Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Zware maar ook lichte vrachtwagens: 80 per uur ! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=35978)

De schoofzak 19 juni 2005 15:10

Zware maar ook lichte vrachtwagens: 80 per uur !
 
Mooie Kaatje Van Brempt wenst de Kyoto-normen te halen en tegelijk de verkeersveiligheid te bevorderen:
op autosnelwegen zouden vrachtwagens, ook lichte, nog slechts 80 per uur mogen.
Er is nog overleg nodig met het buurland Wallonië, doch - zo zei ze in de Zeverende Dag - als ze niet meewillen, dan gaan we er alleen voor.

Ik ben er voorstander van.
Die enkele doden en gewonden die ermee uitgespaard worden, wegen op tegen de ekonomische nadelen van het tijdverlies. Door het tijdverlies zullen er wel enkele vrachtwagenchauffeurs meer aangenomen moeten worden, doch zoals gezegd: enkele minder zware ongevallen en 't spel is terugverdiend.

De volgende stap zal wellicht zijn dat gewone auto's nog slechts 110 zullen mogen ....

Wat is belangrijkst? Ik op tijd ter plaats, waar ik naartoe wou of in het ziekenhuis, of rustige veiligheid en ietwat properdere lucht?

cashflow 19 juni 2005 15:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Mooie Kaatje Van Brempt ...blablalbblabl...
Na deze inleiding had je je de moeite kunnen besparen om de rest neer te typen, de lezer kon hieruit uw goedkeuring wel afleiden en de 4 woorden vatten de essentie van uw opinie samen.
Om niet te spreken over het subjectieve (persoonlijk vind ik het domme gans die geeneens "mooi" is hoewel ze zichtbaar zelf van het tegendeel overtuigd is)

[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by cashflow on 19-06-2005 at 16:15
Reason:
--------------------------------

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Mooie Kaatje Van Brempt ...blablalbblabl...
Na deze inleiding had je je de moeite kunnen besparen om de rest neer te typen, de lezer kon hieruit uw goedkeuring wel afleiden en de 4 woorden vatten de essentie van uw opinie samen.
Om niet te spreken over het subjectieve (persoonlijk vind ik het domme gans die geeneens "mooi" is hoewel ze zichtbaar zelf van het tegendeel overtuigd is)

[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Mooie Kaatje Van Brempt ...blablalbblabl...
Na deze inleiding had je je de moeite kunnen besparen om de rest neer te typen, de lezer kon hieruit uw goedkeuring wel afleiden.

Qua rationaliteit en intelligentie wel een bedenkelijke redenering natuurlijk, om niet te spreken over het subjectieve (persoonlijk vind ik het domme gans die geeneens "mooi" is hoewel ze zichtbaar zelf van het tegendeel overtuigd is)

[/size]
[/edit]

solidarnosc 19 juni 2005 16:56

Nja het was al weer een tijd geleden zeker dat ze op TV was geweest?

mulder7 19 juni 2005 19:14

Idiote en populistische sossenmaatregel, maar dat hoeft dan ook niemand te verbazen: die drie woorden zijn namelijk synoniem. Milieu? Tja, als men meer vrachtwagens gaat moeten inzetten om hetzelfde werk te verrichten zal het eerder verslechten dan verbeteren. Veiligheid? Dat valt allemaal wel te bezien als de rechterrijstrook één lange sliert wordt van vrachtwagens, vooral plezierig ter hoogte van de op- en afritten. Minder files? Dat valt in het kader van dit laatste nog wel te bezien.
Het is nu éénmaal altijd hetzelfde liedje: men kan (wil!) de bestaande regels niet eens afdwingen, en daar komt men dan weer met de volgende batterij regels!
Maar ja, de kijker is jammer genoeg al lang tevreden wanneer het wicht haar hoofdje op sensuele wijze schuin beweegt...

Dekoster 19 juni 2005 19:56

Ja, ja, zware en ook lichte vrachtwagens 80 km per uur en wat is de volgende stap??? Links gaan rijden maar dan eerst met de zware vrachtwagens???

Chipie 19 juni 2005 20:06

Het onderstaand systeem zal waarschijnlijk veel meer bijdragen tot het bereiken van de gewenste doelstellingen... Maar ja, daar zal onze sossenmadame nog niet van gehoord hebben...;-)
Citaat:

[size=4]Weg met kop-staart-botsing in file[/size]

Mercedes introduceert in september een systeem dat kop-staartbotsingen in fileverkeer voorkomt.

