Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Juwelier vuurt op overvaller (https://forum.politics.be/showthread.php?t=3609)

Wanne 29 mei 2003 15:33

Op 28 mei 2003 verscheen dit artikel op de website van het Vlaams Blok :

Citaat:

Gisteren werd op klaarlichte dag op de Grote Markt in Aalst een overval gepleegd op een juwelierszaak. De twee daders, Russen, gingen bijzonder driest tewerk. Eén van hen beukte met een koevoet de etalage in. De andere vuurde op een geschrokken klant en trof hem in de rug.

Juwelier Carlo De Wolf schoot terug en raakte een van de gangsters. Die zakte in elkaar en kon door de politie worden opgepakt. Maar ook de zaakvoerder moest mee naar het commissariaat voor ondervraging. De politie onderzoekt of de man uit zelfverdediging handelde. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar ook gisteravond, na een recontructie van de feiten, werd de juwelier langdurig ondervraagd.

Het voorval zal de discussie over de vraag of handelaars hun zaak en hun levenswerk mogen verdedigen, opnieuw doen oplaaien. Een jaar geleden werd Wouter Tyberghien, ook al een meermaals overvallen juwelier, na een ophefmakend proces veroordeeld omdat hij een Poolse ramkraker had doodgeschoten. Tyberghien kreeg opschorting van straf, maar werd wel schuldig bevonden. Het vonnis kon in Vlaanderen maar op weinig bijval rekenen. Het openbare ministerie had er dan ook alles voor over, enkele spitsvondige juridische kunstgrepen incluis, om er voor te zorgen dat Tyberghien niét voor het Hof van Assisen zou moeten verschijnen. De kans dat de juwelier door de volksjury zou worden vrijgesproken was immers te groot.

De discussie is nog lang niet van de baan. Het Vlaams Blok pleit al jaren voor de uitbreiding van het wettelijke recht op zelfverdediging tot de bescherming van persoonlijke eigendommen. Een standpunt dat trouwens terug te vinden is in het eisenpakket van Unizo, de belangenvereniging van zelfstandigen.
Ze slagen er natuurlijk wel degelijk in om een probleem aan te wijzen, wat er ook degelijk is, maar waar eindigt dat als men juweliers gaat bewapenen ? Moeten burgers zich dan ook gaan bewapenen ? Voordat we het weten zouden we een soort Amerikaanse maatschappij hebben (de hoogste criminaliteitscijfers in de wereld), waarin iedereen vuurwapens heeft en het recht zelf in handen zou nemen... Het gemiddeld aantal moorden per burger ligt het hoogste in de USA... Kunnen de mensen van het Vlaams Blok dan echt niet eens over een oplossing denken, die niet achterhaald is en waarvan bewezen is dat ze niet werkt ? Een oplossing trouwens, die integendeel zelfs voor nog meer criminaliteit zorgt zoals blijkt uit de criminaliteitscijfers van de USA !?

alpina 29 mei 2003 15:41

Hier zijn al een aantal topics over geopend hoor, je moet maar eens zoeken bij binnenlandse politiek. :wink:

C uit W 29 mei 2003 16:06

Wanne, wil je een monompolie van geweld voor de staat???

Wanne 29 mei 2003 16:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Wanne, wil je een monopolie van geweld voor de staat???

Neen, en daarom wil ik ook niet dat burgers zich zelf zouden bewapenen zoals het wel in de USA het geval is... Ik wil onze criminaliteitscijfers niet de pan uit zien rijzen door domme beslissingen... Ik ben dus nog héél consequent in mijn denken... Daar zijn de USA het perfecte bewijs van of wil je dat misschien tegenspreken !?

C uit W 29 mei 2003 16:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wanne
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Wanne, wil je een monopolie van geweld voor de staat???

Neen, en daarom wil ik ook niet dat burgers zich zelf zouden bewapenen zoals het wel in de USA het geval is... Ik wil onze criminaliteitscijfers niet de pan uit zien rijzen door domme beslissingen... Ik ben dus nog héél consequent in mijn denken... Daar zijn de USA het perfecte bewijs van of wil je dat misschien tegenspreken !?

