijkere brandstofmengsels) door.

Uiteindelijk, hoe je het ook bekijkt, voor exclusief stadsverkeer is een licht elektrisch voertuig de meest geschikte oplossing.

Toegegeven, het woord 'eco-diesel' is op zich een verschrikking...

Laatst gewijzigd door Aurora_Borealis : 24 maart 2011 om 09:31.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2011, 15:25   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.433
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Toegegeven, het woord 'eco-diesel' is op zich een verschrikking...
Idd en de auto-importeurs en constructeurs spelen daar op in en noemen dat gedrocht Federale Milieupremie, en de vervuilendste dieselmotor in de stad heeft meestal (enkele dure hybrides uitgezonderd) recht op een ecopremie van 3 of 15 % op de aankoopprijs, terwijl dat de diesels al jarenlang bevoorrecht zijn door goedkopere brandstof door mindere accijnzen.

willekeurig vb Peugeot:

Citaat:
Minder CO2, u wint er bij !

Wie een ‘schone’ wagen koopt, geniet van bepaalde financiële voordelen. Bij aankoop van een nieuwe wagen kent de Belgische federale regering een rechtstreekse korting toe op de factuur.

Deze korting bedraagt :

•15% op de verkoopprijs (BTW inclusief) of maximaal 4.540 € indien de wagen strikt minder dan 105 g CO2/km uitstoot.
•3% op de verkoopprijs (BTW inclusief) met een limiet van 850 € indien de uitstoot tussen 105 en 115 g CO2/km bedraagt.

Bij aankoop van een nieuwe elektrische wagen mag u van de Belgische regering 30% van het aankoopbedrag in mindering brengen van uw belastbaar inkomen voor het aanslagjaar 2011 (inkomsten van 2010). Deze aftrek mag niet meer bedragen dan 9000 €.

Voor meer details kunt u terecht bij uw Peugeot-verkooppunt.

De federale milieupremie zal u toegekend worden voor zover de toekenningsvoorwaarden ervan op het moment van de levering van het voertuig nog zijn vervuld en/of nog steeds geldig zijn. De verkoper kan in geen geval aansprakelijk zijn voor wetgevende wijzigingen met betrekking tot de toekenning van deze premie en/of de toekenningsvoorwaarden van genoemde premie en kan er geen gevolgen van dragen.

http://nl.peugeot.be/milieupremie/



De veel milieuvriendelijkere zuinige kleine benzines vallen volledig uit de subsidieboot omdat ze een tiental gram meer CO2 uitstoten per km, en enkel op basis van een rollenbanktest, maar niet op basis van het dagelijks verkeer. Daarbij stoten ze quasi ook geen ultrafijne roetdeeltjes uit. En NOx sowieso tienmaal minder, volgens die VITO test (koude of warme motor)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 maart 2011 om 15:28.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2011, 17:59   #6
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Tja, vele buurlanden weten dat al 20 jaar, nemen al lang maatregelen om het dieselverkeer vooral in de steden en over korte afstanden te ontraden.

Be wordt wakker, was zelfs zeer uitgebreid in het nieuws.

Lijkt wel of de studie besteld is, en dat die zotte CO2-premie weg moet, of de diesel gaat toch duurder worden binnenkort (accijnzen meer aanpassen zoals niveau grote buurlanden)

Is de begroting al definitief gemaakt door "de regering in lopende zaken" ?

Uitgebreide bron met tabellen verbruik en uitstoot naargelang parameters "druk verkeer en koud/warm rijden", enz... :
(diesel) roetuitstoot is wel niet gemeten... (spreekt eigenlijk voor zichzelf)




