Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 april 2006, 14:35   #1
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard Naar een afschaffing van de opkomstplicht?

2006 is een nieuw verkiezingsjaar, en ook dit jaar zullen politierechtbanken mensen vervolgen die niet (zullen) zijn opgedaagd bij de verkiezingen. Dit gebeurt bij "elke ronde".

Wat betreft gevoeligheid zit de afschaffing van de opkomstplicht in de categorie van Belgische heiligschennissen. De voorstanders ervan zitten comfortabel: de wet staat aan hun kant.

Maar niet de ratio. In Nederland werd de opkomstplicht in 1970 afgeschaft. Waarom kan dat ook niet bij ons? En, eigenlijk, is er geen enkel argument voor de democratische meerwaarde van de opkomstplicht.

de Villepin heeft nog maar laten zien hoe sterk een regering de bevolking kan negeren. Waarom (moeten) stemmen op een regering die de kiezers negeert?

Moet uw buurman gestraft worden, omdat u het een morele plicht vindt om te gaan stemmen, maar hij niet, omdat hij zich niet kan vinden in het aanbod van het ogenblik, of om welke reden ook?

De opkomstplicht dient enkel de particratie, en is daardoor ondemocratisch. Wat mij betreft mag ze snel mogelijk en definitief afgeschaft worden.

(Mijn meer uitgewerkte tekst: "Liever stemrecht dan stemplicht"
http://www.dignitadoc.be/Opkomstplicht.htm)
Black Cat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2006, 16:12   #2
FISHERMAN
Parlementslid

FISHERMAN's schermafbeelding

Standaard

België is één va n de laatste democratische landen waar er nog opkomstplicht bestaat.
We maken er ons alleen belachelijk mee, dus afschaffen en vervangen door stemrecht.
FISHERMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2006, 16:28   #3
Black Cat
Minister-President

Standaard

Prachtig, nu nog 9 999 999 anderen om dit standpunt te verdedigen!
Oud 6 april 2006, 16:53   #4
PAJOT
Banneling

Standaard

Afschaffing van de stemplicht natuurlijk.

Het is toch belachelijk om antidemokraten te verplichten deel te nemen aan heel die poppenkast ?
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2006, 17:21   #5
Black Cat
Minister-President

Standaard

Het kan toch gewoon zijn dat wat iemand wil, politiek gezien dan, niet in het aanbod aanwezig is.

Ik denk dat wat telt is het respect voor de (integere) beslissing om niet te gaan stemmen.

Wel gaan stemmen, kan zelfs, eigenaardig genoeg, ook om anti-democratische redenen.
Oud 6 april 2006, 18:36   #6
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Ik ben voorstander van het behoud van de stemplicht. Dit is een burgerplicht.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2006, 20:51   #7
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Hebben onze nieuwe belgen en geregistreerde vreemdelingen ook stemplicht met opkomstplicht bij de komende gemeenteraadsverkiezingen ?

Alle vreemdelingen ? of alleen zij die zich op de kieslijsten zetten ?
Oud 6 april 2006, 20:56   #8
Black Cat
Minister-President

Standaard

Het is bijzonder moreel hoogstaand om "gaan stemmen" zelf een burgerplicht te vinden, maar waarom moet de buurman gestraft worden als die thuis blijft tijdens de kiesdag?

Laatst gewijzigd door Black Cat : 6 april 2006 om 20:57.
Oud 6 april 2006, 21:03   #9
Apocalyps
Minister

Apocalyps's schermafbeelding

Standaard

Ik ben voor de afschaffing van de stemplicht!
In veel democratisch geregeerde landen is de stemplicht reeds omstreden. De plicht is immers een aantasting van de vrijheid van de burger om iets niet te doen.
Een stemplicht zou mensen kunnen aanmoedigen een proteststem uit te brengen. In de jaren '20 gebeurde dit ook in NL, toen voor de Rapaille Partij twee zonderlingen, waaronder een zwerver bijgenaamd Had-je-me-maar, in de Amsterdamse gemeenteraad werden gekozen met de belofte van gratis gemeenteborrels voor iedereen.
Oud 6 april 2006, 21:06   #10
Black Cat
Minister-President

Standaard

En waar moeten de "ik voel me in deze politiek niet thuis"-stemmen naartoe als er zelfs geen partij is die borrels aanbiedt?

Stemmen op een partij die je niet ziet zitten kan toch niet de bedoeling zijn.
Oud 6 april 2006, 21:08   #11
Cyrano
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Het is bijzonder moreel hoogstaand om "gaan stemmen" zelf een burgerplicht te vinden, maar waarom moet de buurman gestraft worden als die thuis blijft tijdens de kiesdag?
Neen, hij/zij die niet gaat stemmen behoort niet gestraft te worden. Als hij/zij het niet de moeite vindt om deel te nemen aan de democratie dan vind ik dat de maatschappij ook met hun persoonlijke mening geen rekening moet houden. Dus ook niet de 'democratie van de straat' (betogingen), petities, TV chantage, e.d.

Als de politiek de verkeerde kant uit gaat omdat zij niet gingen stemmen dan zijn ze hiervoor genoeg gestraft. De volgende keer dagen zij wel op.
Oud 6 april 2006, 21:13   #12
Black Cat
Minister-President

Standaard

Ben ik even blij dat er mensen tegen de opkomstplicht zijn, maar waarom moet het alleen in een negatief daglicht?

Stel: iemand heeft een duidelijk beeld van zijn politieke voorkeur, maar vindt die niet terug bij de bestaande partijprogramma's, of, sterker, deze programma's vloeken daarmee. Die kan in de verkiezingen geen mening kenbaar maken, want zijn mening zit niet het lijstje.
Oud 6 april 2006, 21:34   #13
Cyrano
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Ben ik even blij dat er mensen tegen de opkomstplicht zijn, maar waarom moet het alleen in een negatief daglicht?

