Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Vaticaan keurt condooms goed in strijd tegen AIDS (https://forum.politics.be/showthread.php?t=58245)

Judokus 5 september 2006 15:01

Vaticaan keurt condooms goed in strijd tegen AIDS

http://www.katholieknederland.nl/act...FJaar2006.html

Citaat:

'Vaticaan keurt condoomgebruik door aidslijders wel goed'
Hilversum (Van onze redactie) 27 april 2006 – De gezaghebbende vaticanist John Allen zegt dat er wel degelijk een Vaticaans document op komst is waarin wordt bepaald dat condoomgebruik binnen een huwelijk waarin één van de partners aids heeft, moreel geoorloofd is. Dat is opmerkelijk want Curiekardinaal Lozano Barragán verklaarde twee dagen geleden tegenover Zenit dat zulks niet het geval is.

Bronnen binnen de Curie
Allen schrijft dit in zijn gisteren gepubliceerde internetbijdrage voor het Amerikaanse tijdschrift The National Catholic Reporter. Allen baseert zich op informatie van beambten van de Pauselijke Raad voor de Gezondheidszorg. Die zeggen dat het stuk zelfs al is goedgekeurd door de adviseurs van de pauselijke raad.

Niet in strijd met Humanae Vitae
Allen: “Bronnen zeggen dat het document zal benadrukken dat het standpunt geen breuk is met het traditionele kerkelijk verbod op contraceptiva, zoals die tot uitdrukking is gebracht in de encycliek Humanae Vitae van paus Paulus VI uit 1968.” Het nieuwe document zou namelijk geen voorbehoedsmiddelen goedkeuren, maar middelen ter voorkoming van ziekte.
Slag om de arm
Het document wordt volgens Allens bronnen wereldkundig gemaakt als de Congregatie voor de Geloofsleer het goedkeurt en op eigen gezag uitbrengt. Dat laatste gebeurt overigens nooit zonder uitdrukkelijke toestemming van de paus. Allen houdt dan ook een slag om de arm. “Deskundigen waarschuwen er echter voor dat er nog van alles kan gebeuren voordat de paus het document goedkeurt en opdracht geeft tot publicatie.”
Berichten in media
De berichtgeving over het Vaticaanse document kwam zondag 23 april op gang na een interview met kardinaal Barrag�*n, president van de pauselijke raad voor de gezondheidszorg, met de Italiaanse krant La Repubblica. Daarin zei hij dat de paus de raad opdracht had gegeven voor een studie naar condoomgebruik door aidspatiënten. Twee dagen geleden verklaarde Barragán echter tegenover Zenit dat veel media te voorbarig waren geweest door daaruit te concluderen dat het Vaticaan middels een officieel document condoomgebruik door aidspatiënten voortaan moreel zou toestaan. De pauselijke raad voor de gezondheidszorg had slechts een intern discussiestuk in voorbereiding, aldus de Mexicaanse Curiekardinaal.
Interview met Barragán in 2004
Allen brengt een opmerkelijke passage uit een interview dat hij in 2004 met Barragán had, in herinnering. Daarin zei de kardinaal: “Als een [hiv]-geïnfecteerde echtgenoot seks wil hebben met zijn vrouw, die niet geïnfecteerd is, dan moet zij zichzelf beschermen met elk noodzakelijk middel.” Barragán zei dat dit overeenkomt met de katholieke moraal, die zegt dat een persoon zelfs een aanvaller mag doden om daarmee zijn eigen leven te redden. “Als een echtgenote zichzelf bij seks mag beschermen met wat voor noodzakelijk middel dan ook, waarom dan niet met een condoom?”

Een enorme sprong voorwaarts in de geloofwaardigheid van de Kerk. Zeker hier op het forum daar de Kerk feitelijk alle schuld wordt toegewezen van de AIDS-problematiek, terwijl dit wel een veel genuanceerder beeld is. Wat onder JPII onbespreekbaar leek, daar ziet Benedictus XVI een nieuwe opening. Wie had dat ooit gedacht?

Apocalyps 5 september 2006 15:09

Dus eerst moet je het zonder doen en dan pas, wanneer het fout gegaan is, mag je het met doen. Beetje laat niet?

Jantje 5 september 2006 15:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Apocalyps (Bericht 1954052)
Dus eerst moet je het zonder doen en dan pas, wanneer het fout gegaan is, mag je het met doen. Beetje laat niet?

Nee, je moet zeggen dat jij aids hebt dan mog je jezelf beschermen tegen de andere zijn ziektes.

Maar dit is toch al een stap in de goede richting.

Amon_Re 5 september 2006 15:24

De kerk & logica, ze gaan niet altijd samen ;)

Dave Brocatus 5 september 2006 15:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Apocalyps (Bericht 1954052)

Men moet een condoom pas gebruiken wanneer één van de twee huwelijkspartners besmet is met hiv. Het is immers zinloos om een condoom te gebruiken om hiv-besmetting te voorkomen wanneer je partner niet besmet is en je zelf ook niet besmet bent.

Cynical Ice 5 september 2006 15:31

Ze doen hun best, maar is dit niet een beetje water naar de zee brengen?

Eventjes het onderste uit de kan halen:
  • Volgens de Kerk is het huwelijk 'Till death do you part'.
    Extreme katholieken, hertrouwen die?
    Waarom dan een condoom gebruiken binnen het huwelijk?
  • Voor de kerk is het sex voor het huwelijk uit den boze.
    Hoe is die persoon dan in de eerste plaats aan aids geraakt?

Dit is wel echt het onderste uit de kan, maar stel...

Dave Brocatus 5 september 2006 15:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynical Ice (Bericht 1954161)
Ze doen hun best, maar is dit niet een beetje water naar de zee brengen?

