Citaat:
Ben jij ooit over de taalgrens gelopen? Of zie jij niet dat Vlaanderen en Wallonië daar ook enorm in verschillen? Selectieve blindheid?
|
Ik kom minstens wekelijks over de taalgrens, en ik zie daar ook verschillen maar zeker geen enorme. Trouwens, ook mijn collega's zelfs de Vlaamsgezinde (VB'ers) geven tijdens discussies openlijk toe dat wij veel meer gemeen hebben met Walen dan met Nederlanders. Pas op wij hebben goede contacten met onze Nederlandse collega's, maar het verschil in werkstijl en cultuur is navenant. Laat aub eens uw ideologische kleppen vallen en ga eens naar Wallonië, en meer nog spreek eens met Walen en maak er vrienden. Trouwens heel veel Walen en de meeste Belgische Brusselaars hebben Vlaamse roots.
Citaat:
Valt best mee. In Noord-Brabant of Limburg waan je je haast in Antwerpen of Vlaams Limburg. Alleen dat accentje natuurlijk.
|
Geloof je dat nu zelf? Nergens behalve in Antwerpen zelf waan je je in Antwerpen (Antwerpenaren zijn zeer "particulier"), ten eerste, en ten tweede zuid-Nederlanders hebben weinig gemeen met Antwerpenaren. Alleen al de huizen, die typisch Nederlandse donkere baksteen vind je ook in Noord-Brabant en Nl. Limburg, terwijl wij veel meer gekalkte huizen hebben en simpelweg een andere stijl, ook de stadsplanning is volledig anders, en de architectuur is veel uniformer, ook de uitgebreide "koterijen" achter Vlaamse rijhuizen is een fenomeen dat in nederland veel minder verspreid is. Alleen al als je uit het raam kijkt in de trein zie je onmiddellijk of je je in België of in Nederland bevindt.
Citaat:
Gaan we weer de clichés krijgen over Heineken?
|
Dat ook natuurlijk, en Grolsch, maar daar heb ik het niet over, er heerst gewoon een andere sfeer in Nederlandse café's, dat kun je nu toch niet ontkennen?
Citaat:
Vreemd dat een militaire grens van vroeger een ander "ras" (want dat bedoel je natuurlijk) oplevert, zeker als het noorden een massale immigratie te verwerken kreeg uit het zuiden na de tot stand koming van die grens. Verzonnen dus.
|
En toch is het zo, misschien omdat Noord-Brabanders al eeuwen zich vermengden met Hollanders terwijl Vlamingen zich al eeuwen vermengden met Walen en Spanjaarden. Er is een duidelijk verschil in uiterlijk tussen autochtone Belgen en Nederlanders, terwijl er uiterlijk bijna geen verschil is tussen Walen en vlamingen. Inderdaad Nederland heeft een grote immigratie gekend van belgen (evengoed Walen) alsook Joden, maar de gemiddelde Nederlander heeft nog steeds veel meer typisch "Germaanse" trekken. Natuurlijk ik weet het is moeilijk daar wetenschappelijke uitspraken over te doen, maar ik denk dat je over het algemeen toch moet toegeven dat er een verschil is.
Citaat:
Wat wil je, in België hebben die meer de neiging Frans te spreken, terwijl ze bij ons niet anders kunnen dan Nederlands.
|
Dat is niet de enige reden denk ik en dat geldt enkel voor Marrokanen en congolezen, veel Afrikanen in Antwerpen spreken bijvoorbeeld geen van beide.
Citaat:
Dat is jouw opinie maar die deel ik niet. Vlamingen zijn meer gesloten dan Nederlanders, dat klopt, maar eens ze openbloeien zijn ze beide fantastisch.
|
Dat zal ik niet ontkennen, maar zelfs Nederlanders geven zelf toe dat Nederlanders over het algemeen meer imagostrevers zijn.
Citaat:
Het zou je geen kwaad doen eens Nederland te bezoeken.
|
Doe ik ook minstens wekelijks, en soms voor verschillende dagen.
Citaat:
Dan ga je je spontaan afvragen hoe ze er bij komen om Hollanders samen te voegen met Friezen, Gelderlanders en Limburgers. Dat zou je zicht op de situatie zeker verruimen. Want zo is het toch maar povertjes hoor.
|
Ik weet dat er een groot verschil is, maar bij ons ook hoor, West-Vlamingen en Limburgers verstaan elkaar amper en al helemaal niet als ze hun eigen dialect spreken.
Citaat:
Nou moe, kom ik even tot een andere conclusie als jij. Ik voel mij absoluut niet thuis in Wallonië of Frans-Vlaanderen, maar wel in Vlaanderen en Nederland.
|
Misschien omdat je die mensen wel verstaat als ze AN spreken en Walen en Frans-Vlamingen niet.
Zeeuws-Vlaanderen is echt buitenland, mensen spreken er anders, dorpen zien er anders uit, mensen hebben meestal Zeeuwse achternamen, in frans-Vlaanderen hebben de meeste Westvlaamse achternamen, de dorpen zien er bijna hetzelfde uit (zij het een iets andere stijl van "fermetten") en de ouderen spreken dikwijls nog een dialect dat erg dicht bij het Westvlaams aanleunt. Natuurlijk hebben al die eeuwen van Franse overheersing hun sporen achtergelaten maar ik kan je verzekeren dat Franstalige Ploegsteertenaren of Moeskroeners (frank Vandenbroeke bvb.) even Westvlaams zijn als de eerste de beste Roeselaar of Bruggeling.
Citaat:
Ik dacht dat je het nooit ging zeggen. Toch een toegift omdat je zelf beseft dat je hele uitleg op niets slaat?
|
nee, Walen hebben ongeveer dezelfde gewoonten en tradities als wij maar door de andere taal en de kracht van het medium televisie zijn ze inderdaad wel wat uit elkaar aan het groeien.
Citaat:
De kers op de taart, maar dan als het over verknoeien gaat van een betoog. Noord-Brabant was een Generaliteitsland en heeft dus nooit tot de Zuidelijke Nederlanden behoort.
|
Ik had het over de vroege middeleeuwen, maar inderdaad de splitsing tussen noord- en zuid brabant voltrok zich al zeer vroeg.