Fijnstof of NO2 problemen ? Be of beter Vlaanderen haalt die EU-grenswaarden niet ? Ach geen probleem... subsidieer de dieselpersonenwagens nog wat meer... "de anderen" zullen het wel betalen...
Stel de veiligheidsnormen terug naar een normaal niveau en geef de regels vrij waarom een voertuig van 600kilogram een snelheid van meer dan 200kilometer per uur moet kunnen halen. Of vrij vertaalt, laat onze politici stoppen met enkel voertuigen van fabrikanten die lobbyen om voertuigen duur en snel te houden opsluiten en je krijgt vanzelf terug zuinige milieuvriendelijke voertuigen. Je moet enkel BMW, Mercedes, Saab, VW en zo verder duidelijk op de vingers tikken en van hen eisen dat ze normaal doen en nog enkel wagens bouwen die veilig zijn voor de andere weggebruikers en geen vals veiligheidsgevoel bezorgen aan de bestuurders van hun moordwapens en het probleem is opgelost.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2011, 08:20   #7
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Stel de veiligheidsnormen terug naar een normaal niveau en geef de regels vrij waarom een voertuig van 600kilogram een snelheid van meer dan 200kilometer per uur moet kunnen halen. Of vrij vertaalt, laat onze politici stoppen met enkel voertuigen van fabrikanten die lobbyen om voertuigen duur en snel te houden opsluiten en je krijgt vanzelf terug zuinige milieuvriendelijke voertuigen. Je moet enkel BMW, Mercedes, Saab, VW en zo verder duidelijk op de vingers tikken en van hen eisen dat ze normaal doen en nog enkel wagens bouwen die veilig zijn voor de andere weggebruikers en geen vals veiligheidsgevoel bezorgen aan de bestuurders van hun moordwapens en het probleem is opgelost.
En hier komt Metafoor congres

http://www.kuleuven.be/metaforum/doc...click.php?id=8
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2011, 11:57   #8
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Stel de veiligheidsnormen terug naar een normaal niveau en geef de regels vrij waarom een voertuig van 600kilogram een snelheid van meer dan 200kilometer per uur moet kunnen halen. Of vrij vertaalt, laat onze politici stoppen met enkel voertuigen van fabrikanten die lobbyen om voertuigen duur en snel te houden opsluiten en je krijgt vanzelf terug zuinige milieuvriendelijke voertuigen. Je moet enkel BMW, Mercedes, Saab, VW en zo verder duidelijk op de vingers tikken en van hen eisen dat ze normaal doen en nog enkel wagens bouwen die veilig zijn voor de andere weggebruikers en geen vals veiligheidsgevoel bezorgen aan de bestuurders van hun moordwapens en het probleem is opgelost.
Euh moordwapens ? Iets is pas een moordwapen als het daar ook DOELbewust voor gebruikt wordt denk ik
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2011, 12:16   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.433
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Thx, Paul.
Heb het net doorgelezen.

Bewijst de antimilieupolitiek van ons land betreft personenwagens.
Citaat:
...
Er zijn twee lessen te trekken uit deze tabel. Ten eerste kost, exclusief belastingen op auto en brandstof, een dieselwagen niet echt minder dan een benzinewagen, maar betaalt de eigenaar van een dieselwagen vooral veel minder belastingen, zeker sinds de afschaffing van de accijnscompenserende belasting op dieselwagens.

Dieselwagens stoten minder CO2 uit per kilometer, maar de klimaatschade hiervan (berekend aan 25 € per ton of ongeveer wat het de industrie kost om CO2 te besparen) weegt niet altijd op tegen de hogere conventionele luchtverontreiniging.

Op jaarbasis zorgt de vervanging van een benzinewagen door een dieselwagen slechts voor kleine CO2-besparingen (0,2 tot 0,5 ton per voertuig per jaar bij 15.000 km).

Het bevoordelen van dieselwagens tegenover benzinewagens zorgt voor een besparing van CO2 aan een impliciete kost van 1000 € per ton voor de economie. Dit terwijl in de industrie de kost van CO2-besparingen rond de 25 € bedraagt per ton. Een tweede vaststelling is dat, in vergelijking met de benzinewagen, de impliciete subsidie (of belastingverlies) voor de energiezuinige dieselvariante toch wel erg hoog is, met een orde van grootte van 700 tot 900 € per jaar.

Dit is het resultaat van een subsidie bij aankoop en de veel lagere accijnsopbrengst bij energiezuinige dieselwagens.
Dit staat dus niet in verhouding tot de reductie in uitstoot.

Autovarianten die vooral minder accijnzen betalen zwaar subsidiëren is moeilijk te begrijpen. ...]
Citaat:
In stadsverkeer bereikt een diesel pas na 20 minuten zijn ideale bedrijfstemperatuur en op de snelweg na 10 minuten. Dit verklaart waarom een dieselwagen absoluut niet geschikt is voor korte trajecten. Het verbruik en de uitstoot, van vooral stikstofoxiden, zijn dan opmerkelijk hoger.

