![]() |
"Maar wat erna?"
Citaat:
|
Ik sta volledig achter punt 7.;-)
|
1. nieuwe informateur: ik zie niet direct in wat voor verandering dit zou teweeg brengen. Ondertussen weten we allemaal wat de standpunten zijn van iedereen.
2.nieuwe onderhandelaar: is een mogelijkheid. De vraag is natuurlijk waarom de verschillende partijen wel toegevingen zouden doen bij een onderhandelaar, maar niet bij de huidige formateur 3.nieuwe formateur: is mogelijk, maar indien niet cd&ver gaat de cd&v dwarsliggen tot en met (dixit ik weet niet meer wie van cd&v). Trouwens, ook deel van commentaar puntje één is hier van toepassing. 4.Nieuwe coalitie: de enige die ik hier mogelijk acht is de olijfboom. Maar dat zal in ieder geval ook niet simpel zijn en als iedereen op zijn standpunt blijft staan geraken ze ook daar geen stap vooruit. Bovendien geen 2/3 voor de staatshervorming, die toch bij verschillende een breekpunt (b)lijkt te zijn. 5. Alles de frigo in: lijkt me onwaarschijnlijk. Wat wel mogelijk is, is het vinden van een "oplossing" voor BHV ( ze kunnen niet anders) en de rest in de frigo tot later. Maar dit zal bij verschillende toch moeilijk liggen en is niet zo vanzelfsprekend. 6.Overgangsregering: straffe patee, onmogelijk volgens mij 7. vlaanderen wordt staat: tja, ge zoudt het nog beginnen denken hé dat het voor morgen is als je het zo bekijkt. Kortom: voor mij liefst punt zeven, alhoewel dat het punt 5 gaat worden vrees ik. |
Citaat:
|
Een dergelijk kabinet is onderhevig aan moties van wantrouwen �* la volonté. Trouwens wie zou dan zakenkabinet moeten uitmaken? Daarvoor heb je immers ook overeenstemming en een meerderheid nodig.
|
Citaat:
Je hebt gelijk dat het zelden voorkomt en alleen in een noodgeval mogelijk is Zo nodig om de boedelscheiding te regelen. Misschien is een minderheids kabinet ook mogelijk .Die regeert met wisselende minderheden in het parlement. Voor een paar jaar moet dat mogelijk zijn. |
Neen, zelfde probleem: wie moet juist het minderheidskabinet vormen? En is onderhevig aan hetzelfde spel van motie van wantrouwen.
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik gok er op dat Reynders graag punt 3 wil zien. Dat zal dan een Waalse liberaal zijn, misschien hij, misschien Michel. Bovendien willen MR en CDH allebei graag punt 5. Het is toch geen geheim dat de Franstaligen niet staan te springen voor een staatshervorming. Punt 6 lijkt me helemaal niet realistisch en ook 1 en 2 hebben geen zin. Punt 7 wil enkel N-VA (en Vlaams Belang, maar die doen niet mee met het spelletje). CD&V zal dat niet durven. Maar wat willen de Vlamingen eigenlijk? Punt 7 denk ik niet en al de andere opties zijn in het voordeel van de Franstaligen. Daarom vind ik die lijst zo eenduidig. Of zijn er geen andere opties in het voordeel van de Vlamingen als Leterme geen regering kan vormen met zijn staatshervorming? Gezien de verkiezingsbeloftes en de nabije verkiezingen van 2009 is dat niet erg verstandig van de Franstaligen om Leterme zo tegen de muur te zetten. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Nu is het heldhaftige HBVL tot het uiterste punt gekomen. Het onuitspreekbare is uitgesproken (niet de eerste keer trouwens). En wat nu dan? Het aantal flaminganten is nog altijd met geen procent gestegen.:-D
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Punt 5 is het meest waarschijnlijk. Mogelijk in combinatie met een ministaatshervorming (schijnsplitsing BHV in ruil voor meer Brussels geld, of zoiets...).
Van mijn part hoeft punt 7 zelfs niet (meteen). Ik zou veel liever zien dat CD&V blijft vasthouden aan de Vijf Resoluties van het Vlaams Parlement (vooral het pleidooi voor een tweedelig België is hier van belang). Ik vraag me af wat de franstaligen dan zouden doen... Maar ik vrees dat CD&V zal bezwijken voor de Belgische druk, en plooien. |
Citaat:
http://www.bplus.be/NL/Organisatie-3.php |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
ik zie de Oostkantons eerder bij het Groothertogdom Luxemburg gaan na het einde van Belgie.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:39. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be