Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 oktober 2006, 11:16   #1
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard Humo interviewt Hooghe, leider onderzoek verdraagzaamheid jeugd:vreemde redenering

In de laatste Humo (nummer 41,3448, van 6 tot 12 oktober 2006) staat een interview met Marc Hooghe, de leider van het onderzoek naar de (on)verdraagzaamheid bij de jeugd.
Nu moet ik zeggen : ik hou van Humo. Ik lees graag en veel Humo, zowel voor film- en tv-weetjes als hun interviews.

Maar deze keer fronste ik :

Citaat:
Humo : Zijn jongeren racistisch?
Hooghe : We hebben een partij vragen gesteld die we ook in Europees onderzoek bij volwassenen gebruiken om de graad van racisme te weten. Met de stelling "Het is beter voor een land dat bijna iedereen dezelfde gewoonte en tradities deelt" gaat een derde van de jongeren akkoord. In "Als een land spanningen wil verminderen, moet het de immigratie stoppen" vindt 40 procent zich terug. De helft van de jongeren denkt dat de komst van nieuwe immigranten het voor henzelf moeilijker zal maken een goede job te vinden. En 40 tot 45 procent van de zestienjarigen ziet de aanwezigheid van te veel immigranten als een bedreiging voor onze levenswijze en is voor verbod op hoofddoeken in de scholen. Ik probeer die resultaten optimistisch te bekijken : de jongeren scoren niet zoveel hoger dan de Belgische volwassenen- die zitten rond de dertig procent.
Humo : Daarmee zijn we wel het meest racistische land van Europa, elders schommelt de racismegraad bij volwassenen rond de 20 procent.
Denk nu niet dat ik racisme goedkeur. Ik ben bovendien geen lid van het VB, en heb er ook nooit op gestemd.
Mijn opmerking heeft daar dan ook niets mee te maken. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het vermelden van een probleem als onveiligheid, kritiek op een andere cultuur (cultuur is NIET hetzelfde als de huidskleur), het geloof in een seculiere maatschappij,....hier gewoon wordt gelijk gesteld met racisme.

Ik zou eigenlijk eens willen weten hoe dat formulier van deze enquête eruit zag, en hoe ze nu precies aan hun statistieken gekomen zijn.

Laatst gewijzigd door evilbu : 5 oktober 2006 om 11:17.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2006, 11:20   #2
eno2
Banneling

Standaard

De term Racisme hanteren in deze context is veel te overtrokken.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2006, 11:20   #3
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

En of je al een racist bent als je denkt dat je kansen op een job verkleinen als er meer volk bijkomt dat die job ook kan uitvoeren.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2006, 11:23   #4
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
In de laatste Humo (nummer 41,3448, van 6 tot 12 oktober 2006) staat een interview met Marc Hooghe, de leider van het onderzoek naar de (on)verdraagzaamheid bij de jeugd.
Nu moet ik zeggen : ik hou van Humo. Ik lees graag en veel Humo, zowel voor film- en tv-weetjes als hun interviews.

Maar deze keer fronste ik :

Denk nu niet dat ik racisme goedkeur. Ik ben bovendien geen lid van het VB, en heb er ook nooit op gestemd.
Mijn opmerking heeft daar dan ook niets mee te maken. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het vermelden van een probleem als onveiligheid, kritiek op een andere cultuur (cultuur is NIET hetzelfde als de huidskleur), het geloof in een seculiere maatschappij,....hier gewoon wordt gelijk gesteld met racisme.

Ik zou eigenlijk eens willen weten hoe dat formulier van deze enquête eruit zag, en hoe ze nu precies aan hun statistieken gekomen zijn.
Je bent niet de enige die bedenkingen heeft bij die enquête. Ook de commentaren op het forum op de Humo website, liegen er niet om.
http://forum.humo.be/viewtopic.php?t=539
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2006, 11:29   #5
evilbu

Standaard

Ik begin me ook af te vragen of de Franstaligen een exacte vertaling kregen van de vragen. Dat kan ook al schelen...
Oud 26 oktober 2006, 14:07   #6
evilbu

Standaard

http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...cleID=gibf7k6s
U heeft het misschien al gelezen, maar toch :
EDIT het is wel redelijk oud sorry

Citaat:
,,Vlamingen zijn niet racistischer dan Walen''
Prof toont aan dat ook Wallonië vatbaar is voor extreem-rechts
Dat extreem-rechts in Vlaanderen zo welig tiert en in Wallonië totnogtoe niet van de grond is gekomen, valt niet te verklaren doordat wij Vlamingen racistischer zouden zijn dan onze Franstalige landgenoten. ,,Walen zijn niet toleranter dan Vlamingen'', zegt onderzoekster Hilde Coffé van de vakgroep Politieke Wetenschappen aan de VUB. Ze bewerkte haar doctoraal proefschrift tot het boek ,,Extreem-rechts in Vlaanderen en Wallonië. Het Verschil.''

Laatst gewijzigd door evilbu : 26 oktober 2006 om 14:08.
Oud 26 oktober 2006, 14:15   #7
schaduwrijk
Burgemeester

schaduwrijk's schermafbeelding

Standaard

het probleem van zo een vragenlijst is altijd: snapt de ondervraagde de vraag helemaal correct en zit er wel genoeg nuance in de vragen, want als we zwart-wit denken willen bevorderen moeten we alleen maar verder gaan met zo een enquetes...
schaduwrijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2006, 14:20   #8
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaduwrijk Bekijk bericht
het probleem van zo een vragenlijst is altijd: snapt de ondervraagde de vraag helemaal correct en zit er wel genoeg nuance in de vragen, want als we zwart-wit denken willen bevorderen moeten we alleen maar verder gaan met zo een enquetes...
Heeft er iemand eigenlijk al eens het vragenformulier gezien van die enquête? Als het waar is dat er vragen als "vind je het beter als in een land bijna iedereen dezelfde cultuur heeft" ... Hoe moet je zo een vraag interpreteren? Ik zou daar ook ja op antwoorden, bespaart een hoop ellende, maar dat wil niet zeggen dat ik vind dat je andere culturen mag buitenwerken eens ze er zijn.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be