Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Franstaligen willen grenzen Brussel wijzigen. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=28634)

Peace 28 januari 2005 08:25

Franstaligen willen grenzen Brussel wijzigen.

[size=2]
Citaat:

[/size]
Citaat:

[size=2]28/01 Ook Franstaligen Rode willen wijziging Brusselse grenzen[/size]

[size=2]De Franstalige meerderheid van de gemeenteraad van faciliteitengemeente Sint-Genesius-Rode heeft donderdagavond een motie goedgekeurd waarin de federale overheid gevraagd wordt de grenzen van het Brusselse en Vlaamse Gewest te wijzigen indien de Franstaligen in Vlaanderen niet als een minderheid erkend worden. De Vlaamse oppositie verliet voor de stemming de zaal.
In de motie werd ook de raad van state scherp op de korrel genomen omdat die recent de annulatieberoepen tegen de omzendbrieven Peeters en Martens verwierp. In de motie wordt geëist "dat de federale regering elk taalgeschil voortaan zou voorbehouden aan een rechtsmacht die door haar samenstelling bekwaam is de onpartijdigheid van haar beslissingen te waarborgen naar het voorbeeld van het Arbitragehof." De Vlaamse oppositie trok vooraleer de zaal te verlaten de motie in het belachelijke.
"Eigenlijk gaat het over niets. Beroep tegen het arrest van de raad van state is niet eens mogelijk. Men zegt bijvoorbeeld dat de grenzen van het Brussels en Vlaams gewest moeten gewijzigd worden, maar men zegt niet hoe. Is bijvoorbeeld Ukkel gelukkig om bij het Vlaams Gewest te komen? Pestkoppen hebben we niet nodig, wel bestuurders die van aanpakken weten," aldus de Vlaamse schepen Anne Sobrie aan Belga. [/size]

[size=2]
[/size]

[size=2]Als compensatie voor de jarenlange geldtransferts naar wallonië zouden de huidige Waalse gemeenten rond Brussel en het Brussel hoofdstedelijk gewest, volledig bij Vlaanderen kunne aangesloten worden. In deze gebieden moeten de taal dan uitsluitend Vlaams worden.[/size]

[size=2][/size]

Dit lijkt mij een leuke suggestie om in te brengen in de debatten. Succes verzekerd. ;-)

Everytime 28 januari 2005 10:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peace

[size=2]Als compensatie voor de jarenlange geldtransferts naar wallonië zouden de huidige Waalse gemeenten rond Brussel en het Brussel hoofdstedelijk gewest, volledig bij Vlaanderen kunne aangesloten worden. In deze gebieden moeten de taal dan uitsluitend Vlaams worden.[/size]

Dit lijkt mij een leuke suggestie om in te brengen in de debatten. Succes verzekerd. ;-)

Volgens mij geloof je nog in Sinterklaas.8)

instromaniac 28 januari 2005 10:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Volgens mij geloof je nog in Sinterklaas.8)

Het is ook de bedoeling zo over te komen, om aan te tonen hoe dom de eis van Franstaligen wel is.

Everytime 28 januari 2005 11:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Het is ook de bedoeling zo over te komen, om aan te tonen hoe dom de eis van Franstaligen wel is.

En het is ook de bedoeling zo over te komen, om aan te tonen hoe dom de eis van Vlamingen-de splitsing van BHV-wel is.

daiwa 28 januari 2005 12:18

Citaat:

En het is ook de bedoeling zo over te komen, om aan te tonen hoe dom de eis van Vlamingen-de splitsing van BHV-wel is.

tja, als ge het naleven van de grondwet en een arrest van het Arbitragehof ook al dom noemt, met wat zijn we dan bezig 8O

Vlaanderen_onafhankelijk 28 januari 2005 15:07

Nogmaals eenzelfde toonbeeld van franstalige arrogantie en hypocrisie.

Toen de drie VZW's van het Vlaams Blok veroordeeld werden, stonden ze aan de zuidkant van de taalgrens te juichen, nu hetzelfde orgaan hun eisen de grond inboorde, is het plots niet meer in staat objectief te blijven? Stelletje hypocrieten...

instromaniac 28 januari 2005 15:10

Citaat:

Dat is helemaal niet zo. De Franstaligen doen het enkel omdat ze het gewoon steeds toegevingen te krijgen van de Vlamingen als de Vlamingen eens wat vragen.
En die eis is helemaal niet dom, dat heeft het Arbitragehof reeds bevestigd.

garfield 28 januari 2005 20:21

Citaat:

Een arrest van de raad van state is niet dom. De grondwet is niet dom . De spiltsing is niet dom maar enkel de zaak in een wettelijk kader gieten.
De eis van Anshluss door de franstalige is zeer zeker dom en maakt samenleven onmogelijk in dit land

Horus 28 januari 2005 20:31

Ik ben benieuwd of de fiere Vlaamse politici hier nu eens de klauwen van de leeuw gaan laten zien.

Zou er geen mogelijkheid zijn om wallonië en zijn ministers voor het gerechtshof van Straatsburg te sleuren, om een eind te maken aan deze onzin.
Ze hebben zich aan de wet te houden.

