![]() |
Wat met onze Duitse gemeenschap?
Wat doen we met onze oostelijke vrienden als Vlaanderen onafhankelijk wordt?
Geef uw mening (wens), niet wat u verwacht. Citaat:
|
Citaat:
*) Aansluiting bij Duitsland (niet interessant, want ze worden dan nog onbetekenender dan in België). *) Aansluiting bij Groothertogdom Luxemburg (waar Duits -net zoals Frans en Letzenburgs- een officiële taal is). De Belgische provincie Luxemburg kan zich eventueel ook aansluiten bij het Groothertogdom Luxemburg. *) Deelstaat van Wallonië. *) Deelstaat van Benelux-federatie. *) Het noordelijk deel (waar de niet-officiële streektaal/dialekt dicht bij het Limburgs ligt) bij Limburg, en het zuidelijk deel (waar de niet-officiële streektaal/dialekt dicht bij het Letzenburgs ligt) bij het Groothertogdom Luxemburg (die eventueel kan fuseren met de Belgische provincie Luxemburg). |
Citaat:
|
Ze mogen natuurlijk zelf kiezen maar als we lekker simplistisch en makkelijk spelen gewoon bij duitsland, taal bij taal, je moet het niet moeilijk maken eh.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Bij Luxemburg. Waarom staat deze mogelijkheid (nl. de meest evidente) er niet tussen??
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De laatste rampenprovincies mogen wat mij betreft bij de Republique Francaise. :-) |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Ik wens dus niets.
Ik verwacht wel dat Sankt-Vith bij Luxemburg gaat en dat Eupen kiest voor Duitsland. Als het zo ver komt... |
1 Bijlage(n)
Iemand hier voor te vinden? :lol:
|
Sinds ik die reportage in Ter Zake zag over hun mening, ga ik af en toe eens naar deze site waar een forum is:
http://www.netecho.info/treffpunkt/forum/default.asp Het is heel interessant om hun visie te lezen, omdat velen van hen de beide talen spreken en niet echt met met één van de twee partijen meer verbonden zijn. De toon die ik lees is meestal dat ze erg veel belang hechten aan hun autonomie (die ze niet vanzelfsprekend lijken te vinden) en bang zijn die positie te verliezen als België splitst. Tegenover Wallonië, met zijn verfransingspolitiek en corruptie, lijken ze soms wel wat wantrouwig te staan. |
Citaat:
Wel realistisch zijn he, van de huidige provincie Luxemburg was enkel het zuidelijkste puntje bij Aarlen "germaans" tot het door België verfranst werd.;-) Je kent toch de lultheorie van Happart dat Voeren eigenlijk een corridor is om ons bij Duitsland aan te sluiten?:lol: |
Citaat:
|
N.a.v. dat forum, blijkt ook dat de meeste Oostkantonezen nogal onverschillig zijn t.o.v. de toekomst, zolang het maar niet met Wallonië is. ;-)
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:45. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be