Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Hebben de vakbonden teveel macht? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=4088)

ossaert 24 juni 2003 10:44

Volgend weekend worden 20.000 jongeren gegijzeld door de spoorwegstaking. Is een dergelijke vakbondsactie verantwoord, of maken de vakbonden hier misbruik van hun machtspositie? Hebben ze dat recht, of wordt het tijd de wet Le Chapelier terug in te voeren?

GC 24 juni 2003 10:46

Vanop www.socialisme.be :

LSP-jongeren zijn solidair met de stakende spoorarbeiders

De jongeren van de Linkse Socialistische Partij ondersteunt volledig de oproep voor een 24u staking bij de NMBS op 29 en 30 juni. Dit is niet alleen een actie om de verworvenheden en belangen van het personeel te verdedigen, maar eveneens voor het behoud van de NMBS als openbare dienst, en dat belangt iedereen aan!

De herstructureringsplannen die nu op tafel liggen zijn niets meer dan een voorbereiding op de -gedeeltelijke - privatisering van de NMBS. De productiviteit met 30% opdrijven terwijl de spoorlieden nog 620.000 achterstallige rust- en verlofdagen staan hebben en ondertussen ook nog eens besparen op onderhoud en materieel is spelen met mensenlevens. Niet alleen de veiligheid zal verslechten, ook de dienstverlening zal erop achteruit gaan. Er zal niets verbeteren aan de overvolle treinen, de stiptheid en de netheid, integendeel. Dit alles zal dan ook nog eens gepaard gaan met een prijsverhoging.

Het is inderdaad vervelend voor de festivalgangers en de andere 700.000 dagelijkse klanten van de NMBS. Wat eens te meer aantoont hoe belangrijk het openbaar vervoer is. Maar zich kanten tegen de spoorarbeiders, zoals ook alle jongerenafdelingen van de politieke partijen doen, is schandalig. De jongeren hebben meer dan wie ook nood aan degelijk openbaar vervoer, ook 's nachts. Dit is de enige manier om een einde te maken aan de vele weekenddoden (hoofdzakelijk jongeren). De jongerenorganisaties maken op een populistische manier misbruik van de NMBS-crisis door de festivalgangers op te zetten tegen de spoorarbeiders. Waarom leggen ze de verantwoordelijkheid niet bij de politieke verantwoordelijken? Ze denken wellicht op deze manier de politiek opnieuw dichter bij de jongeren te brengen. Ze vergissen zich, ze spelen hetzelfde spel als hun moederpartijen door delen van de bevolking tegen elkaar op te zetten.

Wij willen als tegenactie onze solidariteit uiten namens alle bezorgde jonge gebruikers van het openbaar vervoer die ook in de toekomst willen gebruik maken van het openbaar vervoer als een openbare dienst. De uiteindelijke oplossing die uit de bus is gekomen met De Lijn toont dat er een oplossing kan worden gevonden voor een praktisch probleem.

De Linkse Socialistische Partij roept dan ook alle reizigers op om hun solidariteit te betuigen met de spoormannen en vrouwen en mee te vechten voor het behoud van de NMBS als openbare dienst, ten dienste van de bevolking, niet van de winst.


Bart Vandersteene
Woordvoerder LSP

Vlaamse Leeuw 24 juni 2003 10:58

Ik moet niet echt hebben van het festival in Werchter, maar toch vind ik het schandalig dat de vakbonden juist gaan staken op zondag. Precies of ze niet wisten dat dan 20.000 jongeren terugkeren van Werchter.

ossaert 24 juni 2003 11:03

:!: Het gaat me niet zozeer om de komende spoorwegstaking, maar om de rol van de vakbonden in het algemeen :!:

Vlaamse Leeuw 24 juni 2003 11:03

Vakbonden representeren nu eenmaal de werknemers van een bedrijf. En zij hebben inderdaad wel wat macht.

ossaert 24 juni 2003 11:06

Hm, is het niet eerder zo dat de vakbonden eerder zichzelf en hun eigen belangen representeren? Denk bijvoorbeeld aan de stromen literatuur over de 'British disease' of de 'Red Sclerosis'?

ossaert 24 juni 2003 11:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door GC
De Linkse Socialistische Partij roept dan ook alle reizigers op om hun solidariteit te betuigen met de spoormannen en vrouwen en mee te vechten voor het behoud van de NMBS als openbare dienst, ten dienste van de bevolking, niet van de winst.

