Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 januari 2004, 23:11   #1
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Even wat impressies van hoe Antwerpen-Centraal er binnen enkele jaren zal uitzien:

- 4 verdiepingen
- 14 sporen
- shoppingcenter
- tweede statsionsingang (Kievit)





Tweede stationsingang:


Ook het plein voor het station wordt volledig heraangelegd en opnieuw beplant:



Ziet er netjes uit.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2004, 00:19   #2
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Laat me raden: stad in geldnood en massale investeringen, dat moet een socialistische burgemeester zijn...

Of is de federale overheid bevoegd voor de stations?
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2004, 00:42   #3
Aangebrande Phönix
Minister
 
Aangebrande Phönix's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2003
Locatie: Hoofd
Berichten: 3.818
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Laat me raden: stad in geldnood en massale investeringen, dat moet een socialistische burgemeester zijn...

Of is de federale overheid bevoegd voor de stations?
Een stad is permanent in geldnoot. Denk je dat de farao's geen schulden hadden? De katholieke kerk? Louis XIV?
__________________
Ik sta in den avond
Op den rand van een afgrond
En schouw in het Heelal
Niets was, niets is, niets zal
Aangebrande Phönix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2004, 01:34   #4
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Ziet er mooi uit, Zeno! Ik ben benieuwd hoe het straks zal zijn. Ik heb de oude situatie nooit gezien, maar kom straks zeker kijken als het af is. Antwerpen Centraal is toch wel een van de mooiste treinstations van Europa denk ik.

Die tweede stationsingang, is dat aan het andere uiteinde van het perron? En wat zijn die glazen gebouwtjes op het plein voor het station precies, weet je dat?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2004, 01:37   #5
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aangebrande Phönix
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Laat me raden: stad in geldnood en massale investeringen, dat moet een socialistische burgemeester zijn...

Of is de federale overheid bevoegd voor de stations?
Een stad is permanent in geldnoot. Denk je dat de farao's geen schulden hadden? De katholieke kerk? Louis XIV?
De katholieke kerk kon er wat van om op oneerlijke manier aan geld te komen en het geld verbrassen van Lodewijk XIV leidde uiteidelijk tot het bankroet van Frankrijk, dat de Franse Revolutie deed uitbarsten en Lodewijk XVI de kop koste (ondanks dat bekwame mannen als Calonne en Necker de financiële ramp probeerden te voorkomen).

Dat anderen geld verspillen is geen reden om het zelf te doen. Verantwoord omgaan met gemeenschapsgelden is de boodschap. En Antwerpen zit DIEP in de schulden, folieke kan het zich niet echt veroorloven.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2004, 05:05   #6
KempensBoerke
Burgemeester
 
Geregistreerd: 3 januari 2003
Berichten: 583
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Die aquariums in dat voorhofke vind ik eerlijk gezegd ook wel weinig esthetiek uitstralen.

Wil men het in één maal fatsoenlijk doen, moet men die glazen bakskes toch ook wel slopen, vind je niet??
KempensBoerke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2004, 14:21   #7
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri

Die tweede stationsingang, is dat aan het andere uiteinde van het perron?
Klopt, de tweede stationsingang (dat een volwaardig station zal worden), bevindt zich ter hoogte van de Lange Kievitstraat (zie plannetje):

Meer info: http://www.lin.vlaanderen.be/uitweg/...21/kthdrl.html

Citaat:
En wat zijn die glazen gebouwtjes op het plein voor het station precies, weet je dat?
Informatie ivm de bussen, trams en metro van De Lijn neem ik aan. (ticketverkoop e.d.) De zogenaamde "Lijnwinkels" die je tegenwoordig aan elk Vlaams station vindt.

Heb trouwens nog wat foto's gevonden van de situatie vandaag:







Zelfs perrons tot ver buiten de (toch al reeds grote) stationshal:


De maquette:


Tja, als je dit station vergelijkt met de vuile 'kelder' Brussel-Centraal... Van een verschil gesproken!
In de Engelse serie "Poirot" doet Antwerpen-Centraal trouwens dienst als decor voor het station van .... Brussel.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2004, 14:52   #8
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Nu we toch bezig zijn




Toekomstig zicht vanaf de lagere verdiepingen naar boven:


Stationsingang Kievit:
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2004, 15:30   #9
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris
 
Vlaamse Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 6.048
Standaard

En weet er iemand wanneer dit allemaal klaar moet zijn?
__________________


N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2004, 16:15   #10
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
En weet er iemand wanneer dit allemaal klaar moet zijn?
Midden 2006.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2004, 19:40   #11
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Klopt, de tweede stationsingang (dat een volwaardig station zal worden), bevindt zich ter hoogte van de Lange Kievitstraat (zie plannetje):
Dat zijn inderdaad lange perrons! Wel een mooie oplossing trouwens om de doorgaande sporen ondergronds aan te leggen, zodat het stationsgebouw behouden kon blijven.