Het systeem, in het nieuwe topmodel S-klasse, maakt gebruik van radar en cruise-control en grijpt in door zelf gas terug te nemen of te remmen.
Het is bij elke rijsnelheid instelbaar en de bestuurder kan ook zelf de gewenste afstand tot andere auto's instellen.
De kop-staartbotsing is een belangrijke oorzaak van files. De automatische afstandhouder met behulp van radar is al in enkele automodellen verkrijgbaar. Maar dat systeem werkt alleen bij hoge rijsnelheden en dus niet in files.
De verwachting is dat andere automerken het nieuwe systeem gaan overnemen.
http://www.ad.nl/artikelen/Consument...985574755.html

[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by CHIPIE on 19-06-2005 at 21:07
Reason:
--------------------------------

Het onderstaand systeem zal waarschijnlijk veel meer bijdragen tot het bereiken van de gewenste doelstellingen... Maar ja, daar zal onze sossenmadame nog niet van gehoord hebben...;-)
Citaat:

[size=4]Weg met kop-staart-botsing in file[/size]

Mercedes introduceert in september een systeem dat kop-staartbotsingen in fileverkeer voorkomt.

Het systeem, in het nieuwe topmodel S-klasse, maakt gebruik van radar en cruise-control en grijpt in door zelf gas terug te nemen of te remmen.
Het is bij elke rijsnelheid instelbaar en de bestuurder kan ook zelf de gewenste afstand tot andere auto's instellen.
De kop-staartbotsing is een belangrijke oorzaak van files. De automatische afstandhouder met behulp van radar is al in enkele automodellen verkrijgbaar. Maar dat systeem werkt alleen bij hoge rijsnelheden en dus niet in files.
De verwachting is dat andere automerken het nieuwe systeem gaan overnemen.
http://www.ad.nl/artikelen/Consument...985574755.html

[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Het onderstaand systeem zal waarschijnlijk veel meer bijdragen tot het bereiken van de gewenste doelstellingen... Maar ja, daar zal onze sossenmadame nog niet van gehoord hebben...;-)
Citaat:

Weg met kop-staart-botsing in file Mercedes introduceert in september een systeem dat kop-staartbotsingen in fileverkeer voorkomt.

Het systeem, in het nieuwe topmodel S-klasse, maakt gebruik van radar en cruise-control en grijpt in door zelf gas terug te nemen of te remmen.
Het is bij elke rijsnelheid instelbaar en de bestuurder kan ook zelf de gewenste afstand tot andere auto's instellen.
De kop-staartbotsing is een belangrijke oorzaak van files. De automatische afstandhouder met behulp van radar is al in enkele automodellen verkrijgbaar. Maar dat systeem werkt alleen bij hoge rijsnelheden en dus niet in files.
De verwachting is dat andere automerken het nieuwe systeem gaan overnemen.
http://www.ad.nl/artikelen/Consument...985574755.html

[/size]
[/edit]

ancapa 19 juni 2005 20:10

is dat nu echte brunette of wat ? of toch een echt blondje ?

het probleem van de vrachtwagens ? de trage snelheid en het monotoon rijgedrag waardoor ze soms in slaap vallen van verveling en rijden door onoplettendheid of gebrek aan allertheid in op stilstaande files... als ze dat doen tegen 80 heeft de chauffeur in een kleine wagen nog altijd gééééén kans om het er levend vanaf te brengen !

dat ze eerst eens een paar weken mee rijdt in het spitsverkeer in zo'n mastodont of in een klein autotje tussen de vrachtwagens... eens benieuwd of ze dan nog zo'n onzin gaat uitkramen ?

Dekoster 19 juni 2005 20:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE
Het onderstaand systeem zal waarschijnlijk veel meer bijdragen tot het bereiken van de gewenste doelstellingen... Maar ja, daar zal onze sossenmadame nog niet van gehoord hebben...;-)

Ten eerste ben ik geen Madam, het is Mijnheer voor u. Ik nam enkel een fictief profiel aan zoals de meesten hier. Ook een beetje uit vrees dat bepaalde mensen van het vb mij zouden weten te vinden en om mijn privé leven en familie te vrijwaren.

Ten tweede moet er naar een oplossing gezocht worden, zonder meer. Maar welke de beste oplossing is??? Misschien het transport via de waterwegen en het spoor nog meer stimuleren en uitbouwen, dan zijn er automatisch minder vrachtwagens nodig.

Wat betreft buitenlands vrachtwagenvervoer, moet men deze chauffeurs maar laten betalen voor het gebruik van onze wegen, want nu rijden zij zomaar eventjes onze wegen kapot en dat kost hen niets.

muys 19 juni 2005 20:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dekoster
Ten eerste ben ik geen Madam, het is Mijnheer voor u. Ik nam enkel een fictief profiel aan zoals de meesten hier. Ook een beetje uit vrees dat bepaalde mensen van het vb mij zouden weten te vinden en om mijn privé leven en familie te vrijwaren.

ten eerste sloeg die "madame" niet op u maar op kathleen van brempt

ten tweede : hebt u achtervolgingswaanzin? ik heb totaal geen weet van dergelijke zaken die in vb kringen zouden voorvallen, bij uw partij heb ik daar echter wel weet van, vraag het eens aan de familie de loor in zottegem...

