Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 december 2006, 14:13   #1
alharb
Provinciaal Gedeputeerde

alharb's schermafbeelding

Standaard De vrije keuze van euthanasie

Een tijdje geleden las ik in De Standaard een lezersbrief over euthanasie, waarin de briefschrijver stelde dat euthanasie mensonterend is, omdat volgens hem mensen door hun naasten 'gedwongen' kunnen worden voor euthanasie te kiezen.
Persoonlijk zou het mij enorm verbazen dat iemand zich laat overtuigen tot euthanasie, de keuze van leven en dood is de ultieme beslissing die een mens kan maken. Daar komt nog bij dat euthanasie enkel mogelijk is na advies van 2 artsen.

Wat is jullie mening hierover ? Kunnen mensen overtuigd worden om voor euthanasie te kiezen ? Vinden jullie het toelaten van euthanasie een gebrek van respect voor het leven, of juist een teken van waardering ?
Oud 9 december 2006, 14:19   #2
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Ik ben grote voorstander van het RECHT op euthanasie.

Mensen zoals degene die je hierboven aanhaalt, moeien zich inderdaad met veronderstellingen die op niks gebaseerd zijn.

Briefschrijver wenst dus liever MIJ eventueel maandenlang te laten liggen creperen omdat HIJ denkt dat mijn kinderen me zouden verplichten om euthanasie te plegen???

Dit zegt volgens mij meer over die mijnheer en zijn familie dan over mij en mijn familie.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2006, 14:25   #3
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Als humanist ben ik een grote voorstander van het volledige zelfbeschikkingsrecht van het individu.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2006, 14:31   #4
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als je iemand vriendelijk genoeg wijsmaakt dat hij beter dood is, zal hij/zij u wellicht er nog een dankwoord voor geven ook.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2006, 14:32   #5
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus Bekijk bericht
Als humanist ben ik een grote voorstander van het volledige zelfbeschikkingsrecht van het individu.
We hebben het al gemerkt...aan 5€/uur
Oud 9 december 2006, 14:37   #6
schaduwrijk
Burgemeester

schaduwrijk's schermafbeelding

Standaard

volgens mij is de euthanisiewetgeving nu redelijk goed...

wel hoorde ik gisteren een verhaal op de radio van een moeder die haar kind wilde euthanaseren (hersenafwijking), maar niet mocht van een arts...
schaduwrijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2006, 14:48   #7
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alharb Bekijk bericht
Een tijdje geleden las ik in De Standaard een lezersbrief over euthanasie, waarin de briefschrijver stelde dat euthanasie mensonterend is, omdat volgens hem mensen door hun naasten 'gedwongen' kunnen worden voor euthanasie te kiezen.
Persoonlijk zou het mij enorm verbazen dat iemand zich laat overtuigen tot euthanasie, de keuze van leven en dood is de ultieme beslissing die een mens kan maken. Daar komt nog bij dat euthanasie enkel mogelijk is na advies van 2 artsen.

Wat is jullie mening hierover ? Kunnen mensen overtuigd worden om voor euthanasie te kiezen ? Vinden jullie het toelaten van euthanasie een gebrek van respect voor het leven, of juist een teken van waardering ?
Ik ben ervan overtuigd dat mensen overhaald kunnen worden om voor euthanasie te kiezen. Aangezien ik het leven als een kostbaar geschenk beschouw, vind ik het toelaten van euthanasie een gebrek aan respect.
Oud 9 december 2006, 14:53   #8
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Hoe kan je nu "overhaald" worden om euthanasie te plegen??????

Bedoel je in de zin van: "ma, we zijn het in feite beu om maandelijks je spaarcenten naar het home te zien verdwijnen, dus pleeg maar euthanasie, dan kunnen we meer erven"?? Welke zot geeft daaraan gehoor?
Oud 9 december 2006, 15:02   #9
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Hoe kan je nu "overhaald" worden om euthanasie te plegen??????

