Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   ChristenUnie heeft problemen met billboards Hunkemöller in het straatbeeld (https://forum.politics.be/showthread.php?t=87332)

Rudy 7 april 2007 20:38

ChristenUnie heeft problemen met billboards Hunkemöller in het straatbeeld
 
1 Bijlage(n)
ChristenUnie heeft problemen met billboards Hunkemöller in het straatbeeld

Bijlage 19259

Van een blikvanger gesproken. In het straatbeeld van Utrecht is zaterdagochtend een 200 vierkante meter grote billboard verschenen met daarop een welgevormde vrouw in goudkleurige bikini, liggend op een witte springplank boven een zwembad. Maar niet iedereen blijkt gelukkig te zijn met deze reclamestunt van het lingeriemerk Hunkemöller. Het beeld zou aanstootgevend zijn en moet verdwijnen. Die eis is niet afkomstig van een radicaal moslimgroepje, maar van de oer-Hollandse protestanten van de Christen- Unie. Een regeringspartij, nota bene. Plaatselijk CU-fractievoorzitter Mirjam Bikker diende deze week bezwaar in bij het gemeentebestuur. ,,Vrouwen dienen een volwaardige plaats in de samenleving te hebben. Dit soort afbeeldingen staan haaks op die visie. Deze vrouw wordt daar neergezet als een lustobject’’, schreef Bikker, die de badpakkenreclame weg wil. Het oude feministische argument van de vrouw als lustobject klinkt wat vreemd uit de mond van een conservatieve christelijke partij, waarvan de achterban het oude rollenpatroon tussen man en vrouw nog zo slecht niet vindt. Het is de ChristenUnie dan ook niet zozeer om de bevrijding van de vrouw te doen, vindt de oppositiepartij D66, maar om de vermeende zedenverwildering in de Nederlandse maatschappij. ,,Soms bekruipt je het gevoel dat de christelijke politici bezig zijn met een christelijk zedelijkheidsoffensief.’’ Normen en waarden staan inderdaad centraal in het regeerakkoord van premier Balkenende (CDA). Maar of dat ook betekent dat badpakkenreclame uit het straatbeeld moet verdwijnen? De coalitiepartner PvdA ziet alvast niets aanstootgevends in de billboard. ,,Ik zie ook wel eens reclame op straat van een man in onderbroek’’, zei PvdA-raadslid Bert van der Roest in Elsevier. En zelfs CDA ziet het nut van alle heisa niet in. ,,Het is een mooie dame’’, erkent CDA-raadslid Nicole Wigny in datzelfde Elsevier. ,,Ze is niet afgebeeld als lustobject.’’ Anderzijds hield de CDAminister van Volksgezondheid niet zo lang geleden ook een campagne voor orgaandonatie tegen, omdat op de affiches een man te zien was die zijn deels ontklede vrouw langs achteren omarmde. En er was ook al het regeerakkoord dat ambtenaren met gewetensbezwaren toelaat om te weigeren een homohuwelijk te sluiten. De discussie woedde ook fel op allerlei internetfora. Her en der krijgt de ChristenUnie bijval. ,,Applaus voor de moed om tegen de uitwassen van commercie en seks in te gaan’’, juichte een lezer op het forum van Dagblad van het Noorden. Een ander vond ,,dat deze vrouw zich wel heel goedkoop te kijk zet. Zelfs een prostituee heeft meer aan voor het raam.’’ Toch overheerst ook op het net de verontwaardiging over de ‘betutteling’ door de Christen- Unie. ,,Dat gezeur altijd over emancipatie en lustobject’’, aldus een vrouwelijke commentaar. ,,Ik ben een geëmancipeerde jonge vrouw en af en toe fungeer ik graag als lustobject. Gaat prima samen.’’ Een ander trok de discussie open ,,Bloot moet kunnen, maar op een esthetische manier. Ik was blij dat de hittegolf van 2006 voorbij was. Vetkwabben, tattoos tot in de bilnaad. Bah, wat een wanstaltigheid.’’ CU-raadslid Bikker voelt zich ondertussen wat verkeerd begrepen. Ja, ze ergert zich aan het beeld dat van de vrouw wordt gegeven. Maar eigenlijk was het haar te doen om het straatbeeld. ,,Zo’n billboard hoort niet thuis in een prachtige, historische binnenstad.’’ Ondertussen wrijft Hunkemöller zich in de handen, want de bikinisetjes (topje 17,99 euro, broekje 9,99 euro) vliegen naar verluidt de deur uit. ,,Ik had niet verwacht dat dit soort naakt nog een issue zou zijn’’, verklaarde Frans Blanchard van de vereniging van reclamebureaus in het Algemeen Dagblad. Maar hij zag andermaal een oude reclamewet bevestigd worden: schandaal verkoopt. ,,Als reclamemaker kun je je niets beters wensen’’, aldus Blanchard. ,,Echt gigaveel aandacht. Met een beetje mazzel pikt ook het journaal het op. Zo bereikt Hunkemöller in een klap miljoenen mensen.’’ Ondertussen, aan het andere eind van de wereld, in het grootste moslimland Indonesië, wist Playboy stand te houden tegen de islamitische moraalridders. Radicale moslims hadden geprobeerd via rechterlijke weg de verspreiding van een Indonesische Playboy ‘light’ tegen te houden, omdat de uitstekende interviews en reportages gepaard gingen met foto’s van sensuele, maar altijd geklede dames. De rechter oordeelde deze week dat de foto’s niet als pornografisch konden beschouwd worden, en sprak de hoofdredacteur vrij. ChristenUnie en conservatieve moslims; één strijd.