Citaat:
Informatie ivm de bussen, trams en metro van De Lijn neem ik aan. (ticketverkoop e.d.) De zogenaamde "Lijnwinkels" die je tegenwoordig aan elk Vlaams station vindt.
Ik ben het eigenlijk wel met Kempens Boerke eens dat ze die beter kunnen verplaatsen naar de rand van het plein. Maar da's een kleinigheid natuurlijk.

Voor de rest zeer mooie foto's. Het schiet al aardig op, zo te zien. In Nederland is dat helaas anders. Waarschijnlijk zullen een aantal te verbouwen stations niet gereed zijn als in 2007 de HSL in gebruik wordt genomen. Alleen Schiphol is er nu al klaar voor. De zes 'Sleutelprojecten' zijn Rotterdam Centraal, Amsterdam Centraal, Den Haag Centraal, Breda, Utrecht Centraal en Arnhem (de laatste twee voor de HST naar Duitsland).

In Rotterdam wordt het definitieve ontwerp pas komend najaar gepresenteerd en beginnen pas in 2005 de werkzaamheden. Die zijn dan in 2009 of 2010 klaar, veel te laat voor de HSL dus.
Ook in Breda zal het station een of twee jaar later af zijn dan de start van de pendelsneltreinen over de HSL richting Rotterdam en Antwerpen. Hier ligt het ontwerp al wel klaar. Er moet een heel nieuw derde perron aangelegd worden voor deze treinen en het station wordt net als in Rotterdam fors vergroot.
Bij Den Haag Centraal beginnen dit jaar al de werkzaamheden en zal de verbouwing van het station wel op tijd af zijn. NS en KLM, die onder de naam High Speed Alliance de dienstregeling gaan verzorgen over de HSL, plannen echter maar enkele HST's per dag van en naar Den Haag.
Het monumentale station Amsterdam Centraal wordt alleen aan de achterkant uitgebreid met een nieuw stadsvervoerstation voor de nieuwe noord-zuidlijn van de metro, de bussen en de boten. Aan het treinstation zijn geen grootschalige verbouwingen nodig.
Bij Utrecht Centraal beginnen de grootschalige verbouwingswerkzaamheden in het stationsgebied in 2006, die 15 jaar zullen duren. Het doel is een volledig geïntegreerd stadscentrum met het naastgelegen winkelcentrum en de binnenstad aan de ene kant en de Jaarbeurs aan de andere kant. Ook moet er een nieuw stadsvervoerstation voor bus en sneltram komen (hard nodig!) en worden de stationshal en de perrons vernieuwd. Utrecht is het spoorwegknooppunt van Nederland en krijgt te maken met veel meer treinen vanwege spoorverdubbeling tussen Utrecht en Arnhem en de komst van Randstadspoor, een soort lightrailtreinen die in hoge frequentie over bestaand spoor naar de nieuwbouwwijken en forensenstadjes rond Utrecht gaan rijden.
In Arnhem wordt het station en het stationsgebied eveneens geschikt gemaakt voor de toenemende reizigersstroom, hoewel er op het spoor eigenlijk niets veranderd aan de huidige situatie: de HST naar Duitsland moet gewoon over bestaand spoor rijden. Arnhem krijgt als Sleutelproject nu wel erg makkelijk geld, terwijl andere stations misschien wel beter in aanmerking zouden komen. Maar goed, Arnhem ligt wel op schema en is in 2010 helemaal klaar.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2004, 20:32   #12
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Ziet er niet slecht uit!!

Ook het station van Leuven, my home town, ondergaat dezer dagen een metamorfose van formaat:

Voorkant: (blijft behouden)


Busstation van De Lijn:


Onder het station:



Wanneer het af is:



En het nieuwe station van Luik: http://www.euro-liege-tgv.be/
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2004, 22:55   #13
Foundation
Minister
 
Foundation's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 3.834
Standaard

Belgen, het land van mensen met een baksteen in hun maag!

