![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik wil op basis van een ervaring van een vriend deze discussie nog eens op gang brengen.
Citaat:
Het is echter in de praktijs zo dat Immigratie zowat de moeilijkste officiele procedure is die je kan doormaken. Dan praat je over stemrecht voor migranten die hier al JAREN wonen en krijg je te horen: "Maar dat is toch niet nodig, ze moeten gewoon 'eventjes' Belg worden" Regelrechte discriminatie is dat, je krijgt als allochtoon alle plichten, maar wel maar een deel van de rechten. Waarom? Ah omdat ik hier geboren ben en jij ginder. Stemrecht/plicht vanaf het ogenblik dat je hier je officiele (primaire) woonplaats hebt is de enige redelijke oplossing.
![]() |
![]() |
#2 |
Minister
|
![]() Groot gelijk. Meer kan ik er niet over zeggen.
Wat me wel bezighoudt zijn die tandenborstels. Deelt een wettig getrouwd koppel dezelfde tandenborstel? Echt hygiënisch lijkt me dat niet. (Dit is geen grap, ik snap de bedoeling van die vragenlijst écht niet.)
![]() |
#3 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#4 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Enkele jaren hier je officiële woonplaats hebben, lijkt mij beter (zoals in het verworpen wetsvoorstel van Tobback & Co). Maar da's misschien meer een discussie over punten en komma's. Ik ben wel voorstander van een strengere nationaliteitswetgeving. Integratiewil en zo is nogal moeilijk te meten, een examen daarover is bijzonder subjectief. Daar zie ik niet zoveel heil in. Wel redenen om de Belgische nationaliteit te weigeren lijken mij: - de weigering om je vorige nationaliteit op te geven (maw: een dubbele nationaliteit willen) - een recente strafrechtelijke veroordeling
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
![]() Citaat:
2) Weigeren je vorige nationaliteit op te geven: Wat is er mis mee dat ik 10 jaar in een land wil wonen met de nationaliteit en dan terug in eigen land wil gaan wonen? Zolang ik in een maatschappij leef en de plichten van die maatschappij op mij neem en de regels van die maatschappij naleef, moet ik ook de rechten krijgen. 3) Enkele jaren je woonplaats hebben: Wat is de reden hierachter?
![]() |
![]() |
#6 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
![]() Citaat:
Als we aannemen dat de agenten met twee zijn en een onderzoek van 4 uur doen + 1 uur papierwerk + 1 uur heen en weer is hun dag gevuld. Schaf dat hele gedoe af en vertrouw wat meer op de mensen en je hebt ineens geen 'extra blauw' meer nodig, je gebruikt gewoon wat je hebt efficienter.
![]() |
![]() |
#8 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#10 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() TomB: Juist om dat integratiewil niet zo makkelijk te meten is, kan een primaire verblijfplaats hier in dit land eventueel een reden zijn tot het verwerven van stemrecht. Ik ben het er volledig mee eens dat de huidige situatie discriminerend is van nature, alleen moet er toch *een* "vereiste" zijn, een soort minimium aan burgerzin, aan het aanvaarden van bepaalde waarden (gelijkheid, scheiding kerk/staat).
Het is niet realistisch als we enkel uitgaan van de goede wil van elke allochtoon. Zoals ook bepaalde autochtonen er ondemocratische principes op nahouden...
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#13 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#14 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#15 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Vraag is wat je bedoelt met 'de rechten' die je moet krijgen? En in welke mate die aan nationaliteit gekoppeld (moeten) worden. Stemrecht voor niet-Belgen is voor mij in elk geval geen probleem, zoals ik eerder al zie. En dat je je kunt beroepen op alle fundamentele rechten en vrijheden van het land waar je je officiële woonplaats hebt, vind ik eveneens een evidentie. België doet het wat dat betreft overigens nog lang zo slecht niet (dat je Belg moet zijn om ambtenaar te kunnen worden is misschien wel nog een vlek op het blazoen, al valt daarover te discussiëren). Citaat:
![]() |
![]() |
#17 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Of om het kort te zeggen:
maak stemrecht en nationaliteit van elkaar los, het gaat over twee verschillende zaken. Of nog radicaler: Moge nationaliteit ooit in het museum terechtkomen. Maar helaas is dat nu nog niet het geval, het lijkt me verstandig om met die werkelijkheid rekening te houden.
![]() |
#18 | |||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#19 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#20 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ik geef toe dat mijn voorstel niet echt haalbaar zou zijn. Als de staat begint nog andere condities te stellen (buiten nationaliteit dan -wat compleet discriminerend is maar wel werkelijkheid), leidt dit tot een gevaarlijke situatie, want hoe leg je die condities op. Ongetwijfeld schuilt er een ideologie achter, en de staat heeft niet het recht zomaar ideologie op te dringen
maar nu moet ik hier weg onder zachte dwang wel, tot morgen miss