![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
Geregistreerd: 10 juli 2005
Berichten: 930
|
![]() De dokwerkers staan weer in het brandpunt van de actualiteit. Europa buigt zich op dit moment over de zogenaamde tweede Havenrichtlijn (Port Package II), een voorstel waarmee de Europese Commissie de havendiensten wil liberaliseren. Bedoeling is dat eender welk maritiem dienstverlenend bedrijf mits een vergunning schepen zal mogen laden en lossen, loodsdiensten zal mogen aanbieden, of schepen aan- en afmeren en slepen. Dat zal de concurrentie in de Europese havens verbeteren, zo denkt de Europese Commissie.
Als het voorstel niet gewijzigd wordt, zouden reders onder meer ook het recht krijgen om hun schepen in de havens te laten laden en lossen door hun eigen scheepsbemanningen. Aan zelfafhandeling doen, heet dat in het jargon. Zo moeten ze niet langer verplicht een beroep doen op dokwerkers, die in heel wat landen een beschermd statuut genieten. Die dokwerkers schreeuwen moord en brand en vrezen voor hun baan. Maar er zijn nog tal van andere problemen met de Havenrichtlijn. In dit dossier kan u alles lezen over dit hete hangijzer, dat de politieke agenda al jaren beheerst. Het is niet de eerste keer dat de Europese Commissie een voorstel voor een Havenrichtlijn lanceert. Het gebeurde al eens in 2001. Het Europees Parlement stemde het voorstel in 2003 weg na een lange en bewogen periode van getouwtrek tussen de Europese instanties. Net voor de Europese Commissie van de Portugees José Manuel Barroso aan de macht kwam, in de herfst van 2004, diende uittredend Eurocommissaris Loyola de Palacio echter een nieuw voorstel tot Havenrichtlijn in. De tweede Havenrichtlijn belooft net als de eerste een splijtzwam te zijn. De vakbonden, heel wat werkgevers en politici vinden dat ook het nieuwe voorstel maar beter opgeborgen wordt, om diverse redenen. Maar in het Europees Parlement zijn de meningen erg verdeeld. Hoe het zal aflopen, kan niemand op dit moment voorspellen. Zeker is dat de erfenis van commissaris de Palacio nog lang niet verteerd is. bron: www.websaid.be Steun aan alle Vlaamse en Europese havenarbeiders voor de strijd voor het behoud van hun job en tegen de Europese associale mastodont E.U en ze'n Belzieke collaborateurs. Vlaams Werk in Vlaamse handen, géén zelfhandeling door buitenlands gespuis!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.470
|
![]() Ik zou eigenlijk wel eens willen zien hoe die 8 of 10 bemanningsleden van zo een containerschip die lading in ASAP van dat schip krijgen ZONDER ploegen havenarbeiders.....
(in een Haven liggen is niet gratis) Eigenlijk moeten dokwerkers worden zoals alle normale werknemers. Ofwel arbeider ofwel zelfstandige,en geen opgedrongen "syndikaten". Ikzelf heb als loontrekkende in mijn bedrijf ook geen "speciaal","exclusief" statuut om mijn werk te doen.... Misschien is dat de uiteindelijke bedoeling,normalisering,gedaan met de Heilige Huisjes...... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Banneling
Geregistreerd: 10 juli 2005
Berichten: 930
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Breydel : 12 januari 2006 om 21:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Minister-President
Geregistreerd: 27 mei 2003
Locatie: Brussels
Berichten: 4.978
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 47.765
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
|
![]() veel van die 'nationaal-revolutionairen' of wat is het hadden goeie socialisten kunnen zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Europees Commissaris
|
![]() Zeg, Breydel, nooit gedacht dat dit probleem net toont dat een socialist, internationalist moet zijn? Het is onmogelijk om op nationaal niveau de rechten van de werkenden gaan verdedigen. De arbeiders worden internationaal tegen elkaar uitgespeeld.
