![]() |
Te veel blauw op straat?
Alhoewel de roep naar meer blauw op straat steeds luider klinkt, vraag ik mij oprecht af of er niet juist te veel blauw op straat is. En of dit het onveiligheidsgevoel niet juist in de hand werkt. Dat er dus maw nooit genoeg blauw op straat zal zijn, omdat hoe meer blauw er op straat is, hoe groter het onveiligheidsgevoel zal worden. En dan heb ik het vooral over de nadrukkelijkheid van hun aanwezigheid en niet zozeer over de aantallen.
Gisteren nog was ik getuige van het klemrijden en arresteren van een man op een motorfiets. Dat gebeurde door niet minder dan 5 politiewagens met zwaailichten en sirenes. Je zou denken dat het hier om een zware crimineel ging, maar nee, het was gewoon iemand die te snel had gereden. Iemand die bovendien geen enkel verzet bood bij zijn arrestatie (een arrrestatie waarvan ik mij zelfs het nut afvraag... een boete, intrekking van het rijbewijs of eventueel in beslag name van de motorfiets lijken mij gepaster, maar dit terzijde). De meerderheid van de mensen die getuige waren van dit tafereel (en dat waren er veel: iedereen in de straat kwam - gezien de sirenes en zwaailichten - buiten of aan het venster kijken wat er gaande was) zijn natuurlijk niet op de hoogte zijn van het feit dat het hier maar om een "banale" overtreding ging. En hebben dus nu waarschijnlijk het idee dat de politie gisteren een zware crimineel in hun straat heeft gearresteerd. En zo'n voorvallen zijn legio, tenminste in Antwerpen. Op zowat elke oproep wordt gereageerd met meerdere politiewagens. Steevast met sirenes en zwaailichten. En soms sturen ze er dan ook nog eens de politiehelicopter op af (al gebeurt dat de laatste tijd gelukkig minder frequent). Het lijkt een bewuste strategie te zijn om de aanwezigheid van de politie te benadrukken, maar ik denk dat het zijn vermoedelijke doel totaal mist... het is immers niet onlogisch dat mensen bij zo'n machtsvertoon denken dat de politie dringend moet ingrijpen bij ernstige feiten, terwijl dit gelukkig zelden het geval is. Een discretere aanwezigheid van de politie lijkt mij dus noodzakelijk om het onveiligheidsgevoel niet onterecht verder aan te wakkeren. |
Citaat:
Zou er trouwens, buiten Uzelf en Feremans mss, iemand op dit forum zijn die uw verhaaltje slikt?... |
Persoonlijk denk ik niet dat er te veel blauw op straat rondloopt, maar dat ze te veel administratieve zaken moeten doen ipv in het straatbeeld aanwezig te zijn.
|
Citaat:
Verder is het een algemene klacht van de politie dat ze teveel administratie voor onnozele dingen moeten doen |
Citaat:
Overigens was dit maar een voorbeeld. Je kan zelf makkelijk nagaan dat althans in Antwerpen politiewagens nogal gemakkelijk hun sirenes en zwaailichten gebruiken. Nochtans zijn de gevallen waarin dringende interventies van de politie nodig zijn gelukkig eerder beperkt. |
Citaat:
|
Ik woon aan het dokske in Merksem waar zelfs de politie niet meer durft te komen daar de Moslimmafia:evil:
Te veel blauw,laat me niet lachen (nu ja ik zou ook zo reageren als flik hoor!! ;-) ) |
Citaat:
Binnenkort komt men hier nog beweren dat alle flikken corrupt zijn. |
Citaat:
|
Iedereen weet toch dat de Antwerpse politie racistisch is. Het is hun manier om de allochtone gemeenschappen te intimideren.
"De belgische multiculturele samenleving is voor iedereen... Maar voor sommigen wat meer dan de anderen", denken ze daar :roll: |
Citaat:
Zou het niet kunnen dat in Antwerpen,net als hier in Zuid-West Vlaanderen vlakbij de Franse grens ,de flikken erg goed zijn met het "bemeesteren" van brave mensen ,en dat ze bij de gekende kritische punten liever wegblijven om "niet te provoceren" (lees:om niet teveel werk te hebben) ;-) |
Probeer maar eens met 2 politieagenten een stoere biker aan te houden.
Of in een huiselijk conflict te bemiddelen. Tegenwoordig, doordat de politiek teveel geklooit heeft met de agenten hun mogelijkheden, hebben ze geen gezag meer. Vroeger was het meneer de agent, nu is het stomme flik. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Als noord-afrikaan kan je niet even door het centrum wandelen zonder dat de flikken met hun wagen even zijn gedraaid om nog eens voorbij te rijden en goed te zien of je toch niet bij een van hun pasfotokes zit. In't midden van de nacht komen ze met hun zwaailichten elke vijf minuten patrouilleren om te zien of er geen jongeren rondhangen. Waag het niet om zonder licht te rijden op je fiets of ook maar eens verkeerd te kijken, ze nemen u mee. Citaat:
|
Zeg Edina, als je mooi en jong bent, en veel geld hebt mag je bij mij komen wonen. Ik woon in een stiltegebied. Al jaren geen flikken meer gezien.
Aai, 't is te zeggen, dat was zo tot verleden jaar. Toen is er een marokkaan in de buurt komen wonen....sindsdien zijn de flikken daar niet meer weg te slaan. Op ne goeie nacht liepen de flikken ongevraagd en met getrokken revolver zelfs in mijn tuin..... En dat allemaal omdat mijn goeie allochtone gebuur efkes te rap gereden had met zijn auto zeg , alle dat vermoed ik toch....... :cry: PS als je niet mooi en jong bent is dat ook geen probleem; ik trek wel een papieren zak over uw hoofd.... als je maar veel geld hebt he |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:50. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be