Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Turkse lira brengt Europese munt in gevaar (https://forum.politics.be/showthread.php?t=32230)

big bad wolf 12 april 2005 19:10

Turkse lira brengt Europese munt in gevaar

vanavond gezien op vrt-nieuws: sinds de vernieuwde Turkse lira's kan weer volop gefraudeerd worden met muntstukken: de stukken van 1 lira komen bijna perfect overeen met onze 2€-munstukken, enkel zijn ze 4x minder waard. automaten herkennen ze dus ook als stukken van 2€ waardoor frauderen wel heel makkelijk wordt....

in het begin van het euro-tijdperk waren er al problemen met de Thaise 10 baht-muntstukken en toen waren de winstmarges nog veel groter maar Thailand was niets te verwijten gezien hun muntstukken eerder op de markt waren; de invoering van dit nieuwe 1 lirastuk is wel wat anders: de Turken hebben precies dezelfde afmetingen en gewicht overgenomen alsof het de bedoeling was te provoceren. als kandidaat-lidstaat van de Europese Unie horen ze zeker beter te weten en mogen ze dus es ferm onder hun kl*ten krijgen wat mij betreft!

ter informatie

dit was het befaamde Thaise 10 baht-muntstuk (is in verschillende versies uitgebracht):

en dit is het nieuwe Turkse 1 lira-stuk:

sinan123 12 april 2005 19:12

dubbeltopic: http://forum.politics.be/showthread.php?t=32226

Er zijn wel meerdere muntstukken die overeenkomen, zien we in die topic.

DeoSolis 12 april 2005 19:12

kom zeg !!!!

Duvelke 12 april 2005 19:13

Wat ne zever

King of beggars and fleas 12 april 2005 19:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door big bad wolf
vanavond gezien op vrt-nieuws: sinds de vernieuwde Turkse lira's kan weer volop gefraudeerd worden met muntstukken: de stukken van 1 lira komen bijna perfect overeen met onze 2€-munstukken, enkel zijn ze 4x minder waard. automaten herkennen ze dus ook als stukken van 2€ waardoor frauderen wel heel makkelijk wordt....

in het begin van het euro-tijdperk waren er al problemen met de Thaise 10 baht-muntstukken en toen waren de winstmarges nog veel groter maar Thailand was niets te verwijten gezien hun muntstukken eerder op de markt waren; de invoering van dit nieuwe 1 lirastuk is wel wat anders: de Turken hebben precies dezelfde afmetingen en gewicht overgenomen alsof het de bedoeling was te provoceren. als kandidaat-lidstaat van de Europese Unie horen ze zeker beter te weten en mogen ze dus es ferm onder hun kl*ten krijgen wat mij betreft!

ter informatie

dit was het befaamde Thaise 10 baht-muntstuk (is in verschillende versies uitgebracht):

en dit is het nieuwe Turkse 1 lira-stuk:

sorry maar ik ben tegen automaten - pakt werkt af en is slecht voor de horeca - hoe meer fraude op dat gebied hoe beter dus - laat de lira s dus maar komen.

sinan123 12 april 2005 19:16

Welk leuk dat de Turkije-bashers ongeveer alles wat in Turkije gebeurt moeten vermelden.

big bad wolf 12 april 2005 19:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sinan123
dubbeltopic: http://forum.politics.be/showthread.php?t=32226

Er zijn wel meerdere muntstukken die overeenkomen, zien we in die topic.

had die topic nog niet gelezen, vraag blijft echter overeind: wat kan ertegen gedaan worden..

big bad wolf 12 april 2005 19:22

Citaat:

Welk leuk dat de Turkije-bashers ongeveer alles wat in Turkije gebeurt moeten vermelden.

dit is voor zover ik weet het eerste topic die ik open over of tegen Turkije, nix weerlegt je uiteraard om mijn geheugen op te frissen ;)

Duvelke 12 april 2005 19:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas
sorry maar ik ben tegen automaten - pakt werkt af en is slecht voor de horeca - hoe meer fraude op dat gebied hoe beter dus - laat de lira s dus maar komen.

hmmm, maar er worden ook mensen te werk gesteld voor zo'n machines te maken e king ;-)
Derbij, als mensen iets willen gaan drinken in groep zullen ze wel eerder iets gaan drinken in een cafe, dan gezamelijk naar de cola-automaat gaan e :-)

big bad wolf 12 april 2005 19:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke
hmmm, maar er worden ook mensen te werk gesteld voor zo'n machines te maken e king ;-)
Derbij, als mensen iets willen gaan drinken in groep zullen ze wel eerder iets gaan drinken in een cafe, dan gezamelijk naar de cola-automaat gaan e :-)

bovendien heeft een cola-automaat geen kort rokje aan om van te genieten ;)

Andro 12 april 2005 19:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door big bad wolf
had die topic nog niet gelezen, vraag blijft echter overeind: wat kan ertegen gedaan worden..

