Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Vlaanderen onafhankelijk; wanneer? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=91205)

kroa 13 juni 2007 10:20

Vlaanderen onafhankelijk; wanneer?

Eens de vraag opniew stellen na de verschillende politieke verschuivingen in Vlaanderen & Wallonië.

kroa 13 juni 2007 10:23

PS ge moogt ook altijd zeggen waarom. ;-)

DebianFox 13 juni 2007 10:27

interessante topic.

Mag ik even een (domme) vraag stellen? Kan Vlaanderen op één of andere manier binnen het federale België de onafhankelijkheid uitroepen? Kan het Vlaams parlement dus éénzijdig verklaren uit de Belgische federatie te stappen? Of zijn we hiervoor - in een federaal Belgie - niet sterk genoeg voor en moet dit aan de federale regering voorgelegd worden en goedgekeurd worden met een 2/3e meerderheid?

Cunning linguist 13 juni 2007 10:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox (Bericht 2726520)
interessante topic.

Mag ik even een (domme) vraag stellen? Kan Vlaanderen op één of andere manier binnen het federale België de onafhankelijkheid uitroepen? Kan het Vlaams parlement dus éénzijdig verklaren uit de Belgische federatie te stappen? Of zijn we hiervoor - in een federaal Belgie - niet sterk genoeg voor en moet dit aan de federale regering voorgelegd worden en goedgekeurd worden met een 2/3e meerderheid?

De wereldgeschiedenis bewijst dat er geen toestemming nodig is van de centrale regering voor een onafhankelijkheidsverklaring. Wel is het handig als de zaken rond de onafhankelijkheid van tevoren worden geregeld (bv. lasten- en lustenverdeling), maar noodzakelijk is dat niet.

Cunning linguist 13 juni 2007 10:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kroa (Bericht 2726504)
Eens de vraag opniew stellen na de verschillende politieke verschuivingen in Vlaanderen & Wallonië.

Op het moment lijkt het me nog koffiedik kijken. Wel mag het duidelijk zijn dat de Vlaamse staat steeds dichterbij komt.

vrijevlaming 13 juni 2007 10:49

Citaat:

interessante topic.

uiteraard. Als het vlaams parlement zijn onafhankelijkheid uitroept, dan is de zaak geregeld.
Dit is mogelijk omwille vna het zelfbeschikkingsrecht der volkeren. Aangezien het vlaams parlement verkozen wordt door democratische verkiezingen, zal de VN rap die beslissing aanvaarden als legitiem.

robert t 13 juni 2007 11:02

Citaat:

interessante topic.

Je vraag is absoluut niet dom. De Vlaamse regering bestaat op het ogenblik uit 30 % separatisten (VB, N-VA en ik neem aan ook lijst DD). Tel daar ruim 25 % confederalisten bij, alleen al bij CD&V, en je komt aan ruim 55 % die voor verregaande autonomie voor Vlaanderen pleit. Leterme pleit voor een staatshervorming. Indien de Waalse eisen onredelijk daar tegenover onredelijk zouden zouden zijn, wat ik verwacht, behoort de éénzijdige
onafhankelijksverklaring van Vlaanderen tot de mogelijkheden. Vermoedelijk zal het zo een vaart niet lopen, maar Leterme is ook niet dom en beseft heel goed dat de Vlamingen verregaande hervormingen verwachten. Indien hij te veel toegevingen doet wacht de CD&V in 2009 een verpletterende nederlaag, bovendien moet dan de N-VA uit het kartel stappen wil ze haar levenskansen gaaf houden. Het worden spannende maanden, zoveel is zeker.

DebianFox 13 juni 2007 11:07

maar bij eventuele Vlaamse onafhankelijk moet toch de Belgische grondwet aangepast worden? (wat een ingewikkelde procedure is)

Cunning linguist 13 juni 2007 11:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox (Bericht 2726634)
maar bij eventuele Vlaamse onafhankelijk moet toch de Belgische grondwet aangepast worden? (wat een ingewikkelde procedure is)

Dat is een zaak voor (rest-)Belgie, niet voor Vlaanderen.

Hans1 13 juni 2007 11:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming (Bericht 2726590)
uiteraard. Als het vlaams parlement zijn onafhankelijkheid uitroept, dan is de zaak geregeld.
Dit is mogelijk omwille vna het zelfbeschikkingsrecht der volkeren. Aangezien het vlaams parlement verkozen wordt door democratische verkiezingen, zal de VN rap die beslissing aanvaarden als legitiem.

