Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Zwarte boekenlijst (https://forum.politics.be/showthread.php?t=30144)

Dalton 26 februari 2005 18:11

Zwarte boekenlijst

Google leverde niets op dus een kort vraagje :

Bestaat er in België of in Europa een lijst met verboden boeken. Indien wel, waar kan ik hier meer over vinden (Reden verbod, door wie, etc...).

vercetti 26 februari 2005 18:32

Ik denk Mein Kampf

Dalton 26 februari 2005 18:45

Ik weet dat Bert Ancieux er een tijdje heeft mee rondgelopen, maar ik weet niet of er uiteindelijk nog iets mee gebeurt is.

Mambo 27 februari 2005 00:25

Ik denk het anarchistisch kookboek.

King of beggars and fleas 27 februari 2005 06:48

ik zou het ook wel willen weten
ik heb mein kampf in alle geval al een paar keer te koop zien staan
meer nog
ken uw vijand
en dus heb ik het gekocht
hadden ze dat nu verboden dan had ik mij nooit kunnen informeren

King of beggars and fleas 27 februari 2005 06:50

aja en was er ook eens niet een boek van herman brusselmans uit de handel genomen ?
omdat hij geschreven had over de hangtieten van .....k weet al niet meer juist wie.

Bhairav 27 februari 2005 08:09

Boeken verbieden is censuur, met welk argument ge het ook probeert goed te praten.
Wss kunde dat anarchistisch kookboek ergens wel kopen in een alternatief winkelke; zoals Mein Kampf... maar dat laatste, dat is toch ni verboden?

De schoofzak 27 februari 2005 09:12

Dat boek met die gunstige Michelin-beoordeling over dat Oostends restaurant dat nog niet eens geopend is ... dat is verboden. Tenminste: de 60.000 eksemplaren zijn 'terug geroepen' en men gaat opnieuw drukken ... Dus dat is een staaltje van zelf-censuur uit eigenbelang.
Volgens mij, dikke leek terzake, kan ook een rechtbank een boek verbieden, indien twee grondwettelijke rechten met mekaar in botsing komen (vrijheid van drukpers tegenover individuele vrijheid ...) als iemand kan aantonen voor die rechtbank dat er een schade zal ontstaan die niet in verhouding is ...

Als 't is voor een opstelleke voor 't schoolke, zou ik ook eens zoeken op 'index' of 'indeks', want die term gebruikten de pastoorkens en aanverwanten om de puberkinderen van hun volgelingen te beschermen tegen vuile praat in de boeksken.

driewerf 27 februari 2005 09:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vercetti
Ik denk Mein Kampf

mein Kampf is vrij te verkrijgen.
Wat soms wel gebeurt is passages uit een boek die over bestaande personen gaat eruit halen. Zo werd er een bladzijde uit 'une paix royale' gehaald waarin de relatie tussen Boudewijn en Liliane Baels -euh-wel- hmm-laat ons zeggen- te gedetailleerd werd beschreven.

giserke 27 februari 2005 10:18

Ik ken wel 2 boeken waarbij men gepoogd heeft vanuit de overheid ze te verbieden.
Maar door een BBC uitzending in de jaren 70 hebben ze het toch toegelaten, omdat er toch al te veel ruchtbaarheid aan gegeven was.

- The Tomb Of God, van Richard Andrews & Paul Schellenberger
- The Holy Blood and The Holy Grail, van Henri Lincoln

Bhairav 27 februari 2005 10:33

Op internet is toch alles te vinden...

Esperanza 27 februari 2005 10:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke
Ik ken wel 2 boeken waarbij men gepoogd heeft vanuit de overheid ze te verbieden.
Maar door een BBC uitzending in de jaren 70 hebben ze het toch toegelaten, omdat er toch al te veel ruchtbaarheid aan gegeven was.

- The Tomb Of God, van Richard Andrews & Paul Schellenberger
- The Holy Blood and The Holy Grail, van Henri Lincoln

Zo te zien aan de titels werden deze boeken beschouwd als heiligschennis, godslastering,...?

thePiano 27 februari 2005 10:40

Ik reken het internet (World Wide Web) tot België. Net zoals bv sateliet-TV waar je ook alles kan zien wat bij ons op de buis verboden is. Kort gezegd: alles is vrij verkrijgbaar en beschikbaar voor iedereen maar...... je moet er wel zèlf de moeite voor doen om het te zoeken. En wie zoekt die vindt (bijna) altijd.

Bobke 27 februari 2005 11:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Ik reken het internet (World Wide Web) tot België. Net zoals bv sateliet-TV waar je ook alles kan zien wat bij ons op de buis verboden is. Kort gezegd: alles is vrij verkrijgbaar en beschikbaar voor iedereen maar...... je moet er wel zèlf de moeite voor doen om het te zoeken. En wie zoekt die vindt (bijna) altijd.

Precies, en wie gaat op zoek naar zaken die verboden zijn of waar men zogezegd tegen is?

thePiano 27 februari 2005 11:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Precies, en wie gaat op zoek naar zaken die verboden zijn of waar men zogezegd tegen is?

