Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Wegenwerken en het fileprobleem (https://forum.politics.be/showthread.php?t=2795)

K a r e n 15 april 2003 09:27

Wat vinden jullie trouwens van de rol van wegenwerken in het fileprobleem ?

Karen

Calle 15 april 2003 09:43

Ze kunnen op dat gebied veel leren van bijvoorbeeld Nederland , of Duitsland...

boer_bavo 17 april 2003 13:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Calle
Ze kunnen op dat gebied veel leren van bijvoorbeeld Nederland , of Duitsland...

Yep, enorme verkeersboetes zoals in Nederland, voor alle mensen die te snel langs de werken rijden.

Was op E17 70%.

eno2 12 december 2006 18:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door K a r e n (Bericht 73310)
Wat vinden jullie trouwens van de rol van wegenwerken in het fileprobleem ?

Karen

Dat kan helpen.
Ik zou zeggen: overal wegenwerken.

kelt 12 december 2006 18:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 2239490)
Dat kan helpen.
Ik zou zeggen: overal wegenwerken.

Inderdaad :roll:


In het "fantastische" Nederland mag je ondertussen een uurtje uittrekken om met de auto iets van 45 km ver te raken.......
Verkeerstechnisch gezien worden de "stadstaten" weer even moeilijk bereikbaar als,pakweg 400 jaar geleden 8-)

eno2 12 december 2006 18:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 2239518)
Inderdaad :roll:


In het "fantastische" Nederland mag je ondertussen een uurtje uittrekken om met de auto iets van 45 km ver te raken.......
Verkeerstechnisch gezien worden de "stadstaten" weer even moeilijk bereikbaar als,pakweg 400 jaar geleden 8-)

een goede reden om weer met paard, kar en paardenstrontzak op stap te gaan.

kelt 12 december 2006 18:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 2239540)
een goede reden om weer met paard, kar en paardenstrontzak op stap te gaan.

een BOOT beste eno,een BOOT,dat is HET vervoermiddel :lol:

eno2 12 december 2006 18:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 2239557)
een BOOT beste eno,een BOOT,dat is HET vervoermiddel :lol:

Jaja, in Nederland. Maar in Vlaanderen speel ik niet graag de boottrekker (van de wolga).

Tavek 12 december 2006 19:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 2239518)
Inderdaad :roll:


In het "fantastische" Nederland mag je ondertussen een uurtje uittrekken om met de auto iets van 45 km ver te raken.......
Verkeerstechnisch gezien worden de "stadstaten" weer even moeilijk bereikbaar als,pakweg 400 jaar geleden 8-)

Langs de andere kant is het aantal dodelijke ongelukken er veel lager als bij ons....

Tis maar wat je prioritair vindt.

De schoofzak 12 december 2006 19:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 2239671)
Langs de andere kant is het aantal dodelijke ongelukken er veel lager als bij ons....

Tis maar wat je prioritair vindt.

Tsja, eens je in de file stil staat (ik spreek niet over de staart) gebeuren er niet zoveel dodelijke ongevallen meer natuurlijk.

Als je niet kan verdragen dat de weg hersteld wordt, dan moet je aanvaarden dat er vrij vlug geen weg meer is.

De oplossing is dus duidelijk: betere kwaliteit van de nieuwe weg, meer performante kontrole van wie hem kapot rijdt (overgewicht per as ...) en de wegenwerken niet nodeloos laten aanslepen (hetgeen ook geld kost natuurlijk).

Die oplossing is niet gemakkelijk, want kost centen. Waarvan moet bepaald worden wie en hoe die betaald worden. En op dat vlak zegt de Vlaming nogal gemakkelijk: "ikke niet".

Chipie 12 december 2006 19:46

Als in ons landje het aantal ambtenaren beperkt zou blijven tot het strikt noodzakelijke, dan zouden er bijna geen files meer zijn...
Ook niet tijdens wegenwerken... :-P

Dieterius 12 december 2006 19:53

Of tolwegen, zoals in frankrijk, zwitserland, oostenrijk,.... Dan moet de overheid niet zelf alle kosten dekken, dan wordt een deel v/d kosten gedekt door de tolbetalers.

Mambo 12 december 2006 20:21

Er zijn weinig of geen file's tijdens de schoolvakantie's. En niet omdat iedereen op reis is hoor.
Dus de scholen, daar zit het probleem. Of de ligging er van.
Scholen in scholenzone's gelijk industrieparken en buiten de stad, dat is het.

Leviathan 12 december 2006 22:07

Hou eens in het oog hoe hard er gewerkt wordt de eerstvolgende keer je langs wegenwerken komt. Negen keer van de tien wordt er niet eens gewerkt! Dikwijls zijn hele straten weken afgesloten voor werken die op een paar dagen geklaard kunnen worden. Wat ik een dik jaar geleden meemaakte op een druk kruispunt. Een rijstrook en de helft van het kruispunt was afgesloten gedurende drie weken, zonder dat er enige activiteit te zien was. Het ging hier dus om één van de drukste en gevaarlijkste kruispunten van de beruchte N71, de gevaarlijkste weg van het land! Na drie weken was er een gat in het wegdek verschenen en zag je welgeteld één dag een paar man aan het werk. Daarna heeft dat nog minstens een maand daar zo gelegen eer het gat terug dicht lag en de baan weer volledig vrij was. Bijna twee maanden voor één dag echt werk!

Karma 12 december 2006 22:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 2239956)
Er zijn weinig of geen file's tijdens de schoolvakantie's. En niet omdat iedereen op reis is hoor.
Dus de scholen, daar zit het probleem. Of de ligging er van.
Scholen in scholenzone's gelijk industrieparken en buiten de stad, dat is het.

