Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 februari 2005, 18:11   #1
Dalton
Vreemdeling

Dalton's schermafbeelding

Standaard Zwarte boekenlijst

Google leverde niets op dus een kort vraagje :

Bestaat er in België of in Europa een lijst met verboden boeken. Indien wel, waar kan ik hier meer over vinden (Reden verbod, door wie, etc...).

Everything that irritates us about others can lead us to an understanding of ourselves. (C. Jung)
Dalton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2005, 18:32   #2
vercetti
Minister

vercetti's schermafbeelding

Standaard

Ik denk Mein Kampf
Wij zijn dus eigenlijk de enige originele flaminganten.

vercetti is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2005, 18:45   #3
Dalton
Vreemdeling

Dalton's schermafbeelding

Standaard

Ik weet dat Bert Ancieux er een tijdje heeft mee rondgelopen, maar ik weet niet of er uiteindelijk nog iets mee gebeurt is.

Everything that irritates us about others can lead us to an understanding of ourselves. (C. Jung)
Dalton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2005, 00:25   #4
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik denk het anarchistisch kookboek.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2005, 06:48   #5
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

ik zou het ook wel willen weten
ik heb mein kampf in alle geval al een paar keer te koop zien staan
meer nog
ken uw vijand
en dus heb ik het gekocht
hadden ze dat nu verboden dan had ik mij nooit kunnen informeren
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2005, 06:50   #6
King of beggars and fleas

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

aja en was er ook eens niet een boek van herman brusselmans uit de handel genomen ?
omdat hij geschreven had over de hangtieten van .....k weet al niet meer juist wie.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2005, 08:09   #7
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Boeken verbieden is censuur, met welk argument ge het ook probeert goed te praten.
Wss kunde dat anarchistisch kookboek ergens wel kopen in een alternatief winkelke; zoals Mein Kampf... maar dat laatste, dat is toch ni verboden?
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2005, 09:12   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Dat boek met die gunstige Michelin-beoordeling over dat Oostends restaurant dat nog niet eens geopend is ... dat is verboden. Tenminste: de 60.000 eksemplaren zijn 'terug geroepen' en men gaat opnieuw drukken ... Dus dat is een staaltje van zelf-censuur uit eigenbelang.
Volgens mij, dikke leek terzake, kan ook een rechtbank een boek verbieden, indien twee grondwettelijke rechten met mekaar in botsing komen (vrijheid van drukpers tegenover individuele vrijheid ...) als iemand kan aantonen voor die rechtbank dat er een schade zal ontstaan die niet in verhouding is ...

Als 't is voor een opstelleke voor 't schoolke, zou ik ook eens zoeken op 'index' of 'indeks', want die term gebruikten de pastoorkens en aanverwanten om de puberkinderen van hun volgelingen te beschermen tegen vuile praat in de boeksken.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2005, 09:41   #9
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vercetti
Ik denk Mein Kampf
mein Kampf is vrij te verkrijgen.
Wat soms wel gebeurt is passages uit een boek die over bestaande personen gaat eruit halen. Zo werd er een bladzijde uit 'une paix royale' gehaald waarin de relatie tussen Boudewijn en Liliane Baels -euh-wel- hmm-laat ons zeggen- te gedetailleerd werd beschreven.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2005, 10:18   #10
giserke
Banneling

Standaard

Ik ken wel 2 boeken waarbij men gepoogd heeft vanuit de overheid ze te verbieden.
Maar door een BBC uitzending in de jaren 70 hebben ze het toch toegelaten, omdat er toch al te veel ruchtbaarheid aan gegeven was.

- The Tomb Of God, van Richard Andrews & Paul Schellenberger
- The Holy Blood and The Holy Grail, van Henri Lincoln
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2005, 10:33   #11
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Op internet is toch alles te vinden...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2005, 10:33   #12
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
Ik ken wel 2 boeken waarbij men gepoogd heeft vanuit de overheid ze te verbieden.
Maar door een BBC uitzending in de jaren 70 hebben ze het toch toegelaten, omdat er toch al te veel ruchtbaarheid aan gegeven was.

- The Tomb Of God, van Richard Andrews & Paul Schellenberger
- The Holy Blood and The Holy Grail, van Henri Lincoln
Zo te zien aan de titels werden deze boeken beschouwd als heiligschennis, godslastering,...?
Oud 27 februari 2005, 10:40   #13
thePiano

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Ik reken het internet (World Wide Web) tot België. Net zoals bv sateliet-TV waar je ook alles kan zien wat bij ons op de buis verboden is. Kort gezegd: alles is vrij verkrijgbaar en beschikbaar voor iedereen maar...... je moet er wel zèlf de moeite voor doen om het te zoeken. En wie zoekt die vindt (bijna) altijd.
Oud 27 februari 2005, 11:36   #14
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Ik reken het internet (World Wide Web) tot België. Net zoals bv sateliet-TV waar je ook alles kan zien wat bij ons op de buis verboden is. Kort gezegd: alles is vrij verkrijgbaar en beschikbaar voor iedereen maar...... je moet er wel zèlf de moeite voor doen om het te zoeken. En wie zoekt die vindt (bijna) altijd.
Precies, en wie gaat op zoek naar zaken die verboden zijn of waar men zogezegd tegen is?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2005, 11:45   #15
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Precies, en wie gaat op zoek naar zaken die verboden zijn of waar men zogezegd tegen is?
Zowat elke mens die al dan niet over een gezonde portie nieuwsgierigheid beschikt.