Zowat elke mens die al dan niet over een gezonde portie nieuwsgierigheid beschikt.

Maar.... Curiosity kills the cat.

Verbied iets en meteen is de aandacht gewekt, zelfs als het op geen f*ck trekt. Achteraf, eens de nieuwsgierige honger is gestild en het blijkt inderdaad niks te zijn, is het al even gauw verdwenen als het is gekomen. :)

Leviathan 27 februari 2005 11:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
Ik denk het anarchistisch kookboek.

Pfff, dat vind ge zo op internet! Het is trouwens totaal nutteloos. De meeste informatie die erin staat is ofwel totaal achterhaald ofwel verzonnen.

Mein Kampf is gewoon in de bibliotheek te vinden (toch in die waar ik kom).

Seba 27 februari 2005 12:43

Citaat:

Zowat elke mens die al dan niet over een gezonde portie nieuwsgierigheid beschikt.

Maar.... Curiosity kills the cat.
Verbied iets en meteen is de aandacht gewekt, zelfs als het op geen f*ck trekt.

de nagel op de kop Piano! Daarom lijkt het mij ook niet verwonderlijk dat het aantal geïnteresseerden in negationisme sterk is toegenomen sinds de negationismewet is ingevoerd. Wie vindt het immers normaal dat een stuk geschiedenis bij wet moet vastgelegd worden als de bewijzen toch zo overweldigend zijn??

thePiano 27 februari 2005 12:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Seba
de nagel op de kop Piano! Daarom lijkt het mij ook niet verwonderlijk dat het aantal geïnteresseerden in negationisme sterk is toegenomen sinds de negationismewet is ingevoerd. Wie vindt het immers normaal dat een stuk geschiedenis bij wet moet vastgelegd worden als de bewijzen toch zo overweldigend zijn??

Omdat de afschuwelijke en bewezen waarheid van de holocaust en de collaboratie van de vlaams-nationale partijen en groepen met Adolf Hitler tijdens WOII, een heropstanding van de Nieuwe Orde in Vlaanderen en in de rest van Europa in de weg staat.

Vandaar dat negationisme en revisionisme nagenoeg enkel en alleen in extreemrechtse kringen zoals bv het VB en haar satelietjes terug te vinden is. Als je leugens maar vaak genoeg herhaald krijgen ze na verloop van tijd de schijn van waarheid (Dr. J. Goebbels).

Seba 27 februari 2005 12:58

Citaat:

Omdat de afschuwelijke en bewezen waarheid van de holocaust en de collaboratie van de vlaams-nationale partijen en groepen met Adolf Hitler tijdens WOII, een heropstanding van de Nieuwe Orde in Vlaanderen en in de rest van Europa in de weg staat.

het is niet omdat iets historisch bewezen is, dat we daarom maar ineens alle andersdenkenden de mond moeten snoeren. Dat is onvervalst fascisme, en laat dat nu net ironisch genoeg zijn datgene waar jij tegen strijdt voert...
de wandaden van leopoldIIs regime in Kongo zijn ook historisch meermaals bewezen, en toch riskeren negationisten daarvan géén strafrechterlijke vervolging. Idem voor ontkenners van de goelgs. Idem voor de ontkenners van de Ruandese genocide, van de genocide in Srbrenica, etc. etc.

Citaat:

Vandaar dat negationisme en revisionisme nagenoeg enkel en alleen in extreemrechtse kringen zoals bv het VB en haar satelietjes terug te vinden is

inderdaad, en als je dan vervolgens dat bij wet gaat vastleggen, dan wek je de schijn dat de argumenten blijkbaar toch niet zo overweldigend zijn, zodat je de geschiedenis bij wet moet vastleggen. Het hoeft geen betoog dat negationsiten en revisionisten hierdoor alleen maar overtuigder van hun eigen gelijk zullen raken, en er nieuwe mensen hun weg naartoe zullen vinden wegens de mediabelangstelling. En laat dat nu weer net, Piano, datgene zijn wat jij ironisch genoeg wil verhinderen...

Erw 27 februari 2005 13:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Seba
inderdaad, en als je dan vervolgens dat bij wet gaat vastleggen, dan wek je de schijn dat de argumenten blijkbaar toch niet zo overweldigend zijn, zodat je de geschiedenis bij wet moet vastleggen. Het hoeft geen betoog dat negationsiten en revisionisten hierdoor alleen maar overtuigder van hun eigen gelijk zullen raken, en er nieuwe mensen hun weg naartoe zullen vinden wegens de mediabelangstelling. En laat dat nu weer net, Piano, datgene zijn wat jij ironisch genoeg wil verhinderen...

the Piano is toch geen ezel? Misschien ligt dat verhinderen wel buiten z'n interesse-sfeer? En gaat het enkel om het zwartmaken van een bepaalde politieke partij? Het is een nogal schurkachtige manier (op de rug van een smerige wantoestand) maar misschien heiligt het doel de middelen?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be