Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Helft nieuwe auto's is een SUV (https://forum.politics.be/showthread.php?t=273143)

fred vanhove 15 november 2024 06:39

Helft nieuwe auto's is een SUV
 
Gaat al beginnen. DE EV zijn pakken zwaarder en bijgevolg een pak schadelijker voor oa zwakke weggebruikers onze wegen en parkeerplaatsen. De SUV met benzine zijn na ze ook een pak zwaarder zijn ook nog eens een pak minder zuinig.

Wie had dat nu kunnen voorspellen behalve dan de Fred dat onze steden niet gezonder gingen worden en al zeker niet minder gevaarlijk.....:roll:

De onnozele apen gaan nog veel heimwee krijgen naar de kleine zuinige stadsautootjes en dan mochten die nog type Golf GTI of 205 GTI zijn:lol:

Epoque de merde zei Alain Delon en ik kan hem alleen gelijk geven.

https://www.demorgen.be/snelnieuws/h...-suv~b40f3615/

maddox 15 november 2024 07:21

Tja, welke keuze is er nog eigenlijk. Duur of heel duur.
Dan is die paar €1000 extra voor de hogere zit, de ogenschijnlijke grotere bagagecapaciteit en het "stoere" geen punt meer.

Maar , iemand die in een centrum van iets dat groter is dan het hol van Pluto woont, die mag er de ongemakken wel bijnemen. Parkeerplaats vinden bijvoorbeeld. En de kans op milieurebellen...

Micele 15 november 2024 13:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10435231)
Gaat al beginnen. DE EV zijn pakken zwaarder en bijgevolg een pak schadelijker voor oa zwakke weggebruikers onze wegen en parkeerplaatsen. De SUV met benzine zijn na ze ook een pak zwaarder zijn ook nog eens een pak minder zuinig.

Wie had dat nu kunnen voorspellen behalve dan de Fred dat onze steden niet gezonder gingen worden en al zeker niet minder gevaarlijk.....:roll:

De onnozele apen gaan nog veel heimwee krijgen naar de kleine zuinige stadsautootjes en dan mochten die nog type Golf GTI of 205 GTI zijn:lol:

Epoque de merde zei Alain Delon en ik kan hem alleen gelijk geven.

https://www.demorgen.be/snelnieuws/h...-suv~b40f3615/

Heeft eigenlijk niets met BEV te maken.

De zwaarste en vooral SUVs -zie foto- zullen ook US-modellen zijn, diesel en benzine, diesel nog wat zwaarder. En bij plug-in hybrides SUVs zal er weinig gewichtsverschil zijn met een pure BEV op BEV-platform, dus geen omgebouwde ICE.
Cijfers kan ik geven.

pajoske 15 november 2024 18:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10435239)
Tja, welke keuze is er nog eigenlijk. Duur of heel duur.
Dan is die paar €1000 extra voor de hogere zit, de ogenschijnlijke grotere bagagecapaciteit en het "stoere" geen punt meer.

Maar , iemand die in een centrum van iets dat groter is dan het hol van Pluto woont, die mag er de ongemakken wel bijnemen. Parkeerplaats vinden bijvoorbeeld. En de kans op milieurebellen...

De (maximale) kofferruimte in mijne oude sharan = 2610l.
Voor de tiguan van mijn zoon=1650l

Die SUV zijn vanbuiten groot. Dat lijkt stoer. Maar ze zijn heel onpraktisch in verhouding tot (oude) monovolumes.

Etiguen hybride is 40kg zwaarder dan mijn oude diesel. Ik wil niet spreken van de aankoopprijs van zo een hybride. Maar die zijn relatief duur. (buiten de subsidies die je kan krijgen als bedrijfswagen.)

quercus 15 november 2024 19:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10435392)
Heeft eigenlijk niets met BEV te maken.

De zwaarste en vooral SUVs -zie foto- zullen ook US-modellen zijn, diesel en benzine, diesel nog wat zwaarder. En bij plug-in hybrides SUVs zal er weinig gewichtsverschil zijn met een pure BEV op BEV-platform, dus geen omgebouwde ICE.
Cijfers kan ik geven.