Lieven Sioen - (c) De Standaard 07/04/07

lombas 7 april 2007 22:46

Zelfs al zou ik vinden van wel - wat ergens zo is - dan nog zie ik niet in hoe ik anderen kan verbieden het voor te wenden.

Tavek 7 april 2007 23:16

De mannen van de CU: Verdoken homos
De vrouwen van de CU: Lelijke jaloerse wichten

Raven 7 april 2007 23:25

Ach... de decadentie van het Westen is veel extremer dan dat pamflet.

De ChristenUnie wijst hier op een puist, maar negeert de welig tierende kankers elders.

carlgustaaf 7 april 2007 23:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 2591716)
ChristenUnie heeft problemen met billboards Hunkemöller in het straatbeeld

Bijlage 19259

Van een blikvanger gesproken. In het straatbeeld van Utrecht is zaterdagochtend een 200 vierkante meter grote billboard verschenen met daarop een welgevormde vrouw in goudkleurige bikini, liggend op een witte springplank boven een zwembad. Maar niet iedereen blijkt gelukkig te zijn met deze reclamestunt van het lingeriemerk Hunkemöller. Het beeld zou aanstootgevend zijn en moet verdwijnen. Die eis is niet afkomstig van een radicaal moslimgroepje, maar van de oer-Hollandse protestanten van de Christen- Unie. Een regeringspartij, nota bene. Plaatselijk CU-fractievoorzitter Mirjam Bikker diende deze week bezwaar in bij het gemeentebestuur. ,,Vrouwen dienen een volwaardige plaats in de samenleving te hebben. Dit soort afbeeldingen staan haaks op die visie. Deze vrouw wordt daar neergezet als een lustobject’’, schreef Bikker, die de badpakkenreclame weg wil. Het oude feministische argument van de vrouw als lustobject klinkt wat vreemd uit de mond van een conservatieve christelijke partij, waarvan de achterban het oude rollenpatroon tussen man en vrouw nog zo slecht niet vindt. Het is de ChristenUnie dan ook niet zozeer om de bevrijding van de vrouw te doen, vindt de oppositiepartij D66, maar om de vermeende zedenverwildering in de Nederlandse maatschappij. ,,Soms bekruipt je het gevoel dat de christelijke politici bezig zijn met een christelijk zedelijkheidsoffensief.’’ Normen en waarden staan inderdaad centraal in het regeerakkoord van premier Balkenende (CDA). Maar of dat ook betekent dat badpakkenreclame uit het straatbeeld moet verdwijnen? De coalitiepartner PvdA ziet alvast niets aanstootgevends in de billboard. ,,Ik zie ook wel eens reclame op straat van een man in onderbroek’’, zei PvdA-raadslid Bert van der Roest in Elsevier. En zelfs CDA ziet het nut van alle heisa niet in. ,,Het is een mooie dame’’, erkent CDA-raadslid Nicole Wigny in datzelfde Elsevier. ,,Ze is niet afgebeeld als lustobject.’’ Anderzijds hield de CDAminister van Volksgezondheid niet zo lang geleden ook een campagne voor orgaandonatie tegen, omdat op de affiches een man te zien was die zijn deels ontklede vrouw langs achteren omarmde. En er was ook al het regeerakkoord dat ambtenaren met gewetensbezwaren toelaat om te weigeren een homohuwelijk te sluiten. De discussie woedde ook fel op allerlei internetfora. Her en der krijgt de ChristenUnie bijval. ,,Applaus voor de moed om tegen de uitwassen van commercie en seks in te gaan’’, juichte een lezer op het forum van Dagblad van het Noorden. Een ander vond ,,dat deze vrouw zich wel heel goedkoop te kijk zet. Zelfs een prostituee heeft meer aan voor het raam.’’ Toch overheerst ook op het net de verontwaardiging over de ‘betutteling’ door de Christen- Unie. ,,Dat gezeur altijd over emancipatie en lustobject’’, aldus een vrouwelijke commentaar. ,,Ik ben een geëmancipeerde jonge vrouw en af en toe fungeer ik graag als lustobject. Gaat prima samen.’’ Een ander trok de discussie open ,,Bloot moet kunnen, maar op een esthetische manier. Ik was blij dat de hittegolf van 2006 voorbij was. Vetkwabben, tattoos tot in de bilnaad. Bah, wat een wanstaltigheid.’’ CU-raadslid Bikker voelt zich ondertussen wat verkeerd begrepen. Ja, ze ergert zich aan het beeld dat van de vrouw wordt gegeven. Maar eigenlijk was het haar te doen om het straatbeeld. ,,Zo’n billboard hoort niet thuis in een prachtige, historische binnenstad.’’ Ondertussen wrijft Hunkemöller zich in de handen, want de bikinisetjes (topje 17,99 euro, broekje 9,99 euro) vliegen naar verluidt de deur uit. ,,Ik had niet verwacht dat dit soort naakt nog een issue zou zijn’’, verklaarde Frans Blanchard van de vereniging van reclamebureaus in het Algemeen Dagblad. Maar hij zag andermaal een oude reclamewet bevestigd worden: schandaal verkoopt. ,,Als reclamemaker kun je je niets beters wensen’’, aldus Blanchard. ,,Echt gigaveel aandacht. Met een beetje mazzel pikt ook het journaal het op. Zo bereikt Hunkemöller in een klap miljoenen mensen.’’ Ondertussen, aan het andere eind van de wereld, in het grootste moslimland Indonesië, wist Playboy stand te houden tegen de islamitische moraalridders. Radicale moslims hadden geprobeerd via rechterlijke weg de verspreiding van een Indonesische Playboy ‘light’ tegen te houden, omdat de uitstekende interviews en reportages gepaard gingen met foto’s van sensuele, maar altijd geklede dames. De rechter oordeelde deze week dat de foto’s niet als pornografisch konden beschouwd worden, en sprak de hoofdredacteur vrij. ChristenUnie en conservatieve moslims; één strijd.