Is het wel verantwoord om met overheidsgeld een verlieslatend en vaak slecht bestuurd bedrijf zonder aanpassingen draaiende te houden en op die manier miljoenen over de balk te gooien? Openbaar vervoer is inderdaad een belangrijk 'openbaar' goed, maar tegen welke prijs?

Jo Laweit 24 juni 2003 11:12

De vakbonden "gijzelen" de democratie en zorgen enkel en alléén voor hunnen eigen zak !
Toen de vakbonden er nodig waren ten tijde van Priester Daens waren ze nuttig, maar momenteel zijn zij volledig overbodig geworden, afschaffen dus die handel ! :idea:

Vlaamse Leeuw 24 juni 2003 11:13

Ze zijn wel nuttig. Zij kunnen maatregelen afdwingen voor de werknemers die een enkele werknemer niet zou kunnen afdwingen.

Het Vraagteken 24 juni 2003 11:15

En hoe verdedigen werknemers hun belangen dan op een georganiseerde manier?

Jo Laweit 24 juni 2003 11:18

Dat ze eerst ne keer beginnen met iedereen gelijk te schakelen voor dezelfde wetten......
geef mij hier ne keer een deftig antwoord op.....

waarom moet een werknemer die in ons bedrijf werkt bij den apotheker méér betalen als eenen die aan 't spoor werkt ? k'hoor u al komen..... verworven recht........ dat is géén recht dat is onrecht ten opzichte van de anderen, dat ze daar ne keer iets aan doen ! géén uitzonderingskes en reglementekes........ iederéén gelijk ! en dan kan je discuteren over "stakings-recht" :!:

Het Vraagteken 24 juni 2003 11:23

Waarom krijg jij een bedrijfsauto en de spoorwegwerknemer niet?

S. 24 juni 2003 11:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Vraagteken
En hoe verdedigen werknemers hun belangen dan op een georganiseerde manier?

Ik ben benieuwd of der een deftig antwoord op komt.

Jo Laweit 24 juni 2003 11:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Vraagteken
Waarom krijg jij een bedrijfsauto en de spoorwegwerknemer niet?

een bedrijfsauto heb ik niet, wat ik wél heb is een zelfbetaald treinabonnement...... en ook dat hebben de spoorwegwerknemers niet ! :oops:

Jo Laweit 24 juni 2003 11:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jo Laweit
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Vraagteken
Waarom krijg jij een bedrijfsauto en de spoorwegwerknemer niet?

een bedrijfsauto heb ik niet, wat ik wél heb is een zelfbetaald treinabonnement...... en ook dat hebben de spoorwegwerknemers niet ! :oops:

bijna vergeten, mijn dochter heeft ook een treinabonnement om op school te geraken nietwaar, en mijn echtgenote die heeft chance dat ze ne goeien baas heeft, die zijn motto is "ge moet maar dicht bij uwe werkgever komen wonen, dan hebt ge de kost niet van trijn-tram-bus en met de vélo zijt ge altijd op tijd en t'is gezond een stukske fietsen" :wink:

solidarnosc 24 juni 2003 11:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door GC
De Linkse Socialistische Partij roept dan ook alle reizigers op om hun solidariteit te betuigen met de spoormannen en vrouwen en mee te vechten voor het behoud van de NMBS als openbare dienst, ten dienste van de bevolking, niet van de winst.

