Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 april 2007, 09:50   #1
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard Te veel blauw op straat?

Alhoewel de roep naar meer blauw op straat steeds luider klinkt, vraag ik mij oprecht af of er niet juist te veel blauw op straat is. En of dit het onveiligheidsgevoel niet juist in de hand werkt. Dat er dus maw nooit genoeg blauw op straat zal zijn, omdat hoe meer blauw er op straat is, hoe groter het onveiligheidsgevoel zal worden. En dan heb ik het vooral over de nadrukkelijkheid van hun aanwezigheid en niet zozeer over de aantallen.

Gisteren nog was ik getuige van het klemrijden en arresteren van een man op een motorfiets. Dat gebeurde door niet minder dan 5 politiewagens met zwaailichten en sirenes. Je zou denken dat het hier om een zware crimineel ging, maar nee, het was gewoon iemand die te snel had gereden. Iemand die bovendien geen enkel verzet bood bij zijn arrestatie (een arrrestatie waarvan ik mij zelfs het nut afvraag... een boete, intrekking van het rijbewijs of eventueel in beslag name van de motorfiets lijken mij gepaster, maar dit terzijde).

De meerderheid van de mensen die getuige waren van dit tafereel (en dat waren er veel: iedereen in de straat kwam - gezien de sirenes en zwaailichten - buiten of aan het venster kijken wat er gaande was) zijn natuurlijk niet op de hoogte zijn van het feit dat het hier maar om een "banale" overtreding ging. En hebben dus nu waarschijnlijk het idee dat de politie gisteren een zware crimineel in hun straat heeft gearresteerd.

En zo'n voorvallen zijn legio, tenminste in Antwerpen. Op zowat elke oproep wordt gereageerd met meerdere politiewagens. Steevast met sirenes en zwaailichten. En soms sturen ze er dan ook nog eens de politiehelicopter op af (al gebeurt dat de laatste tijd gelukkig minder frequent). Het lijkt een bewuste strategie te zijn om de aanwezigheid van de politie te benadrukken, maar ik denk dat het zijn vermoedelijke doel totaal mist... het is immers niet onlogisch dat mensen bij zo'n machtsvertoon denken dat de politie dringend moet ingrijpen bij ernstige feiten, terwijl dit gelukkig zelden het geval is.

Een discretere aanwezigheid van de politie lijkt mij dus noodzakelijk om het onveiligheidsgevoel niet onterecht verder aan te wakkeren.

Laatst gewijzigd door Edina : 23 april 2007 om 10:00.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2007, 10:41   #2
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Alhoewel de roep naar meer blauw op straat steeds luider klinkt, vraag ik mij oprecht af of er niet juist te veel blauw op straat is. En of dit het onveiligheidsgevoel niet juist in de hand werkt. Dat er dus maw nooit genoeg blauw op straat zal zijn, omdat hoe meer blauw er op straat is, hoe groter het onveiligheidsgevoel zal worden. En dan heb ik het vooral over de nadrukkelijkheid van hun aanwezigheid en niet zozeer over de aantallen.

Gisteren nog was ik getuige van het klemrijden en arresteren van een man op een motorfiets. Dat gebeurde door niet minder dan 5 politiewagens met zwaailichten en sirenes. Je zou denken dat het hier om een zware crimineel ging, maar nee, het was gewoon iemand die te snel had gereden. Iemand die bovendien geen enkel verzet bood bij zijn arrestatie (een arrrestatie waarvan ik mij zelfs het nut afvraag... een boete, intrekking van het rijbewijs of eventueel in beslag name van de motorfiets lijken mij gepaster, maar dit terzijde).

De meerderheid van de mensen die getuige waren van dit tafereel (en dat waren er veel: iedereen in de straat kwam - gezien de sirenes en zwaailichten - buiten of aan het venster kijken wat er gaande was) zijn natuurlijk niet op de hoogte zijn van het feit dat het hier maar om een "banale" overtreding ging. En hebben dus nu waarschijnlijk het idee dat de politie gisteren een zware crimineel in hun straat heeft gearresteerd.

En zo'n voorvallen zijn legio, tenminste in Antwerpen. Op zowat elke oproep wordt gereageerd met meerdere politiewagens. Steevast met sirenes en zwaailichten. En soms sturen ze er dan ook nog eens de politiehelicopter op af (al gebeurt dat de laatste tijd gelukkig minder frequent). Het lijkt een bewuste strategie te zijn om de aanwezigheid van de politie te benadrukken, maar ik denk dat het zijn vermoedelijke doel totaal mist... het is immers niet onlogisch dat mensen bij zo'n machtsvertoon denken dat de politie dringend moet ingrijpen bij ernstige feiten, terwijl dit gelukkig zelden het geval is.