Eventjes het onderste uit de kan halen:
  • Volgens de Kerk is het huwelijk 'Till death do you part'.
  • Voor de kerk is het sex voor het huwelijk uit den boze.
Dit is wel echt het onderste uit de kan, maar stel...

Bloedtransfusie?
Geslachtsgemeenschap is niet de enige manier om besmet te worden.

Cynical Ice 5 september 2006 15:36

Daarom dat ik ook stelde dat dit zééééér uit het onderste van de kan genomen was. Maar de meeste besmettingen gebeuren wel door geslachtsgemeenschap.

Vorenus 5 september 2006 15:38

Zouden er dan ook door de kerk goedgekeurde condooms komen?

DUREX JEZUS STRENGHT

TESTED AND APPROVED BY THE POPE AND CHURCH

ps: no nuns are children are harmed by the tests

Judokus 5 september 2006 15:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynical Ice (Bericht 1954161)
Volgens de Kerk is het huwelijk 'Till death do you part'.

Daar is geen enkel Kerkelijk bezwaar tegen. Men blijft gehuwd tot er één van de twee partners sterft (tot de dood hen scheidt). Daarna kan men een nieuw huwelijk aansluiten.

Citaat:

Om zich te beschermen hé als één van de twee HIV-positief is.

Citaat:

Voor de kerk is het sex voor het huwelijk uit den boze.
Langs de drie mogelijke verspreidingswegen van het HIV-virus:
Bloedoverdracht (o.a. prikaccidenten bij medisch personeel), perinataal (bij de geboorte van een HIV-positieve moeder) en seksueel dus ontrouw in een huwelijksetting.

Cynical Ice 5 september 2006 15:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger (Bericht 1954207)
Zouden er dan ook door de kerk goedgekeurde condooms komen?

DUREX JEZUS STRENGHT

TESTED AND APPROVED BY THE POPE AND CHURCH

ps: no nuns are children are harmed by the tests

Hoe gaat ie dat dan testen? Op konijnen? :twisted:

Cynical Ice 5 september 2006 15:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Judokus (Bericht 1954211)
Daar is geen enkel Kerkelijk bezwaar tegen. Men blijft gehuwd tot er één van de twee partners sterft (tot de dood hen scheidt). Daarna kan men een nieuw huwelijk aansluiten.

Ja, maar gebeurt dat dan ook? Mijn oma is zo katholiek als ze groot is, haar man is gestorven toen 30-40 jaar was (ik ben hier niet zo goed van op de hoogte, ze praat er niveel over) en zij is nooit meer hertrouwd, hoewel nog kansen voorbij kwamen.

Judokus 5 september 2006 15:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynical Ice;1954222[COLOR=black
]ja, maar gebeurt dat dan ook? Mijn oma is zo katholiek als ze groot is, haar man is gestorven toen 30-40 jaar was (ik ben hier niet zo goed van op de hoogte, ze praat er niveel over) en zij is nooit meer hertrouwd, hoewel nog kansen voorbij kwamen.

Het mag, of men daadwerkelijk ook nog hertrouwt is een persoonlijke keuze.

Apocalyps 5 september 2006 15:49

Biecht
- Ik het gchemeenschap gchehad, Eerwaarde. Met een vrouwspersön. En ik het een condöm omme daan.
- Omdat ge aids hebt, Zoon?
- Nee, ik het gcheen aids, Eerwaarde.
- Da's nie zo best, Zoon. As ge een condöm gebuikt, moedde ge wèl eers aids hebbe, hè?
- Jawel, Eerwaarde. Zel ik voor zörgchen.

Dave Brocatus 5 september 2006 15:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynical Ice (Bericht 1954198)
Daarom dat ik ook stelde dat dit zééééér uit het onderste van de kan genomen was. Maar de meeste besmettingen gebeuren wel door geslachtsgemeenschap.

Inderdaad, maar dan wel bij mensen die de rooms-katholieke leer niet volgen. En voor die mensen maakt het niet uit wat de paus zegt.

Pietje 5 september 2006 16:12

:roll: Het vaticaan en sex :roll:

Een bende stokoude asexuele ventjes heeft zich niet in te laten met wat normale gezonde mensen in bed uitrichten. 8-)

Jantje 5 september 2006 16:48

Citaat:

Bloedoverdracht (o.a. prikaccidenten bij medisch personeel),
Een moeder die het licht bloedende wondje van de buurjongen verzorgd en zo bloed van die jongen in een sneed je in haar hand krijgt.

ElFlamencoLoco 5 september 2006 18:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynical Ice (Bericht 1954222)
Ja, maar gebeurt dat dan ook? Mijn oma is zo katholiek als ze groot is, haar man is gestorven toen 30-40 jaar was (ik ben hier niet zo goed van op de hoogte, ze praat er niveel over) en zij is nooit meer hertrouwd, hoewel nog kansen voorbij kwamen.

De hertrouwde katholieke weduwen en weduwnaars zou ik de kost niet willen geven. Ze zijn wel degelijk met méér dan je zou denken.

ElFlamencoLoco 5 september 2006 18:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus (Bericht 1954269)
Inderdaad, maar dan wel bij mensen die de rooms-katholieke leer niet volgen. En voor die mensen maakt het niet uit wat de paus zegt.

Laat ik hier nog aan toevoegen dat de Kerk het zijn gelovigen niet uitdrukkelijk verbiedt om met een niet- of andersgelovige partner te huwen en gemeenschap te hebben. Uiteraard is dat huwelijk dat ook niet door de Kerk erkend.

Argusx43 5 september 2006 18:55

Allé, toch goed voor al die katholieken die al zo lang wachten op een goedkeuring voor het condoom in geval van aids. Zouden nu ze echt daar hebben zitten op wachten?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be