Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Wat doen we met Brel, Solvay, Hergé, Maeterlinck, Fabre, Toots, De Duve, Prigogine? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=94120)

C2C 31 augustus 2007 23:04

Wat doen we met Brel, Solvay, Hergé, Maeterlinck, Fabre, Toots, De Duve, Prigogine?

Het bekende lijstje dus: door en door Belgen die aan België als België een meerwaarde gaven. Nobelprijswinnaars, wereldberoemde artiesten, etc...

Ik ken geen Vlaamse equivalenten in de moderne tijd. Een voorwaarde voor een splitsing zou toch moeten zijn dat we eerst een aantal Vlamingen kweken die Vlaanderen op de kaart kunnen zetten. Nu hebben we die niet.

Met Lernout & Hauspie en Dana Winner komen we er niet.

Dus: eerst bewijzen dat Vlaanderen ook wijsheid aan de wereld kan leveren. Pas dan mag er voor mij verdergeprutst worden.

AdrianHealey 31 augustus 2007 23:06

Geen nood, ik ben er al.
We kunnen nu rustig verderprutsen.

Pelgrim 31 augustus 2007 23:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 2895800)
Het bekende lijstje dus: door en door Belgen die aan België als België een meerwaarde gaven. Nobelprijswinnaars, wereldberoemde artiesten, etc...

Ik ken geen Vlaamse equivalenten in de moderne tijd. Een voorwaarde voor een splitsing zou toch moeten zijn dat we eerst een aantal Vlamingen kweken die Vlaanderen op de kaart kunnen zetten. Nu hebben we die niet.

Dus: eerst bewijzen dat Vlaanderen ook wijsheid aan de wereld kan leveren. Pas dan mag er voor mij verdergeprutst worden.

dus een staat moet haar bestaan danken aan een paar artiesten en grote namen?

Wat een zever?

Het volstaat trouwens dat we uit die lijst al gewoon de Vlamingen halen.

Praetorian 31 augustus 2007 23:21

We blijven sowieso in de schaduw staan tegenover de drie grote omringende culturen, of dat nu in Belgische of Vlaamse context is.

De Vlaamse kleinburgerlijke mentaliteit doet mij denken aan Brideshead Revisited (Julia Flyte):"The only thing he talks about is money, he's just half a man."

Eddy B 31 augustus 2007 23:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 2895806)
Geen nood, ik ben er al.
We kunnen nu rustig verderprutsen.

:)
gaan we een lijstje maken?

Geen Nobelprijswinnaars maar stuk voor stuk om echt fier op te zijn :

Stijn Streuvels
Ernest Claes
Jef Geeraerts
Guido Gezelle
Marnix Gijsen
August Vermeijlen
Geeraard Walschap
Hogo Claus
Louis Paul Boon
Albrecht Rodenbach
...
Zie ook :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vlaande...emde_Vlamingen

Praetorian 31 augustus 2007 23:26

Alleen Boon steekt boven de middelmaat uit. Het is nog erger dan ik dacht.

Eddy B 31 augustus 2007 23:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian (Bericht 2895851)

zie edit :)

C uit W 31 augustus 2007 23:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian (Bericht 2895851)

Rodenbach is ook wel een grote.
en paul van ostaijen moet er ook in.

Eddy B 31 augustus 2007 23:41

En wat van een lijstje met beroemde Vlaamse schilders ?

Wereld wees jaloers! :)

Ge ziet he C2C, nooit te negatief denken he :)

AdrianHealey 31 augustus 2007 23:57

We vergeten Timmy Simons.

StevenNr1 31 augustus 2007 23:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 2895892)

:-D

AdrianHealey 31 augustus 2007 23:59

En Jean-Jacques De Gucht.

C2C 1 september 2007 00:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 2895835)
dus een staat moet haar bestaan danken aan een paar artiesten en grote namen?

Wat een zever?

Het volstaat trouwens dat we uit die lijst al gewoon de Vlamingen halen.

