Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 april 2006, 11:45   #1
de velomobilist
Vreemdeling

de velomobilist's schermafbeelding

Standaard Ontdek eens iets nieuws!

Sommigen doen het al. Anderen denken erover na, vooral doordat de brandstofprijzen maar blijven stijgen...

Fietsen naar het werk. Niet zomaar even een korte afstand, maar wel 25 tot 50 km enkel. Dag in, dag uit. Met een stadsfiets een onbegonnen klus; met een racefiets of mtb al een serieuze inspanning.

Dat kan evenwel gemakkelijker, comfortabeler en vooral... sneller. De "velomobiel" is de oplossing. Dit is een gestroomlijnde ligfiets die je toestaat snel, comfortabel en gemakkelijk te forenzen. In Nederland rijden er ondertussen al meerdere honderde exemplaren rond, terwijl in Duitsland en Vlaanderen de belangstelling ervoor groeit.

Om dit type "voertuig" voor te stellen, wordt op 30 april komende om 10.00u een velomobieltestdag georganiseerd. Verschillende types velomobielen zullen er door het publiek getest kunnen worden. Niet de fabrikanten zijn er, maar wel enkele eigenaars en enthousiaste gebruikers. Je hebt dus te maken met ervaringsdeskundigen!

Alles op een rijtje:
datum: 30 april
uur: 10.00 tot 12.00
plaats: jaagpad aan de Bierstalbrug bij Vinderhoute (nabij Gent), aan het kanaal Gent-Brugge.

Er is plaats om je wagen er te parkeren. Ook je fiets vindt er een veilig onderkomen.

www.gentseliggers.net

http://www.fietser.be/flash/1809pdf.pdf
http://www.fietser.be/flash/DSMpdf-11.pdf
http://www.fietser.be/flash/DSMpdf-2.pdf
http://www.fietser.be/flash/DSMpdf-3.pdf
http://www.fietser.be
http://www.radio1.be/radio1_master/p...-18/index.html

Laatst gewijzigd door de velomobilist : 26 april 2006 om 11:47.
de velomobilist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2006, 11:48   #2
Casca
Minister

Standaard

Is zo'n ligfiets niet veel onveiliger vanwege verlaagde zichtbaarheid in het verkeer?
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2006, 11:52   #3
stephen-
Gouverneur

stephen-'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar stephen-
Standaard

Inderdaad.
stephen- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2006, 11:53   #4
de velomobilist
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
Is zo'n ligfiets niet veel onveiliger vanwege verlaagde zichtbaarheid in het verkeer?
Dit is inderdaad een veel gehoorde tegenwerping. In de werkelijkheid valt dat evenwel reuze mee. Ondertussen rij ik bijna een jaar met zo'n velomobiel en heb, afgezien van een vrouwelijke zondagsrijder, nog geen enkel probleem gehad. Nochtans doe ik mijn woon-werkverkeer hoofdzakelijk tijdens de spitsuren.
Oud 26 april 2006, 11:56   #5
Casca
Minister

Standaard

Zijn er daar statistieken over te vinden?
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2006, 11:57   #6
de velomobilist
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stephen- Bekijk bericht
Inderdaad.
Neen, dat is echt niet het geval. Natuurlijk moet je wel je plaats kennen in het verkeer.

Meer zelfs, toen ik vroeger nog met gewone fiets naar het werk reed, gebeurde het meermaals dat inhalende automobilisten met rakelings voorbij zoefden. Met de velomobiel heb ik dat niet: ze minderen snelheid en rijden met een grote boog om me heen. Veiliger kan niet.
Oud 26 april 2006, 11:59   #7
de velomobilist
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
Zijn er daar statistieken over te vinden?
Nergens. Dit zijn gewoon de ervaringen van mezelf alsook de mensen die nog met een velomobiel rijden. In Vlaanderen ken ik bijna alle "velomobilisten", om de eenvoudige reden dat er nog niet zoveel rondrijden. Het aantal ongelukken kan men op een enkele hand tellen, alhoewel die mensen heel wat meer kilometers afleggen dan de "normale" fietsers. Een ervan doet ongeveer 1.800 km per maand en dat al een paar jaar. Aantal ongelukken? Nul. Een ander, in Nieuwpoort, zit aan de 1.500 km per maand. Nog nooit een ongeluk gehad, alhoewel de man al reed sedert 2004. Ik doe er ook een gelijkaardig aantal en nog geen enkel ongeluk gehad.
Oud 26 april 2006, 12:14   #8
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

