Stratcat |
26 juni 2003 19:24 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sato
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Stemrecht/plicht vanaf het ogenblik dat je hier je officiele (primaire) woonplaats hebt is de enige redelijke oplossing.
|
Enkele jaren hier je officiële woonplaats hebben, lijkt mij beter (zoals in het verworpen wetsvoorstel van Tobback & Co). Maar da's misschien meer een discussie over punten en komma's.
Ik ben wel voorstander van een strengere nationaliteitswetgeving. Integratiewil en zo is nogal moeilijk te meten, een examen daarover is bijzonder subjectief. Daar zie ik niet zoveel heil in.
Wel redenen om de Belgische nationaliteit te weigeren lijken mij:
- de weigering om je vorige nationaliteit op te geven (maw: een dubbele nationaliteit willen)
- een recente strafrechtelijke veroordeling
|
1) Een strafrechterlijke veroordeling: Tenzij die u als Belg uit uw burgerrechten ontzet, ben ik er niet mee akkoord dat dit een reden tot weigering van de nationaliteit kan zijn. Het principe is simpel: We behandelen iedereen hetzelfde. Inmiddels zijn de principes van liberte, egalite, fraternite al van 1789, het wordt misschien tijd om ze na te leven...
|
Ik heb het over iemand die al een andere nationaliteit heeft en de Belgische wil verwerven. Zijn oorspronkelijke nationaliteit wordt hem niet ontnomen omdat hij een veroordeling heeft opgelopen (het zou er nog aan ontbreken). En, tenzij hij een politiek misdrijf zou gepleegd hebben, verliest hij ook zijn stemrecht niet (dat, in mijn benadering, geen bal met nationaliteit te maken heeft. Ik was het principieel met je eens, voor alle duidelijkheid) M.a.w.: in mijn voorstel behandel ik toch iedereen hetzelfde? Tenzij je vindt dat iedereen statenloos moet geboren worden en pas wanneer hij volwassen is, moet kiezen voor deze of gene nationaliteit. 't Is ook een optie, maar geen erg realistische. M.a.w. die ongelijke behandeling waar jij op doelt, zit gewoonweg in elke nationaliteitswetgeving ingebakken (de meeste mensen krijgen een nationaliteit omdat ze in een bepaald land geboren zijn of omdat één of beide ouders die nationaliteit hebben). Criteria om een nationaliteit te verliezen zijn nog iets anders dan criteria om een nationaliteit te verwerven indien je niet onder de zonet genoemde categoriën valt. Overigens vind ik het nationaliteitsconcept eigenlijk achterhaald, alleen is het nog altijd een juridische werkelijkheid. Het belangrijkste gevolg van die juridische werkelijkheid is m.i. de uitleveringsimmuniteit, en dat is voor mij ook dé reden om tegen een soepele nationaliteitsverwerving te zijn.
Citaat:
2) Weigeren je vorige nationaliteit op te geven: Wat is er mis mee dat ik 10 jaar in een land wil wonen met de nationaliteit en dan terug in eigen land wil gaan wonen? Zolang ik in een maatschappij leef en de plichten van die maatschappij op mij neem en de regels van die maatschappij naleef, moet ik ook de rechten krijgen.
|
Daar is niets mis mee. Je kunt in mijn benadering perfect switchen van Belgische naar VS-nationaliteit en omgekeerd.
Vraag is wat je bedoelt met 'de rechten' die je moet krijgen? En in welke mate die aan nationaliteit gekoppeld (moeten) worden. Stemrecht voor niet-Belgen is voor mij in elk geval geen probleem, zoals ik eerder al zie. En dat je je kunt beroepen op alle fundamentele rechten en vrijheden van het land waar je je officiële woonplaats hebt, vind ik eveneens een evidentie. België doet het wat dat betreft overigens nog lang zo slecht niet (dat je Belg moet zijn om ambtenaar te kunnen worden is misschien wel nog een vlek op het blazoen, al valt daarover te discussiëren).
Citaat:
3) Enkele jaren je woonplaats hebben: Wat is de reden hierachter?
|
Dat je voldoende ingebed bent in een samenleving om er mee te willen over beslissen. 't Is eerder een symbolische kwestie, me dunkt, ik had het dan ook over 'punten en komma's'. Anders moet je maar eens vragen aan Tobback waarom het door hem gesteund voorstel uitging van 5 jaar in België je hoofdverblijfplaats hebben. Zelfs de PVDA vindt dat, so...
|