De CO2-premie van de federale overheid pusht automobilisten richting diesel.

Ook zij die weinig kilometers afleggen en veelal de auto voor korte ritten gebruiken, schakelen over op diesel.

Dit blijkt uit nieuw onderzoek van VAB, een enquête bij 7.852 automobilisten. Daaruit blijkt ook dat 76% van de ritten korter is dan 15 kilometer. (Belga) (TDMS)
Citaat:
http://www.nieuwsblad.be/article/det...leid=GNM1O5V81

Grootste vervuilers betalen minder taks

dinsdag 19 februari 2008

HERENTALS - Voor personenwagens met een zware dieselmotor betaal je sinds begin dit jaar tot 1.000 euro minder verkeersbelasting. Dat is een gevolg van de afschaffing van de accijnscompenserende belasting. Maar grote diesels zijn ook de grootste vervuilers.

Veel dieselrijders zullen de afschaffing van de in 1996 ingevoerde accijnscompenserende belasting wellicht pas merken wanneer ze hun jaarlijkse verkeersbelasting moeten betalen. De geleidelijke afschaffing van deze taks werd in 2003 beslist. Eerst kwamen de kleine dieselauto's aan de beurt, sinds dit jaar werd ook de bijkomende dieseltaks voor grotere motoren afgeschaft. Voor diesel- en benzinewagens wordt voortaan nog slechts één uniform tarief volgens de fiscale pk's gehanteerd.

De belasting op diesels compenseerde het feit dat de accijnsheffing op benzine tussen 1992 en 1995 meer was gestegen dan die op dieselbrandstof. Er werd toen een oplossing gevonden die enkel de personen-auto's bestrafte en niet het vrachttransport. De afschaffing lag vast bij wet maar vandaag blijkt deze maatregel bijzonder milieuonvriendelijk te zijn, omdat de grote dieselmotoren ook meer gevaarlijk fijn stof uitbraken.

Voor de eigenaar van de betere gezinswagen levert dat slechts een paar euro voordeel op maar een diesel met 12 fiscale pk betaalt nu nog 428,21 euro tegenover 492,17 euro vorig jaar. Hoe groter de motor, hoe groter het voordeel: een dieselwagen met 14 fiscale pk betaalt nu 336,12 euro minder. Topmodellen als de Mercedes S 420 CDI (20 pk) betalen voortaan 1.702,01 euro tegenover 2.849,33 euro vroeger. Voor de Audi A8 4.2 TDI (21 pk) is dat nu 1.794,80 tegenover 3.009,68 euro.

De afschaffing zet kwaad bloed bij de automobilisten die LPG tanken. 'Op de meest vervuilende auto's wordt de rijtaks verlaagd, maar niet op de auto's die met de meest milieuvriendelijke brandstof, LPG, rijden', zegt David Michiels uit Herentals. 'We hadden twee dieselwagens en zijn om ecologische redenen op een LPG-wagen overgeschakeld. Onze inspanning voor een gezonder milieu wordt niet beloond.' (jmb)
Citaat:
Aanvullende verkeersbelasting voor LPG personenwagens

De personenauto's, de auto's voor dubbel gebruik en de minibussen, waarvan de motor, zelfs gedeeltelijk of tijdelijk, gedreven wordt met vloeibaar petroleumgas of andere vloeibare koolwaterstofgassen, zijn onderworpen aan een aanvullende verkeersbelasting respectievelijk ten belope van 89,16 EUR, 148,68 EUR of 208,20 EUR (basisbedragen, niet geïndexeerd), naargelang het belastbaar vermogen niet hoger is dan 7 PK, 8 PK bereikt zonder 13 PK te overschrijden of meer bedraagt dan 13 PK.