De vrouwen hebben dat nodig om de kinderen naar school te brengen… :roll:

maddox 15 november 2024 19:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 10435505)
De (maximale) kofferruimte in mijne oude sharan = 2610l.
Voor de tiguan van mijn zoon=1650l

Zoals ik schreef "ogenschijnlijke" grotere kofferruimte.
Citaat:

Die SUV zijn vanbuiten groot. Dat lijkt stoer. Maar ze zijn heel onpraktisch in verhouding tot (oude) monovolumes.
Ik zou eigenlijk mijn huidige monovolumer (7 jaar nu) met plezier overlaten en een nieuwe Daihatsu Hijet aankopen. Meer plaats, minder kosten.
Ombouw naar LPG doe ik zelf wel.

maddox 15 november 2024 19:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 10435527)
De vrouwen hebben dat nodig om de kinderen naar school te brengen… :roll:

Mijn vrouwke vond onze deukendoos leuker dan mijn Opel Omega.
En we hebben geen kinderen om naar school te brengen.

Gipsy 15 november 2024 21:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10435231)
Gaat al beginnen. DE EV zijn pakken zwaarder en bijgevolg een pak schadelijker voor oa zwakke weggebruikers onze wegen en parkeerplaatsen. De SUV met benzine zijn na ze ook een pak zwaarder zijn ook nog eens een pak minder zuinig.

Wie had dat nu kunnen voorspellen behalve dan de Fred dat onze steden niet gezonder gingen worden en al zeker niet minder gevaarlijk.....:roll:

De onnozele apen gaan nog veel heimwee krijgen naar de kleine zuinige stadsautootjes en dan mochten die nog type Golf GTI of 205 GTI zijn:lol:

Epoque de merde zei Alain Delon en ik kan hem alleen gelijk geven.

https://www.demorgen.be/snelnieuws/h...-suv~b40f3615/

Wel onwettelijk dat de Morgen in zijn artikel een auto laat zien met herkenbare nummerplaat. Voor de rest vind ik de toenemende inmenging van de overheid om regeltjes op te leggen meer en meer een vrijheidsberoving en de klassieke jacht op centen.
Iedereen zijn keuze, ik betaal al 3.000€ jaarlijkse tax en het aantal regeltjes is niet meer te stoppen. Op den duur zijt ge maar een goede als ge met een oude beroeste velo rondrijd.

Herr Flick 16 november 2024 07:49

Vraag is ook wat is tegenwoordig allemaal een SUV ?
Sommige zijn opgekriekte coupe's en dan nog met 2 wiel aandrijving.
Al dan niet met battery pack voor hybride of elektrisch te rijden.

Sommige cabrio's wegen meer dan sommige SUV's met vierwielaandrijving.

Sommige elektrische bakken wegen meer dan sommige SUV's of monovolumes.

Het is allemaal heel relatief wat je wil gaan verbieden of als wet wil gaan toepassen om een bepaalde klasse auto's te gaan viseren. Is het nodig om met een range rover de kleine naar t school te gaan voeren in centrum stad ?

Ja maar misschien moet die mens daarna naar zijn werk, en moet die een zware aanhanger trekken of moet die op een werf zijn. (maar dan zal m wel met nen Hilux rijden) Die mens met zijne Nissan Juke, heeft het misschien in zijne rug, en zit gemakkelijker als hij wat hoger zit. En dan hebt ge nog Hassan in zijnen AMG met geprogrammeerde uitlaat om iedereen het leven zuur te maken. Dat is dan gene SUV.

Allee ja ze moeten maar zien wat ze ermee doen.

fred vanhove 16 november 2024 11:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10435735)
Vraag is ook wat is tegenwoordig allemaal een SUV ?
Sommige zijn opgekriekte coupe's en dan nog met 2 wiel aandrijving.
Al dan niet met battery pack voor hybride of elektrisch te rijden.

Sommige cabrio's wegen meer dan sommige SUV's met vierwielaandrijving.

Sommige elektrische bakken wegen meer dan sommige SUV's of monovolumes.

Het is allemaal heel relatief wat je wil gaan verbieden of als wet wil gaan toepassen om een bepaalde klasse auto's te gaan viseren. Is het nodig om met een range rover de kleine naar t school te gaan voeren in centrum stad ?

