Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Associaal rechts gespuis zet opnieuw aanval tegen Europese havenarbeiders in (https://forum.politics.be/showthread.php?t=44999)

Breydel 12 januari 2006 20:50

Associaal rechts gespuis zet opnieuw aanval tegen Europese havenarbeiders in
 
De dokwerkers staan weer in het brandpunt van de actualiteit. Europa buigt zich op dit moment over de zogenaamde tweede Havenrichtlijn (Port Package II), een voorstel waarmee de Europese Commissie de havendiensten wil liberaliseren. Bedoeling is dat eender welk maritiem dienstverlenend bedrijf mits een vergunning schepen zal mogen laden en lossen, loodsdiensten zal mogen aanbieden, of schepen aan- en afmeren en slepen. Dat zal de concurrentie in de Europese havens verbeteren, zo denkt de Europese Commissie.

Als het voorstel niet gewijzigd wordt, zouden reders onder meer ook het recht krijgen om hun schepen in de havens te laten laden en lossen door hun eigen scheepsbemanningen. Aan zelfafhandeling doen, heet dat in het jargon. Zo moeten ze niet langer verplicht een beroep doen op dokwerkers, die in heel wat landen een beschermd statuut genieten. Die dokwerkers schreeuwen moord en brand en vrezen voor hun baan.

Maar er zijn nog tal van andere problemen met de Havenrichtlijn. In dit dossier kan u alles lezen over dit hete hangijzer, dat de politieke agenda al jaren beheerst.

Het is niet de eerste keer dat de Europese Commissie een voorstel voor een Havenrichtlijn lanceert. Het gebeurde al eens in 2001. Het Europees Parlement stemde het voorstel in 2003 weg na een lange en bewogen periode van getouwtrek tussen de Europese instanties. Net voor de Europese Commissie van de Portugees José Manuel Barroso aan de macht kwam, in de herfst van 2004, diende uittredend Eurocommissaris Loyola de Palacio echter een nieuw voorstel tot Havenrichtlijn in.

De tweede Havenrichtlijn belooft net als de eerste een splijtzwam te zijn. De vakbonden, heel wat werkgevers en politici vinden dat ook het nieuwe voorstel maar beter opgeborgen wordt, om diverse redenen. Maar in het Europees Parlement zijn de meningen erg verdeeld.

Hoe het zal aflopen, kan niemand op dit moment voorspellen. Zeker is dat de erfenis van commissaris de Palacio nog lang niet verteerd is.

bron: www.websaid.be

Steun aan alle Vlaamse en Europese havenarbeiders voor de strijd voor het behoud van hun job en tegen de Europese associale mastodont E.U en ze'n Belzieke collaborateurs. Vlaams Werk in Vlaamse handen, géén zelfhandeling door buitenlands gespuis!!!

kelt 12 januari 2006 20:58

Ik zou eigenlijk wel eens willen zien hoe die 8 of 10 bemanningsleden van zo een containerschip die lading in ASAP van dat schip krijgen ZONDER ploegen havenarbeiders.....
(in een Haven liggen is niet gratis)


Eigenlijk moeten dokwerkers worden zoals alle normale werknemers.
Ofwel arbeider ofwel zelfstandige,en geen opgedrongen "syndikaten".

Ikzelf heb als loontrekkende in mijn bedrijf ook geen "speciaal","exclusief" statuut om mijn werk te doen....

Misschien is dat de uiteindelijke bedoeling,normalisering,gedaan met de Heilige Huisjes......


:?

Breydel 12 januari 2006 20:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 1505777)
Ik zou eigenlijk wel eens willen zien hoe die 8 of 10 bemanningsleden van zo een containerschip die lading in ASAP van dat schip krijgen ZONDER ploegen havenarbeiders.....
(in een Haven liggen is niet gratis)


Eigenlijk moeten dokwerkers worden zoals alle normale werknemers.
Ofwel arbeider ofwel zelfstandige,en geen opgedrongen "syndikaten".

Ikzelf heb als loontrekkende in mijn bedrijf ook geen "speciaal","exclusief" statuut om mijn werk te doen....

Misschien is dat de uiteindelijke bedoeling,normalisering,gedaan met de Heilige Huisjes......


:?

Havenarbeiders zijn nog stééds dagloners. Syndicaten zijn bij ons van levensbelang om de goede verstandhouding tussen werknemers en werkgevers binnen het havenbedrijf te behouden. Havenarbeid is levensgevaarlijk en hard vandaar ook de extra sociale bescherming. En wij , dokwerkers fier op onze stiel laten onze job niet innemen door vréémdelingengespuis en allerhande goedkopere arbeidskrachten.

