Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Spanje vernietigt zijn historisch erfgoed (https://forum.politics.be/showthread.php?t=31211)

Cynicus 17 maart 2005 21:33

Spanje vernietigt zijn historisch erfgoed

In Spanje is recentelijk het laatste standbeeld van Franco gesloopt geworden. Hiermee vernietigt Spanje een stuk historisch erfgoed. Dat standbeeld, dat stond toch niet in de weg ?

AyneRand 17 maart 2005 21:39

Toch wel, omdat het er stond, kon er geen nieuw geplaatst worden, maw het bracht niets op, het stond in de weg van het kapitalisme. Maar linkie winkies zoals jij kunnen dat niet begrijpen.

Firestone 17 maart 2005 22:58

Ik kan nauwelijks geloven dat dertig jaar na zijn dood er nog standbeelden van Franco waren!8O

solidarnosc 17 maart 2005 23:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Firestone
Ik kan nauwelijks geloven dat dertig jaar na zijn dood er nog standbeelden van Franco zijn!8O

Als ik me niet vergis wordt zijn "bescheiden" begraafplaats zelfs bewaakt door Spaanse soldaten. Ten andere liggen er vandaag nog zo'n 60.000 slachtoffers van Franco's regime verspreid in (onbekende) massagraven in Spanje. Nu, de burgeroorlog ligt nog steeds erg gevoelig in Spanje (daarom dat ze die graven niet willen zoeken en openen). Aan de oppervlakte valt het niet op maar je moet er niet te veel op in gaan.

"No man ever entered the earth more honorably than those who died in Spain."

PS. Hemingway had het uiteraard over de Republikeinen. ;-)

Piet Hein 17 maart 2005 23:53

Franco was een sadist eerste klas.

sinan123 18 maart 2005 00:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus
In Spanje is recentelijk het laatste standbeeld van Franco gesloopt geworden. Hiermee vernietigt Spanje een stuk historisch erfgoed. Dat standbeeld, dat stond toch niet in de weg ?

Hij wordt niet vernietigd, alleen ergens opgeslagen.
Zag je de beelden erbij, hoe een groep neo facisten de eer moesten betuigen aan het standbeeld met hitler-groet?

Andro 18 maart 2005 01:25

Citaat:

Was jij fan van Franco dan?

Xenon 18 maart 2005 09:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Firestone
Ik kan nauwelijks geloven dat dertig jaar na zijn dood er nog standbeelden van Franco waren!8O

Aan de regentlaan te Brussel kan je van gelijkaardig fraais "genieten".

Kaal 18 maart 2005 10:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sinan123
Hij wordt niet vernietigd, alleen ergens opgeslagen.
Zag je de beelden erbij, hoe een groep neo facisten de eer moesten betuigen aan het standbeeld met hitler-groet?

Het is maar een detail maar eigenlijk heeft Hitler die groet afgekeken van Mussolini. Franco waarschijnlijk ook.

Mephisto 18 maart 2005 11:23

Die dat op zijn beurt wellicht gewoon van de Romeinen heeft overgenomen (Italië!)

Andro 18 maart 2005 11:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mephisto
Die dat op zijn beurt wellicht gewoon van de Romeinen heeft overgenomen (Italië!)

Als ik mij niet vergis, is het van oorsprong een Keltische groet.

Mephisto 18 maart 2005 12:07

??
Waarom staan al die Romeinen in al die films dan altijd met geheven rechterarm Avé Ceasar te roepen?

Andro 18 maart 2005 12:15

Uiteraard, gebruikte de Romeinen deze groet van Keltische oorsprong ook.

garfield 18 maart 2005 12:23

Tja Franco moest verdwijnen . Moeten wij nu als beeldenstormers de beelden van Leopold II en Godfried neerhalen ? Zeker niet .

Dat beeld van Franco moest eigenlijk ook niet weg , deze beelden zijn een deel van de geschiedenis en het erfgoed van een land.

Gauss 18 maart 2005 13:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door garfield
Tja Franco moest verdwijnen . Moeten wij nu als beeldenstormers de beelden van Leopold II en Godfried neerhalen ? Zeker niet .

Dat beeld van Franco moest eigenlijk ook niet weg , deze beelden zijn een deel van de geschiedenis en het erfgoed van een land.

Moeten er dan in Duitsland ook beelden van Hitler gezet worden? Of misschien hier in België, Hitler heeft een deel van de Europese en dus ook Belgische geschiedenis gevormd.

Franco was een oorlogsmisdadiger en een fascist. Hij behoort ongetwijfeld tot de geschiedenis van Spanje, maar daarom moeten ze hem nog niet eren met een standbeeld.

Kaal 18 maart 2005 14:21

Het is hoe dan ook onze zaak niet. De Spanjaarden zijn wijs genoeg om uit te maken of er standbeelden van Franco moeten zijn.

Towelie030981 18 maart 2005 14:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door garfield

Inderdaad, akkoord.

Towelie030981 18 maart 2005 14:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gauss
Moeten er dan in Duitsland ook beelden van Hitler gezet worden? Of misschien hier in België, Hitler heeft een deel van de Europese en dus ook Belgische geschiedenis gevormd.

Franco was een oorlogsmisdadiger en een fascist. Hij behoort ongetwijfeld tot de geschiedenis van Spanje, maar daarom moeten ze hem nog niet eren met een standbeeld.

Men moet hen niet eren met een standbeeld. Men mag een beeld van Adolf Hitler neerpoten in Berlijn met historische verwijzing. Bepaalde groepen zullen dergelijke beelden eren, maar de meerderheid van de Duitse bevolking zullen het zien als een verwijzing naar hun geschiedenis en de fouten die men heeft begaan. Iets dergelijk moet tot het collectieve bewustzijn horen.

Esperanza 18 maart 2005 20:19

Citaat:

In Spanje is recentelijk het laatste standbeeld van Franco gesloopt geworden. Hiermee vernietigt Spanje een stuk historisch erfgoed.

Bullshit! Denk je nu werkelijk dat Spanje (en de internationale gemeenschap) zich nu niet langer bewust is van de gruwelen van het Franco-regime nu zijn (laatste) standbeeld is weggehaald? Wat een ongeloofelijke onzin!
Citaat:

Dat standbeeld, dat stond toch niet in de weg ?

Of het standbeeld al dan niet in de weg stond is totaal irrelevant. Franco was een fascistische oorlogsmisdadiger die met behulp van Hitler en Mussolini zijn land in een bloederige burgeroorlog heeft gestort.

malinois 18 maart 2005 20:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968
Als ik mij niet vergis, is het van oorsprong een Keltische groet.

Ja, alles wat een beetje naar rechts ruikt zal wel Keltisch zijn...8)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be