Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
(Bericht 2713317)
Lombas, ik denk dat je hier wel even met gierende banden de bocht uit gaat. De historiografie die louter beschrijft en niet verklaart - wat jouw beeld van de geschiedenis - staat al decennialang in een kwaad daglicht in het historisch gild. Er wordt dan gesproken van de 'narratieve geschiedschrijving' (inclusief scheve blik), die dan meer kunst dan wetenschap is, nogal vrijblijven en vooral een vlot leesbaar verhaal voorstaat. Die kritiek, vrij algemeen sinds de hoogdagen van de Annales en aanverwante stromingen, is m.i. (en ik denk dat ik recht van spreken heb) volledig ten onrechte. Narratieve geschiedschrijving - op wetenschappelijk niveau dan - verklaart zeker zoveel als de gerationaliseerde sociaal-economische, antropologische of wat weet ik me daar nog, enkel op een heel ander niveau. De ene verklaart bijvoorbeeld in welke omstandigheden de Nederlandse Opstand kon uitbreken, de andere hoe persoonlijke handelen van pakweg Filips II of Willem de Zwijger de gebeurtenissen stuurden. Tweemaal een (op zich) acceptabele verklaring, maar op een heel ander niveau. Ik denk dat ik je kritiek vooral kan terugbrengen op een gebrek aan inzicht in de moderne historiografie, daarom: Paul Veyne, Comment on écrit l'histoire. Essau d'épistémologie (Parijs, 1971), of de inleiding van een recent (narratief) proefschrift: http://dare.uva.nl/record/220251.
|
Ik heb historiografie gekregen aan de universiteit, ik weet best waarover je spreekt. Wat je zegt, als voorbeeld neemt, is juist hetgeen dat ik tegenspreek. Er is tonnen literatuur verschenen over de Holocaust. We
weten dat het persoonlijk handelen van nationaalsocialisten &c. er voor iets tussen zat, dat wordt mooi onderzocht, geen probleem. Waar het mij om gaat is dat de geschiedkunde - en ik zei, er zijn tegenvoorbeelden - niet ingaat of zelfs niet kán ingaan op de vraag
waarom de handelingen gesteld werden. Het is namelijk niet logisch verwant aan elkaar.
Wat de Annales betreft, ik denk dat de woorden van Darnton het mooi zeggen: "It [over een studie van literatuur in de Verlichting] produced Annales results. Tradition outweighed innovation." Je hebt waarschijnlijk Le Roy Ladurie's
Montaillou al eens gelezen. Leuk boek. Maar wordt er beschreven
waarom bepaalde mensen deden wat ze deden en hoe ze er toe kwamen? Neen, het beschrijft louter een gedrag.
Net zoals de bioloog naar de mens kijkt maar geen flauw benul heeft van hoe het menselijk lichaam werkt, dus. En heeft de mentaliteitsgeschiedenis bijgedragen tot "het begrijpen"? Natuurlijk. Ik heb onlangs een schamele bijdrage geleverd aan het historiografisch en sociologisch debat rond publieke opinie.
Wat je niet kunt, is in Filips' hoofd gaan en kijken wat hem stuurde. Je kunt zeggen dat hij katholiek was, een controlefreak, dat het lang duurde voor hij op de hoogte van zaken werd gesteld, dat hij waarschijnlijk een tamelijke twijfelaar is geweest &c.
Goed, en je kunt over mij ook veel zeggen. Dat ik studeer, dat ik gelovig ben, dat ik graag aan de Schelde zit, &c. Wat mijn politieke voorkeur is, alles kan naar boven komen. Maar dat zegt niets over
de reden waarom ik handel. Je kunt naar een mens kijken en zeggen dat hij armen heeft, mooie ogen, &c., het zegt niets gezagdragend over de
werking.
We weten hoe ver de medische wetenschap gevorderd is sinds Vesalius. Wat die laatste deed, is iets wat voor de historicus in vele gevallen - ik benadruk weerom de "uitzonderingen" - onmogelijk is.