Cynicus |
7 augustus 2005 07:52 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
sociale uitkeringen beschermen de lonen van de werkenden.
zonder sociale uitkeringen zouden de patroons de lonen onbeperkt kunnen laten dalen, vermits dan honger het enige alternatief was voor de uitbuiting.
sociale uitkeringen behoeden diegenen die geen werk vinden van de armoede.
de arbeidsmarkt is van die aard dat het een mathematische zekerheid is dat er voor een aanzienlijk aantal mensen geen werk is, ongeacht of ze dat nu willen of niet.
deze mensen verdienen niet in armoede te leven, en bijgevolg zijn uitkeringen noodzakelijk.
dankzij sociale uitkeringen is er een minimum aan koopkracht gegarandeerd bij iedereen in de samenleving. dit komt alle handelaars, zelfstandigen en producenten ten goede.
immers, uitkeringstrekkers kopen ook hun producten, zo worden loonlasten, RSZ-bijdragen, etc. terugverdiend...
dat uitkeringen 'profitariaat' in de hand zou werken is sterk overdreven.
het klassieke argument van het grootkapitaal, dat er alle belang bij heeft om de SZ af te bouwen want zo kunnen zij hun winsten vergroten.
|
Voor de titel van dit topic hebt u zich duidelijk gebaseerd op de titel van het topic " sociale uitkeringen zijn verslavend en werken vaak luiheid in de hand" (zie http://forum.politics.be/showthread.php?t=30999) dat ik een tijdje geleden gelanceerd heb. Ook is uw topic een duidelijke reactie op mijn voormeld topic. Dat alles kan ik ten zeerste waarderen.
In mijn topic " sociale uitkeringen zijn verslavend en werken vaak luiheid in de hand" (zie http://forum.politics.be/showthread.php?t=30999) pleit ik echter geenzins voor een afschaffing van de sociale uitgaven, maar wel voor een hervorming van onze huidige stroeve, passieve welvaartsstaat tot een dynamische, soepele, actieve welvaartsstaat waarbij werkbekwamen recht hebben op vervangingsarbeid die hen toelaat om vooruit te geraken, i.p.v. passieve uitkeringen. Passieve uitkeringen voor arbeidsbekwamen leiden er alleen maar toe dat arbeidsbekwamen het werken verleren en vaak onvoldoende inspanningen leveren om opnieuw aan de slag te geraken. Passieve uitkeringen leiden ook vaak tot verbittering. Vervangingsarbeid daarentegen zorgt er voor dat werkbekwame uitkeringstrekkers zich nuttig kunnen maken en zich niet langer uitgesloten voelen. Vervangingsarbeid kan eveneens worden gecombineerd met, en is een springplank naar arbeid in het reguliere arbeidscircuit.
Voor wat werkbekwame uitkeringstrekkers betreft, dient het huidige passieve werkloosheidsbestendigingsbeleid in elk geval te worden omgevormd tot een dynamisch werkloosheidsontmoedingingsbeleid. Werkbekwame uitkeringstrekkers enkel nog recht geven op een prestatiegericht gemeenschapsdienstinkomen in verhouding tot het aantal effectief gepresteerde uren gemeenschapsdienst (tegen bv. 5 euro per effectief uur gepresteerde gemeenschapsdienst) is daartoe de aangewezen manier bij uitstek. Op die manier kunnen we tot een maatschappij komen waarin zoveel mogelijk mensen [size=4]arbeid[/size][size=2] verrichten, al was het maar voorlopige vervangingsarbeid.[/size] [size=4]Arbeid bevrijdt u uit de armoede[/size].[edit]
[size=1] Edit:[/size] [size=1]After edit by Cynicus on 07-08-2005 at 08:56
Reason:
--------------------------------
Citaat:
zonder sociale uitkeringen zouden de patroons de lonen onbeperkt kunnen laten dalen, vermits dan honger het enige alternatief was voor de uitbuiting.
de arbeidsmarkt is van die aard dat het een mathematische zekerheid is dat er voor een aanzienlijk aantal mensen geen werk is, ongeacht of ze dat nu willen of niet.
deze mensen verdienen niet in armoede te leven, en bijgevolg zijn uitkeringen noodzakelijk.
dankzij sociale uitkeringen is er een minimum aan koopkracht gegarandeerd bij iedereen in de samenleving. dit komt alle handelaars, zelfstandigen en producenten ten goede.
immers, uitkeringstrekkers kopen ook hun producten, zo worden loonlasten, RSZ-bijdragen, etc. terugverdiend...
het klassieke argument van het grootkapitaal, dat er alle belang bij heeft om de SZ af te bouwen want zo kunnen zij hun winsten vergroten.
|
Voor de titel van dit topic hebt u zich duidelijk gebaseerd op de titel van het topic "sociale uitkeringen zijn verslavend en werken vaak luiheid in de hand" (zie http://forum.politics.be/showthread.php?t=30999) dat ik een tijdje geleden gelanceerd heb. Ook is uw topic een duidelijke reactie op mijn voormeld topic. Dat alles kan ik ten zeerste waarderen.