Accijnscompenserende belasting voor diesel personenwagens

In het kader van de inspanningen om het overheidstekort te verminderen, werd door de programmawet van 20 december 1995, de accijns op benzine verhoogd. De regering voerde door diezelfde programmawet, met ingang van het aanslagjaar 1996 eveneens een vervangende (compenserende) belasting in op de personenauto’s, auto’s voor dubbel gebruik en minibussen die zijn uitgerust met een dieselmotor, waarvan het bedrag enkel wordt vastgesteld volgens de belastbare kracht en niet volgens het verbruik. De Programmawet van 5 augustus 2003 (BS 7.8.2003) bouwt, door de invoering van nieuwe tarieven, de accijnscompenserende belasting af over een periode van vier jaar vanaf aanslagjaar 2004. Vanaf 2008 dient er dus geen accijnscompenserende belasting betaald te worden voor dieselwagens.
http://www.lne.be/themas/milieu-en-m...keersbelasting
Dankzij... vooral Sp.a-Spirit :

http://nl.wikipedia.org/wiki/Regering-Verhofstadt_II

Leefmilieu en Pensioenen Bruno Tobback (sp.a) (vanaf 18 juli 2004)
Mobiliteit en Sociale Economie Bert Anciaux (Spirit) (tot 18 juli 2004)
Mobiliteit Renaat Landuyt (sp.a) (vanaf 18 juli 2004)
Leefmilieu, Consumentenzaken en Duurzame Ontwikkeling Freya Van den Bossche (sp.a) (tot 18 juli 2004)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 25 maart 2011 om 12:43.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2011, 18:07   #10
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.529
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Stel de veiligheidsnormen terug naar een normaal niveau en geef de regels vrij waarom een voertuig van 600kilogram een snelheid van meer dan 200kilometer per uur moet kunnen halen. Of vrij vertaalt, laat onze politici stoppen met enkel voertuigen van fabrikanten die lobbyen om voertuigen duur en snel te houden opsluiten en je krijgt vanzelf terug zuinige milieuvriendelijke voertuigen. Je moet enkel BMW, Mercedes, Saab, VW en zo verder duidelijk op de vingers tikken en van hen eisen dat ze normaal doen en nog enkel wagens bouwen die veilig zijn voor de andere weggebruikers en geen vals veiligheidsgevoel bezorgen aan de bestuurders van hun moordwapens en het probleem is opgelost.
Aha,we zijn bijna tot de kern van het probleem gekomen....Als je die vernoemde merken eens zou "aanpakken" onder argument van "maatschappelijke overwegingen",dan zouden onze hh politici,nog in hetzelfde telefoongesprek of emailtje, te horen krijgen hoeveel jobs er, per onmiddelijk ,bedreigd zijn.....

(we hebben de genadeloze handelswijze van de autofabrikanten en de schijtbroekerigheid van de politici gezien in de "crisis" kortgeleden nietwaar?)

In ons huidig economisch bestel,waar import van produkten uit slavenlanden toegestaan is,KUNNEN autofabrikanten binnen de EU zich niet,of niet lang meer,produktie van kleine autootjes veroorloven als de verkoopsprijs onder de 10000 € moet zijn....

Laatst gewijzigd door kelt : 25 maart 2011 om 18:11.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2011, 21:17   #11
freelancer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 februari 2011
Berichten: 7.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Aha,we zijn bijna tot de kern van het probleem gekomen....Als je die vernoemde merken eens zou "aanpakken" onder argument van "maatschappelijke overwegingen",dan zouden onze hh politici,nog in hetzelfde telefoongesprek of emailtje, te horen krijgen hoeveel jobs er, per onmiddelijk ,bedreigd zijn.....

(we hebben de genadeloze handelswijze van de autofabrikanten en de schijtbroekerigheid van de politici gezien in de "crisis" kortgeleden nietwaar?)

In ons huidig economisch bestel,waar import van produkten uit slavenlanden toegestaan is,KUNNEN autofabrikanten binnen de EU zich niet,of niet lang meer,produktie van kleine autootjes veroorloven als de verkoopsprijs onder de 10000 € moet zijn....
Citaat:
(we hebben de genadeloze handelswijze van de autofabrikanten en de schijtbroekerigheid van de politici gezien in de "crisis" kortgeleden nietwaar?)
Gelukkig waren de vakbonden niet schijtbroekerig...
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2011, 22:34   #12
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Aha,we zijn bijna tot de kern van het probleem gekomen....Als je die vernoemde merken eens zou "aanpakken" onder argument van "maatschappelijke overwegingen",dan zouden onze hh politici,nog in hetzelfde telefoongesprek of emailtje, te horen krijgen hoeveel jobs er, per onmiddelijk ,bedreigd zijn.....

