White Power met een kleurtje
Actueel [size=1]
Geschreven door Marc Spruyt [/size] woensdag, 24 augustus 2005
Pieter Van Boxel (23), de lokale voorzitter van de N-VA in de Voorkempen, stapt over naar het Vlaams Belang. Dat zou geen opmerkelijk nieuws zijn ware het niet dat Van Boxel Indonesische roots heeft en dus een vreemde eend in de bijt is in een
slegs vir blankes partij.
Pieter Van Boxel (zie foto) werd in 1982 geboren in Indonesië. Als baby werd hij geadopteerd door een echtpaar uit Oostmalle. Van Boxel werd in 1999 lid van de Volksunie, daarna van de N-VA, waar hij in januari 2003 voorzitter werd van de afdeling Voorkempen. Op 23 augustus 2005 maakte hij in
Gazet van Antwerpen bekend naar het Vlaams Belang over te stappen. "Mijn ervaring met het Vlaams Belang is dat deze partij hoegenaamd niet racistisch is ingesteld. Het zijn de andere politieke formaties die het dat etiket opkleven,” verklaarde Van Boxel in
Gazet van Antwerpen.
Blank Europa
Eventjes aan herinneren: het Vlaams Belang is de opvolger van het in 2004 wegens racisme veroordeelde Vlaams Blok en nog steeds die partij waarvan een parlementslid niet zo lang geleden bekende een aanhanger van White Power te zijn, een ideeëngoed dat gebaseerd is op blanke suprematie. Aldus
Rob Verreycken op 27 juni 2005 in
De Morgen: "Ik ken die vlaggen met het Keltisch kruis echt wel en ik heb geen probleem met White Power. Het betekent simpelweg 'witte kracht' en het is gewoon de tegenhanger van Black Power. Ik sta liever voor de Vlaamse Leeuw, maar als de gelegenheid zich zou voordoen, dan zou ik er geen problemen mee hebben om voor de White Power-vlag te poseren.”

Natuurlijk staat Verreycken niet alleen in deze. Zowat elke extreem-rechtse organisatie in Vlaanderen gebruikt het Keltisch kruis – het White Power symbool bij uitstek - of verkoopt er hangertjes van. Zelfs de Vlaams Belang Jongeren doen dat. In de boekenkast van
Filip Dewinter staat ostentatief een Keltisch kruis, zoals de documentaire
Vlaamse Choc liet zien (klik
hier voor het fragment). Van diezelfde Dewinter stamt, uit 1991, ook de uitspraak: “Het VB kiest voor het ‘Eigen volk eerst’, en ja: het VB kiest voor een Vlaams Vlaanderen en ja: het VB kiest voor een blank Europa” (klik
hier voor het fragment).
“Ik zou dat niet meer zeggen omdat ik weet dat ik daar op de grens van het racisme zit,” vertelde Dewinter op 5 juli 2005 in het Nederlandse tv-programma
‘Follow the leader’. “Wat ik daarmee bedoelde is: wij zijn blank en hoeven ons niet te schamen voor onze eigenheid.” Dat Van Boxel niet in dat plaatje past noemt Dewinter nu (in
Gazet van Antwerpen) “puur toeval”.
In zijn
nieuwjaarsboodschap 2005 voor de lokale N-VA-afdeling had Pieter Van Boxel nog zijn reserves tegenover het VB.
“Het is waar: ‘Eigen volk eerst’ is misschien egoïstisch en dom,” luidde het toen. En ook:
“Of het Vlaams Belang echt het ‘belang van Vlaanderen’ dient, is een terechte vraag.” Over het moslimterrorisme hield hij er eind 2001 op het
N-VA-forum nog een mening op na die van meer nuance getuigt dan de gemiddelde VB’er aan de dag legt: “Het is niet omdat Bin Laden een islamiet is dat heel de islam moet uitgeroeid worden! Als dit een overtuigde mening is en geen gelul, dan vrees ik dat u niet thuis hoort in de N-VA, in geen enkele Vlaamse partij (misschien 1).”
Naar eigen zeggen ruilt Van Boxel de N-VA voor het VB omdat die eerste niet radicaal genoeg is. Als Van Boxel volgend jaar pakweg het VB-partijfeest in Antwerpen bezoekt, neemt hij best een bodygard mee. Misschien wil Rob Verreycken wel…
Voor de echte Vlaams Belnagers : voelen jullie zich nog thuis bij de verraders ? Bruinen, Joden , Chinezen, Gelen, Groenen,....