Ah, dus helemaal niemand zal wapens hebben als het aan u lag, de staat niet, de burgers niet, hoogstens enkele criminelen... 8O

Pat 29 mei 2003 16:27

Burgers niet bewapenen: akkoord, maar dan wel als de politie en justitie efficiënter werkt. Maar ik denk dat het probleem bij de Juwelierszaken elders ligt: namelijk in het feit dat zij al hun bezittingen niet verzekeren of kunnen verzekeren wegens te duur. Indien dit wel het geval was, dan zouden juweliers veel minder geneigd zijn om een vuurwapen in huis te halen ter bescherming van have en goed.

Vlaams Vierkant 29 mei 2003 16:36

De vergelijking die het Blok hier maakt is gewoon niet te maken.

Deze juwelier schoot in zijn eigen zaak, oog in oog met de overvaller, een overvaller een kogel in de buik.

Wouter Tyberghein schoot vanuit het venster van zijn eerste verdieping op vluchtende inbrekers, en trof één daarvan in de rug.

Ik heb in het vet gezet wat de bepalende factoren zijn en waarom beide incidenten niet te vergelijken zijn.

numarx 29 mei 2003 17:13

Akkoord met Vierkant.

Pat 29 mei 2003 17:55

Het topic kon net zo goed zijn: Overvaller vuurt op juwelier en klanten. Maar dat schrijven de kranten niet wegens te weinig spectakel waarde.

ferro 29 mei 2003 21:22

Jammer dat die juwelier die gansters niet kapot heeft kunnen maken.
Misschien schietlessen volgen en volgende keer beter!
A propos,heeft iemand meer info over de etnische achtergrond van deze twee lieverdjes?

Paulus de Boskabouter 29 mei 2003 21:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ferro
A propos,heeft iemand meer info over de etnische achtergrond van deze twee lieverdjes?

Russen

Vlaams Vierkant 29 mei 2003 22:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Paulus de Boskabouter
Citaat:

Russen

Dat zal wel spijtig nieuws zijn want dat past niet in het plaatje. Alhoewel, 20 miljoen Russen zijn moslim. 20 miljoen op 145 miljoen.

Paulus de Boskabouter 29 mei 2003 22:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaams Vierkant
Citaat:

Citaat:

Russen

Dat zal wel spijtig nieuws zijn want dat past niet in het plaatje. Alhoewel, 20 miljoen Russen zijn moslim. 20 miljoen op 145 miljoen.

Moesten het Belgen geweest zijn konden ze nog getraceerd worden op Waalse roots, maar stel je eens voor dat het Vlamingen waren !!! 8O 8O

LIER 29 mei 2003 22:35

Citaat:

De vergelijking die het Blok hier maakt is gewoon niet te maken.

Deze juwelier schoot in zijn eigen zaak, oog in oog met de overvaller, een overvaller een kogel in de buik.

Wouter Tyberghein schoot vanuit het venster van zijn eerste verdieping op vluchtende inbrekers, en trof één daarvan in de rug.

Ik heb in het vet gezet wat de bepalende factoren zijn en waarom beide incidenten niet te vergelijken zijn.

ik zie helemaal geen verschil. Dat zijn nu eenmaal de risico's van het vak! loontje komt om zijn boontje zou ik zeggen

LIER 29 mei 2003 22:35

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Russen

Moesten het Belgen geweest zijn konden ze nog getraceerd worden op Waalse roots, maar stel je eens voor dat het Vlamingen waren !!! 8O 8O

maar heel toevallig waren het toch weeral vreemdelingen, wanker!

numarx 29 mei 2003 22:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door LIER
ik zie helemaal geen verschil. Dat zijn nu eenmaal de risico's van het vak! loontje komt om zijn boontje zou ik zeggen

Geen verschil? Het eerste is zelfverdediging, het andere poging tot doodslag. Neem een wetboek vast. En stop met schelden.

Paulus de Boskabouter 29 mei 2003 22:38

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Russen

maar heel toevallig waren het toch weeral vreemdelingen, wanker!

my wanking days are long gone..

LIER 29 mei 2003 22:39

nogmaals voor mij is er helemaal geen verschil. een ereburgerschap zou hier meer op zijn plaats geweest zijn!

alpina 29 mei 2003 22:45

Citaat:

nogmaals voor mij is er helemaal geen verschil. een ereburgerschap zou hier meer op zijn plaats geweest zijn!

Als we jou logica volgen dan leven we morgen in een mafiascenario, en als je genoeg van die mafiafilms hebt bekeken weet je dat dat uiteindelijk allemaal toch dik tegenvalt.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be