(we hebben de genadeloze handelswijze van de autofabrikanten en de schijtbroekerigheid van de politici gezien in de "crisis" kortgeleden nietwaar?)

In ons huidig economisch bestel,waar import van produkten uit slavenlanden toegestaan is,KUNNEN autofabrikanten binnen de EU zich niet,of niet lang meer,produktie van kleine autootjes veroorloven als de verkoopsprijs onder de 10000 € moet zijn....
er bestaat toch een systeem die de snelheid belast ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2011, 08:21   #13
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Aha,we zijn bijna tot de kern van het probleem gekomen....Als je die vernoemde merken eens zou "aanpakken" onder argument van "maatschappelijke overwegingen",dan zouden onze hh politici,nog in hetzelfde telefoongesprek of emailtje, te horen krijgen hoeveel jobs er, per onmiddelijk ,bedreigd zijn.....

(we hebben de genadeloze handelswijze van de autofabrikanten en de schijtbroekerigheid van de politici gezien in de "crisis" kortgeleden nietwaar?)

In ons huidig economisch bestel,waar import van produkten uit slavenlanden toegestaan is,KUNNEN autofabrikanten binnen de EU zich niet,of niet lang meer,produktie van kleine autootjes veroorloven als de verkoopsprijs onder de 10000 € moet zijn....
En nu met de ramp in Japan komen de echte economische waarden van die producenten naar boven.
Fort Genk moet zijn arbeiders binnen kort doppen sturen omdat de onderdelen vanuit Japan niet meer geleverd worden en de fabriek in China nog niet in werking is.

Trouwens de voertuigen kunnen niet enkel onder de 10.000euro blijven, maar zelfs onder de 5.000 euro gaan als men hen zou bouwen volgens de regels waaraan ze binnen het verkeer mogen gebruikt worden.
Laat Europa eenvoudig de wet invoeren dat personenwagens moeten begrenst zijn om 120 of 130 km/u, zoals vrachtwagens moeten begrenst zijn op 90km/u en brommers op 45 km/u.
Je zal dan eens zien hoe voertuigen op de markt veranderen van motorinhoud en in verbruik.
Want dan heeft het voor de fabrikanten geen zin meer om voertuigen met een snelmotor en grote cilinderinhoud te bouwen en op de markt te brengen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2011, 08:24   #14
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Gelukkig waren de vakbonden niet schijtbroekerig...
Nee, die hebben zelfs meer bijgedragen tot het verdwijnen van jobs in ons land dan de overheid.

Midden in de discussie over het sluiten van een Opelfabriek in Europa gingen zij even een staking houden voor meer loon en minder werkuren, terwijl de Duitse vakbonden akkoord gingen met langer werkperiodes voor hetzelfde loon.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2011, 08:55   #15
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.447
Standaard

nu metafoor ziet het breder

italic is mijn commentaar:

Citaat:
Invoeren van tol

De onderzoekers willen tol heffen op verbindingswegen naar autosnelwegen. Willen de bestuurders toch de snelweg oprijden, dan moeten ze daarvoor betalen. De inkomsten kan de overheid gebruiken om de belastingen te verlagen.

volgens mij ben je beter met een volledige kilometerheffing, dat je niet eindigt met een hypocriete toestand dat iedereen maximaal langs alternatieve wegen begint te sluipen.
Anderzijds een 'modulerende tol die hybride, laag verbruikende, en electrische mobiliteit in functie van vervuiling en alternatief in functie van CO2 moduleerbaar taxeert, moet volgens mij ook helpen.

Parkeergarages

Veel mensen rijden in de stad eindeloos rond op zoek naar een parkeerplaats. Ze veroorzaken vertragingen en extra vervuiling en vormen een gevaar voor voetgangers. De oplossing: minder auto's langs de straat. Dat kan als de inwoners hun bewonerskaart ruilen voor een parkeerplaats in een grote parkeergarage.