Een discretere aanwezigheid van de politie lijkt mij dus noodzakelijk om het onveiligheidsgevoel niet onterecht verder aan te wakkeren.
Hoe komt het dat schijnbaar U alleen op de hoogte was dat het maar om een banale snelheidsovertreding door een brommer ging?

Zou er trouwens, buiten Uzelf en Feremans mss, iemand op dit forum zijn die uw verhaaltje slikt?...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2007, 10:49   #3
.:E:.
Vreemdeling

.:E:.'s schermafbeelding

Standaard

Persoonlijk denk ik niet dat er te veel blauw op straat rondloopt, maar dat ze te veel administratieve zaken moeten doen ipv in het straatbeeld aanwezig te zijn.
Oud 23 april 2007, 11:13   #4
Asshen Sukar
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door .:E:. Bekijk bericht
Persoonlijk denk ik niet dat er te veel blauw op straat rondloopt, maar dat ze te veel administratieve zaken moeten doen ipv in het straatbeeld aanwezig te zijn.
Je spreekt jezelf tegen. Als ze teveel administratief werk doen lopen ze niet op straat rond.

Verder is het een algemene klacht van de politie dat ze teveel administratie voor onnozele dingen moeten doen
Asshen Sukar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2007, 13:39   #5
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Hoe komt het dat schijnbaar U alleen op de hoogte was dat het maar om een banale snelheidsovertreding door een brommer ging?
Niet enkel ik hoor... iedereen die dicht genoeg bij de politieagenten stond, heeft dat kunnen horen uit de mond van de agenten zelf. Ze stonden er bovendien zelf wat mee te lachen trouwens.

Overigens was dit maar een voorbeeld. Je kan zelf makkelijk nagaan dat althans in Antwerpen politiewagens nogal gemakkelijk hun sirenes en zwaailichten gebruiken. Nochtans zijn de gevallen waarin dringende interventies van de politie nodig zijn gelukkig eerder beperkt.
Oud 23 april 2007, 13:40   #6
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door .:E:. Bekijk bericht
Het is mij dan ook niet zozeer te doen over het aantal, maar wel over de manier waarop ze hun aanwezigheid manifesteren.
Oud 23 april 2007, 13:48   #7
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Ik woon aan het dokske in Merksem waar zelfs de politie niet meer durft te komen daar de Moslimmafia
Te veel blauw,laat me niet lachen (nu ja ik zou ook zo reageren als flik hoor!! )
Oud 23 april 2007, 15:18   #8
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Overigens was dit maar een voorbeeld. Je kan zelf makkelijk nagaan dat althans in Antwerpen politiewagens nogal gemakkelijk hun sirenes en zwaailichten gebruiken.
Wat zeg je nu? Als die mensen frieten gaan halen mogen ze de sirene toch opzetten, of wilt u dat ze koude frieten eten?

Binnenkort komt men hier nog beweren dat alle flikken corrupt zijn.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2007, 17:59   #9
.:E:.
Vreemdeling

.:E:.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Asshen Sukar Bekijk bericht
Je spreekt jezelf tegen. Als ze teveel administratief werk doen lopen ze niet op straat rond.

Verder is het een algemene klacht van de politie dat ze teveel administratie voor onnozele dingen moeten doen
oeps, je hebt gelijk
Oud 23 april 2007, 18:27   #10
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Iedereen weet toch dat de Antwerpse politie racistisch is. Het is hun manier om de allochtone gemeenschappen te intimideren.

"De belgische multiculturele samenleving is voor iedereen... Maar voor sommigen wat meer dan de anderen", denken ze daar
Oud 23 april 2007, 18:48   #11
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Iedereen weet toch dat de Antwerpse politie racistisch is. Het is hun manier om de allochtone gemeenschappen te intimideren.

"De belgische multiculturele samenleving is voor iedereen... Maar voor sommigen wat meer dan de anderen", denken ze daar
Zeg nu eens eerlijk,IS de "allochtone" gemeenschap eigenlijk wel geintimideerd door die flikjes ?

