Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Blanco stemmen omzetten in zetels (https://forum.politics.be/showthread.php?t=50279)

cortelinckx 27 april 2006 17:03

Blanco stemmen omzetten in zetels

Hopelijk staat dit in het juiste forum. Ik vond geen forum dat "directe democratie" heet.

Een paar jaar geleden opperde iemand het idee om blanco stemmen om te zetten in zetels. Een logische redenering lijkt me: ik stem voor niemand, dus niemand krijgt een zetel.
Wat denken jullie daar over?

En dan bedoel ik puur het mechansime, niet wie er dan wel of niet verkozen zou worden, want dat maakt mij geen bal uit.

Percalion 27 april 2006 17:37

Ik ga daar volledig mee akkoord eigenlijk.

Komt het voorstel oorspronkelijk niet van Van Rossem's Libertijnen?

Black Cat 27 april 2006 18:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cortelinckx (Bericht 1680806)
Hopelijk staat dit in het juiste forum. Ik vond geen forum dat "directe democratie" heet.

Een paar jaar geleden opperde iemand het idee om blanco stemmen om te zetten in zetels. Een logische redenering lijkt me: ik stem voor niemand, dus niemand krijgt een zetel.

En dan bedoel ik puur het mechansime, niet wie er dan wel of niet verkozen zou worden, want dat maakt mij geen bal uit.

Daarover hebben we hier al eens gediscussieerd, naar aanleding van de opkomstplicht, goed dat het eens in een apart item geplaatst wordt.

Ik vind dat een goed voorstel: zie: liever stemrecht dan stemplicht.

Ik denk dat het tellen van de blanco's een goede manier is om de consensus in de politieke klasse dicht bij de consensus bij de bevolking te houden. Bij te veel blanco's dreigt dan immers de onbestuurbaarheid, partijtucht zou minder invloed krijgen.

Apocalyps 27 april 2006 18:34

Prima idee.

djimi 27 april 2006 18:56

Dat zou pas getuigen van 'respect voor de kiezer' !!

Jewel 27 april 2006 19:32

Welke politicus gaat er nu wakker liggen van één of twee lege zetels? Sommige parlementariërs komen sowieso bijna nooit in het parlement.

Black Cat 27 april 2006 19:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jewel (Bericht 1681102)
Welke politicus gaat er nu wakker liggen van één of twee lege zetels? Sommige parlementariërs komen sowieso bijna nooit in het parlement.

48/100 is geen 50/100

Dimitri 27 april 2006 21:30

En wat ga je dan doen als de meerderheid blanco stemt?

StevenNr1 27 april 2006 21:48

Alles gewoon laten zoals het is :)

lawrence 27 april 2006 23:18

Ik ben absoluut tegen dit voorstel. Is nog maar een uiting van de individualistischer trend waar onze samenleving naartoe gaat en men alsmaar meer nihilistischer en cynischer over de bestaande situatie wordt, zonder een alternatief naar voor te brengen.

Blancostemmen zijn nuttig om te tellen, en aan de partijen te verkondigen dat er onvrede is, maar met lege zetels zonder mensen die een visie en een oplossing verkondigen leg je alleen maar het beleid lam.
Richt desnoods zelf een partij waarin je je eigen idealen vertolkt, of desnoods met gelijkgezinden. Je zult hoogstwaarschijnlijk niet verkozen worden, maar je hebt je donkere visie toch kunnen verdedigen en niet voor de gemaksoplossing gekozen.

Rr00ttt 28 april 2006 00:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lawrence (Bericht 1681513)
Ik ben absoluut tegen dit voorstel. Is nog maar een uiting van de individualistischer trend waar onze samenleving naartoe gaat en men alsmaar meer nihilistischer en cynischer over de bestaande situatie wordt, zonder een alternatief naar voor te brengen.

Blancostemmen zijn nuttig om te tellen, en aan de partijen te verkondigen dat er onvrede is, maar met lege zetels zonder mensen die een visie en een oplossing verkondigen leg je alleen maar het beleid lam.
Richt desnoods zelf een partij waarin je je eigen idealen vertolkt, of desnoods met gelijkgezinden. Je zult hoogstwaarschijnlijk niet verkozen worden, maar je hebt je donkere visie toch kunnen verdedigen en niet voor de gemaksoplossing gekozen.

Met de 5% kiesdrempel en het verbod op partijfinanciering is het quasi onmogelijk om nog een nieuwe partij op te richten die federaal kan scoren. Lokaal gaat misschien nog wel mits héééél veel inspanning, maar federaal: onmogelijk.

Als het aantal blancostemmen het beleid lamlegt betekent dit simpelweg dat er een ander (veel democratischer imo) bestuurssysteem moet komen.

Anna List 28 april 2006 13:26

blanco stemmen schommelen rond de twee �* drie procent ...

de kiezers die aan de opkomstplicht hun voeten vegen zijn met veel meer : rond de 12 % nu al en stijgend bij elke verkiezing ...

teveel om nog te vervolgen; maar wel een huizenhoog taboe ...

De Garde 28 april 2006 14:50

En wat doe je met de 5 tot 20% die niet meer komt opdagen?

Gentenaar 28 april 2006 15:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cortelinckx (Bericht 1680806)

... of tel die stemmen bij de partijen die onder de kiesdrempel zitten ipv bij de grote partijen.

Black Cat 29 april 2006 16:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Garde (Bericht 1682281)
En wat doe je met de 5 tot 20% die niet meer komt opdagen?

Die zullen misschien gemotiveerd zijn om toch te komen als ze weten dat blanco's gewicht hebben.

Wie weg blijft verklaart zich "akkoord", niet met de meerderheid, maar wel met de algemene verdeling die zijn medeburgers hebben gekozen.

Daarom zouden blanco's gewicht moeten krijgen: dan is er verschil tussen blanco en thuisblijven. Nu bestaat het verschil tussen die twee uitsluitend in de geheimhouding ervan: als je gaat blancokiezen, weet niemand dat je blanco kiest.

kelt 29 april 2006 18:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 1681031)
Dat zou pas getuigen van 'respect voor de kiezer' !!

voila....

phoebe 29 april 2006 18:51

Op zich is dat een goed idee, allhoewel het nu ook niet uitmaakt, de meeste zetels in het Vlaams Parlement en de senaat zijn toch leeg.
...

born2bewild 29 april 2006 18:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gentenaar (Bericht 1682363)
... of tel die stemmen bij de partijen die onder de kiesdrempel zitten ipv bij de grote partijen.

Ik vermoed dat dit een suggestie is die volledig vrij is van eigen belang.

born2bewild 29 april 2006 18:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat (Bericht 1683928)
Die zullen misschien gemotiveerd zijn om toch te komen als ze weten dat blanco's gewicht hebben.

Ik zie niet in waarom iemand per se "gemotiveerd" moet worden om te kiezen.

cortelinckx 19 december 2007 20:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild (Bericht 1684117)
Ik zie niet in waarom iemand per se "gemotiveerd" moet worden om te kiezen.

Terecht!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be