Anderzijds als iedereen met een smart rijdt verdubbel je de parkeerplaats... Dus ik zou de oplossing zoeken bvb door de auto's te halveren...


Schaf subsidie woon-werkverkeer af

De afschaffing van de subsidie voor woon-werkverkeer zal mensen aanmoedigen een job te zoeken dicht bij huis.

Anderzijds vergeet men hier dat ARBEID 80% belast wordt, en autokosten in principe niet gesubsidieerd worden, maar gewoon minder belast worden. Wat je wel zou kunnen doen is alles evenveel belasten. Zodat evenwichten niet verschuiven naar aberrant gedrag. Maar momenteel is het toch nog altijd veel moeilijker om een arbeidsinkomen te verwerven dan om geld uit te geven aan mobiliteit. Als je daar dan nog een schepje bovenop doet dan melk je volledig de werkmens. Dan moet je wel eventjes een belastingverlaging invoeren van zogoed als belasting halveren.
Uiteraard is dit voorstel hier ontwikkeld door ambtenaren die met lede ogen toezien hoe de privésector nog aangemoegdigd wordt om te werken in de cowboywereld door een voordeeltje in natura van een leasewagen. TYpisch wereldvreemd weten die blijkbaar niet dat je echt wel hoofdzakelijk uw kilometers zit te rijden voor de firma en dat uw privékm belast worden als voordeel in natura, dus dat het systeem weliswaar forfaitair maar toch een correctie doet daarop

Gedaan met subsidies voor dieselwagens

Dieselwagens worden het meest verkocht in België maar presteren ecologisch gezien niet beter dan benzinewagens. Een gemiddelde dieselrijder kost de overheid 750 euro aan niet ontvangen accijnzen. De onderzoekers pleiten daarom voor een extra voertuigbelasting van ongeveer 100 euro voor dieselwagens. Voor oudere dieselwagens wordt die taks nog hoger.

In feite is die berekening gemaakt door iemand die dus vergeet alle kosten van een wegen te berekeen. Uiteraard als een auto goedkoper komt, is hij gewoon minder belast zelfs als jehem evenveel belast als een benzinewagen via de brandstof. Een diesel heeft 2liter nodig om tussen de 100-200pk te braken, een benzinewagen kan dat met een 1.6liter. EN een diesel verbruikt minder gemiddeld, wat hem om de tweede reden de betere keuze maakt zelfs bij eeen equitaxering. Dus helemaal correct is die berekening daar niet gebeurd. Bovendien kun je zeker niet spreken van subsidie, maar moet je gewoon spreken van bvb 4-5% minder belast worden.. Anderzijds ontstaat het dilemma van de verschil taxering benzine diesel door de transportsector en door de concurrentie tussen landen in europa. Dus als er iets zou moeten veranderen is dat de benzine minder belast wordt, en dat dezelfde taksen geheven worden op de brandstoffen om uw huis te verwarmen


Extra rijstrook

De splitsing van een snelweg kan leiden tot filevorming. Dat bewijst de E313 bij Ranst, waar de snelweg van drie rijstroken splitst in twee rijstroken voor de E313 en één voor de E34. Het probleem is dat die ene rijstrook van de E34 het verkeer niet kan slikken. Ander probleem is dat de splitsing van een snelweg vaak wordt aangegeven met een uitvoegstrook en niet met een doorgaande rijstrook. Een deel van het verkeer moet dan een of meerdere rijstroken opschuiven. Een nieuwe rijbaan of nieuwe belijning kan uren file besparen.

sowieso moet gans de ring van brussel, antwerpen verdubbelen. Anzuigeffect mijn ass. Stop eens met ambtenaren alibi's te geven om niets meer te doen tenzij gewoon doelloos plannen maken, en ondertussen budgetten verspillen aan restauratie en oplappen en 'paniekvoetbal situaties zoals lichten die omvallen of bruggen die instorten' op te lappen.


Intelligente verkeerslichten

Met een betere lichtenregeling kunnen we de wegcapaciteit 11 tot 17 procent opvoeren. Dat kan met detectoren die meten wanneer het licht best verspringt naar rood of groen.

ik dacht dat dit al gebeurde ? maar in feite niet intelligent genoeg

Geef de ambtenaren de leiding

Alle bovenstaande maatregelen kunnen onmiddellijk worden uitgevoerd. Dat we nog niet zo ver zijn, wijten de onderzoekers aan een gebrek aan politieke moed. Geef de ambtenaren dus de leiding, zeggen ze, want die hangen niet af van stemmenwinst.