Inderdaad een natie-staat heeft nood aan cultuur en aan iconen.

Ik wil niet beweren dat er geen interessante Vlamingen zijn, maar België heeft toch een grote cultuur te bieden, en die is symbolisch vertegenwoordigd door dat lijstje.

Wie wil nu in een land leven dat geen enkele grootsheid uitstraalt? Ik wil kleur, fantasie en schoonheid. De Vlaamse klei is mij gewoon te grijs.

C2C 1 september 2007 00:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B (Bericht 2895874)
En wat van een lijstje met beroemde Vlaamse schilders ?

Wereld wees jaloers! :)

Ge ziet he C2C, nooit te negatief denken he :)

Ik spreek wel over België. Niet over wat er voor 1830 bestond.

Onze grote schilders sinds 1830:

Khnopff
Ensor
Spilliaert
Rops
Tuymans
etc...

Als er één lijstje van mensen is die de Belgitude uitstralen zijn het wel onze schilders.

Trouwens Albrecht Rodenbach verbleekt in het niets naast Georges Rodenbach, die in dezelfde orde staat als Maeterlinck en Verhaeren. Franstalige Vlamingen dus.

evilbu 1 september 2007 01:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 2895800)

De argumenten worden steeds zieliger.:?

Starkan 1 september 2007 02:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 2896061)
De argumenten worden steeds zieliger.:?

Zo'n topic hoeft wat mij betreft niet opgestart te worden gezien de vanzelfsprekendheid ervan.

Maar gezien Politics.be, als ondertitel, "het grootste Vlaams nationalistische politieke discussieplatform" vermeldt, kan ik hier gerust mee leven.
Dus moest je iets anders dan de klassieke platte masturbatie repliek kunnen beantwoorden, zou die ook eens interessant kunnen worden bevonden.

Starkan 1 september 2007 02:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 2895892)

En Sylver :lol:

Eddy B 1 september 2007 08:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 2895966)

Ik wil niet beweren dat er geen interessante Vlamingen zijn, maar België heeft toch een grote cultuur te bieden, en die is symbolisch vertegenwoordigd door dat lijstje.

Wie wil nu in een land leven dat geen enkele grootsheid uitstraalt? Ik wil kleur, fantasie en schoonheid. De Vlaamse klei is mij gewoon te grijs.

Wat ben jij een zielig persoontje zeg, dat je niet eens weet wat Vlaanderen aan de wereld te bieden heeft. Naast onze afgestudeerden en professoren, die overal in het buitenland zeer gewild zijn, hebben we hier nog wel wat beroemdheden rondlopen hoor. Natuurlijk zijn er meer die al overleden zijn, zoals dr Janssens, van Janssens Farmaceutica. Pater Damiaan is ook een nobele onbekende waarschijnlijk in jouw ogen.
Herinner je de "beroemdste" verkiezingen! Daar kwamen we nu echt niet volk tekort nietwaar? Mercator was misschien ne prutser?
Op muziekvlak scoren we heden ten dage hoger dan je denkt. Nee, ons klein Vlaanderen kan trots zijn op zijn voortbrengselen!

circe 1 september 2007 08:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 2895966)

ga dan rap nog naar de Walen verhuizen!

circe 1 september 2007 08:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 2895979)

Als er één lijstje van mensen is die de Belgitude uitstralen zijn het wel onze schilders.

Trouwens Albrecht Rodenbach verbleekt in het niets naast Georges Rodenbach, die in dezelfde orde staat als Maeterlinck en Verhaeren. Franstalige Vlamingen dus.

wen er alvast aan: zelfs al ben je Franstalig: degenen die in Vlaanderen wonen of uit Vlaanderen komen zullen dus Vlamingen zijn, franstalig of nederlandstalig!

Jacques Brel is een West-Vlaming, dat wist je toch?

en Luc Tuymans is nen antwerpeneir... lijkt me ook wel vlaams grondgebied.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be