AyneRand 12 januari 2006 21:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Breydel (Bericht 1505763)
De dokwerkers staan weer in het brandpunt van de actualiteit. Europa buigt zich op dit moment over de zogenaamde tweede Havenrichtlijn (Port Package II), een voorstel waarmee de Europese Commissie de havendiensten wil liberaliseren. Bedoeling is dat eender welk maritiem dienstverlenend bedrijf mits een vergunning schepen zal mogen laden en lossen, loodsdiensten zal mogen aanbieden, of schepen aan- en afmeren en slepen. Dat zal de concurrentie in de Europese havens verbeteren, zo denkt de Europese Commissie.

Als het voorstel niet gewijzigd wordt, zouden reders onder meer ook het recht krijgen om hun schepen in de havens te laten laden en lossen door hun eigen scheepsbemanningen. Aan zelfafhandeling doen, heet dat in het jargon. Zo moeten ze niet langer verplicht een beroep doen op dokwerkers, die in heel wat landen een beschermd statuut genieten. Die dokwerkers schreeuwen moord en brand en vrezen voor hun baan.

Maar er zijn nog tal van andere problemen met de Havenrichtlijn. In dit dossier kan u alles lezen over dit hete hangijzer, dat de politieke agenda al jaren beheerst.

Het is niet de eerste keer dat de Europese Commissie een voorstel voor een Havenrichtlijn lanceert. Het gebeurde al eens in 2001. Het Europees Parlement stemde het voorstel in 2003 weg na een lange en bewogen periode van getouwtrek tussen de Europese instanties. Net voor de Europese Commissie van de Portugees José Manuel Barroso aan de macht kwam, in de herfst van 2004, diende uittredend Eurocommissaris Loyola de Palacio echter een nieuw voorstel tot Havenrichtlijn in.

De tweede Havenrichtlijn belooft net als de eerste een splijtzwam te zijn. De vakbonden, heel wat werkgevers en politici vinden dat ook het nieuwe voorstel maar beter opgeborgen wordt, om diverse redenen. Maar in het Europees Parlement zijn de meningen erg verdeeld.

Hoe het zal aflopen, kan niemand op dit moment voorspellen. Zeker is dat de erfenis van commissaris de Palacio nog lang niet verteerd is.

bron: www.websaid.be

Steun aan alle Vlaamse en Europese havenarbeiders voor de strijd voor het behoud van hun job en tegen de Europese associale mastodont E.U en ze'n Belzieke collaborateurs. Vlaams Werk in Vlaamse handen, géén zelfhandeling door buitenlands gespuis!!!

Nationalisme en communisme, dat de twee hand in hand gaan hoeft geen betoog, het profitariaat van de lagere klasse aan de macht...

daiwa 12 januari 2006 21:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Breydel (Bericht 1505781)
Havenarbeid is levensgevaarlijk en hard vandaar ook de extra sociale bescherming.

Soms zijn er wel eens ''schone'' shiftjes tussen hé. ;-)

Mitgard 12 januari 2006 21:14

veel van die 'nationaal-revolutionairen' of wat is het hadden goeie socialisten kunnen zijn.

Jonas Elossov 12 januari 2006 21:34

Zeg, Breydel, nooit gedacht dat dit probleem net toont dat een socialist, internationalist moet zijn? Het is onmogelijk om op nationaal niveau de rechten van de werkenden gaan verdedigen. De arbeiders worden internationaal tegen elkaar uitgespeeld.

Trouwens, alle rechtse politici zijn voorstanders van de havenrichtlijn, ook extreem-rechts. VB is steeds voorstander geweest van de liberalisering van de havenrichtlijn.

BTW; Ons pamflet voor de aanvallen op de havenarbeiders vind je hier:
http://www.lsp-mas.be/lsp/pdf/dokwerkers.pdf
of hier: http://www.lsp-mas.be/lsp/archief/20...okwerkers.html

solidarnosc 12 januari 2006 21:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 1505802)
veel van die 'nationaal-revolutionairen' of wat is het hadden goeie socialisten kunnen zijn.

Alleen worden ze liever genaaid door hun eigen bazen dan ze samenwerking zoeken met mensen die dezelfde belangen hebben. Geld heeft geen kleur. ;-)

Jonas Elossov 12 januari 2006 21:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Breydel (Bericht 1505781)
En wij, dokwerkers fier op onze stiel laten onze job niet innemen door vréémdelingengespuis en allerhande goedkopere arbeidskrachten.

Of de matrozen op de schepen vreemdelingen zijn of Vlamingen, maakt geen enkel verschil... Zij zijn niet de vijand, integendeel de havenrichtlijn is ook in hun nadeel; Zij doen immers werk waarvoor zij niet in dienst genomen en opgeleid zijn en de havenarbeiders verliezen hun werk. De vijand zijn de reders en het havenpatronaat; ik hoop dat je ooit beseft dat we in een klassenmaatschappij leven.

