evilbu |
5 oktober 2006 11:16 |
Humo interviewt Hooghe, leider onderzoek verdraagzaamheid jeugd:vreemde redenering
In de laatste Humo (nummer 41,3448, van 6 tot 12 oktober 2006) staat een interview met Marc Hooghe, de leider van het onderzoek naar de (on)verdraagzaamheid bij de jeugd.
Nu moet ik zeggen : ik hou van Humo. Ik lees graag en veel Humo, zowel voor film- en tv-weetjes als hun interviews.
Maar deze keer fronste ik :
Citaat:
Humo : Zijn jongeren racistisch?
Hooghe : We hebben een partij vragen gesteld die we ook in Europees onderzoek bij volwassenen gebruiken om de graad van racisme te weten. Met de stelling "Het is beter voor een land dat bijna iedereen dezelfde gewoonte en tradities deelt" gaat een derde van de jongeren akkoord. In "Als een land spanningen wil verminderen, moet het de immigratie stoppen" vindt 40 procent zich terug. De helft van de jongeren denkt dat de komst van nieuwe immigranten het voor henzelf moeilijker zal maken een goede job te vinden. En 40 tot 45 procent van de zestienjarigen ziet de aanwezigheid van te veel immigranten als een bedreiging voor onze levenswijze en is voor verbod op hoofddoeken in de scholen. Ik probeer die resultaten optimistisch te bekijken : de jongeren scoren niet zoveel hoger dan de Belgische volwassenen- die zitten rond de dertig procent.
Humo : Daarmee zijn we wel het meest racistische land van Europa, elders schommelt de racismegraad bij volwassenen rond de 20 procent.
|
Denk nu niet dat ik racisme goedkeur. Ik ben bovendien geen lid van het VB, en heb er ook nooit op gestemd.
Mijn opmerking heeft daar dan ook niets mee te maken. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het vermelden van een probleem als onveiligheid, kritiek op een andere cultuur (cultuur is NIET hetzelfde als de huidskleur), het geloof in een seculiere maatschappij,....hier gewoon wordt gelijk gesteld met racisme.
Ik zou eigenlijk eens willen weten hoe dat formulier van deze enquête eruit zag, en hoe ze nu precies aan hun statistieken gekomen zijn.8O
|