![]() |
Even wat impressies van hoe Antwerpen-Centraal er binnen enkele jaren zal uitzien:
- 4 verdiepingen - 14 sporen - shoppingcenter - tweede statsionsingang (Kievit) ![]() ![]() ![]() Tweede stationsingang: ![]() Ook het plein voor het station wordt volledig heraangelegd en opnieuw beplant: ![]() ![]() Ziet er netjes uit. |
Laat me raden: stad in geldnood en massale investeringen, dat moet een socialistische burgemeester zijn...
Of is de federale overheid bevoegd voor de stations? |
Citaat:
|
Ziet er mooi uit, Zeno! Ik ben benieuwd hoe het straks zal zijn. Ik heb de oude situatie nooit gezien, maar kom straks zeker kijken als het af is. Antwerpen Centraal is toch wel een van de mooiste treinstations van Europa denk ik.
Die tweede stationsingang, is dat aan het andere uiteinde van het perron? En wat zijn die glazen gebouwtjes op het plein voor het station precies, weet je dat? |
Citaat:
Dat anderen geld verspillen is geen reden om het zelf te doen. Verantwoord omgaan met gemeenschapsgelden is de boodschap. En Antwerpen zit DIEP in de schulden, folieke kan het zich niet echt veroorloven. |
Citaat:
Wil men het in één maal fatsoenlijk doen, moet men die glazen bakskes toch ook wel slopen, vind je niet?? |
Citaat:
![]() Meer info: http://www.lin.vlaanderen.be/uitweg/...21/kthdrl.html Citaat:
Heb trouwens nog wat foto's gevonden van de situatie vandaag: Zelfs perrons tot ver buiten de (toch al reeds grote) stationshal: De maquette: Tja, als je dit station vergelijkt met de vuile 'kelder' Brussel-Centraal... :roll: Van een verschil gesproken! In de Engelse serie "Poirot" doet Antwerpen-Centraal trouwens dienst als decor voor het station van .... Brussel. :wink: |
Nu we toch bezig zijn :wink:
![]() ![]() Toekomstig zicht vanaf de lagere verdiepingen naar boven: ![]() Stationsingang Kievit: ![]() |
En weet er iemand wanneer dit allemaal klaar moet zijn?
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Voor de rest zeer mooie foto's. Het schiet al aardig op, zo te zien. In Nederland is dat helaas anders. Waarschijnlijk zullen een aantal te verbouwen stations niet gereed zijn als in 2007 de HSL in gebruik wordt genomen. Alleen Schiphol is er nu al klaar voor. De zes 'Sleutelprojecten' zijn Rotterdam Centraal, Amsterdam Centraal, Den Haag Centraal, Breda, Utrecht Centraal en Arnhem (de laatste twee voor de HST naar Duitsland). In Rotterdam wordt het definitieve ontwerp pas komend najaar gepresenteerd en beginnen pas in 2005 de werkzaamheden. Die zijn dan in 2009 of 2010 klaar, veel te laat voor de HSL dus. Ook in Breda zal het station een of twee jaar later af zijn dan de start van de pendelsneltreinen over de HSL richting Rotterdam en Antwerpen. Hier ligt het ontwerp al wel klaar. Er moet een heel nieuw derde perron aangelegd worden voor deze treinen en het station wordt net als in Rotterdam fors vergroot. Bij Den Haag Centraal beginnen dit jaar al de werkzaamheden en zal de verbouwing van het station wel op tijd af zijn. NS en KLM, die onder de naam High Speed Alliance de dienstregeling gaan verzorgen over de HSL, plannen echter maar enkele HST's per dag van en naar Den Haag. Het monumentale station Amsterdam Centraal wordt alleen aan de achterkant uitgebreid met een nieuw stadsvervoerstation voor de nieuwe noord-zuidlijn van de metro, de bussen en de boten. Aan het treinstation zijn geen grootschalige verbouwingen nodig. Bij Utrecht Centraal beginnen de grootschalige verbouwingswerkzaamheden in het stationsgebied in 2006, die 15 jaar zullen duren. Het doel is een volledig geïntegreerd stadscentrum met het naastgelegen winkelcentrum en de binnenstad aan de ene kant en de Jaarbeurs aan de andere kant. Ook moet er een nieuw stadsvervoerstation voor bus en sneltram komen (hard nodig!) en worden de stationshal en de perrons vernieuwd. Utrecht is het spoorwegknooppunt van Nederland en krijgt te maken met veel meer treinen vanwege spoorverdubbeling tussen Utrecht en Arnhem en de komst van Randstadspoor, een soort lightrailtreinen die in hoge frequentie over bestaand spoor naar de nieuwbouwwijken en forensenstadjes rond Utrecht gaan rijden. In Arnhem wordt het station en het stationsgebied eveneens geschikt gemaakt voor de toenemende reizigersstroom, hoewel er op het spoor eigenlijk niets veranderd aan de huidige situatie: de HST naar Duitsland moet gewoon over bestaand spoor rijden. Arnhem krijgt als Sleutelproject nu wel erg makkelijk geld, terwijl andere stations misschien wel beter in aanmerking zouden komen. Maar goed, Arnhem ligt wel op schema en is in 2010 helemaal klaar. |
Ziet er niet slecht uit!!
Ook het station van Leuven, my home town, ondergaat dezer dagen een metamorfose van formaat: Voorkant: (blijft behouden) ![]() Busstation van De Lijn: ![]() Onder het station: ![]() ![]() Wanneer het af is: ![]() ![]() En het nieuwe station van Luik: http://www.euro-liege-tgv.be/ ![]() |
Belgen, het land van mensen met een baksteen in hun maag!
Prachtige architectuur vind ik zulke dingen. Het bouwen waard! |
Ik heb thuis de plannen liggen voor het station van Breda. Inderdaad enkele jaren vertraging wegens veel problemen met het inpassen van een shuttle-service en het saneren van oude, grote arbeiderswijk gelegen achter het station. Het station zelf moet ook volledig verbouwd worden + er bestaan plannen om de brabantroute (Breda-Tilburg-Eindhoven) naar 4 sporen te brengen wegens het grote aantal goederenverkeer.
|
Tja, het nieuwe station in Luik. 500 miljoen euro. Als je de 5% treinreizigers in België zou laten stemmen naar waar het geld gaat had het toch niet zo besteed geweest .
|
Awel, ik ben teleurgesteld. Ik moet namelijk niet met de trein rijden. Willen ze dat tramhokje bij mij in de straat eens komen vernieuwen? Zelfde stijl aub.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Arlon: ![]() Oostende: ![]() Doornik: ![]() Schaarbeek (Brussel): ![]() Gent: ![]() ![]() En de typische, kleine stationnetjes in de Ardennen hebben ook wel iets vind ik... Vielsalm: ![]() ![]() En zo zag Brussel-Zuid er vroeger uit: ![]() En zo vandaag......: ![]() |
Ik heb nog geen foto's gevonden maar het station van Namen schijnt ook een geslaagde combinatie van een oude voorgevel en moderne architectuur te zijn.
Jintro |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:25. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be