Bedoel je in de zin van: "ma, we zijn het in feite beu om maandelijks je spaarcenten naar het home te zien verdwijnen, dus pleeg maar euthanasie, dan kunnen we meer erven"?? Welke zot geeft daaraan gehoor?
Neen, ik bedoel in de zin van iemand het gevoel te geven dat hij/zij enkel nog maar een last is.
Oud 9 december 2006, 15:09   #10
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Neen, ik bedoel in de zin van iemand het gevoel te geven dat hij/zij enkel nog maar een last is.
de huidige euthanasiewetgeving is erop ingesteld dat je niet "zomaar" om euthanasie kan verzoeken, ook niet omdat je kinderen je ervan overtuigd hebben dat je nog enkel "een last" bent.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 9 december 2006, 15:20   #11
alharb
Provinciaal Gedeputeerde

alharb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben ervan overtuigd dat mensen overhaald kunnen worden om voor euthanasie te kiezen. Aangezien ik het leven als een kostbaar geschenk beschouw, vind ik het toelaten van euthanasie een gebrek aan respect.
Het leven is inderdaad iets kostbaar, maar is het dat ook nog wanneer je ongeneeslijk ziek bent en enorm pijn lijdt ? Mijn inziens geeft euthanasie mensen de kans om op een waardige manier te eindigen op het ogenblik dat er voor hen geen hoop meer is.

Ben je tegen het recht op euthanasie tout court, of zeg je enkel dat je zelf nooit voor euthanasie zou kiezen ? Toch wel een belangrijk verschil.
Oud 9 december 2006, 15:28   #12
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn wilsbeschikking ligt reeds klaar hoor, dus zal ik nooit "overhaald" moeten worden om euthanasie aan te vragen.

Ik vind het juist een teken van respect dat iedereen het weet en de beslissing niet in mijn plaats zal moeten nemen wanneer ik aan het creperen zal zijn.
Oud 9 december 2006, 15:54   #13
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik vind het een waardering omdat het je in moeilijke tijden de macht geeft zelf over je leven te beslissen, natuurlijk met wijs advies van een tussenpersoon (de arts). Maatschappelijke inbreuk op deze vrijheid vind ik dan ook onacceptabel. De keus van een lange lijdensweg en het eindigen van het leven berust immers niet bij de staat, maar bij het individu. Ook familie weet vaak veel beter wat je wil, het is dan ook niet ongewoon dat er tussen de familieleden wordt gesproken wat te doen, mocht de persoon in kwestie een ''kastplant'' worden, om het maar even zo te zeggen.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 9 december 2006 om 15:55.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2006, 16:01   #14
Casca
Minister

Standaard

Elk mens heeft het onvervreemdbaar recht op zelfbeschikking over zijn eigen lichaam. Euthanasie volgt daar logischerwijs uit.
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2006, 08:52   #15
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
Elk mens heeft het onvervreemdbaar recht op zelfbeschikking over zijn eigen lichaam. Euthanasie volgt daar logischerwijs uit.
Zo is dat. Meer moet dat niet zijn.
Oud 10 december 2006, 09:34   #16
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
...
Ben je tegen het recht op euthanasie tout court, of zeg je enkel dat je zelf nooit voor euthanasie zou kiezen ? Toch wel een belangrijk verschil.
Wat verstaat u precies onder euthanasie?
Een belangrijke vraag, omdat we anders de kans lopen om naast elkaar te gaan praten.
Oud 10 december 2006, 09:38   #17
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
Voor u gaat de huidige euthanasiewet niet ver genoeg?
Oud 10 december 2006, 09:45   #18
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat verstaat u precies onder euthanasie?
Hoeveel definities van euthanasie zijn er dan wel volgens jou? Ben je soms van plan ook dit gegeven plat te interpreteren?

Ter informatie :

Euthanasie (Oudgrieks, eu-thanatos, "goede dood"), genadedood of genadedoding zijn benamingen voor "opzettelijk levensbeëindigend handelen door een ander dan de gedode persoon, maar wel op diens verzoek".
Oud 10 december 2006, 09:48   #19
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Voor u gaat de huidige euthanasiewet niet ver genoeg?
Ik ken ze niet goed, maar dat kan wel ja.
Oud 10 december 2006, 10:02   #20
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Hoeveel definities van euthanasie zijn er dan wel volgens jou? Ben je soms van plan ook dit gegeven plat te interpreteren?

Ter informatie :

Euthanasie (Oudgrieks, eu-thanatos, "goede dood"), genadedood of genadedoding zijn benamingen voor "opzettelijk levensbeëindigend handelen door een ander dan de gedode persoon, maar wel op diens verzoek".
Er is een enorm verschil tussen iemand te laten sterven door een behandeling stop te zetten en iemand te doden door bvb. een inspuiting. Gaat het om mensen die terminaal ziek zijn of niet? Gaat het mensen om mensen met enkel fysisch leed of ook om mensen die psychisch lijden?

Aangezien euthanasie een erg gevoelig onderwerp is, lijkt het me erg belangrijk om op voorhand eventuele misverstanden te vermijden.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be