Is het wel verantwoord om met overheidsgeld een verlieslatend en vaak slecht bestuurd bedrijf zonder aanpassingen draaiende te houden en op die manier miljoenen over de balk te gooien? Openbaar vervoer is inderdaad een belangrijk 'openbaar' goed, maar tegen welke prijs?

Al gehoord van de term 'social profit'? Waarom zegt trouwens niemand dat de Belgische spoorwegen tot de beste en zeker tot de goedkoopste van Europa behoren en dat de meeste schulden er gekomen zijn omdat de regering de Maastrichtnormen wilde halen? Daarnaast zijn er nog de dure investeringen in het HST netwerkt en stations etc.........

boer_bavo 24 juni 2003 11:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jo Laweit

een bedrijfsauto heb ik niet, wat ik wél heb is een zelfbetaald treinabonnement...... en ook dat hebben de spoorwegwerknemers niet ! :oops:

Ze mogen gratis op alle treinen reizen, hun kinderen en familie krijgen gratis treinkaartjes.
Dus waar je je wijsheid vandaan haalt is mij een raadsel.

boer_bavo 24 juni 2003 11:39

Wat meer ontopic: http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=3849 is al een discussie over de rol die vakbonden moeten spelen.

ossaert 24 juni 2003 12:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door GC
De Linkse Socialistische Partij roept dan ook alle reizigers op om hun solidariteit te betuigen met de spoormannen en vrouwen en mee te vechten voor het behoud van de NMBS als openbare dienst, ten dienste van de bevolking, niet van de winst.

Is het wel verantwoord om met overheidsgeld een verlieslatend en vaak slecht bestuurd bedrijf zonder aanpassingen draaiende te houden en op die manier miljoenen over de balk te gooien? Openbaar vervoer is inderdaad een belangrijk 'openbaar' goed, maar tegen welke prijs?

Al gehoord van de term 'social profit'? Waarom zegt trouwens niemand dat de Belgische spoorwegen tot de beste en zeker tot de goedkoopste van Europa behoren en dat de meeste schulden er gekomen zijn omdat de regering de Maastrichtnormen wilde halen? Daarnaast zijn er nog de dure investeringen in het HST netwerkt en stations etc.........

1. Ik maakte geen punt, maar stelde een vraag (cf. '?'). Het is dus onzinnig om die vraag aan te vallen. Om

2. Het gaat me om de macht van de vakbonden, niet over de spoorwegen 'an sich'. Als je het eens heel goed bekijkt, hebben de vakbonden voor de werknemers heel wat 'voordelen' uit de brand gesleept, en het lijkt me dat het hen daarom te doen is en niet om de 'publieke dienstverlening', laat staan de gezondheid van het bedrijf. Het gevaar dat de vakbonden door hun halsstarrig gedrag het bedrijf meetrekken in hun val, is niet ondenkbaar, dunkt me. Onafgezien waar ze vandaan komen, die schulden zijn er en je moet er rekening mee houden en bij voorkeur zelfs wegwerken. Het is mijns inziens onverantwoord om ongeacht het doel, op een onverantwoorde manier met overheidsgeld om te gaan. Een voorbeeldje: spoorwegmensen zijn na een tijdje 'vastbenoemd', wat, volgens ik van een kennis bij de NMBS gehoord heb, dat men incompetente arbeiders heel moeilijk kan ontslagen en deze bijgevolg moet blijven betalen.

boer_bavo 24 juni 2003 12:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Waarom zegt trouwens niemand dat de Belgische spoorwegen tot de beste en zeker tot de goedkoopste van Europa behoren en dat de meeste schulden er gekomen zijn omdat de regering de Maastrichtnormen wilde halen?

Leg mij eens uit hoe er meer schulden zijn gekomen om de Maastrichtnorm te halen. Die norm zei immers dat je minder schulden moet hebben dan België had.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be