Tjolder 12 januari 2006 21:38

Volgens die idioten zijn er nog te weinig werkelozen in de EU .
Zodoende ze de ene (EU burger) zijn job afpakken en de andere (meestal Koreaan) een dubbele job geven.
Het is ook hartstikke veilig dat die Koreaan vandaag in Antwerpen kraan x bestuurd. Morgen kraan y in Rotterdam en overmorgen kraan z in Hamburg.
Die mensen zitten weken op zee.
En als ze dan aankomen mogen ze de boel lossen en terug aanzetten.
Geen tijd om eens te rusten. *kuch* Schipperskwartier *kuch* Terwijl de dokwerker moet doppen.

Een matroos is geen dokwerker en ook niet andersom.

daiwa 12 januari 2006 21:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tjolder (Bericht 1505830)
Het is ook hartstikke veilig dat die Koreaan vandaag in Antwerpen kraan x bestuurd. Morgen kraan y in Rotterdam en overmorgen kraan z in Hamburg.
Die mensen zitten weken op zee.


Dat is natuurlijk totaal uitgesloten dat een niet opgeleide een kraan of ''stradler'' gaat bedienen.
Er zijn zelfs veel havenarbeiders die niet aan de vereisten voldoen om met die werktuigen te werken, laat staan een vreemde die zelfs de taal nog niet machtig is.

Vrijheid 12 januari 2006 21:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tjolder (Bericht 1505830)
Volgens die idioten zijn er nog te weinig werkelozen in de EU .
Zodoende ze de ene (EU burger) zijn job afpakken en de andere (meestal Koreaan) een dubbele job geven.

Een ernstig probleem van onze samenleving is de (socialistische?) regeldiarree, die leidt tot de vernietiging van elke vorm van instantarbeid. Instantarbeid is een soort van levensverzekering, voor ieder die te trots is om zich te laten kleineren in het werkloosheidsstelsel, dat normale sociale contacten kan bemoeilijken. Ik ben geen gehandicapte.

Mijn eerste nood is een stervensverzekering: 100 euro en een dooske slaappillekes. Dit als opvang bij mislukking van mijn tweede nood, nl mijn levensverzekering: instant job, instant geld. Wat uiteraard een opvang is van mijn derde nood: een aangename job.

Een samenleving zonder instantarbeid is een samenleving waarin sommigen zich niet in hun primaire behoeften kunnen voorzien en is derhalve een associale samenleving.

driewerf 13 januari 2006 00:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Breydel (Bericht 1505781)
Havenarbeiders zijn nog stééds dagloners. Syndicaten zijn bij ons van levensbelang om de goede verstandhouding tussen werknemers en werkgevers binnen het havenbedrijf te behouden. Havenarbeid is levensgevaarlijk en hard vandaar ook de extra sociale bescherming. En wij , dokwerkers fier op onze stiel laten onze job niet innemen door vréémdelingengespuis en allerhande goedkopere arbeidskrachten.

Havenarbeid is inderdaad heel zwaar en levensgevaarlijk, en de havenarbeiders verdienen hun bescherming dubbel en dik. Maar hey, Breydel stel u eens voor dat die richtlijn erdoor komt. De Antwerpse dokwerkers verliezen hun job, maar dat 'vreemdelingengespuis verliest er het leven bij, of een arm of een been. En waarom? Om 'de Vlamingen' te kloten? Nee, jong. Opdat de reders meer winsten kunnen binnerijven. Op 't kap van de Vlamingen en van het vreemdelingengespuis. Denk dus nog 'es na wie uw bondgenoot en wie uw (klasse)vijand is.

kelt 13 januari 2006 15:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 1505855)
Dat is natuurlijk totaal uitgesloten dat een niet opgeleide een kraan of ''stradler'' gaat bedienen.
Er zijn zelfs veel havenarbeiders die niet aan de vereisten voldoen om met die werktuigen te werken, laat staan een vreemde die zelfs de taal nog niet machtig is.

Voila....daarom zal er geen sprake zijn van scheepsbemanningen die schepen zullen lossen en/of laden......

Breydel 13 januari 2006 19:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov (Bericht 1505824)
Zeg, Breydel, nooit gedacht dat dit probleem net toont dat een socialist, internationalist moet zijn? Het is onmogelijk om op nationaal niveau de rechten van de werkenden gaan verdedigen. De arbeiders worden internationaal tegen elkaar uitgespeeld.