Dekoster 19 juni 2005 20:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door muys
ten eerste sloeg die "madame" niet op u maar op kathleen van brempt

ten tweede : hebt u achtervolgingswaanzin? ik heb totaal geen weet van dergelijke zaken die in vb kringen zouden voorvallen, bij uw partij heb ik daar echter wel weet van, vraag het eens aan de familie de loor in zottegem...

Daar weet ik nu niets van zie. Ik ken de Familie De Loor nogthans heel goed en van dichtbij. Weet niet waarover u het heeft trouwens, welk voorval wil u zeggen???

muys 19 juni 2005 20:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dekoster
Daar weet ik nu niets van zie. Ik ken de Familie De Loor nogthans heel goed en van dichtbij. Weet niet waarover u het heeft trouwens, welk voorval wil u zeggen???

dat zullen we maar in het midden laten, ik ga hier geen problemen zoeken

herr fritz 19 juni 2005 20:30

Kunnen die politiekers met geen andere ideeën op de proppen komen dan deze uit holland of scandinavische landen.
Men zou beter eens verdomme kijken hoe ze de zaken aanpakken in bruine landen ipv van landen waar dat arische volk kankert.

Abiogenesis 19 juni 2005 20:50

Tegen 80 per uur in slaap vallen of tegen 90... Misschien ineens een snelheidsbeperking in heel het land voor alle verkeer van 30? Misschien nog beter voor het milieu!

Zou zo een slecht gedacht nog niet zijn he:
Dan kan er nog meer geflitst worden en met dat geld kunnen we misschien al onze uitlaatgassen in ballonekes opvangen en de ruimte insturen!

(of hoe een marginaal voorstel in nog marginalere voorstellen kan veranderen)

Een voorbeeld? Camionchauffeur staat elke morgen op en rijdt van a naar b over een afstand van 500km
90 per uur: ongeveer 5uur en half
80 per uur: 6 uur en een kwart.

Die man moet 45 minuten vroeger opstaan omdat hij minder kans op accidenten zou hebben? Als ik 45min minder slaap krijg ben ik nog moe en heb ik meer kans... Maar dat is mijn gedacht...[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Abiogenesis on 19-06-2005 at 21:57
Reason:
--------------------------------

Tegen 80 per uur in slaap vallen of tegen 90... Misschien ineens een snelheidsbeperking in heel het land voor alle verkeer van 30? Misschien nog beter voor het milieu!

Zou zo een slecht gedacht nog niet zijn he:
Dan kan er nog meer geflitst worden en met dat geld kunnen we misschien al onze uitlaatgassen in ballonekes opvangen en de ruimte insturen!

(of hoe een marginaal voorstel in nog marginalere voorstellen kan veranderen)

Een voorbeeld? Camionchauffeur staat elke morgen op en rijdt van a naar b over een afstand van 500km
90 per uur: ongeveer 5uur en half
80 per uur: 6 uur en een kwart.

Die man moet 45 minuten vroeger opstaan omdat hij minder kans op accidenten zou hebben? Als ik 45min minder slaap krijg ben ik nog moe en heb ik meer kans... Maar dat is mijn gedacht...[/size]

[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Abiogenesis on 19-06-2005 at 21:51
Reason:
--------------------------------

Tegen 80 per uur in slaap vallen of tegen 90... Misschien ineens een snelheidsbeperking in heel het land voor alle verkeer van 30? Misschien nog beter voor het milieu!

Zou zo een slecht gedacht nog niet zijn he:
Dan kan er nog meer geflitst worden en met dat geld kunnen we misschien al onze uitlaatgassen in ballonekes opvangen en de ruimte insturen!

(of hoe een marginaal voorstel in nog marginalere voorstellen kan veranderen)[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Tegen 80 per uur in slaap vallen of tegen 90... Misschien ineens een snelheidsbeperking in heel het land voor alle verkeer van 30? Misschien nog beter voor het milieu!

Zou zo een slecht gedacht nog niet zijn he:
Dan kan er nog meer geflitst worden en met dat geld kunnen we misschien al onze uitlaatgassen in ballonekes opvangen en de ruimte insturen!

(of hoe een marginaal voorstel in nog marginalere voorstellen kan veranderen)

Een voorbeeld? Camionchauffeur staat elke morgen op en rijdt van a naar b over een afstand 300km
90 per uur: 3uur en 20 min
80 per uur: 4 uur.

Die man moet verdomme 40 minuten vroeger opstaan omdat hij minder kans op accidenten zou hebben? Als ik 40min minder slaap krijg ben ik nog moe en heb ik meer kans... Maar dat is mijn gedacht...[/size]
[/edit]

panzer 20 juni 2005 10:07

Heeft er eigenlijk al iemand gedacht aan eventuele gevolgen op sociaal-economische vlak?

