![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Op het forum las ik onlangs een thread over de "Grootnederlandse Unie". Ik werk dagelijks samen met Nederlanders (echte Hollanders en brabanders) en franstalige belgen (brusselaars en walen) alsook met Vlamingen uit alle uithoeken van Vlaanderen, ik kom ook regelmatig in Wallonië en in Nederland.
Ik vraag mij terhalve ook af hoe het mogelijk dat 2 culturen die zo verschillend zijn als de vlaamse en de Nederlandse ooit een land kunnen vormen, zelfs vlak over de grens in Roosendaal, waar ze een Brabants accent hebben, vallen de verschillen onmiddellijk op, in de architectuur, stedelijke ordening, de mentaliteit, in de café's, zelfs het uiterlijk van de mensen. (verzorgder en over het algemeen meer "blond met blauwe ogen", behalve de allochtonen dan natuurlijk). Zelfs de allochtonen zijn anders, veel geïntegreerder, en veel van mijn collega's zijn nederlandse allochtonen, terwijl bij ons de allochtonen over het algemeen toch nog steeds fabrieksarbeider zijn of iets dergelijks. Natuurlijk kun je nu beginnen over Van Gogh en dergelijke, maar een fenomeen als hirsi Ali is bij ons onmogelijk, allochtonen zijn minder mondig bij ons, en minder geïntegreerd. In Antwerpen spreekt een groot aantal allochtonen zelfs geen woord Nederlands. Ook op het werk zelf valt onmiddellijk de andere aanpak op, de veel grotere mondigheid van de Nederlanders, en men merkt ook wel dat de Nederlandse gezelligheid en vlotheid eerder een soort masker zijn terwijl Vlamingen, als men ze beter leert kennen en onder vrienden, toch veel meer levensgenieters zijn. Nu goed dat zijn cultuurverschillen, maar hoe iemand erbij komt om deze 2 verschillende culturen in een land samen te brengen valt buiten mijn verstandsvermogen... Natuurlijk is er onder de Vlamingen onderling ook veel verschil, en ik kan mij voorstellen dat het verschil tussen een Lanakenaar en een Maastrichtenaar veel minder groot is. (en dan nog, Limburg doet mij helemaal niet aan nederland denken, het is een eigen entiteit, met historisch een sterke Luikse en Nederlandse invloed). Maar als iemand die in West-Vlaanderen geboren is doet Nederland aan als een volstrekt andere cultuur, en het culturele verschil met Zeeuws-Vlaanderen is veel groter dan met bijvoorbeeld Frans-Vlaanderen, en al zeker Moeskroen en Doornik. Walen hebben inderdaad een andere cultuur in zekere zin, maar een die zeer dicht bij de onze staat, de grootste verschillen hebben betrekking op de taal (er wordt meer naar Franse muziek geluisterd, meer naar Franse tv gekeken, etc.) maar op andere vlakken zoals architectuur, mentaliteit, eten, levensgewoonten, café-cultuur, etc. hebben wij veel meer gemeen met de walen dan met de Nederlanders. Nederlands Brabant mag dan al dezelfde naam hebben en ooit tot de zuidelijke Nederlanden behoort hebben, de vele eeuwen andere geschiedenis en andere invloeden hebben ons gescheiden, en zelfs in de vroege middeleeuwen was er al een groot verschil in ontwikkeling tussen zuidelijk en noordelijk Brabant. De bourgondische invloed was er veel minder groot en de hertogen hadden minder greep op deze gebieden, de gebieden namen ook geen deel aan de sociale, politieke en economische verstrengeling die onder de Bourgondiërs plaatsgreep tussen Vlaanderen, Luik (inclusief Belgisch Limburg dat steeds een Luikse provincie was) en brabant, en die de basis legde voor wat later België zou worden, niet enkel volgens Pirenne maar volgens alle historici. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Ik kan u enkel volmondig gelijk geven tomm.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Trouwens, die mening is mij niet toegedaan, ik heb ook al in verschillende Nederlandse bedrijven gewerkt en 'cultuurverschillen' moest je al echt gaan zoeken. De islam moeten wij toch ook slikken, da's toch ook een gigantisch cultuurverschil en daar is dan alles ok mee? Citaat:
![]() ![]()
"It is dangerous to be right when the government is wrong" -voltaire- Laatst gewijzigd door Gorefest : 27 maart 2005 om 14:11. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ach Tomm, je zou voor de grap eens de verschillen binnen Nederland moeten bekijken, die zijn nog veel groter dan tussen Vlaanderen en het zuiden van Nederland. Als je Nederland verdeelt in drie grote cultuurgebieden:
- Noord- en Oost-Nederland - West- en Midden-Nederland - Noord-Brabant en Limburg dan zul je daartussen ook grote verschillen in ruimtelijk beelden en mentaliteit vinden. Het lijkt op een afstandje misschien alsof Nederland een eenheidsworst is, maar de verschillen zijn juist behoorlijk groot. En toch is er niemand die daar een probleem van maakt. Vandaar ook waarschijnlijk dat Nederlanders veel minder moeite hebben met Vlamingen dan omgekeerd soms het geval lijkt. Het is leuk om te weten dat je zulke goed geïntegreerde allochtonen bent tegengekomen, maar uiteraard zijn er ook in Nederland genoeg mensen, vooral van de eerste generatie, die niet of nauwelijks Nederlands spreken. Zij zijn natuurlijk ook nooit aangemoedigd om de taal te leren, want het was aanvankelijk de bedoeling dat ze na verloop van tijd zouden terugkeren naar hun eigen land. Alleen zit deze generatie tegenwoordig vaak werkloos thuis, dus die zie je niet zo snel. Wat er in de verre geschiedenis allemaal is gebeurd lijkt me verder niet zo bepalend voor de vraag of Nederland en Vlaanderen samen zouden kunnen werken of niet. Het gaat vooral om de huidige en toekomstige mogelijkheden van zo'n samenwerking, op cultureel en economisch gebied. Wat dat betreft zijn Nederlanders in ieder geval heel pragmatisch. Je zult hier dan ook weinig tegenstanders van samenwerking vinden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Gouverneur
|
![]() Gorefest heeft een punt.