In mijn topic "sociale uitkeringen zijn verslavend en werken vaak luiheid in de hand" (zie http://forum.politics.be/showthread.php?t=30999) pleit ik echter geenzins voor een afschaffing van de sociale uitgaven, maar wel voor een hervorming van onze huidige stroeve, passieve welvaartsstaat tot een dynamische, soepele, actieve welvaartsstaat waarbij werkbekwamen recht hebben op vervangingsarbeid die hen toelaat om vooruit te geraken, i.p.v. passieve uitkeringen. Passieve uitkeringen voor arbeidsbekwamen leiden er alleen maar toe dat arbeidsbekwamen het werken verleren en vaak onvoldoende inspanningen leveren om opnieuw aan de slag te geraken. Passieve uitkeringen leiden ook vaak tot verbittering. Vervangingsarbeid daarentegen zorgt er voor dat werkbekwame uitkeringstrekkers zich nuttig kunnen maken en zich niet langer uitgesloten voelen. Vervangingsarbeid kan eveneens worden gecombineerd met, en is een springplank naar arbeid in het reguliere arbeidscircuit.
Voor wat werkbekwame uitkeringstrekkers betreft, dient het huidige passieve werkloosheidsbestendigingsbeleid in elk geval te worden omgevormd tot een dynamisch werkloosheidsontmoedingingsbeleid. Werkbekwame uitkeringstrekkers enkel nog recht geven op een prestatiegericht gemeenschapsdienstinkomen in verhouding tot het aantal effectief gepresteerde uren gemeenschapsdienst (tegen bv. 5 euro per effectief uur gepresteerde gemeenschapsdienst) is daartoe de aangewezen manier bij uitstek. Op die manier kunnen we tot een maatschappij komen waarin zoveel mogelijk mensen [size=4]arbeid[/size][size=2] verrichten, al was het maar voorlopige vervangingsarbeid.[/size] [size=4]Arbeid bevrijdt u uit de armoede[/size].[/size] |
[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------
Citaat:
|
Voor de titel van dit topic hebt u zich duidelijk gebaseerd op de titel van het topic "sociale uitkeringen zijn verslavend en werken vaak luiheid in de hand" (zie http://forum.politics.be/showthread.php?t=30999) dat ik een tijdje geleden gelanceerd heb. Ook is uw topic een duidelijke reactie op mijn voormeld topic. Dat alles kan ik ten zeerste waarderen.
In mijn topic "sociale uitkeringen zijn verslavend en werken vaak luiheid in de hand" (zie http://forum.politics.be/showthread.php?t=30999) pleit ik echter geenzins voor een afschaffing van de sociale uitgaven, maar wel voor een hervorming van onze huidige stroeve, passieve welvaartsstaat tot een dynamische, soepele, actieve welvaartsstaat waarbij werkbekwamen recht hebben op vervangingsarbeid die hen toelaat om vooruit te geraken, i.p.v. op een passieve uitkeringen. Passieve uitkeringen voor arbeidsbekwamen leiden er alleen maar toe dat arbeidsbekwamen het werken verleren en vaak onvoldoende inspanningen leveren om opnieuw aan de slag te geraken. Passieve uitkeringen leiden ook vaak tot verbittering. Vervangingsarbeid daarentegen zorgt er voor dat werkbekwame uitkeringstrekkers zich nuttig kunnen maken en zich niet langer uitgesloten voelen. Vervangingsarbeid kan eveneens worden gecombineerd met, en is een springplank naar arbeid in het reguliere arbeidscircuit.
Voor wat werkbekwame uitkeringstrekkers betreft, dient het huidige passieve werkloosheidsbestendigingsbeleid in elk geval te worden omgevormd tot een dynamisch werkloosheidsontmoedingingsbeleid. Werkbekwame uitkeringstrekkers enkel nog recht geven op een prestatiegericht gemeenschapsdienstinkomen in verhouding tot het aantal effectief gepresteerde uren gemeenschapsdienst (tegen bv. 5 euro per effectief uur gepresteerde gemeenschapsdienst) is daartoe de aangewezen manier bij uitstek. Op die manier kunnen we tot een maatschappij komen waarin zoveel mogelijk mensen [size=4]arbeid[/size][size=2] verrichten, al was het maar voorlopige vervangingsarbeid.[/size] [size=4]Arbeid bevrijdt u uit de armoede[/size].[/size] |
[/edit]
|