Trouwens, alle rechtse politici zijn voorstanders van de havenrichtlijn, ook extreem-rechts. VB is steeds voorstander geweest van de liberalisering van de havenrichtlijn. BTW; Ons pamflet voor de aanvallen op de havenarbeiders vind je hier: http://www.lsp-mas.be/lsp/pdf/dokwerkers.pdf of hier: http://www.lsp-mas.be/lsp/archief/20...okwerkers.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Europees Commissaris
|
![]() Of de matrozen op de schepen vreemdelingen zijn of Vlamingen, maakt geen enkel verschil... Zij zijn niet de vijand, integendeel de havenrichtlijn is ook in hun nadeel; Zij doen immers werk waarvoor zij niet in dienst genomen en opgeleid zijn en de havenarbeiders verliezen hun werk. De vijand zijn de reders en het havenpatronaat; ik hoop dat je ooit beseft dat we in een klassenmaatschappij leven.
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Parlementslid
Geregistreerd: 20 oktober 2002
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 1.521
|
![]() Volgens die idioten zijn er nog te weinig werkelozen in de EU .
Zodoende ze de ene (EU burger) zijn job afpakken en de andere (meestal Koreaan) een dubbele job geven. Het is ook hartstikke veilig dat die Koreaan vandaag in Antwerpen kraan x bestuurd. Morgen kraan y in Rotterdam en overmorgen kraan z in Hamburg. Die mensen zitten weken op zee. En als ze dan aankomen mogen ze de boel lossen en terug aanzetten. Geen tijd om eens te rusten. *kuch* Schipperskwartier *kuch* Terwijl de dokwerker moet doppen. Een matroos is geen dokwerker en ook niet andersom.
__________________
Vlaanderen onze thuis. ... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 47.765
|
![]() Citaat:
Dat is natuurlijk totaal uitgesloten dat een niet opgeleide een kraan of ''stradler'' gaat bedienen. Er zijn zelfs veel havenarbeiders die niet aan de vereisten voldoen om met die werktuigen te werken, laat staan een vreemde die zelfs de taal nog niet machtig is. Laatst gewijzigd door daiwa : 12 januari 2006 om 21:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Schepen
Geregistreerd: 21 augustus 2005
Berichten: 495
|
![]() Citaat:
Mijn eerste nood is een stervensverzekering: 100 euro en een dooske slaappillekes. Dit als opvang bij mislukking van mijn tweede nood, nl mijn levensverzekering: instant job, instant geld. Wat uiteraard een opvang is van mijn derde nood: een aangename job. Een samenleving zonder instantarbeid is een samenleving waarin sommigen zich niet in hun primaire behoeften kunnen voorzien en is derhalve een associale samenleving.
__________________
"Freedom comprises of more than the abscence of boundaries en burden, because one feels still imprisonned when one doesn't percieve options and possibilities. Therefore, freedom is often the opposite of being unattached." "Matter doesn't matter, only interactions matter" Me & my autism Laatst gewijzigd door Vrijheid : 12 januari 2006 om 21:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.970
|
![]() Citaat:
__________________
de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.470
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
Banneling
Geregistreerd: 10 juli 2005
Berichten: 930
|
![]() Citaat:
Citaat:
http://www.vlaamsbelangantwerpen.be/page.php?linkID=56 Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
Geregistreerd: 10 juli 2005
Berichten: 930
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zo'n typisch populistische VB-heksenstreek... Zeggen dat ze iemand verdedigen om stemmen te trekken en ze tegelijkertijd het mes in de rug steken. Zegt de situatie 'Doel' jou bijvoorbeeld nog iets?
__________________
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
|
![]() Asociaal? Ha, wat een mop.
Heel misschien zijn het onze havenarbeiders wel, die asociaal zijn. Omdat ze hun markt afschermen, omdat ze verhinderen dat mensen uit lageloonlanden hier komen werken. Hetzelfde geldt voor de loodgieters uit Polen trouwens. Liberalen zijn asociaal omdat we Polen de kans geven om bij ons te komen werken aan lonen die véél hoger zijn dan wat ze in Polen kunnen krijgen. Is dat dan zo sociaal? Moeten we dan ook 'sociaal' zijn, en onze landbouwers blijven subsidiëren? Hoge importheffingen blijven aanhouden tegen Afrikaanse landbouwproducten? Onze overschotten blijven dumpen op de wereldmarkt? Volgens krek dezelfde logica is ook dat immers een sociale daad. En wee de asocialerd die zou wagen om hier een liberalisering voor te stellen, durf ik wedden.
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
|
![]() Citaat:
Want ze worden dus wel tegen hun zin gedwongen om in onze havens te komen werken. ![]()
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
|
![]() Weg met de SUBSIDIES!
![]() |
![]() |
![]() |