en wat is de kostprijs van zo'n velomobiel?
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2006, 12:29   #9
de velomobilist
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
en wat is de kostprijs van zo'n velomobiel?
Jammer genoeg is dat nog steeds aan de hoge kant. De reden hiervoor is vrij simpel: velomobielen worden nog steeds niet seriematig geproduceerd, maar vormen handwerk. Naar gelang het merk en het type kan de kostprijs variëren van 3.000 tot 7.000 euro. Tweedehands kan men echter al geriefd zijn vanaf 500 euro. Dit gaat dan meestal om de zogenaamde "alleweders", de eerste generatie velomobielen. Die rijden evenwel nog heel goed en hebben een heel hoge levensduur.

Laatst gewijzigd door de velomobilist : 26 april 2006 om 12:30.
Oud 26 april 2006, 12:34   #10
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Ik heb nu een koersfiets (uitgerust voor woon-werkverkeer, met lichten, spatborden, gel zadel). Waarom zou ik kiezen voor zo'n ligbak?
Oud 26 april 2006, 12:35   #11
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Mottig geval. Niks voor mij.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2006, 12:42   #12
de velomobilist
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Ik heb nu een koersfiets (uitgerust voor woon-werkverkeer, met lichten, spatborden, gel zadel). Waarom zou ik kiezen voor zo'n ligbak?
Och, daar zijn meerdere redenen voor. Als voormalig gedreven wielertoerist mag ik hierover wel spreken.

In vergelijking met een koersfiets heeft de ligfiets, en zeker de vemobiel, volgende voordelen:

(a) comfort

Bij lange afstanden merk je dat onmiddellijk. Op je koersfiets heb je, zeker wanneer op je slechte stroken rijdt, vaak last van stijfheid in de nek, tintelingen in de polsen en zadelpijn. Dit alles wijst erop dat het lichaam reageert tegen een bepaalde houding van het lichaam alsook de last die het lichaam ondervindt bij het opvangen van de schokken. Zeker op de polsen kan dat zelfs pijnlijk zijn.

Bij een ligfiets en zeker bij een velomobiel is dat uitgesloten. Je ligt immers, waardoor de rug niet in een gespannen gebogen houding zit. Dit is heel goed voor de rugkolom. Bijkomend voordeel: de ademhaling kan beter gebeuren in vergelijking met de houding op een racefiets.

(b) snelheid

Door de stroomlijn win je met een velomobiel vijf tot acht kilometers in vergelijking met de inspanning die je levert op een racefiets. Probeer maar eens met je racefiets een constante snelheid van 35 km/u te behouden: dat kost je inspanning. Zeker als je dan nog eens tegenwind hebt. Met een velomobiel is dat een heel gewone snelheid, zonder echt noemenswaardige inspanning.

Dit is ook te wijten aan het feit dat je je kunt afzetten tegen het zitje. Hierdoor kun je meer kracht zetten door je benen, en zelfs een kracht die het gewicht van je lichaam overtreft. Bij een gewone fiets gaat dit niet, omdat je je dan uit het zadel heft. Bij een ligfiets kan dat wel, waardoor je maar kracht kunt zetten op de pedalen en bijgevolg ga je sneller.

(c) ruimte

In een velomobiel kun je heel wat materiaal meesleuren, zonder daarbij de rug te belasten. Bij een racefiets niet. Dan moet je een rugzak hebben, wat zeker niet zo goed is voor rugkolom.
Oud 26 april 2006, 13:20   #13
de velomobilist
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Nog een bijkomend argument vergeten: de beschutting die je moet ontberen op een racefiets. Om in de winter te kunnen fietsen, moet je je goed induffelen. Of moet je het stellen met een regenpak waar je je na verloop van tijd klef voelt.

Niets van dit alles in een velomobiel. Ook in de winter fiets je lekker warm en beschermt tegen regen (alleen het hoofd is vrij, maar met een goede muts is dat probleem opgelost). Afgelopen winter reed ik dagelijks naar m'n werk en daarbij droeg ik een korte broek en een enkel t-shirtje.