Die vrachtwagens komen onherroepelijk later op hun bestemming (het tegendeel maak je mij écht niet wijs). Bedrijfsleiders vinden dat niet leuk!! En DHL heeft ons wel op zeer pijnlijke manier duidelijk gemaakt dat we helemaal niet onvervangbaar zijn.

Als in de toekomst blijkt dat het gevolg hiervan is dat weer er een aantal bedrijven naar het buitenland trekken, waardoor wéér jobs sneuvelen, kan dit voor die shöne Kathleen nog een wrang nasmaakje krijgen denk ik!!

muys 20 juni 2005 10:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door panzer
Heeft er eigenlijk al iemand gedacht aan eventuele gevolgen op sociaal-economische vlak?

Die vrachtwagens komen onherroepelijk later op hun bestemming (het tegendeel maak je mij écht niet wijs). Bedrijfsleiders vinden dat niet leuk!! En DHL heeft ons wel op zeer pijnlijke manier duidelijk gemaakt dat we helemaal niet onvervangbaar zijn.

Als in de toekomst blijkt dat het gevolg hiervan is dat weer er een aantal bedrijven naar het buitenland trekken, waardoor wéér jobs sneuvelen, kan dit voor die shöne Kathleen nog een wrang nasmaakje krijgen denk ik!!

bovendien stel ik er mij vragen bij of deze maatregel ook aan het milieu iets gaat doen, doordat een vrachtwagen gemiddeld minder vrachten per jaar gaat kunnen vervoeren zullen er logisch gezien vrachtwagens bijkomen om die vermindering te compenseren. het gevolg kan dan uiteindelijk zijn dat er niet minder maar meer vervuiling is. ook voor chauffeurs is dit geen lachertje gezien zij nog meer gaan onder druk gezet worden om met hun rij en rusttijden te chipoteren.

wat ik wel een goede maatregel zou vinden is een inhaalverbod voor vrachtwagens, niets ambetanter op de autostrade als een vrachtwagen die tegen 91 een vrachtwagen tegen 90 wil overgaan zodat dat 15 km duurt voor hij ingehaald is....

groentje 21 juni 2005 14:52

Op zich geen slechte maatregel, in Nederland werkt die redelijk goed, dus waarom niet hier.
Maar het verschil tussen vrachtwagens en personenwagens mag niet te zeer oplopen. Vrachtwagens mogen amper 60 buiten de snelwegen, waardoor auto's, met alle risico's vandien, willen inhalen, wat m.i. vaak veel gevaarlijker is. Dus een daling, ja, maar gecombineerd met een stijging buiten de snelwegen, tenzij de snelheid daar al beperkt voor alle verkeer.

Dekoster 21 juni 2005 15:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door groentje
Op zich geen slechte maatregel, in Nederland werkt die redelijk goed, dus waarom niet hier.
Maar het verschil tussen vrachtwagens en personenwagens mag niet te zeer oplopen. Vrachtwagens mogen amper 60 buiten de snelwegen, waardoor auto's, met alle risico's vandien, willen inhalen, wat m.i. vaak veel gevaarlijker is. Dus een daling, ja, maar gecombineerd met een stijging buiten de snelwegen, tenzij de snelheid daar al beperkt voor alle verkeer.

Voila, het is dat wat ik bedoel zie. Geen alm te groot verschil opleggen tussen gewoon vervoer en vrachtvervoer, anders komen daar ook ongelukken van. De gewone chauffeur zal dan de tragere vrachtwagens proberen inhalen, ook waar dat niet mag en zelfs erg gevaarlijk is. Gevolg: Meer ongevallen door inhalen.

En wat gaat men hierna proberen, Links rijden van de weg, maar dan eerst met de vrachtwagens???

Men moet de overlast aan verkeer op onze wegen aanpakken. Bvb door carpooling meer te stimuleren en te belonen. Meer carpoolparkings aanleggen. Je ziet nog al te vaak mensen alleen in hen wagen zitten die naar hen werk moeten.

Bobke 21 juni 2005 16:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door groentje
Op zich geen slechte maatregel, in Nederland werkt die redelijk goed, dus waarom niet hier.

Heel goed, in Nederland kennen ze helemaal geen files. :?

Bobke 21 juni 2005 17:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dekoster
Bvb door carpooling meer te stimuleren en te belonen. Meer carpoolparkings aanleggen. Je ziet nog al te vaak mensen alleen in hen wagen zitten die naar hen werk moeten.

Is de besparing op benzine en wagenonderhoud geen beloning genoeg?

groentje 21 juni 2005 18:02

In Nederland kennen ze natuurlijk ook files. Enkel door een snelheidsbeperking raak je daar niet vanaf, hoor.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be