Jan van den Berghe 28 januari 2005 20:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Horus
Ik ben benieuwd of de fiere Vlaamse politici hier nu eens de klauwen van de leeuw gaan laten zien.

Zou er geen mogelijkheid zijn om wallonië en zijn ministers voor het gerechtshof van Straatsburg te sleuren, om een eind te maken aan deze onzin.

Dit heeft uiteindelijk weinig zin: vooreerst duurt een procedure in Straatsburg ongemeen lang en daarenboven heeft een uitspraak aldaar geen enkele bindende kracht.

Horus 28 januari 2005 20:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Dit heeft uiteindelijk weinig zin: vooreerst duurt een procedure in Straatsburg ongemeen lang en daarenboven heeft een uitspraak aldaar geen enkele bindende kracht.

Meer en meer begin ik te begrijpen waarom het Vb de laatste jaren zoveel succes boekt.
De stroom van informatie die de mensen nu te verwerken krijgen via TV en vooral internet maakt ze nuchterder.
Vroeger kon er al eens 'gesjoemeld' worden.
Nu kan je geen stap verkeerd zetten of het is algemeen geweten.

En toch zijn er nog mensen die op rood blijven stemmen.
Is het Nederlandse begrip 'domme Belg' dan toch van toepassing op ons?

daiwa 28 januari 2005 22:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Horus

maar DAT is nu juist het probleem!!!!
de Waalse politici hebben de pretentie dat zij boven de wet staan :twisted:

BitterSweet 28 januari 2005 23:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa
maar DAT is nu juist het probleem!!!!
de Waalse politici hebben de pretentie dat zij boven de wet staan :twisted:

Met de hulp van Vlaamse partijen als daar zijn SPA en VLD,neem maar aan dat dit niet in goede aarde zal vallen bij vele kiezers.
Maar ja,eigen postje eerst zeker!

Dorian 30 januari 2005 02:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk
Nogmaals eenzelfde toonbeeld van franstalige arrogantie en hypocrisie.

Toen de drie VZW's van het Vlaams Blok veroordeeld werden, stonden ze aan de zuidkant van de taalgrens te juichen, nu hetzelfde orgaan hun eisen de grond inboorde, is het plots niet meer in staat objectief te blijven? Stelletje hypocrieten...

Verkeerd. De Cassatie heeft de veroordeling van het VB bevestigd. Dat heeft niets te maken met het Arbitragehof dat het principe van gelijkheid in bepaalde wetten bekijkt.

Wat u zegt over de reacties (juichen / niet juichen) geldt ook voor Vlaanderen, maar in de andere richting.

daiwa 30 januari 2005 02:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dorian
Verkeerd. De Cassatie heeft de veroordeling van het VB bevestigd. Dat heeft niets te maken met het Arbitragehof dat het principe van gelijkheid in bepaalde wetten bekijkt.

Wat u zegt over de reacties (juichen / niet juichen) geldt ook voor Vlaanderen, maar in de andere richting.

hoe komt het dat de Waalse politici zich niet neer kunnen leggen bij dit arrest?

Dorian 30 januari 2005 02:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa
hoe komt het dat de Waalse politici zich niet neer kunnen leggen bij dit arrest?

Ik ben geen BHV-fanaat, moet ik zeggen ...
Het gaat om de belangen van de (toch) talrijke Franstaligen in deze streek te beschermen. Maar ook dat is simplistisch, want wat de instellingen betreft is alles ingewikkeld.
Ik ben in ieder geval voor een win-win oplossing en tegen die domme ruzie. Het is toch het centrum van de wereld niet ? 8O

daiwa 30 januari 2005 10:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dorian
Ik ben geen BHV-fanaat, moet ik zeggen ...
Het gaat om de belangen van de (toch) talrijke Franstaligen in deze streek te beschermen. Maar ook dat is simplistisch, want wat de instellingen betreft is alles ingewikkeld.
Ik ben in ieder geval voor een win-win oplossing en tegen die domme ruzie. Het is toch het centrum van de wereld niet ? 8O

de normaalste en logische oplossing in een rechtsstaat is gewoon het arrest eerbiedigen, wat is daar zo moeilijk aan? 8O
ik durf bijna wedden dat indien de situatie omgekeerd was het al lang opgelost was omdat de Vlamingen in zulke zaken altijd toegeefelijker zijn geweest dan de Walen en vooral omdat de Walen een politieker hebben met haar op zijn tanden (Di Rupo) en de Vlamingen hebben schijtluizen als politiekers die bij het minste verzet deemoedig het hoofd buigen

stab 30 januari 2005 10:55

Het is blijkbaar nog steeds zo dat Franstaligen de taalkundige integriteit van Vlaanderen niet accepteren. De taalgrens werd vastgelegd in 1963. In de zes faciliteitengemeenten was er toen nergens een Franstalige meerderheid.
Wat Franstaligen moeten doen is gewoon zich aanpassen en Nederlands leren.
Amen en uit.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be