![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: sociale uitkeringen etc... | |||
ja |
![]() ![]() ![]() |
22 | 66,67% |
nee |
![]() ![]() ![]() |
11 | 33,33% |
Aantal stemmers: 33. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() sociale uitkeringen beschermen de lonen van de werkenden.
zonder sociale uitkeringen zouden de patroons de lonen onbeperkt kunnen laten dalen, vermits dan honger het enige alternatief was voor de uitbuiting. sociale uitkeringen behoeden diegenen die geen werk vinden van de armoede. de arbeidsmarkt is van die aard dat het een mathematische zekerheid is dat er voor een aanzienlijk aantal mensen geen werk is, ongeacht of ze dat nu willen of niet. deze mensen verdienen niet in armoede te leven, en bijgevolg zijn uitkeringen noodzakelijk. dankzij sociale uitkeringen is er een minimum aan koopkracht gegarandeerd bij iedereen in de samenleving. dit komt alle handelaars, zelfstandigen en producenten ten goede. immers, uitkeringstrekkers kopen ook hun producten, zo worden loonlasten, RSZ-bijdragen, etc. terugverdiend... dat uitkeringen 'profitariaat' in de hand zou werken is sterk overdreven. het klassieke argument van het grootkapitaal, dat er alle belang bij heeft om de SZ af te bouwen want zo kunnen zij hun winsten vergroten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() hmm ja en nee. Voor de basis zeg ik ja, iedereen heeft recht op een minimum en de zelfstandige bedrijven heeft er alleen maar baten bij dat er koopkracht is.
Langs de andere kant heeft die sz er toch in de meeste gevallen de schuld aan dat diezelfde bedrijven een faillisement aan hun been hebben want immers de kostprijs is niet min en de boete's voor een kleine achterstallige betaling is heel groot. De meeste faillisementen zijn een gevolg van achterstallige sz. Dit in het achterhoofd gehouden mag er gezocht worden naar een middenweg voor beiden. Ten slotte, zonder bedrijven geen sz en vallen de werklozen ook zonder uitkeringen om den duur. Wat was het eerst; de kip of het ei? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Vreemdeling
|
![]() Groot gelijk, mitgard.
Rechtsen buiten. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Aan arrogantie allen hebt ge niet veel qua voedsel en hygiene. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Kan u die mathematische zekerheid trouwens even bewijzen en tegelijk aangeven waarom er dan nog steeds knelpuntberoepen zijn die niet ingevuld geraken? Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
De zogenaamde knelpuntberoepen worden onvoldoende gewaardeerd, vooral ook financieel. Citaat:
Ondanks al die "profiteurs" die weigeren te werken omdat ze een te hoge uitkering ontvangen en bijgevolg geen vacante arbeidsplaatsen bezetten slaagt het systeem er toch niet in om voldoende arbeidsplaatsen te creeren. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Voor de titel van dit topic hebt u zich duidelijk gebaseerd op de titel van het topic "sociale uitkeringen zijn verslavend en werken vaak luiheid in de hand" (zie http://forum.politics.be/showthread.php?t=30999) dat ik een tijdje geleden gelanceerd heb. Ook is uw topic een duidelijke reactie op mijn voormeld topic. Dat alles kan ik ten zeerste waarderen. In mijn topic "sociale uitkeringen zijn verslavend en werken vaak luiheid in de hand" (zie http://forum.politics.be/showthread.php?t=30999) pleit ik echter geenzins voor een afschaffing van de sociale uitgaven, maar wel voor een hervorming van onze huidige stroeve, passieve welvaartsstaat tot een dynamische, soepele, actieve welvaartsstaat waarbij werkbekwamen recht hebben op vervangingsarbeid die hen toelaat om vooruit te geraken, i.p.v. passieve uitkeringen. Passieve uitkeringen voor arbeidsbekwamen leiden er alleen maar toe dat arbeidsbekwamen het werken verleren en vaak onvoldoende inspanningen leveren om opnieuw aan de slag te geraken. Passieve uitkeringen leiden ook vaak tot verbittering. Vervangingsarbeid daarentegen zorgt er voor dat werkbekwame uitkeringstrekkers zich nuttig kunnen maken en zich niet langer uitgesloten voelen. Vervangingsarbeid kan eveneens worden gecombineerd met, en is een springplank naar arbeid in het reguliere arbeidscircuit. Voor wat werkbekwame uitkeringstrekkers betreft, dient het huidige passieve werkloosheidsbestendigingsbeleid in elk geval te worden omgevormd tot een dynamisch werkloosheidsontmoedingingsbeleid. Werkbekwame uitkeringstrekkers enkel nog recht geven op een prestatiegericht gemeenschapsdienstinkomen in verhouding tot het aantal effectief gepresteerde uren gemeenschapsdienst (tegen bv. 5 euro per effectief uur gepresteerde gemeenschapsdienst) is daartoe de aangewezen manier bij uitstek. Op die manier kunnen we tot een maatschappij komen waarin zoveel mogelijk mensen [size=4]arbeid[/size][size=2] verrichten, al was het maar voorlopige vervangingsarbeid.[/size] [size=4]Arbeid bevrijdt u uit de armoede[/size].[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Cynicus : 7 augustus 2005 om 07:56. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 7 augustus 2005 om 10:27. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Een mathematische zekerheid omvat trouwens harde bewijzen omtrent een stelling... Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Achja, natuurlijk; het grote geheimzinnige complot... Het is nergens bewezen, het staat nergens zwart op wit, maar wij weten dat het zo is, dus is het zo... Nog meer van die bewijzen waarmee je iemand van zijn sokken blaast? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
|
![]() Natuurlijk, gans het systeem gaat van zijn sokken geblazen worden.
En dat door individualisme nog wel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
inderdaad iedereen heeft dat recht, en komt het ten goede uit, maar zijn er niet wat mensen die té veel verdienen bvb de koning .... hoeveel geld krijgt die wel niet voor ons land te vertegenwoordigen ik zou zeker niet willen ruilen met z'n job, maar ik ben er zeker van dat die er veel te veel voor krijgt |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Simpele economische en vrije markt beginselen leren mij dat bepaalde jobs ( knelpuntberoepen) makkelijker ingevult geraken wanneer de beloning voor dit soort werk drastisch toeneemt. U kan natuurlijk gemakelijk het tegendeel staven neem ik aan? ![]() Citaat:
Als er voldoende aanbod van werkplaatsen is stijgen logischerwijs ook de lonen waardoor het veel interessanter wordt om te werken dan om te "profiteren". Maar het is ook algemeen geweten dat de grootste pleitbezorgers van de vrijmarkt radicaal tegen deze vrije markt zijn wanneer deze in haar nadeel uitdraaidt. Dan gaan ze janken bij de staat om ergens een wet aan te passen zodat het nadeel weg gewerkt wordt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Burgemeester
|
![]() Langleve een welzijnsstaat dan al dat gelul over ons welvaartsstaatje