Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   De vrije keuze van euthanasie (https://forum.politics.be/showthread.php?t=71403)

alharb 9 december 2006 14:13

De vrije keuze van euthanasie

Een tijdje geleden las ik in De Standaard een lezersbrief over euthanasie, waarin de briefschrijver stelde dat euthanasie mensonterend is, omdat volgens hem mensen door hun naasten 'gedwongen' kunnen worden voor euthanasie te kiezen.
Persoonlijk zou het mij enorm verbazen dat iemand zich laat overtuigen tot euthanasie, de keuze van leven en dood is de ultieme beslissing die een mens kan maken. Daar komt nog bij dat euthanasie enkel mogelijk is na advies van 2 artsen.

Wat is jullie mening hierover ? Kunnen mensen overtuigd worden om voor euthanasie te kiezen ? Vinden jullie het toelaten van euthanasie een gebrek van respect voor het leven, of juist een teken van waardering ?

circe 9 december 2006 14:19

Ik ben grote voorstander van het RECHT op euthanasie.

Mensen zoals degene die je hierboven aanhaalt, moeien zich inderdaad met veronderstellingen die op niks gebaseerd zijn.

Briefschrijver wenst dus liever MIJ eventueel maandenlang te laten liggen creperen omdat HIJ denkt dat mijn kinderen me zouden verplichten om euthanasie te plegen???

Dit zegt volgens mij meer over die mijnheer en zijn familie dan over mij en mijn familie.

Cynicus 9 december 2006 14:25

Als humanist ben ik een grote voorstander van het volledige zelfbeschikkingsrecht van het individu.

Mambo 9 december 2006 14:31

Als je iemand vriendelijk genoeg wijsmaakt dat hij beter dood is, zal hij/zij u wellicht er nog een dankwoord voor geven ook.

Mambo 9 december 2006 14:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus (Bericht 2231575)
Als humanist ben ik een grote voorstander van het volledige zelfbeschikkingsrecht van het individu.

We hebben het al gemerkt...aan 5€/uur:roll:

schaduwrijk 9 december 2006 14:37

volgens mij is de euthanisiewetgeving nu redelijk goed...

wel hoorde ik gisteren een verhaal op de radio van een moeder die haar kind wilde euthanaseren (hersenafwijking), maar niet mocht van een arts...

Dave Brocatus 9 december 2006 14:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alharb (Bericht 2231532)
Een tijdje geleden las ik in De Standaard een lezersbrief over euthanasie, waarin de briefschrijver stelde dat euthanasie mensonterend is, omdat volgens hem mensen door hun naasten 'gedwongen' kunnen worden voor euthanasie te kiezen.
Persoonlijk zou het mij enorm verbazen dat iemand zich laat overtuigen tot euthanasie, de keuze van leven en dood is de ultieme beslissing die een mens kan maken. Daar komt nog bij dat euthanasie enkel mogelijk is na advies van 2 artsen.

Wat is jullie mening hierover ? Kunnen mensen overtuigd worden om voor euthanasie te kiezen ? Vinden jullie het toelaten van euthanasie een gebrek van respect voor het leven, of juist een teken van waardering ?

Ik ben ervan overtuigd dat mensen overhaald kunnen worden om voor euthanasie te kiezen. Aangezien ik het leven als een kostbaar geschenk beschouw, vind ik het toelaten van euthanasie een gebrek aan respect.

circe 9 december 2006 14:53

Hoe kan je nu "overhaald" worden om euthanasie te plegen??????

Bedoel je in de zin van: "ma, we zijn het in feite beu om maandelijks je spaarcenten naar het home te zien verdwijnen, dus pleeg maar euthanasie, dan kunnen we meer erven"?? Welke zot geeft daaraan gehoor?

Dave Brocatus 9 december 2006 15:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 2231643)
Hoe kan je nu "overhaald" worden om euthanasie te plegen??????

Bedoel je in de zin van: "ma, we zijn het in feite beu om maandelijks je spaarcenten naar het home te zien verdwijnen, dus pleeg maar euthanasie, dan kunnen we meer erven"?? Welke zot geeft daaraan gehoor?

Neen, ik bedoel in de zin van iemand het gevoel te geven dat hij/zij enkel nog maar een last is.

circe 9 december 2006 15:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus (Bericht 2231658)
Neen, ik bedoel in de zin van iemand het gevoel te geven dat hij/zij enkel nog maar een last is.

de huidige euthanasiewetgeving is erop ingesteld dat je niet "zomaar" om euthanasie kan verzoeken, ook niet omdat je kinderen je ervan overtuigd hebben dat je nog enkel "een last" bent.

alharb 9 december 2006 15:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus (Bericht 2231633)
Ik ben ervan overtuigd dat mensen overhaald kunnen worden om voor euthanasie te kiezen. Aangezien ik het leven als een kostbaar geschenk beschouw, vind ik het toelaten van euthanasie een gebrek aan respect.