Niets doen godverdomme, ik ga volgende week een flinke lading lira's halen...

Pietje 12 april 2005 19:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968
Niets doen godverdomme, ik ga volgende week een flinke lading lira's halen...

Bespaar je de wisselkoers. In Turkije worden overal € aanvaard. 8) Verleden jaar nog ondervonden.

sinan123 12 april 2005 19:30

Citaat:

dit is voor zover ik weet het eerste topic die ik open over of tegen Turkije, nix weerlegt je uiteraard om mijn geheugen op te frissen
Niet dat ik je mening niet respecteer, maar ik dacht dat jij in vele andere topic's aan het Turkije-bashen was.
Maar zal ook aan mij kunnen liggen.

Andro 12 april 2005 19:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Bespaar je de wisselkoers. In Turkije worden overal € aanvaard. 8) Verleden jaar nog ondervonden.

Dat wordt hier interessanter met de minuut.:-D

big bad wolf 12 april 2005 19:36

Citaat:

Niet dat ik je mening niet respecteer, maar ik dacht dat jij in vele andere topic's aan het Turkije-bashen was.
Maar zal ook aan mij kunnen liggen.

ben 100% tegen een Turkse toetreding tot de EU, daar niet van maar heb verder nog geen topics erover geopend. vind ook dat Turkije een goede economische partner van de EU hoort te zijn, maar een islamitisch en aziatisch land in de EU toelaten is voor mij (en massa's andere mensen) een brug te ver, maar dat is wellicht een discussie voor een andere thread..

sinan123 12 april 2005 19:37

Citaat:

maar een islamitisch en aziatisch land in de EU toelaten is voor mij (en massa's andere mensen) een brug te ver, maar dat is wellicht een discussie voor een andere thread..
En het heeft dus weinig met die munten daar te maken....
BTW, het grootste del van de mensen (in NL) vindt dat Turkije er bij moet komen, indien ze aan alle voorwaarden voldoen.

big bad wolf 12 april 2005 19:41

Citaat:

En het heeft dus weinig met die munten daar te maken....
BTW, het grootste del van de mensen (in NL) vindt dat Turkije er bij moet komen, indien ze aan alle voorwaarden voldoen.

neen, deze topic heeft specifiek met die nieuwe Turkse lira te maken: waarom brengt Turkije een munt uit met dezelfde specificaties als het Europese 2€-stuk die 4x meer waard is terwijl ze een sowieso al fel betwiste kandidatuur voor de EU hebben lopen?

ik zie maar 2 mogelijkheden:
1. ofwel zit het daar vol onnozelaars die maar weinig verstand hebben van internationale politieke betrekkingen
2. ofwel is het pure provocatie

sinan123 12 april 2005 19:46

Citaat:

2. ofwel is het pure provocatie
Jep, dat is nou net wat ze nodig hebben(de Turken dus).

BTW die munt is al in januari in gebruik genomen.
Waarom zijn die Europeanen zo traag.
1 Of ze zijn oliedom
2 Ze wachtten het juiste moment aan om TUrkije het hardst op hun blunder te pakken.

Mambo 12 april 2005 20:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968
Dat wordt hier interessanter met de minuut.:-D

Mijn gedacht!
Wilt er mij eens iemand een paar kilo's opsturen, met dhl of zoiets?

Goed voor de parkeermeters denk ik!
Of cafe bazen met zatte klanten.

Flipgirl 13 april 2005 00:52

Dringend es naar Turkije en een voorraadje Turkse lires opslaan :) ...

Ooit zo es bedot in Zwitserland met een oude Italiaanse lire (van 500) ... Zag het pas bij het buitenkomen dat ze mij inplaats van 2 euro 10, 500 lire 10 eurocent hadden teruggegeven ...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be