Ja maar misschien moet die mens daarna naar zijn werk, en moet die een zware aanhanger trekken of moet die op een werf zijn. (maar dan zal m wel met nen Hilux rijden) Die mens met zijne Nissan Juke, heeft het misschien in zijne rug, en zit gemakkelijker als hij wat hoger zit. En dan hebt ge nog Hassan in zijnen AMG met geprogrammeerde uitlaat om iedereen het leven zuur te maken. Dat is dan gene SUV.

Allee ja ze moeten maar zien wat ze ermee doen.

Ik volg je redenering zeker. Toch vind ik en veel van mijn (op leeftijd) zijnde vrienden toch dat de auto's steeds maar groter langer en hoger lijken te worden.
Mijn oom had destijds een Citroen ID en iedereen vond dat toen een enorme grote auto. Als je die nu nog eens ziet op weg naar een meeting is dat een heel normale auto. Een Renault 16 was destijds een ferme limousine....die zie nu niet meer staan naast een Renault Scenic

Een nieuwe VW polo is nu zo groot als een Passat vroeger.....een Toyota Yaris is bijna 3 X groter geworden en is nu groter dan een Audi 80 van lang geleden.

Dadeemelee 16 november 2024 11:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10435231)
Gaat al beginnen. DE EV zijn pakken zwaarder en bijgevolg een pak schadelijker voor oa zwakke weggebruikers onze wegen en parkeerplaatsen. De SUV met benzine zijn na ze ook een pak zwaarder zijn ook nog eens een pak minder zuinig.

Wie had dat nu kunnen voorspellen behalve dan de Fred dat onze steden niet gezonder gingen worden en al zeker niet minder gevaarlijk.....:roll:

De onnozele apen gaan nog veel heimwee krijgen naar de kleine zuinige stadsautootjes en dan mochten die nog type Golf GTI of 205 GTI zijn:lol:

Epoque de merde zei Alain Delon en ik kan hem alleen gelijk geven.

https://www.demorgen.be/snelnieuws/h...-suv~b40f3615/

De meeste SUV’s hebben gewoon hetzelfde onderstel als de sedan of hatch versie. Ze zijn gewoon wat hoger en zwaarder. Maakt eigenlijk weinig uit, mijn hatch heeft ook al een vrij hoge instap vergeleken met modellen van 20 jaar geleden.

Wat mij vooral stoort zijn de pick-ups (en de écht grote suv’s). Ze nemen 2 parkeerplaatsen in en doms een stuk van het trotoir en ze zijn ronduit gevaarlijk voor voetgangers, fietsers en ‘normale’ auto’s.

fred vanhove 16 november 2024 11:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10435789)
De meeste SUV’s hebben gewoon hetzelfde onderstel als de sedan of hatch versie. Ze zijn gewoon wat hoger en zwaarder. Maakt eigenlijk weinig uit, mijn hatch heeft ook al een vrij hoge instap vergeleken met modellen van 20 jaar geleden.

Wat mij vooral stoort zijn de pick-ups (en de écht grote suv’s). Ze nemen 2 parkeerplaatsen in en doms een stuk van het trotoir en ze zijn ronduit gevaarlijk voor voetgangers, fietsers en ‘normale’ auto’s.

Wel dan zijn die sedan versies ook een pak groter geworden. Wat is de sedan versie van een Skoda Enyaq ? Of van een Mercedes GLE ? Of van een Kia EV 6 ? Of van een VW Tiguan ? Of van een Audi Q6 ? Of van een Citroen C5 ?

Vergelijk eens de afmetingen van een Mini uit de jaren 60 met een huidige mini of de afmetingen van een VW Golf uit 1975 met een huidige Golf.

Neem eens uw meter en vergelijk eens de afmetingen van een Toyota Corolla uit 1976 met een huidige Corolla:roll:

Dadeemelee 16 november 2024 11:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10435794)
Wel dan zijn die sedan versies ook een pak groter geworden. Wat is de sedan versie van een Skoda Enyaq ? Of van een Mercedes GLE ? Of van een Kia EV 6 ? Of van een VW Tiguan ? Of van een Audi Q6 ? Of van een Citroen C5 ?

