Welvaart&Veiligheid |
2 juli 2003 19:47 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Welvaart&Veiligheid
Er moet een eind komen aan de (fiscale) diabolisering van de auto. We mogen niet vergeten dat vele mensen hun brood verdienen in de auto-industrie (en de toeleveringsbedrijven) en dat deze sector een belangrijke bijdrage levert aan onze welvaart.
De auto mag niet langer beschouwd worden als een fiscale melkkoe. De accijnzen op benzine dienen dan ook te worden verlaagd.
De verkeersbelasting op auto’s met een laag fiscaal PK moet worden verminderd. De belasting op inverkeersstelling moet voor wagens met een laag fiscaal PK worden afgeschaft.
Het moet mogelijk zijn het beroepsgedeelte van de reële autokosten integraal in mindering te brengen van het belastbaar inkomen.
|
Voor wat hoort wat. Prima als je de belastingen wil verlagen, maar zeg dan wel waardoor je ze wil vervangen, of welke dienst je in de plaats wil opofferen.
Misschien is een hogere belasting op arbeid een optie?
Dit komt trouwens ook uit het W&V programma:
Citaat:
dure arbeidskosten moeten voor de bedrijven worden vervangen door dure energiekosten.
Dat heeft twee belangrijke voordelen.
Enerzijds wordt arbeid goedkoper waardoor de creatie van meer werkgelegenheid wordt gestimuleerd.
Anderzijds worden de bedrijven gestimuleerd te investeren in energiebesparing, wat het milieu ten goede komt.
|
|
Het gaat over hogere energiekosten in hoofde van de bedrijven én enkel ter compensatie van lastenverlagingen op arbeid.
In het W&V-programma staat ook :
"Belastingen op het energieverbruik van de gezinnen zijn daarentegen totaal uit den boze, daar dergelijke belastingen onvoldoende rekening houden met de financiële draagkracht."
Verder vindt W&V ook dat die hogere energiekosten in hoofde van de bedrijven onze concurrentiepositie geenszins mogen aantasten. In het programma staat :
"Om de concurrentiekracht te vrijwaren van bedrijven uit sectoren die heel veel energie verbruiken, moet evenwel een maximumgrens worden vastgelegd die bv. bepaalt dat de lasten op hun energieverbruik in geen geval hoger mogen liggen dan een bepaald percentage van de omzet."
"De lastenverschuiving mag er echter niet toe leiden dat de lasten voor de bedrijven zouden stijgen. De verschuiving dient geleidelijk te gebeuren en met respect voor de concurrentiepositie van de ondernemingen."
|