Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Geschiedenis (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=173)
-   -   Wij zijn Franken (https://forum.politics.be/showthread.php?t=273384)

DeZeeuw 22 december 2024 20:30

Wij zijn Franken

De provincies West- en Oost-Vlaanderen, Zeeland, Noord-Brabant, Antwerpen, Vlaams-Brabant, Belgisch Limburg en Nederlands Limburg vormden eerder in de geschiedenis het graafschap Vlaanderen en de hertogdommen Brabant en Limburg, en beslaan precies het gebied tussen de Rijn en de Ardennen, het gebied dat ooit het epicentrum (én de oorsprong) van het Frankische Rijk vormde.

Deze gemeenschappelijke oorsprong is precies wat ons samenbindt, en waarin wij historisch gezien afwijken van de Nederlanders van boven de grote rivieren en de Walen. Wij zijn Franken.

DIBO 23 december 2024 00:58

Hoog tijd om onafhankelijkheid uit te roepen en een nieuwe staat te stichten: Frankrijk. Oeps... euhm, gaat niet... enfin, laat alles maar zoals het is dan...

DeZeeuw 23 december 2024 07:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DIBO (Bericht 10450967)
Hoog tijd om onafhankelijkheid uit te roepen en een nieuwe staat te stichten: Frankrijk. Oeps... euhm, gaat niet... enfin, laat alles maar zoals het is dan...

Alles laten zoals het is is een slecht idee. Al is het alleen maar omdat de Vlaamse Rand dan volledig zal verfransen.

Vlad 23 december 2024 08:02

Verkeerde forumonderdeel en er bestaat al een draad over.

Skobelev 23 december 2024 08:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw (Bericht 10451005)
Alles laten zoals het is is een slecht idee. Al is het alleen maar omdat de Vlaamse Rand dan volledig zal verfransen.

Wie kan dat nog schelen. Alle steden en nu ook het platteland wordt omgevolkt.

pajoske 23 december 2024 08:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw (Bericht 10450870)
De provincies West- en Oost-Vlaanderen, Zeeland, Noord-Brabant, Antwerpen, Vlaams-Brabant, Belgisch Limburg en Nederlands Limburg vormden eerder in de geschiedenis het graafschap Vlaanderen en de hertogdommen Brabant en Limburg, en beslaan precies het gebied tussen de Rijn en de Ardennen, het gebied dat ooit het epicentrum (én de oorsprong) van het Frankische Rijk vormde.

Deze gemeenschappelijke oorsprong is precies wat ons samenbindt, en waarin wij historisch gezien afwijken van de Nederlanders van boven de grote rivieren en de Walen. Wij zijn Franken.

Waar hebt gij geschiedenis geleerd? Ik stel voor dat ge u eerst eens informeert.
De provincies Bel- en Ned-Limburg hebben niks te maken met het hertogdom Limburg. Het hertogdom Limburg, gelegen in het Noorden van de huidige provincie Luik, was eeuwenlang Luxemburgs gebied en dus deel van Brabant. Het huidige Bel Limburg kwam voor een groot deel overeen met het land van Loon. Eeuwenlang deel uitmakend van het prinsbisdom Luik. Maar er waren heel wat kleine onafhankelijke gebieden in deze regio.

DeZeeuw 23 december 2024 10:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 10451020)
Waar hebt gij geschiedenis geleerd? Ik stel voor dat ge u eerst eens informeert.
De provincies Bel- en Ned-Limburg hebben niks te maken met het hertogdom Limburg. Het hertogdom Limburg, gelegen in het Noorden van de huidige provincie Luik, was eeuwenlang Luxemburgs gebied en dus deel van Brabant. Het huidige Bel Limburg kwam voor een groot deel overeen met het land van Loon. Eeuwenlang deel uitmakend van het prinsbisdom Luik. Maar er waren heel wat kleine onafhankelijke gebieden in deze regio.