Vergelijk eens de afmetingen van een Mini uit de jaren 60 met een huidige mini of de afmetingen van een VW Golf uit 1975 met een huidige Golf.

Neem eens uw meter en vergelijk eens de afmetingen van een Toyota Corolla uit 1976 met een huidige Corolla:roll:

Alle auto's zijn een pak massiever en veel zwaarder geworden.

De BMW X1 bijvoorbeeld is gebouwd op het UKL2 platform.

https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_UKL_platform

Citaat:

Vehicles using platform (calendar years):

BMW 1 Series Sedan (F52) (2017–2024)
BMW 1 Series (F40) (2019–2024)
BMW 1 Series (F70) (2024–present)
BMW 2 Series Gran Coupé (F44) (2019–present)
BMW 2 Series Gran Coupé (F74) (2024)
BMW 2 Series Active Tourer (F45) (2014–2021)
BMW 2 Series Gran Tourer (F46) (2015–2021)
BMW 2 Series Active Tourer (U06) (2021–present)
BMW X1 (F48) (2015–2022)
BMW X1 (U11) (2022–present)
BMW X2 (F39) (2017–2022)
BMW X2 (U10) (2023–present)
Mini Countryman (F60) (2017–2023)
Mini Countryman (U25) (2023–present)
Mini Clubman (F54) (2016–2024)
Zinoro 60H (F48) (2017–2020)

fred vanhove 16 november 2024 11:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10435800)
De BMW X1 bijvoorbeeld is gebouwd op het UKL2 platform.

https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_UKL_platform

Maakt niet uit dat zowat alle modellen groter hoger en zwaarder zijn geworden. De eerste VW bestelwagens waren kleiner en lichter dan een BMW X5 van vandaag.

Wie vandaag de dag zou nu nog een Renaultje R4 groot genoeg vinden of een Dauphine ?

Micele 16 november 2024 21:18





https://nl.automobiledimension.com/kleine-suv.php

21 "SUVs" vanaf 3,7 m en 4,2 m lengte.

Wie weet zijn er onder de microcars/stadsautos ook SUVs lol. Alles boven 1,5 m hoog wordt nu SUf verklaard




https://nl.automobiledimension.com/stadsautos.php

Gipsy 16 november 2024 21:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10435973)




https://nl.automobiledimension.com/kleine-suv.php

21 "SUVs" vanaf 3,7 m en 4,2 m lengte.

Wie weet zijn er onder de microcars ook SUVs lol


3,7mt of 4,2 mt is geen echte SUV, gewoon een hoge kleine auto.

Micele 16 november 2024 21:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy (Bericht 10435976)
3,7mt of 4,2 mt is geen echte SUV, gewoon een hoge kleine auto.

Uiteraard is dat mijn punt. Door hoogte moet de wagen minder lang zijn voor dezelfde ruimte. Bij dezelfde bodemvrijheid.

De naam SUV is overgewaaid uit de USA, waar het terreinwagens zijn.

Nochtans hanteert men ook crossover of een hogere sedan.

Dadeemelee 16 november 2024 21:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10435973)




https://nl.automobiledimension.com/kleine-suv.php

21 "SUVs" vanaf 3,7 m en 4,2 m lengte.

Wie weet zijn er onder de microcars/stadsautos ook SUVs lol. Alles boven 1,5 m hoog wordt nu SUf verklaard




https://nl.automobiledimension.com/stadsautos.php

Er is dan ook geen serieuze éénduidige definitie van ‘suv’.
Het is ‘een auto die eruit wil zien als een echte alle terrein wagen’.

Micele 16 november 2024 21:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10435980)
Er is dan ook geen serieuze éénduidige definitie van ‘suv’.
Het is ‘een auto die eruit wil zien als een echte alle terrein wagen’.

Echte terreinSUVjes zijn er ook, heb er al mee gereden.

Dadeemelee 16 november 2024 21:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10435981)
Echte terreinSUVjes zijn er ook, heb er al mee gereden.

Een terreinwagen heeft minstens 4x4, terreinreductie/tussenasblokkade.
En bovendien voldoende grondspeling.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be