Zou het niet kunnen dat in Antwerpen,net als hier in Zuid-West Vlaanderen vlakbij de Franse grens ,de flikken erg goed zijn met het "bemeesteren" van brave mensen ,en dat ze bij de gekende kritische punten liever wegblijven om "niet te provoceren" (lees:om niet teveel werk te hebben)

Laatst gewijzigd door kelt : 23 april 2007 om 18:48.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2007, 18:57   #12
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Probeer maar eens met 2 politieagenten een stoere biker aan te houden.

Of in een huiselijk conflict te bemiddelen.

Tegenwoordig, doordat de politiek teveel geklooit heeft met de agenten hun mogelijkheden, hebben ze geen gezag meer. Vroeger was het meneer de agent, nu is het stomme flik.
Oud 23 april 2007, 19:26   #13
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht

Daar gaat het hier niet over. Het gaat over algemeen buitenproportioneel machtsvertoon dat volgens mij het onveiligheidsgevoel verder aanwakkert. Waardoor "meer blauw op straat" dus negatief werkt.
Oud 23 april 2007, 19:27   #14
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar gaat het hier niet over. Het gaat over algemeen buitenproportioneel machtsvertoon dat volgens mij het onveiligheidsgevoel verder aanwakkert. Waardoor "meer blauw op straat" dus negatief werkt.
Jezus, jij doet dit met opzet hoop ik?
Oud 23 april 2007, 19:27   #15
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Probeer maar eens met 2 politieagenten een stoere biker aan te houden.

Of in een huiselijk conflict te bemiddelen.

Tegenwoordig, doordat de politiek teveel geklooit heeft met de agenten hun mogelijkheden, hebben ze geen gezag meer. Vroeger was het meneer de agent, nu is het stomme flik.
Dat is geen verklaring voor het onnodig gebruiken van sirenes en zwaailichten. En al evenmin om dan ineens maar 10 agenten te laten aanrukken voor een bagatel.
Oud 23 april 2007, 19:29   #16
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Jezus, jij doet dit met opzet hoop ik?
Nee, ik ben bloedserieus.
Oud 23 april 2007, 19:46   #17
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, ik ben bloedserieus.
Tja, dat kennen we..; Ernstig bloeden... Toch niet door die flikken?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2007, 20:45   #18
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Asshen Sukar Bekijk bericht
Ze schrijven dan ook veel onnozele pv's.
Oud 23 april 2007, 20:50   #19
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Zeg nu eens eerlijk,IS de "allochtone" gemeenschap eigenlijk wel geintimideerd door die flikjes ?
Zeker.

Als noord-afrikaan kan je niet even door het centrum wandelen zonder dat de flikken met hun wagen even zijn gedraaid om nog eens voorbij te rijden en goed te zien of je toch niet bij een van hun pasfotokes zit.

In't midden van de nacht komen ze met hun zwaailichten elke vijf minuten patrouilleren om te zien of er geen jongeren rondhangen.

Waag het niet om zonder licht te rijden op je fiets of ook maar eens verkeerd te kijken, ze nemen u mee.

Citaat:
Zou het niet kunnen dat in Antwerpen,net als hier in Zuid-West Vlaanderen vlakbij de Franse grens ,de flikken erg goed zijn met het "bemeesteren" van brave mensen ,en dat ze bij de gekende kritische punten liever wegblijven om "niet te provoceren" (lees:om niet teveel werk te hebben)
In Brussel misschien, niet in Antwerpen. Al is het sinds de komst van Patrick Janssens een pak verbeterd. Hij lijkt alvast de honden van't stad meer op stal te houden uit de tuin van de gemeenschappen te houden.
Oud 23 april 2007, 20:51   #20
Amaj
Burgemeester

Amaj's schermafbeelding

Standaard

Zeg Edina, als je mooi en jong bent, en veel geld hebt mag je bij mij komen wonen. Ik woon in een stiltegebied. Al jaren geen flikken meer gezien.

Aai, 't is te zeggen, dat was zo tot verleden jaar. Toen is er een marokkaan in de buurt komen wonen....sindsdien zijn de flikken daar niet meer weg te slaan.

Op ne goeie nacht liepen de flikken ongevraagd en met getrokken revolver zelfs in mijn tuin..... En dat allemaal omdat mijn goeie allochtone gebuur efkes te rap gereden had met zijn auto zeg , alle dat vermoed ik toch.......

PS als je niet mooi en jong bent is dat ook geen probleem; ik trek wel een papieren zak over uw hoofd.... als je maar veel geld hebt he

Laatst gewijzigd door Amaj : 23 april 2007 om 20:55.
Amaj is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be