Nog even opmerken dat een gel zadel zeker niet aan te raden is bij lange afstanden. Dat kan immers tot irritatie leiden. Randonneurs en andere langeafstandfietsers weten dat en zullen nooit een gel zadel op hun fiets installeren. Ze kiezen voor lederen zadels (van het merk Brooks).
Oud 26 april 2006, 13:34   #14
connect
Burger

Standaard

Als er een automobilist links van je rijdt en die slaat rechts in, dan rijdt die je toch gewoon omver omdat ie je niet kan zien?
connect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2006, 13:39   #15
de velomobilist
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door connect Bekijk bericht
Als er een automobilist links van je rijdt en die slaat rechts in, dan rijdt die je toch gewoon omver omdat ie je niet kan zien?
Rijden automobilisten dan kinderen op fietsjes ook om de haverklap omver?

Vooreerst moet je je plaats nemen op de openbare weg. Dat geldt trouwens ook met een ligfiets. Hierdoor word je wel opgemerkt door de automobilisten. Dat is ook mijn ervaring, met toch wel 1.000 tot 1.500 km per maand.

Het grootste deel van mijn woon-werktraject leg ik langs wegen af waar er geen fietspaden zijn, waardoor ik bijgevolg op de openbare weg rijd. Nu heb ik nog nooit dergelijke probleemsituaties meegemaakt.

Mijn velomobiel is trouwens in een opvallende kleur gespoten, zodat automobilisten me al van ver opmerken.
Oud 26 april 2006, 13:42   #16
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door connect Bekijk bericht
Ik denk dat die automobilist je toch wel al zal opgemerkt hebben voordat-ie naar rechts afslaat, tenzij hij trager of net zo snel zou rijden als jij op je ligfiets.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2006, 13:43   #17
connect
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de velomobilist Bekijk bericht
Rijden automobilisten dan kinderen op fietsjes ook om de haverklap omver?

Vooreerst moet je je plaats nemen op de openbare weg. Dat geldt trouwens ook met een ligfiets. Hierdoor word je wel opgemerkt door de automobilisten. Dat is ook mijn ervaring, met toch wel 1.000 tot 1.500 km per maand.

Het grootste deel van mijn woon-werktraject leg ik langs wegen af waar er geen fietspaden zijn, waardoor ik bijgevolg op de openbare weg rijd. Nu heb ik nog nooit dergelijke probleemsituaties meegemaakt.

Mijn velomobiel is trouwens in een opvallende kleur gespoten, zodat automobilisten me al van ver opmerken.
Ik dacht dat zo'n ligfiets zodanig laag was dat automobilisten die niet kunnen zien al ze naast ene rijden?
connect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2006, 13:45   #18
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ontdek eens iets nieuws!
ik dacht al dat we een sympathieke VB'er te zien gingen krijgen...
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2006, 13:46   #19
de velomobilist
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik denk dat die automobilist je toch wel al zal opgemerkt hebben voordat-ie naar rechts afslaat, tenzij hij trager of net zo snel zou rijden als jij op je ligfiets.
Een probleemsituatie zou inderdaad kunnen ontstaan wanneer de automobilist dezelfde snelheid aanhoudt als de velomobiel, met dan nog de voorwaarde dat de velomobiel plotseling uit het niets opduikt.

Meestal is het echter zo dat de automobilist de velomobiel inhaalt, zodat hij al het "vreemde" voertuig heeft opgemerkt.

Een automobilist die trouwens zijn spiegels gebruikt zoals het hoort, zal de velomobiel wel bijna altijd opmerken.
Oud 26 april 2006, 13:47   #20
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de velomobilist Bekijk bericht

Dat moet wel tof zijn, zo'n felgekleurde ligfiets.
Mag u daar ook een graffiti-kunstenaar op loslaten?
Zijn er wettelijke bepalingen die uw 'creativiteit' hierin beperken?

Ik zou graag komen op 30 april, maar ik weet niet of dat gaat lukken.
Zijn er voor de toekomst nog 'manifestaties' gepland?
Hoeveel plaats neemt zo'n ligfiets in?
Bestaan die ook in 'side-car' versie?
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be