Stel: iemand heeft een duidelijk beeld van zijn politieke voorkeur, maar vindt die niet terug bij de bestaande partijprogramma's, of, sterker, deze programma's vloeken daarmee. Die kan in de verkiezingen geen mening kenbaar maken, want zijn mening zit niet het lijstje.
Welkom Black Cat.

Als het echt zo erg is dat er geen partij noch persoon is die beantwoordt aan je wensen dan zou ik binnen de huidige wetgeving principieel niet stemmen. Niemand kan je dwingen te stemmen. Ik weet niet wat er gebeurt als je je aanbiedt bij het verkiezingsbureau met de boodschap 'ik wens op de computer blanco te stemmen en als dit niet kan dan stem ik niet ' ?
Blanco stemmen is niet zonder gevolg. De meerderhied haalt hier voordeel uit. Niet stemmen stoort niet de stemuitslag maar wel de algemene verhoudingen tussen de partijen.
Oud 6 april 2006, 21:42   #14
Black Cat
Minister-President

Standaard

Tja, in het tellen van die blanco's zit juist een probleem. Eigenlijk worden blanco, ongeldig en afwezig gelijk behandeld (geschrapt), wat ik erg jammer vind, want "blanco" lijkt me toch een bewuste stem, en je bent toch naar het stemlokaal gegaan, zoals alle anderen. Voor mij mogen blanco's vertaald worden naar lege zetels, dan kan je wel echt verschil maken.

Moet stemming verplicht geheim? Ieder mag voor mij zelf bekend maken waarvoor hij stemt, en dus vind ik het ook niet erg dat geweten is dat je nergens hebt op gestemd als je thuis blijft.

Laatst gewijzigd door Black Cat : 6 april 2006 om 21:43.
Oud 6 april 2006, 21:53   #15
Cyrano
Minister

Standaard

Ik probeer het huidige systeem niet te verdedigen, alleen een practische oplossing aan te reiken.

De stemming is geheim. Dus ook de blanco of afwezige. Daarom ben ik voor de vrijheid je op een kiezerslijst te zetten met opkomstplicht. doe je mee dan op de lijst. vind je het niet de moeite waard, blijf dan weg van de politiek en leg je neer bij het bestuur. Uitteraard hoeft er geen negatieve lijst van de thuisblijvers opgemaakt. Deze zou een inbreuk zijn op de privacy.
Oud 6 april 2006, 22:04   #16
Black Cat
Minister-President

Standaard

Wat mij aan de opkomstplicht een beetje dwars zit, is niet alleen de persoonlijke kant. Al dan niet opkomstplicht verandert wel degelijk de kiesresultaten. Wie toch naar het stemlokaal gaat, is eerder geneigd om te stemmen, waarom doet hij anders al die moeite?

Ik denk dat vele mensen inderdaad tegen hun zin stemmen op een partij waar ze zich eigenlijk niet in kunnen vinden, ipv blanco te stemmen. Met politieke onverschilligheid als gevolg.

Eigenlijk vind ik stemrecht krachtiger dan stemplicht: de burgers kiezen bewuster.
Oud 6 april 2006, 22:12   #17
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
En voor wanneer denk je die burgerplicht, net zoals aan het eigen volk, te kunnen opdringen aan buiten-Europese vreemdelingen?
Oud 6 april 2006, 22:15   #18
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Ik heb besloten dat ik voor de opkomstplicht ben. Het is de enige manier om de sukkelaars ook een stem te geven.

Ik begrijp natuurlijk wel dat het een verschrikkelijke beroving van dierbare vrijheid is om iemand zich één keer om de paar jaar naar het dichtstbijzijnde stemkotje te doen begeven om mee te bepalen welke richting zijn land uitgaat. Afgrijselijk gewoon.

Oeps, maar je wordt niet of nauwelijks gestraft als je niet gaat stemmen. Hoeveel mensen zijn bij de vorige verkiezingen 'veroordeeld door politierechtbanken'?
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2006, 22:17   #19
Cyrano
Minister

Standaard

Daarom geen stemplicht voor iedereen. Wel stemrecht. Je hebt het recht je op een kiezerslijst te zetten en te stemmen. De kiezerslijst met opkomstplicht vermijdt dat bv slecht weer invloed heeft op het stemgedrag. Een kiezerslijst kan men opmaken na het bekend maken van de deelnemende partijen. Eenmaal op de lijst ga je stemmen. Als de peilingen op het laatste ogenblik toch voor jou de verkeerde kant op gaan en je staat niet op de lijst dan is dit te laat. Dus geen laatste minuut campagnes om de verloren zieltjes te vangen met loze beloftes.
De politiekers moeten de mensen motiveren om op de lijsten in te schrijven.
Oud 6 april 2006, 22:24   #20
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PAJOT Bekijk bericht
Het is toch belachelijk om antidemokraten te verplichten deel te nemen aan heel die poppenkast?
Ook de mening van die anti-democraten is van belang. De opkomstplicht moet daarom behouden blijven. Het parlement moet een afspiegeling zijn van het hele land, en niet enkel van diegenen die in de politiek geïnteresseerd zijn.
Je kan nog altijd blanco of ongeldig stemmen. Dat is een mening. Maar niet naar het stemlokaal gaan is geen mening, maar een ondermijning van de democratie.
De democratie in België is er al erg aan toe. De afschaffing van de opkomstplicht zou de Belgische democratie nog verder afbreken.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be