Prachtige architectuur vind ik zulke dingen. Het bouwen waard!
__________________
Bloei O Land, In Eendracht Niet Te Breken,
Wees Immer Uzelf En Ongeknecht
Het Woord Getrouw, Dat G' Onbevreesd Moogt Spreken,
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2004, 00:18   #14
Suits You, Sir!
Burgemeester
 
Suits You, Sir!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juli 2003
Berichten: 522
Standaard

Ik heb thuis de plannen liggen voor het station van Breda. Inderdaad enkele jaren vertraging wegens veel problemen met het inpassen van een shuttle-service en het saneren van oude, grote arbeiderswijk gelegen achter het station. Het station zelf moet ook volledig verbouwd worden + er bestaan plannen om de brabantroute (Breda-Tilburg-Eindhoven) naar 4 sporen te brengen wegens het grote aantal goederenverkeer.
__________________
Just give me spam, spam, spam, bacons, eggs and spam
Suits You, Sir! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2004, 08:23   #15
boer_bavo
Europees Commissaris
 
boer_bavo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
Standaard

Tja, het nieuwe station in Luik. 500 miljoen euro. Als je de 5% treinreizigers in België zou laten stemmen naar waar het geld gaat had het toch niet zo besteed geweest .
__________________
[SIZE=1][/SIZE]
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2004, 11:36   #16
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Awel, ik ben teleurgesteld. Ik moet namelijk niet met de trein rijden. Willen ze dat tramhokje bij mij in de straat eens komen vernieuwen? Zelfde stijl aub.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2004, 18:06   #17
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Ook het station van Leuven, my home town, ondergaat dezer dagen een metamorfose van formaat:

Voorkant: (blijft behouden)
Mooi dat ze de oude gevel gecombineerd hebben met een modern station erachter. Zijn er eigenlijk nog meer stations in Vlaanderen of België met zo'n mooie oude gevel of oud gebouw, buiten Antwerpen Centraal en Leuven?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2004, 18:17   #18
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Suits You, Sir!
Ik heb thuis de plannen liggen voor het station van Breda. Inderdaad enkele jaren vertraging wegens veel problemen met het inpassen van een shuttle-service en het saneren van oude, grote arbeiderswijk gelegen achter het station. Het station zelf moet ook volledig verbouwd worden + er bestaan plannen om de brabantroute (Breda-Tilburg-Eindhoven) naar 4 sporen te brengen wegens het grote aantal goederenverkeer.
Dat laatste zal denk ik niet nodig zijn vanwege de aanleg van de Betuwelijn. Het is inderdaad een behoorlijk ingrijpende operatie bij Breda, omdat het hele spoorwegemplacement en de daarachter gelegen pauperbuurt op de schop moet. Waarschijnlijk zullen de shuttles, de pendelsneltreinen, door de vertraging de eerste jaren moeten aankomen op en vertrekken van het oude perron van de posttreinen... Ik ben zelf vorig jaar voor mijn studie wezen kijken naar de plannen daar, met een presentatie van de gemeente, en men ziet Breda echt als het nieuwe verkeersknooppunt en stedelijk centrum van zuidelijk Nederland, als corridor tussen de Randstad en de 'Vlaamse Ruit'. In ieder geval heeft Breda wel de juiste uitstraling; het verbaasde ons allemaal wat een mooie oude stad het is, heel anders dan de (voormalige) 'industriesteden' Tilburg en Eindhoven.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2004, 19:07   #19
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Zijn er eigenlijk nog meer stations in Vlaanderen of België met zo'n mooie oude gevel of oud gebouw, buiten Antwerpen Centraal en Leuven?
Zeker. Enkele voorbeeldjes:

Arlon:


Oostende:


Doornik:


Schaarbeek (Brussel):


Gent:




En de typische, kleine stationnetjes in de Ardennen hebben ook wel iets vind ik...

Vielsalm:




En zo zag Brussel-Zuid er vroeger uit:

En zo vandaag......:
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2004, 19:14   #20
jintro
Burger
 
Geregistreerd: 10 juni 2003
Locatie: Genk
Berichten: 114
Standaard

Ik heb nog geen foto's gevonden maar het station van Namen schijnt ook een geslaagde combinatie van een oude voorgevel en moderne architectuur te zijn.

Jintro
__________________
Denk na voor je typt, het internet is al groot genoeg.
jintro is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be