Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Referendum over de toekomst van belgique? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=54681)

van Maerlant 23 augustus 2006 18:43

Referendum over de toekomst van belgique?

Zeer eenvoudige vraag.
Moet de toekomst van belgique bepaald worden door een referendum?

Supervlaming 23 augustus 2006 18:43

Zeker!

Keats 23 augustus 2006 18:47

Zeker! En laat Nederland meestemmen!

Jaani_Dushman 23 augustus 2006 19:52

Het mag, maar het hoef niet.

Knuppel 23 augustus 2006 21:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 1887432)
Het mag, maar het hoef niet.

Hoezo?

Mitgard 23 augustus 2006 21:13

directe democratie is plat populisme.

Tantist 23 augustus 2006 21:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Keats (Bericht 1887306)

Als het gaat om hereniging: OK. Anders niet.

Tantist 23 augustus 2006 21:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 1887628)

Al dat geslijm bij de autoritaire machthebbers van dit land, kom je daar niet zelf misselijk van?

Kim 23 augustus 2006 21:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Keats (Bericht 1887306)

Waarom moet Nederland zich daarmee bemoeien?

Tantist 23 augustus 2006 21:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 1887663)
Waarom moet Nederland zich daarmee bemoeien?

Dat vraag ik me ook af. En als ik het me al afvraag als Groot-Nederlander, dan is er toch kak aan de marbel...

Jaani_Dushman 23 augustus 2006 21:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 1887616)
Hoezo?

In principe is het voldoende dat het Vlaams parlement zich onttrekt aan de Belgische grondwet, en gewoon haar eigen instanties uitbouwt.
Het zou natuurlijk mooier zijn als er een referendum is (het geeft de onafhankelijkheid wat meer uitstraling), maar het hoeft niet echt. In Tsjechoslovakije was er toch ook geen?

Tantist 23 augustus 2006 21:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 1887689)
In principe is het voldoende dat het Vlaams parlement zich onttrekt aan de Belgische grondwet, en gewoon haar eigen instanties uitbouwt.
Het zou natuurlijk mooier zijn als er een referendum is (het geeft de onafhankelijkheid wat meer uitstraling), maar het hoeft niet echt. In Tsjechoslovakije was er toch ook geen?

Ik zou niet graag hebben dat Vlaanderen een Belgique Deux wordt. Voor mij een echte democratie ipv een particratie.

Wordt het dat toch, dan hebben we toch al de falikante belgische ziekte van het uitspelen van Vlamingen tegen Walen niet meer... Dat levert sowieso een kwaliteitsverbetering op in het bestuur.

Jozef Ostyn 23 augustus 2006 22:10

Dat lijkt mij niet de oplossing.

ingenious 23 augustus 2006 22:15

onafhankelijkheid moet via een referendum. maar momenteel lijkt er mij geen duidelijke meerderheid voor onafhankelijkheid. een referendum zou een enorme verspilling van tijd en geld zijn. we kunnen beter eerst sociaal-economische problemen aanpakken.

AyneRand 23 augustus 2006 22:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 1887794)
Dat lijkt mij niet de oplossing.

Waarom niet, mag de mening van de burger enkel vertolkt worden door politici die net voor de verkiezingen een resem van beloftes houden die ze na de verkiezingen toch niet in daden zullen omvormen?

Jozef Ostyn 23 augustus 2006 22:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand (Bericht 1887801)
Waarom niet, mag de mening van de burger enkel vertolkt worden door politici die net voor de verkiezingen een resem van beloftes houden die ze na de verkiezingen toch niet in daden zullen omvormen?

Een referendum is niet de alpha en omega van de democratie en geen mirakeloplossing om beslissingen te nemen. Het zou in de Belgische context trouwens bijzondere problemen met zich meebrengen.

Misschien kopmt er ooit wel zo'n referendum. Ik ben er niet mordicus tegen. Maar ik betwijfel of dit de beste weg is.

CLAESSENS Joris 23 augustus 2006 22:22

Citaat:

En ons huidig systeem is dat niet?
Niets meer te bieden dan holle oneliners?

Of bedoel je misschien;' directe democratie is plat populisme dus tirannie is ok'?

Nog een paar van die superinteligente uitspraken hebben?

Waar de gal van vol is loopt de mond van over, zoals het klokje thuis tikt tikt het overal, het donkerst is het één seconde na dat het licht uitgaat...

Wat een blijk van inzicht en inteligentie, wow!!!

Discussie zonder inhoud is waardeloos vriend, bezorg ons liever wat stof tot nadenken.

CLAESSENS Joris 23 augustus 2006 22:27

Citaat:

En ons huidig systeem is dat niet?
Niets meer te bieden dan holle oneliners?

Of bedoel je misschien;' directe democratie is plat populisme dus tirannie is ok'?

Nog een paar van die superinteligente uitspraken hebben?

Waar de gal van vol is loopt de mond van over, zoals het klokje thuis tikt tikt het overal, het donkerst is het één seconde na dat het licht uitgaat...

Wat een blijk van inzicht en inteligentie, wow!!!

Discussie zonder inhoud is waardeloos vriend, bezorg ons liever wat stof tot nadenken.

AyneRand 23 augustus 2006 22:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 1887810)
Een referendum is niet de alpha en omega van de democratie en geen mirakeloplossing om beslissingen te nemen. Het zou in de Belgische context trouwens bijzondere problemen met zich meebrengen.

Misschien kopmt er ooit wel zo'n referendum. Ik ben er niet mordicus tegen. Maar ik betwijfel of dit de beste weg is.

We kunnen beginnen met een referendum over het wel dan niet gebruiken van referenda.

CLAESSENS Joris 23 augustus 2006 22:35

Citaat:

Tegenwoordig zitten de tegenstanders van democratie enkel nog bij de communisten en de religieuze fanatici allah, excuseer, ik bedoel �* la AL QUAIDA.
of bent u van nog een andere soort sociaal Neanderthaler?

Indien je zo gebeten bent op democratie wat doet u dan nog in het Westen? Waarom nog niet naar één van de 'communistische paradijzen' afgereisd?

Uw soort van saloncommunist kan alleen bestaan dank zij het jarenlag vechten van uw voorvaderen voor democratie en democratische waarden. Indien u dit soort uitspraken echt gelooft bent u gewoon de zoveelste parasiet op deze samenleving.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be