ericferemans |
23 juli 2006 09:43 |
Voorstel: een stuk Sahara voor nieuwe Vlaamse Staat: Blokkia!
Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Jos Verhulst 
Juist dit soort wartaal toont aan, dat 'verdraagzaamheid' geen term is die enig logisch coherent begrip dekt.
|
Dit is een interessante denkpiste. Verdraagzaamheid is geen coherent begrip. Mooi!
Het is inderdaad zo dat de term "verdraagzaamheid" op zich niets zegt.
Het hangt er maar van af tegenover wie of wat je verdraagzaam bent.
- Indien je als moeder verdraagt dat papa met de dochters vogelt ben je niet verdraagzaam: je bent medeplichtig.
- Indien je in de oorlog geen moer inzit met de vijand, er al eens mee gaat pinten pakken en daarenboven wat tips over Joden doorspeelt ben je niet verdraagzaam maar een collaborateur.
Zo is verdraagzaamheid tegenover het VB natuurlijk sympathiseren met fascistoïde ideeën en personen en is het tolererern ervan niet aangewezen, het zal later ook doorgaan als collaboratie.
Maar ik heb iets anders tegenover het woord verdraagzaamheid: het klink immers onverdraagzaam. Ik licht graag toe:
Als ze vragen: "hoe zit het met je vrouw (man, lief)?"
en je antwoord; " ik verdraag haar goed" dan zullen de wenkbrauwen omhoog gaan.
Toen Lionel Vandenberghe de slogan: Vrede, Vrijheid en Verdraagzaamheid lanceerde (de drie v's van de ijzertoren) voelde ik me daar niet zo gelukkig mee. Dat Vlaanderen staat voor verdraagzaamheid is wel al iets maar het zou moeten staan voor VERSCHEIDENHEID.
Het verdragen van mekaar is al het minste wat we kunnen doen, maar eigenlijk is dit niet genoeg: we dienen te genieten van de grote verscheidenheid in Vlaanderen.
Vlaanderen, met zijn gelovigen en ongelovigen, met zijn gastvrijheid en zijn talenkennis, met zijn mensen die Bourgondiërs zijn maar waar elke internationale keuken meer en beter aanwezig is dan in New York, dit Vlaanderen is een landje dat staat voor VERSCHEIDENHEID.
Van godsdiensten (vergeet onze Geuzen niet en de "vrijzinnige kerk", de Loge!), van partijen (alle kleuren van de regenboog!).
Het is niet omdat er nu weer een stukje Vlaanderen bij komt (4 procent en niet echt nieuw: we hebben al een enorme invloed van de Moren ondergaan in de Middeleeuwen) dat we moeten gaan on-Vlaams worden.
Voor de on-Vlamingen, die niet van VERSCHEIDENHEID houden, en die zelf niet verdraagzaam zijn maar eerder intollerant is er dan een probleem: naar waar moeten ze uitwijken ?
Het Vlaanderen waar zij van dromen heeft immers nooit bestaan!
Het zijn Joden zonder Israël!
Misschien is er voor hen nog een stukje Sahara?
Laat men het BLOKKIA noemen!
|