Niet enkel de scholen hoor. Mensen zetten de kleine eerst af en gaan dan onmiddellijk door naar het werk.
Ik stel voor om voor tien uur in de ochtend geen auto's meer toe te laten, nergens niet. Enkel nog fiets en openbaar vervoer (taxi's mogen ook). Zou nogal een verandering zijn he (en dan moet ik mijn vrouw niet meer afzetten op haar werk.:lol:)

Mambo 12 december 2006 23:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 2240508)
Niet enkel de scholen hoor. Mensen zetten de kleine eerst af en gaan dan onmiddellijk door naar het werk.
Ik stel voor om voor tien uur in de ochtend geen auto's meer toe te laten, nergens niet. Enkel nog fiets en openbaar vervoer (taxi's mogen ook). Zou nogal een verandering zijn he (en dan moet ik mijn vrouw niet meer afzetten op haar werk.:lol:)

Dat zou natuurlijk nog beter zijn. :lol:
Ik heb toch vergunningen om er te mogen rijden.

Calle 13 december 2006 12:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 2240508)
Niet enkel de scholen hoor. Mensen zetten de kleine eerst af en gaan dan onmiddellijk door naar het werk.
Ik stel voor om voor tien uur in de ochtend geen auto's meer toe te laten, nergens niet. Enkel nog fiets en openbaar vervoer (taxi's mogen ook). Zou nogal een verandering zijn he (en dan moet ik mijn vrouw niet meer afzetten op haar werk.:lol:)

En hoe gaan al die mensen op hun werk geraken ? Het openbaar vervoer kan het aantal mensen nu al met moeite aan. Iedereen met de fiets ? Gaat leuk zijn voor mij, elke dag een vijftal uur op de fiets

araneus 13 december 2006 12:46

Wegenwerken dienen inderdaad sneller afgewerkt te worden dan nu het geval is. Op belangrijke wegen zou een tweeploegen-stelsel het minimum moeten zijn. Op zeer cruciale punten een 24/24 systeem.

Mijn voorstel is vrij simpel. Een aannemer huurt het stuk weg waar hij zal werken, van de overheid. Deze prijs zal natuurlijk mee verrekend worden in zijn offerte. Dus het geld dat hij aan de overheid geeft als huur, moet de overheid na afloop terug betalen, omdat het in de offerte zat. Wanneer hij echter ver over tijd gaat, zal hij langer moeten huren dan voorzien. Dit is leuk voor de overheid want er komt extra geld in het laatje. Het is natuurlijk wel een serieuze aanmoediging voor de aannemer, want die ziet vrij snel zijn winst in rook (huur) opgaan. Is hij vroeger klaar dan verdient de aannemer de huur voor de nog resterende periode.

Aan alle monsterboete-aanhangers hier ! De Nederlandse verkeerssituatie is niet vergelijkbaar met de Belgische, een vergelijking van het aantal verkeersdoden tussen deze twee landen is dan ook appelen met peren vergelijken ! Voor de mensen die denken dat snelheid er iets mee te maken heeft. Het Duitse Ruhrgebied is qua bevolkingsdichtheid en wegen (en vooral ook snelwegen) dichtheid vergelijkbaar met Vlaanderen. Ze hebben daar op sec. wegen 100 km/u en op stukken 80, op snelwegen 130 en vrij grote stukken zijn nog steeds vrij qua snelheid (en er wordt daar ook duchtig op los gevlamd), toch zijn er daar veel minder verkeersdoden dan in Vlaanderen. Dus, hogere snelheden, lagere boetes en toch veel minder doden. Zou het misschien iets te maken hebben met de onkunde van de Belgische chauffeurs, wat in de toekomst niet zal beteren nu Landuyt het rijbewijs heeft gedegradeerd tot een vodje ?

Karpax 13 december 2006 12:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Leviathan (Bericht 2240360)
Hou eens in het oog hoe hard er gewerkt wordt de eerstvolgende keer je langs wegenwerken komt. Negen keer van de tien wordt er niet eens gewerkt! Dikwijls zijn hele straten weken afgesloten voor werken die op een paar dagen geklaard kunnen worden. Wat ik een dik jaar geleden meemaakte op een druk kruispunt. Een rijstrook en de helft van het kruispunt was afgesloten gedurende drie weken, zonder dat er enige activiteit te zien was. Het ging hier dus om één van de drukste en gevaarlijkste kruispunten van de beruchte N71, de gevaarlijkste weg van het land! Na drie weken was er een gat in het wegdek verschenen en zag je welgeteld één dag een paar man aan het werk. Daarna heeft dat nog minstens een maand daar zo gelegen eer het gat terug dicht lag en de baan weer volledig vrij was. Bijna twee maanden voor één dag echt werk!

Af en toe moeten ze wachten tot het boeltje droog is. En de N71 (da's toch geel-lommel, niet?) gaat nu net door een nogal drassig gebied...

Dieterius 13 december 2006 14:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karpax (Bericht 2241441)
Af en toe moeten ze wachten tot het boeltje droog is. En de N71 (da's toch geel-lommel, niet?) gaat nu net door een nogal drassig gebied...

Tegenwoordig is er in de bouw industrie al genoeg uitgevonden om werken sneller te laten verlopen, ze kunnen een volledig huis in één week volledig renoveren en verbouwen, je gaat me niet zeggen dat een stuk autostrade of autoweg (meestal constant rechtdoor) ook zoveel tijd in neemt???:roll:


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be