1) Wat is dat een "volk"?
2) dat zelfbeschikkingsrecht geldt volgens de VN alleen voor kolonies.

Wat u beweert, houdt dus geen steek.

Hans1 13 juni 2007 11:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door robert t (Bericht 2726626)
Je vraag is absoluut niet dom. De Vlaamse regering bestaat op het ogenblik uit 30 % separatisten (VB, N-VA en ik neem aan ook lijst DD). Tel daar ruim 25 % confederalisten bij, alleen al bij CD&V, en je komt aan ruim 55 % die voor verregaande autonomie voor Vlaanderen pleit. Leterme pleit voor een staatshervorming. Indien de Waalse eisen onredelijk daar tegenover onredelijk zouden zouden zijn, wat ik verwacht, behoort de éénzijdige
onafhankelijksverklaring van Vlaanderen tot de mogelijkheden. Vermoedelijk zal het zo een vaart niet lopen, maar Leterme is ook niet dom en beseft heel goed dat de Vlamingen verregaande hervormingen verwachten. Indien hij te veel toegevingen doet wacht de CD&V in 2009 een verpletterende nederlaag, bovendien moet dan de N-VA uit het kartel stappen wil ze haar levenskansen gaaf houden. Het worden spannende maanden, zoveel is zeker.

De "Vlamingen" verwachten helemaal geen verdere splitsingen. Zo hebben de peilingen van maart uitgewezen. Integendeel, een meerderheid wil helemaal geen nieuwe staatshervorming, maar eerder een unitair België.

Hertog van Gelre 13 juni 2007 11:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 2726644)

Afgezien van dat dit onzin in maar vindt u dan niet dat Vlaanderen al 177 jaar wordt gekoloniseerd?

(Moest ik dit inkoppertje nu echt maken, Hans?)

Hans1 13 juni 2007 11:14

Ja, als u alles beter weet...

Cunning linguist 13 juni 2007 11:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 2726644)

Wie was een colonie van wie in Tsjechoslowakije? Joegoslavie?

Hertog van Gelre 13 juni 2007 11:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 2726648)
De "Vlamingen" verwachten helemaal geen verdere splitsingen. Zo hebben de peilingen van maart uitgewezen. Integendeel, een meerderheid wil helemaal geen nieuwe staatshervorming, maar eerder een unitair België.

DE échte peiling van 10 juni heeft uitgewezen dat de meerderheid van de vlamingen voor meer autonomie is. Wie gelooft u? De media of de kiezer?

Cunning linguist 13 juni 2007 11:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 2726648)

Dat zal wel.

Hertog van Gelre 13 juni 2007 11:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 2726651)
Ja, als u alles beter weet...

Nou, niet alles... maarruh, heb je eigenlijk al een nieuw logo gepikt?

DebianFox 13 juni 2007 11:19

Citaat:

Wat is het Belgisch volk? Een mix tussen Vlamingen en Walen verenigd in een kunstmatige bufferstaat die de bedoeling had het Franse machtsimperium uit te breiden?

Hoeveel Vlamingen kijken naar Waalse TV zenders en omgekeerd? Vergelijk de verkiezingsuitslagen, economie en constateer dat Vlaanderen en Wallonië nog meer uit elkaar groeien.

Een volk is voor mij een groep mensen dat dezelfde voorvaderen heeft, verbonden is door antropologie, dezelfde huidskleur heeft en dezelfde taal spreekt. Voila iedereen weet nu toch welk volk ik de Vlamingen reken ;)

DebianFox 13 juni 2007 11:21

Citaat:

Hier spreekt ge uw eigen tegen, België unitair maken is ook een staatsvorming?
Wat is een unitair België toch populair als ik zie dat BUB 0,1 % haalde ofzo :lol:

De vlamingen hebben communautair gestemd!

Cunning linguist 13 juni 2007 11:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox (Bericht 2726675)
Een volk is voor mij een groep mensen dat dezelfde voorvaderen heeft, verbonden is door antropologie, dezelfde huidskleur heeft en dezelfde taal spreekt. Voila iedereen weet nu toch welk volk ik de Vlamingen reken ;)

De huidskleur opnemen in de definitie van een volk lijkt mij niet van deze tijd. Zo bestaan de Oezbeken uit zowel Aziaten als blanken. Ook in het Nederland van nu zijn er mensen die alleen qua huidskleur verschillen van de blanke Nederlanders. Als een Vlaams voorbeeld zou je Wouter van Bellingen kunnen noemen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be