Lieven Sioen - (c) De Standaard 07/04/07

welk schandaal? Ze is niet eens naakt? Foto's van vrouwen in badpak moeten kunnen.

PAJOT 8 april 2007 09:07

Dat ze dat hier eens zouden durven hangen, we zouden 't rap overkladden met zwarte verf

john bell hood 8 april 2007 09:09

Laat de mannen van de CU EMIGREREN naar IRAN.:lol:

Marie van de koster 8 april 2007 10:23

Het is echt niet uit preutsheid dat ik dit ook liever uit het straatbeeld zou zien verdwijnen. We zien een prachtige jonge vrouw en die bikini is best mooi.
Wat mij hier stoort is dat we maar weer eens het vrouwelijke ideaalbeeld krijgen voorgeschoteld, het beeld dat ons nu al decennia lang wordt opgedrongen door de modegoeroe's. Deze foto, zo groot en opvallend, is mogelijk weer de aanzet om van een paar jonge meisjes anorexia-gevalletjes te maken. De heisa die er rond gemaakt wordt, trekt dan ook nog eens extra de aandacht.
Verder vind ik dat het inderdaad klopt dat zo'n enorm billboard niet hoort in een prachtige, historische binnenstad. Ik erger me al jaren aan al die reclameborden. Er wordt tegenwoordig eindelijk af en toe eens gesproken over geluidspollutie en misschien worden er ooit maatregelen genomen om die te verminderen. Hopelijk zullen de mensen eens beginnen begrijpen dat er ook zoiets bestaat als "gezichts"pollutie die even hinderlijk en storend werkt.
Wat de ChristenUnie betreft, inderdaad vergt het wel moed om zo'n statement te maken, overigens hebben zij toch het recht om uit te komen voor hun mening.

Rudy 8 april 2007 17:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster (Bericht 2592529)
Het is echt niet uit preutsheid dat ik dit ook liever uit het straatbeeld zou zien verdwijnen. We zien een prachtige jonge vrouw en die bikini is best mooi.
Wat mij hier stoort is dat we maar weer eens het vrouwelijke ideaalbeeld krijgen voorgeschoteld, het beeld dat ons nu al decennia lang wordt opgedrongen door de modegoeroe's. Deze foto, zo groot en opvallend, is mogelijk weer de aanzet om van een paar jonge meisjes anorexia-gevalletjes te maken. De heisa die er rond gemaakt wordt, trekt dan ook nog eens extra de aandacht.
Verder vind ik dat het inderdaad klopt dat zo'n enorm billboard niet hoort in een prachtige, historische binnenstad. Ik erger me al jaren aan al die reclameborden. Er wordt tegenwoordig eindelijk af en toe eens gesproken over geluidspollutie en misschien worden er ooit maatregelen genomen om die te verminderen. Hopelijk zullen de mensen eens beginnen begrijpen dat er ook zoiets bestaat als "gezichts"pollutie die even hinderlijk en storend werkt.
Wat de ChristenUnie betreft, inderdaad vergt het wel moed om zo'n statement te maken, overigens hebben zij toch het recht om uit te komen voor hun mening.

