robert t |
13 juni 2007 11:02 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox
(Bericht 2726520)
interessante topic.
Mag ik even een (domme) vraag stellen? Kan Vlaanderen op één of andere manier binnen het federale België de onafhankelijkheid uitroepen? Kan het Vlaams parlement dus éénzijdig verklaren uit de Belgische federatie te stappen? Of zijn we hiervoor - in een federaal Belgie - niet sterk genoeg voor en moet dit aan de federale regering voorgelegd worden en goedgekeurd worden met een 2/3e meerderheid?
|
Je vraag is absoluut niet dom. De Vlaamse regering bestaat op het ogenblik uit 30 % separatisten (VB, N-VA en ik neem aan ook lijst DD). Tel daar ruim 25 % confederalisten bij, alleen al bij CD&V, en je komt aan ruim 55 % die voor verregaande autonomie voor Vlaanderen pleit. Leterme pleit voor een staatshervorming. Indien de Waalse eisen onredelijk daar tegenover onredelijk zouden zouden zijn, wat ik verwacht, behoort de éénzijdige
onafhankelijksverklaring van Vlaanderen tot de mogelijkheden. Vermoedelijk zal het zo een vaart niet lopen, maar Leterme is ook niet dom en beseft heel goed dat de Vlamingen verregaande hervormingen verwachten. Indien hij te veel toegevingen doet wacht de CD&V in 2009 een verpletterende nederlaag, bovendien moet dan de N-VA uit het kartel stappen wil ze haar levenskansen gaaf houden. Het worden spannende maanden, zoveel is zeker.
|