Dat is juist, laat de mensen hun werk doen politici
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2011, 10:10   #16
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Waarom zijn er geen pompbediendes meer?

Omdat de loodvrije benzine kankerverwekkend is.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2011, 10:23   #17
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Waarom zijn er geen pompbediendes meer?

Omdat de loodvrije benzine kankerverwekkend is.
nee, omdat arbeid veel teveel belast wordt.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2011, 19:25   #18
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Waarom zijn er geen pompbediendes meer?

Omdat de loodvrije benzine kankerverwekkend is.
Het zal wel om de loonkost gaan natuurlijk, maar inderdaad: loodvrije benzine is niet te vertrouwen.
Om voldoende klopvast te zijn zonder loodverbindingen moet loodvrije benzine uit ketens bestaan die langer hogere temperaturen kunnen doorstaan.
Cyclische koolwaterstofketens zijn thermisch meer stabiel dan lineaire. Daarom zit er nogal wat xyleen en tolueen in loodvrije benzine.
Cyclische ketens zijn aromaten. Aromaten zijn benzeenderivaten.
Benzeen is zoals bekend absoluut te vermijden want zeer cancerogeen. Xyleen is minder maar zeker ook cancerogeen.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2011, 20:02   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.433
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Waarom zijn er geen pompbediendes meer?

Omdat de loodvrije benzine kankerverwekkend is.
Nog nooit een afzuigsysteem aan de brandstofslang gezien ?


Gas nozzle with vapor recovery

http://en.wikipedia.org/wiki/Vapor_recovery

Vapor (or vapour) recovery is the process of recovering the vapors of gasoline or other fuels, so that they do not escape into the atmosphere. This is often done (or required by law) at filling stations, in order to reduce noxious and potentially explosive fumes and pollution.

The negative pressure created in the (underground) tank by the withdrawal is usually used to pull in the vapors. They are drawn-in through holes in the side of the nozzle and travel through special hoses which have a return path.


Citaat:
http://de.wikipedia.org/wiki/Zapfs%C...ckf.C3.BChrung

Gasrückführung

Moderne Tankstellen benutzen Zapfsäulen und Zapfventile mit einer Gasrückführung zur Absaugung des zu Gas verflüchtigten Kraftstoffes. Dadurch werden gesundheits- und umweltgefährdende Benzoldämpfe weitgehend aufgesaugt. In Deutschland ist aufgrund der Verordnung zur Begrenzung der Kohlenwasserstoffemissionen bei der Betankung von Kraftfahrzeugen (21.BlmSchV) seit dem 1. April 2003 bei neu gebauten Tankstellen Vorschrift, dass die ordnungsgemäße Funktion der Gasrückführung automatisch überwacht wird (Gasrückführungsüberwachung). Im Falle einer Störung der Gasrückführung muss die Zapfsäule binnen 72 Stunden instandgesetzt werden, andernfalls wird die weitere Abgabe von Ottokraftstoffen an dieser Zapfsäule durch technische Maßnahmen automatisch unterbunden.

Gaspendelung nennt sich der Vorgang, dass für jeden Liter Flüssigphase ein Liter Dampf(Gas-)phase zwischen liefernden Tankwagen und (meist Erdlagertank der Tankstelle zurückgetauscht wird. Der Dampfdruck von Benzin beträgt bei 20 °C um 60 kPa (0,6 bar), aus dem Verhältnis von Dichte flüssig = 750 g/l zu Dichte Gasphase = 4,5 g/l lässt sich durch Zurückleitung von Treibstoffdampf bei jedem Betankungsschritt rechnerisch 0,6 % Treibstoffverlust vermeiden.[3]

http://de.wikipedia.org/wiki/Gasr%C3%BCckf%C3%BChrung
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2011, 20:31   #20
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Nog nooit een afzuigsysteem aan de brandstofslang gezien ?
(...)
Nee. En waarom zou dat dan nodig zijn denk je?
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be