Het leven is inderdaad iets kostbaar, maar is het dat ook nog wanneer je ongeneeslijk ziek bent en enorm pijn lijdt ? Mijn inziens geeft euthanasie mensen de kans om op een waardige manier te eindigen op het ogenblik dat er voor hen geen hoop meer is.

Ben je tegen het recht op euthanasie tout court, of zeg je enkel dat je zelf nooit voor euthanasie zou kiezen ? Toch wel een belangrijk verschil.

Bad Attila 9 december 2006 15:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus (Bericht 2231658)

Mijn wilsbeschikking ligt reeds klaar hoor, dus zal ik nooit "overhaald" moeten worden om euthanasie aan te vragen.

Ik vind het juist een teken van respect dat iedereen het weet en de beslissing niet in mijn plaats zal moeten nemen wanneer ik aan het creperen zal zijn.

liberalist_NL 9 december 2006 15:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alharb (Bericht 2231532)

Ik vind het een waardering omdat het je in moeilijke tijden de macht geeft zelf over je leven te beslissen, natuurlijk met wijs advies van een tussenpersoon (de arts). Maatschappelijke inbreuk op deze vrijheid vind ik dan ook onacceptabel. De keus van een lange lijdensweg en het eindigen van het leven berust immers niet bij de staat, maar bij het individu. Ook familie weet vaak veel beter wat je wil, het is dan ook niet ongewoon dat er tussen de familieleden wordt gesproken wat te doen, mocht de persoon in kwestie een ''kastplant'' worden, om het maar even zo te zeggen.

Casca 9 december 2006 16:01

Elk mens heeft het onvervreemdbaar recht op zelfbeschikking over zijn eigen lichaam. Euthanasie volgt daar logischerwijs uit.

Esperanza 10 december 2006 08:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Casca (Bericht 2231856)
Elk mens heeft het onvervreemdbaar recht op zelfbeschikking over zijn eigen lichaam. Euthanasie volgt daar logischerwijs uit.

Zo is dat. Meer moet dat niet zijn.

Dave Brocatus 10 december 2006 09:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alharb (Bericht 2231712)
...
Ben je tegen het recht op euthanasie tout court, of zeg je enkel dat je zelf nooit voor euthanasie zou kiezen ? Toch wel een belangrijk verschil.

Wat verstaat u precies onder euthanasie?
Een belangrijke vraag, omdat we anders de kans lopen om naast elkaar te gaan praten.

Dave Brocatus 10 december 2006 09:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Casca (Bericht 2231856)

Voor u gaat de huidige euthanasiewet niet ver genoeg?

Esperanza 10 december 2006 09:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus (Bericht 2233112)
Wat verstaat u precies onder euthanasie?

Hoeveel definities van euthanasie zijn er dan wel volgens jou? Ben je soms van plan ook dit gegeven plat te interpreteren?

Ter informatie :

Euthanasie (Oudgrieks, eu-thanatos, "goede dood"), genadedood of genadedoding zijn benamingen voor "opzettelijk levensbeëindigend handelen door een ander dan de gedode persoon, maar wel op diens verzoek".

Casca 10 december 2006 09:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus (Bericht 2233123)
Voor u gaat de huidige euthanasiewet niet ver genoeg?

Ik ken ze niet goed, maar dat kan wel ja.

Dave Brocatus 10 december 2006 10:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza (Bericht 2233145)
Hoeveel definities van euthanasie zijn er dan wel volgens jou? Ben je soms van plan ook dit gegeven plat te interpreteren?

Ter informatie :

Euthanasie (Oudgrieks, eu-thanatos, "goede dood"), genadedood of genadedoding zijn benamingen voor "opzettelijk levensbeëindigend handelen door een ander dan de gedode persoon, maar wel op diens verzoek".

Er is een enorm verschil tussen iemand te laten sterven door een behandeling stop te zetten en iemand te doden door bvb. een inspuiting. Gaat het om mensen die terminaal ziek zijn of niet? Gaat het mensen om mensen met enkel fysisch leed of ook om mensen die psychisch lijden?

Aangezien euthanasie een erg gevoelig onderwerp is, lijkt het me erg belangrijk om op voorhand eventuele misverstanden te vermijden.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be