Toegegeven. Een billboard van 200 vierkante meter, ook al is het een afbeelding van een mooie madam, met ideale maten en een knappe snoet, hoeft nu ook niet in een binnenstad om een bikini of onderstukje te promoten. Ik wil nog niet direct vrezen voor de verkeersveiligheid. Maar toch. Ik heb ook niets tegen mooie madammen. En toch. Er klopt iets niet.

Ik vrees dat de bal vooral in het kamp van de vrouwen ligt om tegen dergelijke campagnes te protesteren. Hoe mooi de stad, hoe mooi de vrouw op de affiche ook moge zijn, de combinatie van stadsarchitectuur en vrouwelijk schoon is binnen deze context ongepast.

Maar zoals ondertussen geweten; gedurfde en slechte reclame is ondertussen de beste reclame. Met een halfblote madam op de affiche verkoop je blijkbaar nog steeds alles, zelfs de slechtste producten. We zullen er, mij dunkt, ondertussen nog een tijdje mee moeten leren leven. Misschien wel voor eeuwig.

Ik ben het voor de rest volledig eens met de stelling van Marie.

R.

Percalion 8 april 2007 17:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 2592071)
De mannen van de CU: Verdoken homos
De vrouwen van de CU: Lelijke jaloerse wichten

:D

Ik heb ook een probleem met zulke billboards: Er zijn er te weinig.

alice 8 april 2007 17:35

Ik vind het geen enkel probleem die reclame.
Het gaat uiteindelijk over badpakkenmode en het is een prachtige foto,wat is daar fout mee?
Ik zie dit niet als uitbuiting van vrouwen, wel als reclame, natuurlijk fotografeer je dan geen lelijke, maar mooie vrouw in badpak...

Rudy 8 april 2007 17:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 2593442)
Ik vind het geen enkel probleem die reclame.
Het gaat uiteindelijk over badpakkenmode en het is een prachtige foto,wat is daar fout mee?
Ik zie dit niet als uitbuiting van vrouwen, wel als reclame, natuurlijk fotografeer je dan geen lelijke, maar mooie vrouw in badpak...

Ook goed. Mijn probleem niet. Zeker niet als het een mooie vrouw is. Maar, hoe moeten de minder aantrekkelijke vrouwen zich dan voelen?

Tavek 8 april 2007 17:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 2593453)
Ook goed. Mijn probleem niet. Zeker niet als het een mooie vrouw is. Maar, hoe moeten de minder aantrekkelijke vrouwen zich dan voelen?

Een extra stimulans om de kilos er af te trainen ;) Indirect is het ook reclame voor de fitness en sportclubs :p

Rudy 8 april 2007 18:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 2593466)
Een extra stimulans om de kilos er af te trainen ;) Indirect is het ook reclame voor de fitness en sportclubs :p

Aantrekkelijk heeft niet direct iets met kilo's te maken hé

Raven 8 april 2007 18:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 2593536)
Aantrekkelijk heeft niet direct iets met kilo's te maken hé

Heeft u last van overgewicht, beste Rudy?

Want dit doet me eerder denken aan wat een dik wicht huilend boven een doos ijscreme zou zeggen, nadat er iemand haar een "dikke, gekwabte vetkoe" heeft genoemd.

Tavek 8 april 2007 18:41

Een mooi lijf is een sportief lijf !

Flippend Rund 8 april 2007 18:47

Iran leeft onder de tirannie van de mullahs, wij leven onder de tirannie van de fotomodellen.

Online 8 april 2007 18:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund (Bericht 2593628)
Iran leeft onder de tirannie van de mullahs, wij leven onder de tirannie van de fotomodellen.

En van dat laatste hebben enkel flippende runderen last.

Rudy 8 april 2007 20:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raven (Bericht 2593601)
Heeft u last van overgewicht, beste Rudy?

Want dit doet me eerder denken aan wat een dik wicht huilend boven een doos ijscreme zou zeggen, nadat er iemand haar een "dikke, gekwabte vetkoe" heeft genoemd.

Ik heb verre van last van overgewicht beste Raven.

Het siert je allesbehalve om de discussie in het belahelijke te trekken.

Of, heb je echt zelf last van overgewicht, beste Raven ....

Vorenus 8 april 2007 20:17

Zulkz reclame zou om de 100 meter moeten staan, dit fleurt men leven op als ik rij met de auto tijdens het werk.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be