![]() |
Ontdek eens iets nieuws!
Sommigen doen het al. Anderen denken erover na, vooral doordat de brandstofprijzen maar blijven stijgen...
Fietsen naar het werk. Niet zomaar even een korte afstand, maar wel 25 tot 50 km enkel. Dag in, dag uit. Met een stadsfiets een onbegonnen klus; met een racefiets of mtb al een serieuze inspanning. Dat kan evenwel gemakkelijker, comfortabeler en vooral... sneller. De "velomobiel" is de oplossing. Dit is een gestroomlijnde ligfiets die je toestaat snel, comfortabel en gemakkelijk te forenzen. In Nederland rijden er ondertussen al meerdere honderde exemplaren rond, terwijl in Duitsland en Vlaanderen de belangstelling ervoor groeit. Om dit type "voertuig" voor te stellen, wordt op 30 april komende om 10.00u een velomobieltestdag georganiseerd. Verschillende types velomobielen zullen er door het publiek getest kunnen worden. Niet de fabrikanten zijn er, maar wel enkele eigenaars en enthousiaste gebruikers. Je hebt dus te maken met ervaringsdeskundigen! Alles op een rijtje: datum: 30 april uur: 10.00 tot 12.00 plaats: jaagpad aan de Bierstalbrug bij Vinderhoute (nabij Gent), aan het kanaal Gent-Brugge. Er is plaats om je wagen er te parkeren. Ook je fiets vindt er een veilig onderkomen. www.gentseliggers.net http://www.fietser.be/flash/1809pdf.pdf http://www.fietser.be/flash/DSMpdf-11.pdf http://www.fietser.be/flash/DSMpdf-2.pdf http://www.fietser.be/flash/DSMpdf-3.pdf http://www.fietser.be http://www.radio1.be/radio1_master/p...-18/index.html |
Is zo'n ligfiets niet veel onveiliger vanwege verlaagde zichtbaarheid in het verkeer?
|
Inderdaad.
|
Citaat:
|
Zijn er daar statistieken over te vinden?
|
Citaat:
Meer zelfs, toen ik vroeger nog met gewone fiets naar het werk reed, gebeurde het meermaals dat inhalende automobilisten met rakelings voorbij zoefden. Met de velomobiel heb ik dat niet: ze minderen snelheid en rijden met een grote boog om me heen. Veiliger kan niet. |
Citaat:
|
en wat is de kostprijs van zo'n velomobiel?
|
Citaat:
![]() |
Ik heb nu een koersfiets (uitgerust voor woon-werkverkeer, met lichten, spatborden, gel zadel). Waarom zou ik kiezen voor zo'n ligbak?
|
Mottig geval. Niks voor mij.
|
Citaat:
In vergelijking met een koersfiets heeft de ligfiets, en zeker de vemobiel, volgende voordelen: (a) comfort Bij lange afstanden merk je dat onmiddellijk. Op je koersfiets heb je, zeker wanneer op je slechte stroken rijdt, vaak last van stijfheid in de nek, tintelingen in de polsen en zadelpijn. Dit alles wijst erop dat het lichaam reageert tegen een bepaalde houding van het lichaam alsook de last die het lichaam ondervindt bij het opvangen van de schokken. Zeker op de polsen kan dat zelfs pijnlijk zijn. Bij een ligfiets en zeker bij een velomobiel is dat uitgesloten. Je ligt immers, waardoor de rug niet in een gespannen gebogen houding zit. Dit is heel goed voor de rugkolom. Bijkomend voordeel: de ademhaling kan beter gebeuren in vergelijking met de houding op een racefiets. (b) snelheid Door de stroomlijn win je met een velomobiel vijf tot acht kilometers in vergelijking met de inspanning die je levert op een racefiets. Probeer maar eens met je racefiets een constante snelheid van 35 km/u te behouden: dat kost je inspanning. Zeker als je dan nog eens tegenwind hebt. Met een velomobiel is dat een heel gewone snelheid, zonder echt noemenswaardige inspanning. Dit is ook te wijten aan het feit dat je je kunt afzetten tegen het zitje. Hierdoor kun je meer kracht zetten door je benen, en zelfs een kracht die het gewicht van je lichaam overtreft. Bij een gewone fiets gaat dit niet, omdat je je dan uit het zadel heft. Bij een ligfiets kan dat wel, waardoor je maar kracht kunt zetten op de pedalen en bijgevolg ga je sneller. (c) ruimte In een velomobiel kun je heel wat materiaal meesleuren, zonder daarbij de rug te belasten. Bij een racefiets niet. Dan moet je een rugzak hebben, wat zeker niet zo goed is voor rugkolom. |
Citaat:
Niets van dit alles in een velomobiel. Ook in de winter fiets je lekker warm en beschermt tegen regen (alleen het hoofd is vrij, maar met een goede muts is dat probleem opgelost). Afgelopen winter reed ik dagelijks naar m'n werk en daarbij droeg ik een korte broek en een enkel t-shirtje. Nog even opmerken dat een gel zadel zeker niet aan te raden is bij lange afstanden. Dat kan immers tot irritatie leiden. Randonneurs en andere langeafstandfietsers weten dat en zullen nooit een gel zadel op hun fiets installeren. Ze kiezen voor lederen zadels (van het merk Brooks). |
Als er een automobilist links van je rijdt en die slaat rechts in, dan rijdt die je toch gewoon omver omdat ie je niet kan zien?
|
Citaat:
Vooreerst moet je je plaats nemen op de openbare weg. Dat geldt trouwens ook met een ligfiets. Hierdoor word je wel opgemerkt door de automobilisten. Dat is ook mijn ervaring, met toch wel 1.000 tot 1.500 km per maand. Het grootste deel van mijn woon-werktraject leg ik langs wegen af waar er geen fietspaden zijn, waardoor ik bijgevolg op de openbare weg rijd. Nu heb ik nog nooit dergelijke probleemsituaties meegemaakt. Mijn velomobiel is trouwens in een opvallende kleur gespoten, zodat automobilisten me al van ver opmerken. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Meestal is het echter zo dat de automobilist de velomobiel inhaalt, zodat hij al het "vreemde" voertuig heeft opgemerkt. Een automobilist die trouwens zijn spiegels gebruikt zoals het hoort, zal de velomobiel wel bijna altijd opmerken. |
Citaat:
Mag u daar ook een graffiti-kunstenaar op loslaten? Zijn er wettelijke bepalingen die uw 'creativiteit' hierin beperken? Ik zou graag komen op 30 april, maar ik weet niet of dat gaat lukken. Zijn er voor de toekomst nog 'manifestaties' gepland? Hoeveel plaats neemt zo'n ligfiets in? Bestaan die ook in 'side-car' versie? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:25. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be