Hoe langer hoe mer komen de echte cultuurverschillen boven in dit kleine landje. Kijk eens naar de regionalisatie, waarom is dat? De Walen (levensgenieters) kijken anders tegen het leven aan dan de Vlamingen (werkers voor luxe?). Je verwijst ook naar de mindere integratie van de allochtonen. Dat heeft niet veel te maken met het verschil in cultuur tussen Vlaanderen en Wallonië, maar het slechte Belgische beleid (dat toch onder Waalse druk wordt gevoerd) tegenover dat van Nederland. Mocht Vlaanderen daar meer zeggenschap aan hebben gehad, ben ik ervan overtuigd dat de integratie beter was verlopen.
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Er zijn inderdaad veel grotere verschillen tussen de Nederlanders en de Nederlandstalige Belgen dan tussen de Nederlandstalige Belgen en de Franstalige Belgen. 5 eeuwen staatkundige scheiding zit daar natuurlijk voor alles tussen. Laatst gewijzigd door Hans1 : 27 maart 2005 om 14:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Het wordt tijd dat ze in Wallonië eens een stap (een hele wandeling) achteruit zetten.......
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Al het zichtbare is verbonden met het onzichtbare; het hoorbare met het onhoorbare; het tastbare met het ontastbare; en, misschien , het denkbare met het ondenkbare. Novalis Laatst gewijzigd door Grellig : 27 maart 2005 om 14:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Parlementslid
|
![]() In Nederland hebben ze hiermee geen problemen......
ga maar eens naar Leeuwarden of een andere stad in Friesland en vraag daar maar eens aan de eerste de beste die ge tegenkomt of hij nen "echten ollander is" ![]()
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Nou, straf argument.
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Nederland mag dan misschien een betere econmie hebben, aan onze sociale zekerheid kunnen ze bijlange niet tippen. Vlaanderen is beter georganiseerd dan Wallonië dat is inderdaad feit. Splitsing is evenwel niet aangewezen, wel een uitgebreidere overheveling van bevoegdheven van federaal naar regionaal niveau. Vlaanderen, Brussel en Wallonië met ieder een eigen wetgeving en apart werkende justitie met als overkoepelend orgaan de federale justitie die zich uitsluitend met grondwettelijke zaken bezighoudt en met de bescheiden bevoegdheden die het federale België nog heeft zoals buitenlandse zaken, economie,...
Het Liberaal Appel profileert zich als een rechts-liberale partij voor mensen die genoeg hebben van een te links beleid en het Vlaams Belang een stap te ver vinden. Meer info op www.liberaalappel.org of [email protected] Laatst gewijzigd door LA'er : 27 maart 2005 om 20:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#16 | ||||||||||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#17 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Dorian : 28 maart 2005 om 00:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zeeuws-Vlaanderen is echt buitenland, mensen spreken er anders, dorpen zien er anders uit, mensen hebben meestal Zeeuwse achternamen, in frans-Vlaanderen hebben de meeste Westvlaamse achternamen, de dorpen zien er bijna hetzelfde uit (zij het een iets andere stijl van "fermetten") en de ouderen spreken dikwijls nog een dialect dat erg dicht bij het Westvlaams aanleunt. Natuurlijk hebben al die eeuwen van Franse overheersing hun sporen achtergelaten maar ik kan je verzekeren dat Franstalige Ploegsteertenaren of Moeskroeners (frank Vandenbroeke bvb.) even Westvlaams zijn als de eerste de beste Roeselaar of Bruggeling. Citaat:
Citaat:
|
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door tomm : 28 maart 2005 om 02:47. |
|