![]() |
Colin Powell, de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken heeft bevestigd dat Frankrijk de gevolgen zal dragen voor zijn oppositie tegen Washington over de oorlog in Irak.
Dat staat te lezen op http://www.standaard.be/nieuws/buite...003_002&Snel=1 . Het toont duidelijk aan waar de Amerikanen naar toe willen. Wie slaafs de VS volgt, wordt beloond. Wie een andere mening durft te verkondigen, wordt gestraft, ongeacht of het een dictatuur of een democratie betreft. Met andere woorden: de dictaturen (die al dan niet op grote schaal de mensenrechten schenden) in het Midden-Oosten die de VS in deze oorlog steunden, zullen er beter van afkomen dan de democratische landen, waarvan de leiders de mening van het volk verkondigden. Elders op dit forum gaat het over de ongeloofwaardigheid van het democratiserings -en mensenrechtendiscours van de VS; Ik denk dat dit daar een triestig voorbeeld van is. Voor mij toont het ook aan dat er een zekere tegenmacht moet komen tegen de macht van de VS. De bovenstaande evolutie leidt immers tot een ongecontroleerde machtsaccumilatie van de VS, waarbij op den duur de ganse wereld gefinlandiseerd (verwijst naar Finland tijdens de Koude Oorlog, dat onafhankelijk was in zijn binnenlandse politiek, maar de SU moest volgen in zijn buitenlandse politiek) dreigt te raken. |
Als Powell niet in eigen naam spreekt, is het verontrustend.
Wie gaat er een tegenpool vormen voor de VS, zoals je stelt? Europa? Europa met Rusland? |
En we gaan weer voor een rondje "op Amerika zeiken".
:roll: :roll: :roll: |
Citaat:
|
Der is een verschil tussen de vraag wie er een tegengewicht moet vormen en wie er een tegengewicht gaat vormen. Uw vraag is de laatste en helaas denk ik dat we nog heel lang mogen wachten voor er een tegengewicht kan gevormd worden.
Rusland is daar sowieso niet toe in staat, aangezien ze enorm veel macht verloren hebben het laatste decennium. China is ook nog lang niet klaar om een tegengewicht te bieden, maar wordt door Washington goed in het oog gehouden. En Europa, tja, de VS zal alles doen om te verhinderen dat Europa een sterke buitenlandse politiek krijgt (zie bvb. de rapporten van het PNAC). De oorlog in Irak was in die optiek een meesterzet, zo vlak voordat Europa hertekent moet worden. |
Citaat:
|
Citaat:
Volgend jaar kan er een heel ander Amerikaans beleid zijn. |
Op de NAVO-partners Duitsland en België die zich eveneens kritisch opstelden komt er blijkbaar geen gezeik.
Zij zouden zde NAVO geldkraan in tegenstelling tot Frankrijk dat er geen deel van uitmaakt, wél kunnen toedraaien........ De soep is nog wat heet om ze al op te lepelen ......... nietwaar? |
Over "democratie' gesproken...
Is heel België tegen de Amerikanen als Michel en Verhofstadt zich (nogal tweeslachtig op de koop toe) roeren? Is heel de westerse wereld tegen Amerika omdat Frankrijk, Duitsland en het machtige BELGIE (niks anders) dan een grote bek durfden opentrekken? We zullen wel zien hoe vlug die grote mond weer zal dichtvallen als de economische klappen gaan vallen. |
:? Nu dat frankrijkdoor de vereenigde staten is aangeduid
als de grote veto-boef hullen de belgische veto-adepten Verhofstad en louis Michel zich in het schijnheiligste stilzwijgen om toch maar niet op te vallen zo vlak voor de verkiezingen. Heer verlost ons van deze gesel. |
Ik vind dat je veel tussen de lijnen leest in dat artikel van de Standaard, S.
Waarvan wordt vertrokken en waar men naartoe wil is allesbehalve duidelijk gemaakt. Ik ben op zoek gegaan naar de Engelse tekst, maar kon die niet onmiddellijk vinden. |
Van http://edition.cnn.com/2003/WORLD/me...ain/index.html
Citaat:
|
Citaat:
Het is het herzien van de relatie van een partner omdat die u niet gesteund heeft in wat je wou verwezenlijken, en vooral dan de manier waarop. Voor mij staat dit los van de publieke opinie in Frankrijk. Powell zegt letterlijk dat alle aspecten zullen ge-evalueerd worden. Dit houdt niet in dat Franrijk zal 'gestraft' worden. Dit houdt in dat Franrijk zal ge-evalueerd worden als partner op militair en internationaal politiek gebied. Ik vind dat niet meer als normaal. Er mag van mij gerust een tegenhanger komen voor de Verenigde Staten op wereldniveau, het zou de stabiliteit ten goede komen. Dit heeft hier echter niets mee te maken. Ik denk dat uw posting een resultaat is van begrijpelijke angst over wat er zou kunnen gebeuren als de VS een Hitler equivalent aan de macht komt. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
80% van de Europeanen was TEGEN de oorlog... Komaan, geen steun voor de B/D/F-houding? |
Oh, de VS gaat Franse wijn boycotten.....
Alsof de VS de EU al niet boycot met allerlei invoertaksjes. Het zijn China en volledig Afrika dat de status van bevoorrechte handelspartners hebben. Zucht. De VS is militair gezien de machtigste, en kan op dit moment zowat de hele wereld militair beheersen.Alleen de Chinezen , en Indiers kunnen op pure mankracht nog iets uithalen.Maar da's ook al. Economisch is de VS wel een reus op lemen voeten.En de erosie is heel hard bezig die weg te slijten. |
Er blijven toch nog enkele eigenaardigheden over. De vs gaan nu hun eigen 'inspecteurs' sturen omdat ze nog altijd hun bewijzen moeten vinden. Blix heeft al gezegd dat Powell hem zoveel mogelijk 'gedwarsboomd' heeft in zijn onderzoek.
En het blijft toch verwonderlijk dat die troepen daar alles lieten leegplunderen, behalve het ministerie van olie. 'op amerika zeiken'? Als er iets niet goed is moeten we dat maar door de vingers zien dus. Trouwens, dit is geen op-amerika-zeikerij, ik zou net hetzelfde gezegd hebben als het om China ging. Of België. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:13. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be