Maar.... Curiosity kills the cat.

Verbied iets en meteen is de aandacht gewekt, zelfs als het op geen f*ck trekt. Achteraf, eens de nieuwsgierige honger is gestild en het blijkt inderdaad niks te zijn, is het al even gauw verdwenen als het is gekomen.

Laatst gewijzigd door thePiano : 27 februari 2005 om 11:46.
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2005, 11:48   #16
Leviathan
Provinciaal Statenlid

Leviathan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
Ik denk het anarchistisch kookboek.
Pfff, dat vind ge zo op internet! Het is trouwens totaal nutteloos. De meeste informatie die erin staat is ofwel totaal achterhaald ofwel verzonnen.

Mein Kampf is gewoon in de bibliotheek te vinden (toch in die waar ik kom).

Leviathan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2005, 12:43   #17
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zowat elke mens die al dan niet over een gezonde portie nieuwsgierigheid beschikt.

Maar.... Curiosity kills the cat.
Verbied iets en meteen is de aandacht gewekt, zelfs als het op geen f*ck trekt.
de nagel op de kop Piano! Daarom lijkt het mij ook niet verwonderlijk dat het aantal geïnteresseerden in negationisme sterk is toegenomen sinds de negationismewet is ingevoerd. Wie vindt het immers normaal dat een stuk geschiedenis bij wet moet vastgelegd worden als de bewijzen toch zo overweldigend zijn??
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2005, 12:47   #18
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
de nagel op de kop Piano! Daarom lijkt het mij ook niet verwonderlijk dat het aantal geïnteresseerden in negationisme sterk is toegenomen sinds de negationismewet is ingevoerd. Wie vindt het immers normaal dat een stuk geschiedenis bij wet moet vastgelegd worden als de bewijzen toch zo overweldigend zijn??
Omdat de afschuwelijke en bewezen waarheid van de holocaust en de collaboratie van de vlaams-nationale partijen en groepen met Adolf Hitler tijdens WOII, een heropstanding van de Nieuwe Orde in Vlaanderen en in de rest van Europa in de weg staat.

Vandaar dat negationisme en revisionisme nagenoeg enkel en alleen in extreemrechtse kringen zoals bv het VB en haar satelietjes terug te vinden is. Als je leugens maar vaak genoeg herhaald krijgen ze na verloop van tijd de schijn van waarheid (Dr. J. Goebbels).

Laatst gewijzigd door thePiano : 27 februari 2005 om 12:48.
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2005, 12:58   #19
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Omdat de afschuwelijke en bewezen waarheid van de holocaust en de collaboratie van de vlaams-nationale partijen en groepen met Adolf Hitler tijdens WOII, een heropstanding van de Nieuwe Orde in Vlaanderen en in de rest van Europa in de weg staat.
het is niet omdat iets historisch bewezen is, dat we daarom maar ineens alle andersdenkenden de mond moeten snoeren. Dat is onvervalst fascisme, en laat dat nu net ironisch genoeg zijn datgene waar jij tegen strijdt voert...
de wandaden van leopoldIIs regime in Kongo zijn ook historisch meermaals bewezen, en toch riskeren negationisten daarvan géén strafrechterlijke vervolging. Idem voor ontkenners van de goelgs. Idem voor de ontkenners van de Ruandese genocide, van de genocide in Srbrenica, etc. etc.

Citaat:
Vandaar dat negationisme en revisionisme nagenoeg enkel en alleen in extreemrechtse kringen zoals bv het VB en haar satelietjes terug te vinden is
inderdaad, en als je dan vervolgens dat bij wet gaat vastleggen, dan wek je de schijn dat de argumenten blijkbaar toch niet zo overweldigend zijn, zodat je de geschiedenis bij wet moet vastleggen. Het hoeft geen betoog dat negationsiten en revisionisten hierdoor alleen maar overtuigder van hun eigen gelijk zullen raken, en er nieuwe mensen hun weg naartoe zullen vinden wegens de mediabelangstelling. En laat dat nu weer net, Piano, datgene zijn wat jij ironisch genoeg wil verhinderen...
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2005, 13:23   #20
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
inderdaad, en als je dan vervolgens dat bij wet gaat vastleggen, dan wek je de schijn dat de argumenten blijkbaar toch niet zo overweldigend zijn, zodat je de geschiedenis bij wet moet vastleggen. Het hoeft geen betoog dat negationsiten en revisionisten hierdoor alleen maar overtuigder van hun eigen gelijk zullen raken, en er nieuwe mensen hun weg naartoe zullen vinden wegens de mediabelangstelling. En laat dat nu weer net, Piano, datgene zijn wat jij ironisch genoeg wil verhinderen...
the Piano is toch geen ezel? Misschien ligt dat verhinderen wel buiten z'n interesse-sfeer? En gaat het enkel om het zwartmaken van een bepaalde politieke partij? Het is een nogal schurkachtige manier (op de rug van een smerige wantoestand) maar misschien heiligt het doel de middelen?
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be