Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Peiling toekomst Belgie (https://forum.politics.be/showthread.php?t=51219)

Sneta 23 mei 2006 15:14

Peiling toekomst Belgie

Omdat een aantal andere peilingen nogal selectief waren in de opties, hier een nieuwe peiling voor de forumgangers over de toekomst van Belgie.

Jaani_Dushman 23 mei 2006 15:26

Ofwel een confederatie ofwel volledige splitsing. Zolang de soevereiniteit bij de twee naties (Vl en Wal) ligt, en de Belgische macht gebroken is.

"Een confederale staat" is wel een contradictie, aangezien een confederatie een statenbond is.

Sneta 23 mei 2006 15:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 1723118)
Ofwel een confederatie ofwel volledige splitsing. Zolang de soevereiniteit bij de twee naties (Vl en Wal) ligt, en de Belgische macht gebroken is.

"Een confederale staat" is wel een contradictie, aangezien een confederatie een statenbond is.

Accoord, statenbond is een betere omschrijving dan staat.
Maar het gaat hier over het principe en niet over de taalkundige correctheid

Jaani_Dushman 23 mei 2006 15:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sneta (Bericht 1723121)
Accoord, statenbond is een betere omschrijving dan staat.
Maar het gaat hier over het principe en niet over de taalkundige correctheid

Nog een geluk, want anders zou ik komen kankeren over het feit dat "akkoord" met een "k" is.... ;-)

Sneta 23 mei 2006 15:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 1723124)
Nog een geluk, want anders zou ik komen kankeren over het feit dat "akkoord" met een "k" is.... ;-)

Ben nog opgegroeid met de traditionele spelling en vrees dat ik ondertussen zowat 4 of 5 spellingshervormingen gemist heb ..

Kim 23 mei 2006 16:04

Eindelijk mijn "dada" gevonden zie! :thumbsup:

Pelgrim 23 mei 2006 16:47

om een confederatie te vormen (Een europese volkerenconfederatie dan) moet ge uiteraard eerst onafhankelijk zijn, dus heb ik maar voor de eerste optie gekozen.

Tantist 24 mei 2006 16:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 1723173)
Eindelijk mijn "dada" gevonden zie! :thumbsup:

Da! Da!

Dat stemden de Montenegrijnen ook ;-)

satiper 24 mei 2006 19:54

In eigen peiling spreekt momenteel rond de 70% zich uit voor onafhankelijkheid :-) .
Gezien de de visvijver dezelfde is zal het resultaat hier wss dezelfde kant opgaan.
Ik denk, dat mocht er morgen een referendum gehouden worden er wel een stuk minder voor onafhankelijkheid zouden stemmen.
Toch lijkt het me wel zinvol (gezien de hoge score) om een wat meer representatieve peiling te laten houden.
Als daar ook blijkt dat er een meerderheid gewonnen is voor onafhankelijkheid dan zouden de politici in feite moeten volgen.
Politici worden tenslotte verkozen om te proberen te realiseren hetgeen leeft bij haar bevolking.
Niet dat ik overtuigd ben dat er altijd naar dit principe gehandeld wordt :roll: .

Max van Dietschland 24 mei 2006 21:05

U poll is te beperkt, de Heel-Nederlandse Dietse oplossing staat er niet bij.

De opheffing van de Belgische structuur en vervangen door een Dietse rijksfederatie, waarbij het Vlaamse, Waalse, Hollandse en Friese volk hun culturele eigenheid kunnen behouden. Ook een hun taal kunnen ze behouden, al zal er één overkoepelende taal zijn, het algemeen Nederlands, ook in Wallonië. Maar niets belet de mensen om er als moedertaal nog steeds Frans te spreken (net als wij nu dialect spreken).

Cunning linguist 24 mei 2006 22:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door max4westland (Bericht 1725346)
U poll is te beperkt, de Heel-Nederlandse Dietse oplossing staat er niet bij.

De opheffing van de Belgische structuur en vervangen door een Dietse rijksfederatie, waarbij het Vlaamse, Waalse, Hollandse en Friese volk hun culturele eigenheid kunnen behouden.

En hoe zit het met het Brabantse, Limburgse enz. volk? Moeten die soms van je opzouten of een eigen staat vormen?

gewoon ik 24 mei 2006 22:12

Hey mijn keuze staat er niet bij.
die is: werk de EU BETER uit!!!

gelukkig is er Ladonia, dat nu Europa tot zijn kolonie heeft gemaakt en aangezien België tot Europa behoort is het probleem opgelost :lol: :lol: :lol: :lol:

Boadicea 24 mei 2006 22:44

Volledige splisting, dan kan de haan Di Rupo het hardst kraaien in zijn eigen kiekenskot.

gewoon ik 25 mei 2006 12:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea (Bericht 1725500)
Volledige splisting, dan kan de haan Di Rupo het hardst kraaien in zijn eigen kiekenskot.

toktok een ei (ent heeft een striksken)

Stef Leeuwenhart 26 mei 2006 14:02

nu nog een referendum ...

Hans1 27 mei 2006 22:37

In LLB schijnt er peiling gepubliceerd te zijn deze week waaruit blijkt dat 90% van de Belgen tegen separatisme zijn.

Moet er nog zand zijn?

Pelgrim 27 mei 2006 22:49

en zeiden die peilingen ook hoeveel er voor unitarisme zijn?

Cunning linguist 28 mei 2006 09:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 1731222)
In LLB schijnt er peiling gepubliceerd te zijn deze week waaruit blijkt dat 90% van de Belgen tegen separatisme zijn.

Moet er nog zand zijn?

Weet je zeker dat het 90 en geen 110% was?

van Maerlant 28 mei 2006 09:25

Citaat:

Moet er nog zand zijn?

Na hertelling 99%?

van Maerlant 28 mei 2006 09:26

Citaat:

Moet er nog zand zijn?

Zeg, en ik dacht dat u niet in peilingen geloofde?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be