Ik ben géén socialist, wel nationale-socialist Vossole. In deze context ben ik ook voor Europese solidariteit, zowel de jobs van onze Franse, Duitse, Spaanse, Italiaanse als Scandinavische broedervolkeren worden bedreigd. Het is dan uiteraard logisch dat de belangen hier Européés liggen.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov (Bericht 1505824)
Trouwens, alle rechtse politici zijn voorstanders van de havenrichtlijn, ook extreem-rechts. VB is steeds voorstander geweest van de liberalisering van de havenrichtlijn..

Onzin, het VB hééft stééds de havenarbeiders gesteund tegen de wilde liberalisering. Vb'ers als Penris en Luc Sevenhans (trouwens ex-chef Markeur) hebben stééds in de bres gestaan voor de belangen van de Antwerpse havenarbeiders. Trouwens het havenbedrijf en véél grotere stouwers zoals Hesse-NoordNatie/PSA en P&O-Ports zijn ook grote tegenstanders van de zogenaamde "Port-Package"!!

http://www.vlaamsbelangantwerpen.be/page.php?linkID=56


Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov (Bericht 1505824)
BTW; Ons pamflet voor de aanvallen op de havenarbeiders vind je hier:
http://www.lsp-mas.be/lsp/pdf/dokwerkers.pdf
of hier: http://www.lsp-mas.be/lsp/archief/20...okwerkers.html

Ik ben niet geïnteresséérd in verouderde marxistische onzin....

Breydel 13 januari 2006 19:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov (Bericht 1505829)
Of de matrozen op de schepen vreemdelingen zijn of Vlamingen, maakt geen enkel verschil... Zij zijn niet de vijand, integendeel de havenrichtlijn is ook in hun nadeel; Zij doen immers werk waarvoor zij niet in dienst genomen en opgeleid zijn en de havenarbeiders verliezen hun werk. De vijand zijn de reders en het havenpatronaat; ik hoop dat je ooit beseft dat we in een klassenmaatschappij leven.

Mijn belangen liggen op Européés niveau, al wat daar buiten ligt, interesséért me géén lor....

Jonas Elossov 13 januari 2006 20:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Breydel (Bericht 1506900)
Onzin, het VB hééft stééds de havenarbeiders gesteund tegen de wilde liberalisering. Vb'ers als Penris en Luc Sevenhans (trouwens ex-chef Markeur) hebben stééds in de bres gestaan voor de belangen van de Antwerpse havenarbeiders.
http://www.vlaamsbelangantwerpen.be/page.php?linkID=56

Tiens, w�*�*rom heeft het VB dan niet tegen gestemd in het Europees parlement bij Bolkenstein?

Zo'n typisch populistische VB-heksenstreek... Zeggen dat ze iemand verdedigen om stemmen te trekken en ze tegelijkertijd het mes in de rug steken. Zegt de situatie 'Doel' jou bijvoorbeeld nog iets?

Percalion 13 januari 2006 20:50

Asociaal? Ha, wat een mop.

Heel misschien zijn het onze havenarbeiders wel, die asociaal zijn. Omdat ze hun markt afschermen, omdat ze verhinderen dat mensen uit lageloonlanden hier komen werken. Hetzelfde geldt voor de loodgieters uit Polen trouwens. Liberalen zijn asociaal omdat we Polen de kans geven om bij ons te komen werken aan lonen die véél hoger zijn dan wat ze in Polen kunnen krijgen.

Is dat dan zo sociaal?

Moeten we dan ook 'sociaal' zijn, en onze landbouwers blijven subsidiëren? Hoge importheffingen blijven aanhouden tegen Afrikaanse landbouwproducten? Onze overschotten blijven dumpen op de wereldmarkt?

Volgens krek dezelfde logica is ook dat immers een sociale daad. En wee de asocialerd die zou wagen om hier een liberalisering voor te stellen, durf ik wedden.

Percalion 13 januari 2006 20:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door driewerf (Bericht 1506027)
Havenarbeid is inderdaad heel zwaar en levensgevaarlijk, en de havenarbeiders verdienen hun bescherming dubbel en dik. Maar hey, Breydel stel u eens voor dat die richtlijn erdoor komt. De Antwerpse dokwerkers verliezen hun job, maar dat 'vreemdelingengespuis verliest er het leven bij, of een arm of een been. En waarom? Om 'de Vlamingen' te kloten? Nee, jong. Opdat de reders meer winsten kunnen binnerijven. Op 't kap van de Vlamingen en van het vreemdelingengespuis. Denk dus nog 'es na wie uw bondgenoot en wie uw (klasse)vijand is.

Juist. En al die vreemdelingen zijn zo dom dat ze niet beseffen dat ze eigenlijk beter in hun lemen hut zouden blijven.

Want ze worden dus wel tegen hun zin gedwongen om in onze havens te komen werken.

:roll:

lombas 13 januari 2006 20:55

Weg met de SUBSIDIES!

:D


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be