Het is allemaal ietswat gecompliceerder, dat weet ik. Om in één zin tot de kern van de zaak te komen nam ik wat grote stappen. Ik had o.a. ook de Landen van Overmaas moeten noemen, ook al worden deze vaak in één adem genoemd met het hertogdom Limburg.
De essentie van mijn post is dat wij allemaal het gebied tussen de Rijn en de Ardennen bewonen, en dat dat ons samenbindt, wetende dat dit gebied ooit de bakermat van het Frankische Rijk vormde.

DeZeeuw 23 december 2024 12:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10451019)

Met die mentaliteit gaan we er niet komen hé :roll:

Skobelev 23 december 2024 12:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw (Bericht 10451154)
Met die mentaliteit gaan we er niet komen hé :roll:

Je gaat er niet meer komen, besef het maar.

Vlad 24 december 2024 07:38

Ik ben geen Frank, ik ben een Euro.

gunter5148 24 december 2024 12:47

Citaat:

"Omvolkt" is eigenlijk niet correct omschreven.
De aanwezige cultuur wordt gedilueerd, idealiter tot er niets herkenbaars meer van overblijft.
Om een nieuwe cultuur te bouwen moet de oude eerst vernietigd worden.
De meesten hier zullen wel beseffen met welke doctrine we dan te maken hebben.

Universalia 24 december 2024 13:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10451582)
Ik ben geen Frank, ik ben een Euro.

:lol::lol:

De boodschap van de Koning was dat al een deel van de omvolking?

Zipper 24 december 2024 13:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw (Bericht 10450870)

Waar zit Clovis wanneer ge hem nodig hebt ??

Universalia 24 december 2024 13:37

Citaat:

Dat valt erg op inderdaad maar wie of welke partij heeft het lef en de kunde om dit alles terug naar normaal om te draaien? Niemand???

Bij die mensen die komen aanvaren in de EU zijn er bitter weinigen bij die een goede bijdrage leveren?

Dus moet dat op een ander vlak gezocht worden die volksverhuizingen.

Eigen land ontvlucht om de een of andere reden?

Of buitengezet met de reden andere landen te gaan overspoelen!

Als men ziet wat een massa mensen er de levensgevaarlijke tochten al ondernomen hebben dan denk je, serieuze wildkweek, honger???

Of met dit nieuwe verhaal zoals het paard van Troje er eentje was nog kan tegenhouden???

Zoals ik al eerder wist te schrijven dreigt het zwaard van Damocles te vallen.

Hopelijk zie ik dit alles te dramatisch in??? :|

quercus 24 december 2024 16:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 10451020)

Die zogezegde “prins”-bisschoppen waren ook weer een van de vele dubbelzinnigheden in het katholicisme. Ze behoorden tot de religieuze wereld maar toch wilden ze ook wereldlijk gezag uitoefenen. Van scheiding tussen kerk en staat was er toen nog geen sprake natuurlijk. Eerst moest de Franse revolutie de boel eens flink dooreen schudden.

Witte Kaproen 24 december 2024 16:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 10451782)
Die zogezegde “prins”-bisschoppen waren ook weer een van de vele dubbelzinnigheden in het katholicisme. Ze behoorden tot de religieuze wereld maar toch wilden ze ook wereldlijk gezag uitoefenen. Van scheiding tussen kerk en staat was er toen nog geen sprake natuurlijk. Eerst moest de Franse revolutie de boel eens flink dooreen schudden.

Die Prinsbisschoppen waren de Ayatollhas van hun tijd.

pajoske 24 december 2024 20:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 10451782)

Klopt.
Zijt ge trouwens op de hoogte dat tijdens de guldensporenslag gestreden werd onder de vlag van Willem van Gulik de jongere, aartsbisschop van Keulen en kleinzoon van Dampiere.

quercus 24 december 2024 23:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 10451823)
Klopt.
Zijt ge trouwens op de hoogte dat tijdens de guldensporenslag gestreden werd onder de vlag van Willem van Gulik de jongere, aartsbisschop van Keulen en kleinzoon van Dampiere.

Bij de hoge adel was het de gewoonte dat alle grondbezit toegewezen werd aan de oudste zoon. De eropvolgende zonen kregen dan dikwijls een functie in de kerkelijke hiërarchie.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be