ChristenUnie heeft problemen met billboards Hunkemöller in het straatbeeld
1 Bijlage(n)
ChristenUnie heeft problemen met billboards Hunkemöller in het straatbeeld
Bijlage 19259
Van een blikvanger gesproken. In het straatbeeld van Utrecht is zaterdagochtend een 200 vierkante meter grote billboard verschenen met daarop een welgevormde vrouw in goudkleurige bikini, liggend op een witte springplank boven een zwembad. Maar niet iedereen blijkt gelukkig te zijn met deze reclamestunt van het lingeriemerk Hunkemöller. Het beeld zou aanstootgevend zijn en moet verdwijnen. Die eis is niet afkomstig van een radicaal moslimgroepje, maar van de oer-Hollandse protestanten van de Christen- Unie. Een regeringspartij, nota bene. Plaatselijk CU-fractievoorzitter Mirjam Bikker diende deze week bezwaar in bij het gemeentebestuur. ,,Vrouwen dienen een volwaardige plaats in de samenleving te hebben. Dit soort afbeeldingen staan haaks op die visie. Deze vrouw wordt daar neergezet als een lustobject’’, schreef Bikker, die de badpakkenreclame weg wil. Het oude feministische argument van de vrouw als lustobject klinkt wat vreemd uit de mond van een conservatieve christelijke partij, waarvan de achterban het oude rollenpatroon tussen man en vrouw nog zo slecht niet vindt. Het is de ChristenUnie dan ook niet zozeer om de bevrijding van de vrouw te doen, vindt de oppositiepartij D66, maar om de vermeende zedenverwildering in de Nederlandse maatschappij. ,,Soms bekruipt je het gevoel dat de christelijke politici bezig zijn met een christelijk zedelijkheidsoffensief.’’ Normen en waarden staan inderdaad centraal in het regeerakkoord van premier Balkenende (CDA). Maar of dat ook betekent dat badpakkenreclame uit het straatbeeld moet verdwijnen? De coalitiepartner PvdA ziet alvast niets aanstootgevends in de billboard. ,,Ik zie ook wel eens reclame op straat van een man in onderbroek’’, zei PvdA-raadslid Bert van der Roest in Elsevier. En zelfs CDA ziet het nut van alle heisa niet in. ,,Het is een mooie dame’’, erkent CDA-raadslid Nicole Wigny in datzelfde Elsevier. ,,Ze is niet afgebeeld als lustobject.’’ Anderzijds hield de CDAminister van Volksgezondheid niet zo lang geleden ook een campagne voor orgaandonatie tegen, omdat op de affiches een man te zien was die zijn deels ontklede vrouw langs achteren omarmde. En er was ook al het regeerakkoord dat ambtenaren met gewetensbezwaren toelaat om te weigeren een homohuwelijk te sluiten. De discussie woedde ook fel op allerlei internetfora. Her en der krijgt de ChristenUnie bijval. ,,Applaus voor de moed om tegen de uitwassen van commercie en seks in te gaan’’, juichte een lezer op het forum van Dagblad van het Noorden. Een ander vond ,,dat deze vrouw zich wel heel goedkoop te kijk zet. Zelfs een prostituee heeft meer aan voor het raam.’’ Toch overheerst ook op het net de verontwaardiging over de ‘betutteling’ door de Christen- Unie. ,,Dat gezeur altijd over emancipatie en lustobject’’, aldus een vrouwelijke commentaar. ,,Ik ben een geëmancipeerde jonge vrouw en af en toe fungeer ik graag als lustobject. Gaat prima samen.’’ Een ander trok de discussie open ,,Bloot moet kunnen, maar op een esthetische manier. Ik was blij dat de hittegolf van 2006 voorbij was. Vetkwabben, tattoos tot in de bilnaad. Bah, wat een wanstaltigheid.’’ CU-raadslid Bikker voelt zich ondertussen wat verkeerd begrepen. Ja, ze ergert zich aan het beeld dat van de vrouw wordt gegeven. Maar eigenlijk was het haar te doen om het straatbeeld. ,,Zo’n billboard hoort niet thuis in een prachtige, historische binnenstad.’’ Ondertussen wrijft Hunkemöller zich in de handen, want de bikinisetjes (topje 17,99 euro, broekje 9,99 euro) vliegen naar verluidt de deur uit. ,,Ik had niet verwacht dat dit soort naakt nog een issue zou zijn’’, verklaarde Frans Blanchard van de vereniging van reclamebureaus in het Algemeen Dagblad. Maar hij zag andermaal een oude reclamewet bevestigd worden: schandaal verkoopt. ,,Als reclamemaker kun je je niets beters wensen’’, aldus Blanchard. ,,Echt gigaveel aandacht. Met een beetje mazzel pikt ook het journaal het op. Zo bereikt Hunkemöller in een klap miljoenen mensen.’’ Ondertussen, aan het andere eind van de wereld, in het grootste moslimland Indonesië, wist Playboy stand te houden tegen de islamitische moraalridders. Radicale moslims hadden geprobeerd via rechterlijke weg de verspreiding van een Indonesische Playboy ‘light’ tegen te houden, omdat de uitstekende interviews en reportages gepaard gingen met foto’s van sensuele, maar altijd geklede dames. De rechter oordeelde deze week dat de foto’s niet als pornografisch konden beschouwd worden, en sprak de hoofdredacteur vrij. ChristenUnie en conservatieve moslims; één strijd.
Lieven Sioen - (c) De Standaard 07/04/07
|